Internet-markkinointi blogi

Hakukoneoptimointi: Jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 07, 2013 @ 12:55 PM

Yhä useampi yritys on entistä riippuvaisempi hakukonenäkyvyydestä. Itse asiassa, monella yrityksellä menisi paljon paremmin, jos ymmärtäisi paremmin hakukonenäkyvyyden suoraa ja epäsuoraa vaikutusta omaan liiketoimintaansa. Onneksi ymmärrys, tietämys ja vaatimustaso ovat lisääntymässä. Nyt alkaa olla riittävästi näyttöä siitä, että kilpailu näkyvyydestä hakukoneissa on todella alkanut. Kilpailun kiristyessä vanhat keinot eivät enää riitä. On otettava uudet entistä enemmän osaamista ja ymmärrystä vaativat keinot käyttöön.  

Miksi Googlen etusivulla pitää olla?

Googlen etusivu jakaantuu orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin ja mainoksiin (AdWords). Luonnollisia hakutuloksia sivulla on aina 10 kappaletta. Se on Googlen itsensä asettama määrä.

 

Google hakutulos

 

Tutkimusten mukaan klikkauksista noin 70 % kohdistuu luonnollisiin = ei maksettuihin hakutuloksiin ja 30 % maksettuihin mainoksiin. Vaihtelua toki on tuoteryhmästä ja palvelusta riippuen. 

Luonnollisten = orgaanisten hakutulosten sisällä klikkauksista lähes 100 % kohdistuu etusivulla oleviin eli 10:een korkeimmalle sijoittuvaan hakutulokseen. Ja etusivun sisälläkin kilpailu on kovaa. Toiseksi sijoittuvan hakutuloksen ja yhdennäkseksi sijoittuvan klikkausmäärissä on eroa. Mitä korkeammalle sijoitut sitä enemmän liikennettä saat.

Luonnollisten hakutulosten vs mainosten luotettavuus

HubSpotin tutkimuksen mukaan ihmiset luottavat orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin huomattavasti enemmän kuin mainoksiin. Alla olevassa kuvassa PPC (= Pay Per Click) tarkoittaa maksettua hakukonemainontaa ja Organic luonnollisia, ei maksettuja hakutuloksia.

 

Google luonnollinen hakutulos vs maksettu mainonta

HubSpot 2012: luonnollisten hakutulosten luotettavuus mainoksiin verrattuna

 

Tutkimus osoittaa, että  luonnollisten hakutulosten luotettavuusero maksettuun mainontaan nähden on dramaattinen.

Hakukoneoptimoinnillako Googlen etusivulle?

Hakukoneoptimointi on keino tavoitella korkeampaa hakutulossijoitusta tuottamallemme sisällölle. Hakukoneoptimointia voi opetella itse ja/tai sitä voi ostaa palveluna. Markkinoilla liikkuu kaikentasoisia hakukoneoptimointia tarjoavia yrityksiä. Miten niistä sitten erottaa jyvät akanoista? Vain Googlen etusivulla olo on tärkeää. Voisi jopa väittää, että jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa. Sen takia vain tulokset ratkaisevat ja vain niistä pitäisi maksaa. Jos hakukoneoptimointia tarjoava yritys ei suostu sitomaan palkkiotaan tuloksiin, etsi sellainen joka suostuu. 

 

Katso tästä miten pääset Googlen etusivulle ja maksat vain tuloksista

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, HubSpot, Google, google adwords, hakukonemarkkinointi

Hakukoneoptimointi on kuollut, eläköön asiakaskokemusoptimointi!

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Nov 01, 2012 @ 11:09 AM

Tänä syksynä moni yritys on kokenut todellisen yllätyksen. Sijoittuminen Google- hauissa onasiakas kokemus optimointi romahtanut ja liikennemäärät ovat pudonneet. Tämä on seurausta siitä, että Google muutti olennaisesti hakualgoritminsä perusteita. Googlen tehtävä on tuottaa käyttäjälle mahdollisimman hyviä hakutuloksia heti ensimmäisellä hakukerralla. Silloin käyttäjä on tyytyväinen palveluun. Tulokset eivät kuitenkaan olleet varsinkaan suomenkielisissä hauissa kovin onnistuneita. Usein ensimmäiset sijat valtasi erilaiset luettelot, varsinkin yrityshauissa. Syy siihen on ollut myöskin se, että yritykset eivät itse ole pitäneet huolta omasta sijoituksestaan vaan antaneet kaiken maailman kataloogien vallata etusivun. Googlen algoritmin muutos on siten erittäin tervetullut. Mikä on muuttunut? Enää ei sivustoa pysty nostamaan kärkijoukkoon pelkästään luettelemalla hakusanoja ja antamalla metatietoja. Nyt myös varsinaiselta sisällöltä vaaditaan entistä korkeampaa laatua ja vastaavuutta hakuaiheeseen. Google itse puhuu asiakaskokemusoptimoinnista (CEO = Customer Experience Optimization) entisen hakukoneoptimoinnin (SEO = Search Engine Optimization) sijaan.

Mitä on asiakaskokemusoptimointi?

Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että sivustoa ei pidä optimoida hakukoneita varten vaan pitää keskittyä käyttäjiin, siis ihmisiin ei koneisiin. Sivuston pitää olla siisti ja ajantasainen. Yhdellä ja samalla sivulla ei saa olla liikaa informaatiota. Käyttäjälle pitäisi aina olla selvää, mikä hänen seuraava loogineen askeleensa on. Sivuilta pitää kylmästi karsia kaikki häiritsevä ylimääräinen sisältö ja sivuston rakenteen tulee olla selkeä. Voisi melkein sanoa, että älä laita kävijääsi ajattelemaan vaan kerro hänelle, minkä seuraavan askeleen haluat hänen ottavan.

Sivusto joku sijoittuu hyvin hakutuloksissa mutta jonka käyttökokemus on kauhea, ei ansaitse nousta korkealle hakutuloksissa. Se ei yksinkertaisesti ole oikein. Siksi Googlen tuoreimmat päivitykset kiinnittävät erityisesti tähän huomiota. Google hioo algoritmiaan koko ajan. Jatkossa, Googlen oppiessa yhä enemmän, paremmin ja täsmällisemmin rankkaamaan sivustoja tästä näkökulmasta, laadukkaiden sivujen sisältö valtaa vääjäämättä kärkisijat huonolaatuisten kustannuksella. Sen takia on tärkeää, että kävijät voivat luonnollisesti ymmärtää ja sulattaa sisältösi. Saat aikaan enemmän vuorovaikutusta kävijöiden kanssa. Samalla et laita Googlea ajattelemaan. Kun keskityt käyttäjiin, ei myöskään Googlen tarvitse kovin kauheasti ponnistella arvioidakseen onko sivustosi hyvä vai ei. Jos teet asiat helpoksi kävijälle, teet sen helpoksi myös Googlelle. Jos Google ei tiedä, mitä asiaa sivustosi käsittelee ja mihin hakusanoihin olet keskittynyt, ei se myöskään tiedä mihin indeksoida sivusi hakukoneissa.

Laita kuntoon ainakin seuraavat tärkeimmät asiakaskokemusoptimoinnin osa-alueet:

  • Laadukas sisältö on parempi kuin suuri avainsanojen määrä. Älä siis tunge sivujasi avainsanoja täyteen. Poista kaikki avainsanoja täynnä olevat tekstilaatikot sivusi alalaidasta. Tee sivusi Title'stä autenttinen, selkeä ja kuvaava. Sivujesi pitäisi olla täynnä käyttökelpoista ja asiayhteyteen sopivaa informaatiota sen sijaan, että ne olisivat täynnä avainsanoja, joita luulet hakukoneiden haluavan nähdä. Lisäksi nykyisin yksittäisen blogiartikkelin pituus pitäisi olla vähintään 600 sanaa. 
     
  • Tee selkeä sivustokartta ja tekstilinkit. Sivustosi tulisi olla helppo suunnistaa ja kävijöiden sekä hakukoneiden ymmärtää. Ajattele, että sivustosi on kuin tiedostokansio. Et todennäköisesti säilö ruokareseptejäsi takuukuittikansioon, vai mitä? No, etpä tietenkään. Samat säännöt pätevät sivustosi sisältöön. Kukin sivu tulisi olla loogisesti sijoitettu ja ainakin yhden pysyvän tekstilinkin tulisi viitata siihen. 
     
  • Luo hyödyllinen ja runsaasti informaatiota sisältävä sivusto. Sen sijaan, että hakukoneet löytäisivät käyttökelvottomia sivustoja, jotka on täytetty tyhjillä avainsanoilla, ne haluavat käyttäjien löytävän sen informaation, jota tarvitsevat. Varmista, että kirjoitat sivuja, jotka täsmällisesti kuvaavat sisältöäsi. Title't ja ALT- tekstit täytyy olla kuvaavia, selkeitä ja täsmällisiä. Avainsanaa ei pitäisi käyttää vain sen takia, että se löytyy sivulta. Suomen kieli asettaa tekstin kirjoittamiselle suuria haasteita, koska meillä sanat taipuvat. Suomalaiset hakevat asioita usein sanan perusmuodossa. Muotoile tekstisi siten, että avainsana istuu lauseeseen perusmuodossaan selkeästi ja loogisesti. 
     
  • Kirjoita URLeja, jotka ovat sekä käyttäjä- että avainsanaystävällisiä. Käytä avainsanoja luodaksesi kuvaavia ihmisystävällisia URLeja. Avainsanojesi tulisi tuntua aidoilta ja kuvata täsmällisesti sivua, jolla kävijä on. Esim. Jos kävijä saapuu yrityksestäsi kertovalle sivulle, URLin ei pitäisi olla muotoa osta-heti-harja.html. Hakukoneet pystyvät näkemään sen läpi. Ne vertaavat kyseistä URLiasi sivusi sisältöön ja rankaisevat siitä ankarasti. 

Kaikkien osa-alueiden kuntoon laittaminen vie aikaa. Aloita parantaminen luomalla selkeä sivustokartta. Työstä sen jälkeen sivu kerrallaan.

Kaipaatko apua oman sivustosi parantamisessa? Pyydä apua.

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

11 vinkkiä käyttää Google- hakukonetta kuin ammattilainen

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Sep 28, 2012 @ 02:59 PM

Oletko koskaan miettinyt, olisiko jotakin parempaa tapaa käyttää Google- hakukonetta? Miten saada kerralla parempia hakutuloksia ilman, että ei tarvitsisi suorittaa hakua yhä uudelleen. Tämä artikkeli listaa 11 parasta keinoa saada kerralla täsmällisempia hakutuloksia. Toki on vielä muitakin mutta näillä voit toimia kuin ammattilainen.


Google- hakuvinkit

11 Google- hakuvinkkiä

  1. Täsmällinen fraasi:
    Sanotaan, että olet etsimässä sisältöä internet markkinoinnista. Sen sijaan, että kirjoitat sanat internet markkinointi Google'n hakukenttään, saat todennäköisesti parempia hakutuloksia käyttämällä täsmällistä frasia. Tämä tehdään siten, että laitetaan kyseinen hakufraasi sulkumerkkeihin.
    Esimerkki: "internet markkinointi"
  2. Sulje pois sanoja:
    Sanotaan, että haluat etsiä sisältöä internet markkinoinnista mutta jättää kaikki sellaiset tulokset pois, jotka sisältävät sanan mainonta. Tämä saadaan aikaan siten, että laitetaan "-" merkki sen sanan eteen, jonka haluat poissulkea.
    Esimerkki: internet markkinointi -mainonta
  3. Verkkosivukohtainen haku:
    Usein saattaa olla niin, että haluat etsiä määrätyltä verkkosivulta sisältöä, joka vastaa määrättyä lausetta. Vaikka kyseisellä verkkosivulla ei ole itsessään hakua voit käyttää Google'n hakua kyseiseen etsimiseen. Käytä silloin termiä "site:verkkosivu.fi".
    Esimerkki: "internet markkinointi" site:www.internetmarkkinointikoulutus.fi
  4. Samanlaiset sanat tai synonyymit:
    Jos vaikka haluat sisällyttää määrätyn sanan hakuusi mutta haluat ottaa mukaan tulokset, jotka pitävät sisällään samanlaiset sanat tai synonyymit. Tämän saat aikaan käyttämällä "~" merkkiä sanan edessä.
    Esimerkki: "internet markkinointi" ~ammattimainen
  5. Määrätty dokumenttityyppi:
    Jos olet etsimässä tuloksia, jotka ovat tietyn dokumentin tyyppiä voit käyttää termiä "filetype:". Esimerkiksi haluat löytää PowerPoint- presentaatioita internet markkinoinnista.
    Example: "internet markkinointi" filetype:ppt
  6. Tämä OR tuo:
    Lähtökohtaisesti Google sisällyttää kaikki termit, jotka on määritelty haussa. Jos olet hakemassa joko tätä tai tuota termiä käsittäviä sisältöjä voit käyttää OR- sanaa välissä.  (Huom: OR täytyy kirjoittaa isolla).
    Esimerkki: internet markkinointi OR mainonta
  7. Puhelinnumerohaku:
    Joku soittaa sinulle tuntemattomasta numerosta. Voit etsiä kyseistä numeroa Google'sta käyttämällä puhelinluettelo-ominaisuutta.
    Esimerkki: phonebook: 400 457 490 (huom: tämä numero ei toimi – Sinun täytyy käyttää todellista numeroa saadaksesi tuloksia).
  8. Numerorajat:
    Tämä on suhteellisen harvoin käytetty mutta hyvin hyödyllinen vinkki. Sanotaan, että haluat löytää tuloksia, jotka toteutuvat kyseisten numeroiden valisellä alueella. Voit tehdä sen käyttämällä X..Y määrettä (X:n ja Y:n välillä oleva koko numeroalue).  Tämän tyyppinen haku on hyvin käyttökelpoinen esim. vuosilukujen ja hintojen kohdalla tai kun haluat tuottaa sarjan numeroita.
    Esimerkki: presidentti 1923..1958
  9. Osake (Ticker- symboli):
    Jos olet etsimässä tietoa pörssinoteeratusta osakkeesta ja tiedät sen lyhenteen, syötä se hakukenttään niin Google antaa sinulle nykyisen kurssin ja osakkeen kurssikäyrän.
    Esimerkki: GOOG
  10. Laskin:
    Syötä Google'n hakukenttään laskukaava ja se antaa sinulle vastauksen. 
    Esimerkki: 12,5 * 1323
  11. Sanan määritelmä:
    Jos Sinun täytyy nopeasti löytää sanan tai lauseen määritelmä käytä "define:" käskyä. Huom. toimii käytännössä vain englanninkielen sanoissa.
    Esimerkki: define:philosophy

Toivottavasti näistä hakuvinkeistä on hyötyä tulevissa Google -hauissasi. Jos Sinulla on joku hyvä lisävinkki, ole hyvä ja jaa se muillekin tämän artikkelin kommenttiosassa. 

Topics: hakukoneoptimointi, Google

Hakukoneoptimointi käytännössä -Osa1

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 02, 2012 @ 01:58 PM

Hakukoneoptimoinnista puhutaan eri puolilla koko ajan. Vähän on kuitenkinhakukoneoptimointi käytännössä havaittavissa puhetta missä selitetään, miten hakukoneoptimointi käytännössä tehdään. Teetpä optimonnin itse tai ostat sen ammattilaiselta, on Sinun hyvä tietää perusasiat. Tässä kahden artikkelin sarjassa on tarkoitus valottaa käytännön hakukoneoptimointia. Kysymyksessä on siis se, miten parannat mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi hakukoneissa maksuttomasti.

1. Strategisten avainsanojen valinta

Hakukoneoptimointi lähtee siitä, että valitaan strategiset avainsanat ja/tai -ilmaisut, joilla ihmiset hakevat tietoja tuotteistamme ja palveluistamme. Tavoitteena on löytää sellaiset avainsanat tai ilmaisut, joilla on riittävästi hakuja mutta ne ovat vähemmän kilpailtuja. Esim. Googlen ja HubSpotin palveluista löytyy työkalut, joilla voidaan etsiä eri hakusanojen kävijämäärät ja kilpailutilanteet. Lisäksi työkalut ehdottavat ns. pitkän hännän ilmaisuja perustuen annettuun hakusanaan.

2. Optimoi yksi sivu kerrallaan

Kun strategiset avainsanat on valittu, aloita optimoiminen sivu kerrallaan. Aloita suosituimmasta ja/tai tärkeimmästä sivustasi.

3. Avainsanan valinta kullekin sivulle

Lue ajatuksella optimoitavan sivun sisältö. Tunnista kaksi (2) tai kolme (3) kyseisen sivun sisältöön parhaiten istuvaa avainsanaa. Käytä avainsanatyökalua ja muodosta sen avulla muutama ilmaisu, joilla on riittävä hakumäärä mutta vain kohtalainen kilpailu.

Valitse mielummin vähemmän kilpailtu ilmaisu, vaikka kävijämäärä ei olisikaan kovin korkea. Tarkoitus on aloittaa valloittaminen vähemmän kilpailluilla mutta riittävän hakumäärän omaavilla ilmaisuilla.

Valitse yksi (1) pääavainsana, joka parhaiten kuvaa kyseisen sivun sisältöä. Lisäksi valitse kaksi (2) tukevaa avainsanaa. Jos sivulta ei löydy pääavainsanaa, tarkastele sisältöä kriittisesti. Saattaa olla, että joudut luomaan yhden uuden sivun perustuen tähän lähtösivuun. Esim. jos samalla sivulla puhutaan syksyn punaisista omenoista ja metsäsienistä poista metsäsienet alkuperäisestä sivusta ja luo niille uusi oma sivu.

4. Optimoi sivun otsikko

Sivun otsikko näkyy Googlen hakutuloksissa lihavoituna, alleviivattuna ja sinisenä otsikkotekstinä. Samoin se näkyy kävijän selaimen osoitekentässä. Otsikon tulisi noudattaa seuraavia ohjeistuksia:

  • Otsikon tulee olla alle 70 merkkiä pitkä
  • Pääavainsana tulisi olla ensimmäisenä
  • Kukin avainsanailmaus tulisi olla erotettu merkillä (|)
  • Jokaisen sivun otsikko tulee olla keskenään erilainen
  • Voit käyttää etusivun otsikossa yrityksesi nimeä. Muiden sivujen otsikoissa ei yrityksen nimeä tarvitse olla.

5. Optimoi sivun URL = osoite

Kunkin sivun osoitteen pitäisi sisältää sen sivun pääavainsana. Käytä sivurakenteessa mahdollisimman vähän tasoja. Otsikon kukin sana tulisi erottaa toisistaan (-) merkillä. Esim. www.esimerkkisivu.fi/internet-markkinointi-palvelut

6. Optimoi Meta -kuvaus

Meta -kuvaus näkyy Googlen hakutuloksissa otsikon alapuolella. Meta -kuvauksen tulisi noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Kuvauksen tulisi olla alle 150 merkkiä mutta ei kuitenkaan alle 100 merkkiä. Hyödynnä koko tila mikä Sinulla on käytettävissäsi.
  • Sisällytä kuvaukseen pääavainsana ja ainakin yksi tukiavainsana
  • Tee arvokas ja houkutteleva kuvaus, joka antaa hakijalle syyn avata juuri sinun sivusi
  • Sisällytä avainsanoja puhekielen muodossa; älä ahda kuvausta täyteen avainsanoja esittämällä ne luettelon muodossa

 

Jatkoa seuraa pian ilmestyvässä toisessa artikkelissa.

 

Mikähän mahtaa olla tämän sivun avainilmaisu?

 

Jos haluat tietää, miten oman sivustosi optimointia voisi parantaa, klikkaa tästä.

 

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Ostaako hakukoneoptimointi vai sisällöntuotanto?

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 16, 2011 @ 02:36 PM

Seuraavassa videossa Googlen Matt Cutts vastaa kysymykseen:"Kuinka sivustot, jotka eivät osaa/tee hakukoneoptimointia, voivat nousta hakutuloksissa korkealle?"

 

Vastauksesta ilmenee, että hyvä sisältö pesee huonon vaikkakin hyvin hakukoneoptimoidun sisällön. Olennaisinta on siis sisältö ei optimointi. Totta kai hakukoneoptimointi auttaa mutta huonosta sisällöstä ei saa hyvää optimoinnin avulla. 

Tähän asti markkinoinnissa painopiste on ollut hakukoneoptimoinnissa ja keskinkertainenkin sisältö on kelvannut. Relevantin ja hyvin tehdyn sisällön merkitys korostuu entisestään internet markkinoinnin ja Googlen kehittyessä. Optimointi ei ole sisällöstä irrallinen osa-alue vaan se tulee olla ikään kuin sisäänrakennettu sisällöntuotantoon. Hyvä sisällöntuottaja oppii oikeiden työkalujen ohjaamana optimoinnin lyhyessä ajassa. Sen sijaan hakukoneoptimoija ei opi hyvän sisällön tuottamista nopeasti; jos lainkaan.

Mitä mieltä Sinä olet? 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Ajattele kuten julkaisija

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Nov 04, 2011 @ 01:03 PM

Menestyvä Internet Markkinoija luo relevanttia ja hyödyllistä sisältöä. Sisällön tarkoituksena onajattele kuten julkaisija
lisätä verkkosivuilla kävijöiden määrää sekä konvertoida kävijöistä myyntiliidejä ja liideistä edelleen ostavia asiakkaita. 

Inbound Markkinoija käyttää toimintaan kehottavia elementtejä sekä saapumissivuja. Saapumissivujen tarkoituksena on tehdä konversio, joka on aina vaihtokauppa. Jos haluaa
saada oppaan tai ilmaista konsultointia, osallistua webinaariin tai jotakin muuta millä on arvoa, joutuu antamaan yhteystietonsa. Minulta kysytään usein, mikä on hyvä konversioprosentti? Siihen vaikuttaa niin moni tekijä. Jos joku haarukka on annettava niin 5-25 prosenttia on ihan hyvä. Oli se tänään mikä tahansa olen varma, että pystyn lyömään sen. Tai sinä pystyt lyömään sen. Jatka parantamista ja tähtää korkealle.

Yritykset, joilla on hyvä Inbound -markkinointistrategia toimivat hyvin samalla tavalla kuin yritykset, jotka tekevät suuret tulot klikkausmainonnasta. Molemmat pyrkivät saamaan verkkosivuilleen paljon laadukkaita kävijöitä ja aikaansada tuloa. Kun vierailija saapuu kumman verkkosivulle tahansa, ensimmäinen asia mitä hänen halutaan tekevän on klikata hiirellä mainosta tai toimintaan kehoittavaa elementtiä. Liiketoiminnan omistajan ja markkinoijan olennainen tehtävä on saada verkkosivuille lisää käijöitä, jotta tulojen määrää kasvaa. Yritykset, jotka elävät klikkausmainonnasta, ovat ammattilaisia saamaan enemmän klikkauksia sivuillan oleville asiakkaidensa mainoksille. Muut yritykset voivat matkia heitä ja oppia heiltä. Tee yrityksestäsi vertikaalisesti integroitu julkaisija. Sen sijaan, että maksat jollekin toiselle klikkausmainonnasta, tuota blogia ja muuta sisältöä saadaksesi lisää liikennettä sivustollesi. Näytä kävijöille omia "mainoksiasi" tomintaankehottavien elementtien muodossa. Ajattele omalla sivustollasi aivan kuin olisit ulkopuolinen mainostaja.

3 vinkkiä saada enemmän liidejä

1. Mainosten asettelu

Avainasia ajateltaessa, miten mainonta parhaiten tuo tuloja, on mainosten sijoittelu. Googlen hakutulossivulla mainokset ovat ylhäällä keskellä sekä oikealla laidalla. Se ei ole sattumaa. He ovat optimoineet tulot mainoksista siten, että se häiritsee vähiten käyttäjää. Noudata samaa periaatetta kun päätät toimintaan kehoittavien elementtien sijoittelusta omille sivuillesi. Muita hyviä paikkojat ovat otsikon ylä- ja alapuolella sekä blogikirjoitusten lopussa.

2. Huomioarvo

Kun olet päättänyt omien toimintaan kehoittavien elementtiesi sijoittelusta, seuraava vaihe on saada kävijät huomaamaan ne. Sen takia niiden tulee erottua hyvin kaikesta muusta sivulla olevasta siällöstä. Käytä kuvia ja värejä hyväksesi. Kontrastit eivät jää kävijöiltä huomaamatta. Esim. jos sinulla on keltainen sivusto käytä punaista. Se huomataan varmasti.

3. Kohdentaminen

Olennaista on, että tarjouksesi on relevantti. Jos sivustosi muu sisältö kertoo veneistä, älä laita polkupyörätarjousta kyseiselle sivulle. Mitä lähempänä tarjouksesi on muuta sivun sisältöä, sitä enemmän saat klikkauksia.

 

Lataa tästä opas Miten tehdä verkkosivustostasi tehokkaampi

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Google rajoittaa tiedonsaantia avainsanahauista

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 27, 2011 @ 11:29 AM

Google ilmoitti, että se ei jatkossa enää tulegoogle muutokset  siirtämään eteenpäin tietoa millä hakusanalla Google.comiin kirjautuneena oleva henkilö sivustollesi tuli. Muutos astuu voimaan ihan lähiaikoina. Google perustelee päätöstään näennäisesti yksityisyydensuojalla ja turvallisuudella.

Kuinka suurta osaa tehdyistä Google -hauista muutos koskee?

Googlen arvion mukaan muutos koskee alle 10:ntä prosenttia päivittäisistä hauista. He päätyvät tähän tulokseen, koska muutos koskee vain google.comiin kirjautuneena olevien henkilöiden tekemiä orgaanisia hakuja. Se ei siten koske sellaisten henkilöiden tekemiä hakuja, jotka eivät ole Googlen asiakkaita eli heillä ei ole omaa Google -tiliä. Se ei myöskään koske niitä Google -tilien omaavia henkilöitä, jotka eivät haun tehdessään ole kirjautuneena Googleen. 

Vaikuttaako muutos maksulliseen mainontaan?

Muutos ei koske Google AdWords-mainontaa. Google haluaa edelleen tarjota mainostajalle kaiken tilastoinnin ja tiedon mitä aikaisemminkin. Kun rahasta on kysymys, käyttäjän yksityisyys ja turvallisuus jää huomioimatta.

Miten analysointiohjelmat tähän suhtautuvat ?

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että analysointiohjelmat eivät pysty tilastoimaan kyseistä hakusanaa; ei myöskään Googlen oma Analytics. Olennaista on selvittää, miten käyttämäsi analysointihjelmisto tulkitsee tällaiset haut. Sen pohjalta pystyt pitämään mittauksesi ja raporttisi mahdollisimman tarkkoina. Esim Hubspot kirjaa Sources = Lähteet -tilastoihin nämä haut tuleviksi google.com -lähteestä. Muihin tietoihin se ei vaikuta. Jatkossakin voi edelleen seurata mitä sivuja kävijä selasi, kuinka kauan sivustolla viipyi, mitä toimenpiteitä teki jne.

Sen jälkeen kun olet selvittänyt miten seurata näitä kävijöitä, kiinnitä huomiota konversioprosentteihin ja siihen miten he käyttäytyvät saapuessaan sivustollesi. Nämä kävijät kuuluvat edelleen ryhmään orgaaniset haut. Raportoinnissa on ihan oikein lisätä ne muiden orgaanisten hakujen päälle, jotta saadaan oikea kuva hakukoneoptimoinnista ja orgaanisten hakujen tuottamasta menestyksestä.

 

Vaikka muutos koskee tällä hetkellä vain noin 10:tä prosenttia päivittäisistä hauista saattaa osuus kasvaa tulevaisuudessa huomattavasti. Mikäli Google+ pääsee lähellekään Facebookin käyttäjämääriä, ollaankin jo aivan toisenlaisissa prosenttiosuuksissa.

 

 

7 Hyvää keinoa verkkosivuston parantamiseksi

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto, Google