Internet-markkinointi blogi
Internet markkinointi vaatii, että yritys erottautuu kilpailijoista
Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Apr 16, 2015 @ 01:27 PM
Topics: myyminen, asiakkuudenhallinta, kaupallistaminen, myynti, johtaminen
Miten johtoryhmästä saadaan tähtijoukkue. Katso video.
Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Jan 30, 2015 @ 09:31 AM
Topics: johtaminen
Topics: liidien tuottaminen, liidien ohjaaminen
INBOUND 2014: HubSpot CRM
Viime vuoden Inbound 2013 -tapahtumassa HubSpot julkisti HubSpot COS'in (Content Optimization System), joka mullisti tapamme lähestyä verkkosivusuunnittelua ja sisällön hallintaa. Sellaisten työkalujen kanssa, kuten Signals ja Personoitu markkinointi, COSista tuli koko digitaalisen myyntisuppilon ylivoimainen hallintaväline.
Ainoa asia, joka HubSpotista puuttui, oli kunnon CRM (Customer Relationship Management). No, vuoden 2014 Inbound -tapahtumassa odotukset täytettiin, kun HubSpot julkisti viime yönä täysin integroidun CRM:n.
Tutustutaanpa hieman tähän mahtavaan uuteen HubSpot'in työkaluun.
HubSpot CRM: Yleiskatsaus
Mikä sitten on kaikkein tärkeintä HubSpot'in CRM:ssä? Se, että se yhdistyy saumattomasti kaikkiin HubSpotin nykyisiin työkaluihin ja käyttää samaa alustaa ja käyttöliittymää, jota on jo totuttu käyttämään. Nykyisen HubSpot -käyttäjän ei siten tarvitse opetella uutta käyttöliittymää tai eksyä monimutkaisten ominaisuuksien syövereihin.
CRM toimii koko ajan taustalla keräten palautetta verkkosivustolta, lomakkeista, sähköposteista, sosiaalisesta mediasta ja puheluista. Se järjestelee kaiken kontaktin kanssa käydyn vuorovaikutuksen ilman, että täytyy manuaalisesti syöttää sisään mitään.
Milloin tahansa voi käydä läpi kontaktin yksityiskohtia riippumatta siitä, missä onkin ja luottaa siihen, että tiedot ovat ajantasalla.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ei tarvitse tuhlata aikaa toissijaiseen toimintaan. Työkalu tekee tehtävät ihmisen puolesta. Ja henkilö voi käyttää aikansa itse kaupan hieromiseen.
Ominaisuudet
Tietokanta
Yksi yhteinen tietokanta auttaa organisoimaan kaiken tiedon, joka kontakteista, yrityksistä, kaupoista ja tehtävistä on kerätty. Se luo automaattisesti kokonaisen yleiskuvan yritystiedoista sisältäen kaikki liitetyt yksityiskohdat, jotta on helppo saada kokonaisnäkymä ostajista. Se myös poistaa tuplakontaktit siten, että kontaktilista pysyy aina järjestyksessä.
Mutta se ei pysähdy siihen. Tieto rikastuu koko ajan, kun kerätään uutta käyttökelpoista informaatiota kenestä tahansa kontaktista tai mistä tahansa yrityksestä. Uusi tieto yrityksen taustasta, avainhenkilöistä, sosiaalisesta datasta ja muusta kirjautuu oikeaan paikkaan, jolloin ei milloinkaan menetä otetta.
Sähköposti, puhelin ja Google -kalenteri liittymät
HubSpot CRM kytkeytyy Gmail:iin, Google Apps:iin, MS Outlook:iin ja Apple Mail:iin, joista se automaatisesti noutaa, kirjaa ja liittää kontaktin kanssa käydyt sähköpostit. Tästä johtuen sähköpostit voi lähettää suoraan HubSpot'in CRM'stä.
Sähköposteja voi siten lähettää, ottaa puheluja ja sopia tapaamisia muutamassa sekunnissa suoraan CRM:stä..
Aikajana
Nyt, kun CRM kirjaa automaattisesti kaikki yksittäiset vuorovaikutukset, eikö olisi hienoa voida seurata jokaista yhteydenottoa läpi kaikkien palveluiden ja vielä ajan suhteen? Kyllä olisi ja siitä juuri Aikajanassa on kysymys.
Aikajana kokoaa kaiken kontaktin kanssa käydyn kommunikaation ja esittää sen siististi aikajanalla. Siitä voi hyvin seurata itse myyntipolkua. Se sisältää kaikki puhelut, sähköpostit, muistutukset, muistiinpanot ja sosiaalisen median vuorovaikutukset.
Yhteenveto
HubSpot on jälleen kerran selvittänyt tapoja tehdä työstämme tuottavampaa ja helpompaa. Odotamme innolla, että pääsemme hyödyntämään näitä fantastisia työkaluja omien prosessiemme hallinnassa.
Topics: HubSpot, inbound marketing, crm, asiakkuudenhallinta, liidien tuottaminen
Mobiili CRM tehostaa yrityksen myyntiprosessia
Posted by Jussi Vesterinen on Tue, Jun 17, 2014 @ 01:43 PM
Topics: myyminen, crm, asiakkuudenhallinta
Miksi markkinoinnin ja myynnin yhdistäminen on tärkeää
Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Apr 24, 2014 @ 07:32 PM
Topics: myyminen, kaupallistaminen, myynti, markkinointi
Verkkoyhteisön rakentaminen on välttämätöntä - Jaakko Villa
Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Apr 04, 2014 @ 09:30 AM
Mitä verkkoyhteisön rakentaminen on ja mitä hyötyä siitä yritykselle on?
Bisneskahvila Jussi Vesterinen vieraana tarvemestari Jaakko Villa. Keskustelua verkkoyhteisön rakentamisesta.
Topics: sosiaalinen media, tuotteistaminen, palvelukehitys, kaupallistaminen, tuotekehitys
Kaupallistaminen, mitä se on ja mitä hyötyä siitä on (video)?
Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Mar 13, 2014 @ 05:54 PM
Kaupallistaminen yhdistää, myynnin, markkinoinnin ja tuotekehityksen. Se tuo yritykselle ja yrittäjälle väistämättä kilpailuetua.
)
Bisneskahvila Jussi Vesterinen, vieraana yli 12 vuotta ulkomailla asunut ja työskennellyt Mikael Blomqvist. Mikael käy läpi mm. KWH Plast -casen teemalla "kaupallista tai kuole".
Kaupallistamisesta saat lisää tietoa täältä.
Topics: myyminen, palvelukehitys, kaupallistaminen, tuotekehitys, myynti, markkinointi
Keskustelu Jari Parantaisen kanssa aiheesta tuotteistaminen (video)
Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Feb 28, 2014 @ 06:05 AM
Kun kysyn Jari Parantaiselta, mitä on tuotteistaminen, vastaus yllättää. Vastauksesta huolimatta keskustelustamme selviää, miksi tuotteistaminen on niin tarpeellista ja mitä hyötyä siitä yritykselle on. Katso video:
Voit hankkia Jari Parantaisen kirjan "Tuotepäällikön pelastuspaketti" täältä
Topics: myyminen, tuotteistaminen, palvelukehitys, myynti, tuotemarkkinointi
Mittaa kaikkia internet-markkinointi- kampanjasi elementtejä
Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Sep 06, 2013 @ 04:00 PM
Nyt, kun olet saanut julkaistua markkinointikampanjasi alusta loppuun asti, Sinun täytyy käydä uudelleen läpi kukin kampanjaelementti ja tarkastella kuinka ne toimivat yhdessä ja erikseen. Internet markkinoinnissa on kaiken muun hyvän lisäksi yksi lyömätön etu, kaikesta jää jälki. Koska kaikesta jää jälki, voidaan sitä mitata tarkasti. Ja sitä mitä voidaan mitata voidaan parantaa.
Sinun täytyy tarkastella useita eri mittareita voidaksesi arvioida, oliko kampanja menestys vai ei. Nopean kuvan kokonaistoimivuudesta saat aloittamalla analytiikasta, joka koskee markkinointitarjoamasi laskeutumissivua.
Mitä, jos tehokkuus on huono?
Eri mittarit kertovat eri tarinaa. Eli, jos tehokkuus oli huono, Sinun täytyy käyttää aikaa ja saada selville tarkalleen mitä mittareita pitää parantaa. Esimerkiksi:
- Jos laskeutumissivun katselumäärät ovat pieniä, Sinun täytyy tehdä kovemmin töitä tarjoaman mainostamiseksi saadaksesi ohjattua sille enemmän liikennettä.
- Jos laskeutumissivun konversioaste on matala, Sinun täytyy keskittyä luomaan tarjoamasta haluttavampi ja optimoida laskeutumissivusi.
- Jos tarjoaman tuomien potentiaalisten asiakkaiden määrä on liian matala, saattaa se merkitä sitä, että olemassa olevat kontaktisi eivät jaa tarjoamaasi edelleen uusille ihmisille. Sinun pitää joko kannustaa heitä tarjoamasi jakamiseen ja/tai löytää promootioväyliä, joilla saavutat uusia yleisöjä.
- Jos tarjoaman tuomien asiakkaiden määrä ei ole riittävä, voi se tarkoittaa sitä, että työnkulkusi eivät ole toimivia potentiaalisten asiakkaiden pätevöimisessä konvertoitumaan asiakkaiksi. Sinun kannattaa korjata ja muuttaa työnkulkujasi ja tehdä niistä vaikuttavampia.
Sama pätee kaikkiin muihinkin kampanjassa käytettyihin markkinointikomponentteihin. Sinun pitäisi pystyä saamaan selville uusien potentiaalisten asiakkaiden ja ostavien asiakkaiden määrä kustakin kanavasta erikseen. Lisäksi Sinulla pitäisi olla pääsy kaikkiin avainindikaattoreihin (KPI), jotka antavat Sinulle mahdollisia vihjeitä siitä, kuinka parantaa kampanjasi lopullisia tuloksia.
Mitä tulee toimintaan ohjaaviin elementteihin on olemassa kaksi avainmittaria, joita voit tarkkailla parantaaksesi tehokkuutta:
- Jos toimintaan ohjaavan elementin katselut klikkauksiksi- suhde on matala, tee tarjoamastasi houkuttelevampi. Tavoitteena on saada, useampi henkilö, joka näkee toimintaan ohjaavan elementin, myös klikkaamaan sitä.
- Jos klikkaukset lomakkeen lähetykseksi- suhde on matala, keskity optimoimaan laskeutumissivusi ja linjaa se hyvin toimintaan ohjaavan elementin kanssa.
Potentiaalisten asiakkaiden vaalimisen ja sähköpostimarkkinoinnin mittarit ovat osittain päällekkäisiä. Ne osoittavat sähköpostilähetysten tehokkuutta ja ulottuvat aina siihen asti, ketkä vastaanottajat ovat vuorovaikutuksessa sähköpostiesi sisällön kanssa.
- Jos sähköpostiesi klikkausaste on matala, saattaa se tarkoittaa sitä, että tarjoamasi ei ole kyseiselle kohderyhmälle tarpeeksi houkutteleva. Luo houkuttelevampia tarjoamia ja/tai käytä enemmän aikaa segmentointiin. (Huom. sähköpostin avausaste saattaa olla auttava mittari, mutta se ei ole kovin luotettava.)
Mitä tulee blogien kirjoittamiseen ja sosiaaliseen mediaan, tässä on muutama päämittari, joita Sinun tulee tarkastella:
Kukin näistä yksittäisistä mittareista voi auttaa Sinua löytämään heikkouksia ja vahvuuksia markkinointikampanjassasi. Älä kuitenkaan unohda kokonaiskuvaa. Keskity uusien potentiaalisten asiakkaiden ja asiakkaiden määrään, jonka kampanjasi (ja kukin kanava erikseen) tuottaa.
Lopuksi
Aloittaen tuottamalla upean markkinointitarjoaman, mainostamalla sitä kanavissasi ja sitten mittaamalla sen vaikutusta, olet oppinut kuinka koota yhteen kokonaisen markkinointikampanjan pääkomponentit. Mikä tärkeintä, tiedät, miten teet kustakin elementistä arvokkaan, johdonmukaisen ja ajankohtaisen -- nämä kaikki ovat edellytyksiä sille, että luot markkinointia, jota potentiaaliset asiakkaasi rakastavat.
Nyt, kun tiedät miten potentiaalisia asiakkaita ja ostavia asiakkaita tuova kokonainen markkinointikampanja rakennetaan, jatka eteenpäin ja tee yksi!
Topics: konvertointi, inbound marketing, analytiikka, internet markkinointi analyysi