Internet-markkinointi blogi

HubSpot mullistaa sosiaalisen median hyödyntämisen

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, May 07, 2013 @ 11:24 PM

HubSpot osoittaa jälleen kerran, miksi se on maailman johtava internet markkinointi- ohjelmisto. Olemme usein saaneet hämmästellä miten HubSpot pystyy yhdistämään kaikki eri internet markkinoinnin osa-alueet ja sen myötä tuomaan aivan uudenlaisia integroituja markkinointimahdollisuuksia käyttäjilleen. Nyt on vuorossa ennen näkemätön lähestymistapa markkinointiin sosiaalisen median avulla, jonka HubSpot tuo kaikkien asiakkaidensa käyttöön kesäkuun aikana.

Ongelma tämän päivän sosiaalisen median markkinoinnissa 

Markkinoijille on julistettu jo vuosia erilaisia sosiaalisen median lupauksia. Mutta aivan liian usein jopa parhaat sosiaalisen median markkinoijat päätyvät seulomaan roskaa, koska heillä on iso kasa asiayhteydestä irrallista vuorovaikutusta käsissään, josta he eivät pysty osoittamaan todellisia tuloksia. Mielestämme nyt on aika jollekin paremmalle.

HubSpot'in ratkaisu: "Social Inbox"

Ongelmat sosiaalisen median seurannassa ovat saaneet alkunsa siitä, että on täytynyt ampua haulikolla kohti ventovieraita. Ilman kontekstia eli asiayhteyttä, sinulla ei ole aavistustakaan ketä priorisoida ja miten heitä lähestyä. Tämä hukkaa aikaa ja johtaa persoonattomaan ja iralliseen vuorovaikutukseen, joka ei paljon hyödytä liiketoimintaasi. Kuvittelepa tilannetta, jossa tärkeiden sosiaalisen median keskusteluiden löytäminen olisi yhtä helppoa kuin sähköpostisi saapuvien kansion löytäminen.

HubSpot syrjäyttää haulikon kytkemällä sosiaalisen median HubSpot'in monipuoliseen kontaktitietokantaan. Tämän avulla voit luoda tarkasti kohdistettujen liidien ja asiakkaiden segmenttejä. Lisäksi integraatio mahdollistaa sen, että voit esimerkiksi antaa hälyytyksen myyntihenkilölle silloin, kun korkean pistemäärän omaava liidi mainitsee kilpailijasi tai muuttaa asiakkaasi kertaluonteisen sosiaalisen kanssakäymisen sarjaksi seurantasähköposteja. HubSpot'in kanssa sosiaalinen media ei ole enää irrallinen saareke vaan siitä tulee asiayhteydestä riippuva osa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun strategioita.

Nimen omaan tämä kontekstuaalisuus mahdollistaa sen, että voit mitata todellisen sosiaalisen median ponnistelujesi ROI'n (Return on Investment). Yhdistämällä sosiaalisen median tietoja omaan koko muuhun markkinoinnin analytiikkaasi, HubSpot osoittaa, kuinka monta liidiä ja asiakasta sosiaalisen median kautta on syntynyt ja keitä he oikein ovat.

Miksi perustaa "Social Inbox"?

Keskellä kaikkea sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kohinaa, jotkut viestit vaan ovat tärkeämpiä kuin toiset. Esimerkiksi 71 % kaikista Twitteristä löytyvistä valituksista jää ilman vastausta (Lähde: HubSpot). Luomalla tämän postilaatikon, joka pitää sisällään suodatukset ja prioriteettihälyytykset, käyttäjille tulee mahdolliseksi nostaa esiin tärkeimpien kontaktiensa kuten asiakkaiden, liidien ja vaikuttajien viestit. 

"Social Inbox" naittaa yhteen sosiaalisten kanavien ja sähköpostikanavien parhaat osa-alueet. Samoin kuin sähköpostimarkkinoinnissa, voit käyttää Social Inbox'ia luodaksesi tarkasti kohdistettuja segmenttejä, kuten esimerkiksi sosiaaliset kontaktit, joilla on tietty rooli tai tietty ostopäätöksentekokohta. Sisäisten hälytysten ja CRM integraation avulla vastaukset pidetään henkilökohtaisina, eikä automatisoituina. Relevanttia ja räätälöityä vastausta varten tarvitaan kontaktitietokannan profiilista konteksti. Olipa viestijä sitten markkinointipäällikkö, myyntihenkilö tai asiakaspalvelun ammattilainen, heillä kaikilla on tiedossa tämä asiayhteys. Mitä tästä sitten seuraa? "Social Inbox" tekee skaalautuvan personoidun huomionnin mahdolliseksi.

 

 

Mitä ominaisuuksia tämä lisää HubSpot'in nykyiseen sosiaalisen median sovellukseen?

Parempi avainsanojen ja Twitter- listojen seuranta.
Uusi: Älykkäiden listojen monitorointi. Voit esimerkiksi valita näkymään vain omat potentiaaliset asiakkaasi Twitterissä.
Uusi: Saat sähköpostihälyytyksen, kun liidisi, asiakkaasi tai muu valikoitu kontakti mainitsee tietyn avainsanan tai kilpailijasi.
Uusi: Jos kontaktin Twitter- tunnus ei ole tiedossa, voi HubSpotia pyytää etsimään Twitteristä samantyyppisen profiilin omaavia henkilöitä "Kontaktin vastaavuus"- haun avulla. Se auttaa sinua löytämään entistä useamman kontaktin Twitter- tunnuksen.
Uusi: Määritä tai välitä tweetti vastattavaksi. Näe vastaushistoria.
Uusi: Näe kunkin sosiaalisen kontaktin elinkaaren vaihe ja hänelle nimetty myyjä. Voit klikata sen jälkeen auki ja nähdä koko profiilin.
Uusi: Sosiaalisen median monitorointi ja julkaiseminen sisällytetty HuibSpot iPhone- sovellukseen.

 

Jos haluat hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia asiakaspalvelussa, myynnissä ja markkinoinnissa, klikkaa tästä

Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, sisältömarkkinointi, inbound marketing, HubSpot Tips

HubSpot 3: Toimintaan kehoittavat elementit ja sähköpostimarkkinointi

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 11, 2012 @ 09:44 AM

Tässä artikkelissa jatkamme uuden HubSpot 3:n ominaisuuksien käsittelyä.

Toimintaan kehoittavat elementit (Call-to-Action)

Toimintaan kehoittavat elementit pyytävät kävijää tekemään sen mitä haluat hänen tekevän. Miten muuten sisältöösi tutustuva henkilö voisi edetä prosessissa. Jokaisessa sisällössäsi tulee olla Tomintaan kehoittava elementti mukana. Se on usein muusta sisällöstä hyvin erottuva painonappi tai kirjoitettu lause.

HubSpot 3:n Toimintaan kehoittavien elementtien työkaluilla on helppo rakentaa ammattimaisen näköisiä painonappeja. Tykalussa on reaaliajassa päivittyvä esikatselu, josta näet koko ajan miltä ko. nappi näyttää. Sen jälkeen sijoitat napit eri sisältöjen yhteyteen esim. verkkosivuillesi. Mikä on ainutlaatuista on keskitetty painonappien hallinta. HubSpot kertoo Sinulle mille kaikille sivuille olet kyseisen painonapin sijoittanut. Jos jostain syystä haluat muuttaa kyseisen painonapin tekstiä tai visuaalista ilmettä käy se helposti ko. työkalulla. Kun tallennat uuden tuotoksesi näkyy se välittömästi kaikilla sivuilla, johon olet painonapin sijoittanut; oli ne sitten HubSpotin sisällä tai ulkopuolella. Maagista, eikö totta!

Analytiikka mittaa kuinka monta kertaa kyseistä painonappia on klikattu sekä kuinka monta saapumissivun lomaketta on täytetty ja lähetetty. Painonappeja tehdään aina kaksi eri versiota ja analytiikasta käy selville kumpi nappi toimii paremmin. Tätä kutsutaan A/B- testaukseksi. HubSpot 3 tukee täysin A/B- testausta. Se näyttää kävijöille automaattisesti kumpaakin eri versiota suurin piirteen yhtä monta kertaa ja kerää kummastakin versiosta erikseen tietoa. Tämä mahdollistaa sen, että näet analytiikasta kumpi versio toimii paremmin. Paremmin toimiva versio jätetään ja huonommin toimiva versio joko poistetaan käytöstä tai sitä pyritään parantamaan siten, että se toimii vielä paremmin kuin aikaisempi parempi versio. Aikaisemmin tämän kaltainen testaaminen oli vaivalloista. HubSpotin työkaluilla se on helppoa ja yksinkertaista.

Älykkäät Toimintaan kehoittavat elementit (Smart Call-to-Action)

Tämä on yksinkertaisinta käydä läpi esimerkin avulla. Vierailija, joka kävi sivuillamme kaksi viikkoa sitten, toimi kehoituksemme mukaan. Hän tuli saapumissivulle ja täytti lomakkeen. Nyt hän on palannut uudelleen käymään läpi verkkosivujamme. Jos näytämme hänelle saman Toimintaan kehoittavan elementin, jonka hän näki edellisellä kerralla ja toimi sen mukaan, menetämme mahdollisuuden. Meidän pitäisi pystyä tarjoamaan hänelle jotakin muuta, mikä edelleen vetää häntä alaspäin myyntisuppilossa. HubSpot 3 pitää sisällään älykkäät Toimintaan ohjaavat elementit. HubSPot 3 tietää kaiken sen vuorovaikutuksen, mitä kyseinen henkilö kanssamme on käynyt. Se tietää, että kyseinen henkilö on jo nähnyt ko. painonapin, klikannut sitä, täyttänyt lomakkeen ja konvertoitunut. Tässä tapuksessa kyseiselle henkilölle näytetäänkin toinen Toimintaan ohjaava elementti hänen aikaisemin näkemänsä sijaan. Mutta mikä on taikaa on se, että voit määritellä minkä tahansa tapahtuman tai tiedon laukaisemaan määrätyn painonapin näyttämisen kyseiselle henkilölle. Esimerkiksi, jos olet kysynyt jo aikaisemmin millä toimialalla kyseinen henkilö työskentelee ja olet tehnyt useita eri versioita painonapeista eri toimialojen mukaan, voit määrätä juuri hänen toimialaansa viittaavan painonapin näyttämisen kyseiselle henkilölle. Cool!

 

smart cta

 

Sähköpostimarkkinointityökalu

Erillinen sähköpostimarkkinointiohjelmisto käyttää omaa erillistä tietokantaansa. Muistathan säännön mitä enemmän tietokantoja sitä enemmän ongelmia. Koska kaikki tieto pitää pystyä yhdistämään keskenään on olennaista, että Sinulla on vain yksi yhteinen tietokanta. Mikäli näin ei ole, jää Sinulta paljon mahdollisuuksia ja tehokkuutta hyödyntämättä.

HubSpot 3:n sähköpostimarkkinointityökalu on aivan maailman luokan tasoa. Lisäksi se on automaattisesti yhdistetty kaikkiin muihin HubSpotin työkaluihin. Se käyttää samaa keskitettyä tieokantaa kuin kaikki muutkin HubSpot 3.n työkalut. Siten esim. kaikki sähköpostien välityksellä käyty vuorovaikutus siirtyy automaattisesti kyseisen liidin aikajanalle. 

Samoin kuin saapumissivutyökalussa sähköpostityökalussa on valmiita pohjia, joista voit valita mieleisesi. Kaikki HubSpot 3:n valmiit pohjat on tehty parhaiden käytäntöjen mukaan. Ne on käytännössä testattu sopimaan eri sähköpostiohjelmien ja mobiililaitteiden kanssa. Mikäli haluat kuitenkin laatia oman juuri Sinun yrityksesi tarpeisiin soivan erikoispohjan, on Sinun täysin mahdollista tuoda se HubSpotin sähköpostimarkkinointityökaluun.

Laadittaessa uusi sähköpostiviesti valitaan ensin sopiva pohja joko valmispohjista tai itse tuomasi räätälöity pohja. Kun pohja on valittu aukeaa editori, jolla varsinainen sisältö tuotetaan. Jälleen HubSpot näyttää reaaliajassa esikatseluikkunassa koko ajan työsi edistymisen. Pystyt tekemään kaiken yhdessä ja samassa ikkunassa. 

HubSpotin tutkimusten mukaan mitä henkilökohtaisempi sähköpostiviesti on sitä paremmin konversio tapahtuu. HubSpot 3 tarjoaa mitä parhaat personointityökalut. Voit puhutella vastaanottajaa koko nimellä tai etunimellä ja lisätä esim. vastaanottajan toimialan. Voit käyttää hyväksi kaikkia niitä tietoja, mitä tietokantaasi olet kerännyt. Voit lisätä minkä tahansa Toimintaan kehoittavan elementin olemassa olevasta tietopankistasi. Mikä on uutta HubSPot 3:ssa on se, että voit personoida myös lähettäjän. Esim. jos olet liittänyt Asiakkuudenhallintajärjestelmäsi HubSpotiin, voit määritellä viestin lähettäjäksi sen myyntihenkilön, jolle kyseinen asiakkakkuus on allokoitu.

 

sähköpostimarkkinointi

 

 

Uusi HubSPot 3.n sähköpostimarkkinointityökalu yhdessä seuraavassa artikkelissa esiteltävän WorkFlow- työkalun kanssa muodostavat aivan lyömättömän parin. Jo pelkästään nämä yhdessä nostavat internet markkinointisi aivan uudelle tasolle; jo esitellyistä ominaisuuksista puhumattakaan.

 

Toimintaan ohjaava elementti, call-to-action

Topics: internet markkinointi, konvertointi, HubSpot, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, HubSpot Tips