Internet-markkinointi blogi

Valjasta sosiaalinen media ja blogisi mainostamaan tarjoamaasi

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 04, 2013 @ 08:01 AM

Nyt, kun olet julkistanut uuden markkinointitarjoamasi sähköpostitietokannassa
oleville kontakteillesi, voit alkaa etsimään muita mahdollisuuksia ohjataksesi liikennettä laskeutumissivullesi. Siinä voit hyödyntää blogiasi ja eri sosiaalisen median kanavia. Blogi ja sosiaalinen media voivat nostaa sisältösi saavuttavan yleisön määrää ja tukea potentiaalisten asiakkaiden löytämisen ponnistelujasi. Muista aina liittää mukaan toimintaan ohjaava elementti: linkki markkinointitarjoamasi laskeutumissivulle.

Poimi otteita tarjoamasi sisällöstä ja laadi blogiartikkeleita. Mainosta tarjoamaasi sosiaalisen median kautta ja pyydä seuraajiasi kommentoimaan sekä jakamaan sitä eteenpäin.

Kuinka käytät blogia kampanjassa

Kun luot blogiartikkelin, optimoi kirjoituksesi herättämään ihmisten huomio ja sijoittumaan korkealle halukoneissa. Älä ikinä unohda liittää mukaan mainostettavan markkinointitarjoamasi toimintaan ohjaavaa elementtiä. Tässä muutama lisävinkki blogiartikkeleihisi:

Liitä houkutteleva kuvavetomarkkinointi

Liitä aina mukaan artikkelin aiheeseen viittaava kuva. Kuva vetää puoleensa ihmisiä ja auttaa heitä käymään läpi tekstiä. Blogiartikkeli, jossa on sopiva visuaalinen elementti, valokuva, grafiikka tai infografi, toimii yleensä paremmin kuin pelkkä teksti.

Kirjoita silmään tarttuva otsikko

Otsikot ovat blogiartikkelisi tärkeimpiä elementtejä. Toki on muitakin elementtejä, jotka muodostavat menestyksekkään blogiartikkelin. Yksi parhaista, jonka voit tehdä kiinnittääksesi lukijan huomion ja houkutellaksesi katsomaan artikkeliasi, on vaikuttava otsikko.

Muotoilu

Blogiartikkelin kirjoittamisessa on tärkeää pilkkoa teksti osiin. Verkkolukeminen ei ole samanlaista kuin fyysisen kirjan lukeminen. Verkkolukijan täytyy voida välittömästi selailemalla ymmärtää alaotsikot ja lihavoidun sisällön ja jopa luettelot. Hyvällä muotoilulla voit tehdä sisällön visuaalisesti enemmän puoleensa vetäväksi ja sitouttavammaksi. 

Jakaminen sosiaalisessa mediassa

Anna blogin sisällölle mahdollisuus laajempaan kattavuuteen sisällyttämällä sosiaalisen median jakonappulat (nimittäin "tykkää", "jaa LinkedIn'ssä”, “tweettaa,” jne.) jokaiseen artikkeliin. Tämä rohkaisee lukijoita jakamaan sisältöäsi henkilökohtaisissa verkostoissaan ja laajentamaan kattavuutta yli omien kontaktiesi.

Kuinka käytät sosiaalista mediaa kampanjassa

Vaikka Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ ja Pinterest ovat kaikki erilaisia sosiaalisen median alustoja, niillä on perustavanlaatuinen yksi yhteinen piirre: informaation vaihdon elementti. Luomalla hyvän mainostettavan markkinointitarjoaman teet työsi sosiaalisessa mediassa helpommaksi, koska silloin sinulla on sisältöä, jota jakaa.

Tässä muutama paras käytäntö mitä tulee markkinointitarjoamasi mainostamiseen sosiaalisen median kanavissa:

Suunnittele julkaisuaikataulu 

Kontrolloi kuinka usein jaat tarjouksesi varmistaaksesi, ettei sosiaalisen median tilisi muutu spämmimoottoriksi. Tiheys riippuu liiketoimintasi luonteesta. Esim. rekrytoija todennäköisemmin jakaa uudelleen samaa työpaikkailmoitusta, koska käyttäjät suhtautuvat suopeasti uuteen mahdollisuuteen. Sen sijaan käyttäjät eivät ole yhtä halukkaita lataamaan uudelleen eKirjaa vaikkapa paremmista lämmitysjärjestelmistä.

Valitse verkostot

Käytettävissäsi on runsaasti eri sosiaalisia verkostoja. Mitä niistä aiot käyttää tarjoamasi mainostamiseen? Sinulla ei todennäköisesti ole mahdollisuutta viettää yhtä paljon aikaa niissä kaikissa. Katso markkinointianalyytikkaasi ja historiallista menestystäsi eri sosiaalisissa kanavissa. Identifioi kolme verkostoa, jotka tuovat parhaat tulokset ja keskity käyttämään niitä kampanjasi tukemiseen.

Kohdista eri sisältömuoto eri verkostoon 

Eri sosiaaliset verkostot ovat tehokkaita erityyppisen sisällön mainostamisessa. Visuaalinen sisältö toimii hyvin Pinterestissä ja Facebookissa, kun taas yksinkertainen teksti toimii hyvin Twitter'issä ja LinkedIn'issä. Toisaalta Youtube on puhtaasti videosisällön jakamisen alusta. Ota selvää mikä sosiaalinen verkosto on järkevintä luomallesi markkinointitarjoamalle. 

Käytä tunnistetta (hashtag)

Kun mainostat tarjoamaasi Twitter'issä ja/tai Google+:ssa, harkitse tunnisteen käyttöä. Tunniste vaatii paljon enemmän kuin vain risuaidan lisäämisen sanan eteen. Itse asiassa, pelkästään tunnisteen liittäminen twiittiin ei tuo Sinulle mitään tuloksia; Sinun täytyy integroida se markkinointikampanjaasi. Kun kehität markkinointitarjoamasi, mieti mikä tunniste olisi relevantti liittää juuri siihen uuteen sisältöön. Yritä käyttää tunnistetta laskeutumissivulla, markkinointisähköposteissasi ja luonnollisesti myös sosiaalisen median päivityksissä. Se helpottaa muodostamaan monia keskusteluja tarjoamasi ympärille ja auttaa Sinua saamaan palautetta.

 

Sosiaalisen median seurantaan ja julkaisemiseen löytyy useita eri työkaluja. Kuten tästä artikkelisarjasta huomaat, sekään ei ole mitenkään irrallinen osa internet markkinointia vaan osa kokonaisuutta. Sen takia myös sosiaalisen median valjastamiseen myynnin avuksi tarvitaan työkalu, joka on tiiviisti integroitu kaikkiin muihin osa-alueisiin niin seurannan, julkaisemisen kuin analytiikankin osalta. Mikäli haluat tietää lisää työkalusta, joka yhdistää kaikki internet markkinoinnin osa-alueet, klikkaa tästä.

 

 

 Click me

 

Topics: facebook markkinointi, hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, linkedin, blogimarkkinointi, sisältömarkkinointi, inbound marketing, toimintaan ohjaava elementti, call-to-action

Facebook markkinointi uudistuu 'Collections'- ominaisuuden avulla

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Oct 17, 2012 @ 02:42 PM

Facebook testaa muutaman suuren amerikkalaisen vähittäiskaupan kanssa uutta Pinterest- tyylistä ominaisuutta. Facebook kutsuu sitä nimellä 'Collections'. Se tekee markkinoijille mahdolliseksi lisätä 'Want' ja 'Collect'- napit uutissyötteen tuoteviesteihin. Sitä, lanseeraako Facebook ominaisuuden kaikkialle, ei vielä tiedetä. Saatika mikä sen suomenkielinen nimi tulee olemaan. 

Ominaisuus on selvästi tähdätty kilpailemaan suuren menestyksen saavuttaneen Pinterest- palvelun kanssa. Pinterest on varta vasten kehitetty erilaisten kuvakollaasien tekemiseen ja jakamiseen. 

Miten 'Collections' toimii?

Facebook'in mukaan Collections- syötteet näkyvät ihmisten uutisvirrassa ja he voivat olla vuorovaikutuksessa näiden kuvakokoelmien kanssa. Lisäksi ihmiset voivat jakaa niistä löytämiään mielenkiintoisia kuvia edelleen. Tällä hetkellä vain 7 amerikkalaista vähittäiskauppiasta on testissä mukana. Silti kaikki yhdysvaltalaiset Facebook- käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa näiden yritysten kanssa. Facebook testaa komea eri toimintoa siten, että se näyttää saman kokelman yhteydessä tasaisesti kutakin. Kukin kolmannes näkee yhden toiminnon kyseisen syötteen yhteydessä. Toiminnot ovat:

'Want', joka lisää tuotteen käyttäjän aikajanalle osaksi käyttäjän profiilia paikkaan 'Wishlist' = Toivelista

'Collect', joka lisää kohteen kokoelmaan 'Products' = Tuotteet 

'Like', joka on erikoisversio normaalista Tykkää- ominaisuudesta. Tykkäämisen lisäksi se lisää kohteen myös 'Products'- kohtaan

Vaikka 'Collections' on vapaasti yritysten sivujen käytössä, ne näkyvät vain sivujen faneille. Jos käyt Pottery Barn'in sivuilla etkä ole fani, et näe Pottery Barn'in 'Collections' syötettä. Sinun on Tykättävä sivua, jotta voit nähdä kyseiset viestit. 

Kuten sanottu tämä uusi palvelu on rajattu toistaiseksi vain USA:an, joten en päässyt omakohtaisesti testaamaan. Sain kuitenkin amerikan maalta kuvakaappauksia kyseisestä palvelusta, joten voimme käydä tätä uutta ominaisuutta läpi. Tässä esimerkissä käyttäjän kohdalle osui ominaisuus 'Collect'. 

Katsotaanpa mitä tapahtuu, kun Pottery Barn- fani klikkaa Collect- nappia kohteen kohdalla:

 

facebook collections esimerkki resized 600

 

Kuten kuvasta näkyy fani voi lisätä kohteen olemassa olevaan kokoelmaan. Joko valmiiksi luotuun kokoelmaan tai luoda kokonaan uuden. Kun valinta on tehty ja klikattu 'Tallenna'- nappia, kohde näkyy Facebook'in aikajanalla kuten seuraavassa kuvassa näkyy.


pamin facebook collections resized 600

Fani voi nyt muuttaa määrityksiä ketkä kyseisen syötteen voivat nähdä. Sen voi määritellä näkymään kaikille, kavereille, kavereiden kavereille, määrätylle ihmisryhmälle tai verkostolle. Markkinoijille on tietysti mieleen, jos kaikki fanit haluavat näyttää kyseisen syötteen kaikille mahdollisille henkilöille. Lisäksi markkinoijia miellyttää erityisesti se, että mahdollisimman moni klikkaa tuotteen nimeä. Tässä tapauksessa kun käyttäjä klikkaa "Antler Outdoor Pillow"- linkkiä, siirtyy käyttäjä sellaiseen Pottery Barn'in syötteeseen, jossa näkyy tuotteen hinta ja josta voi edelleen siistyä ostamaan kyseisen tuotteen, kuten alta käy selville:

 

facebook collections pillow resized 600


Mitä hyötyä markkinoijalle?

Mikäli Facebook päättää tarjota tämän ominaisuuden kaikille yrityssivuille, kannattaa ominaisuus ottaa välittömästi käyttöön. Erityisesti vähittäis- ja verkkokauppa hyötyvät ominaisuudesta varsinkin, jos fanit alkavat kerätä kuvakollaaseja ja lisäksi julkaisemaan ja jakamaan niitä. Jos tämä palvelu vielä liitetään Facebook'in mainostyökaluun on selvää, että halukkaita tämän kaltaisen maksullisen mainonnan käyttäjiä löytyy runsaasti.

Saadakseen täyden hyödyn tästä ominaisuudesta yrityksen on jatkossa entistä tärkeämpää kasvattaa tykkääjien määrää, koska kuvakokoelmat näkyvät vain faneille. Tavoitteena on saada mahdollisimman moni keräämään ja jakamaan kuvia sekä klikkaamaan itse tuotesivulle. Hyvin hyödynnettynä tämä ominaisuus auttaa yritystä saamaan asiakkaita suoraan Facebook'ista.

Mitä mieltä Sinä olet 'Collections'- ominaisuudesta?
 

Click me



Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

HubSpot 3:n sosiaalisen median ja laskeutumissivujen sovellukset

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Sep 20, 2012 @ 08:03 AM

Entistä älykkäämpi sosiaalisen median sovellus 

Kun sosiaalisesta mediasta aletaan puhua seuraa siitä väistämättä kaksi kysymystä: Mistä löytää siihen aikaa? Ja onko se todella sen arvoista? 

HubSpotin avulla on jo aikaisemminkin pystynyt selvittämään, kuinka monta asiakasta sosiaalinen media on tuottanut. Samoin HubSpotin kautta on voinut monitoroida mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu. Sen avulla on siten pysynyt sosiaalisessa mediassa ajantasalla sekä voinut osallistua itselle tärkeisiin keskusteluihin. HubSpot 3:n uudet työkalut nopeuttavat ja helpottavat edelleen sosiaalisen median hallintaa. 

Sosiaalisen julkaisun sovellus

Sosiaalisen median hallinta on ollut aikaa vievää ja kömpelöä varsinkin, jos on mukana useassa eri palvelussa. HubSpot 3:n uudistettu sosiaalisen julkaisun sovellus tuo tähän uudenlaisen helpotuksen. Olet verkossa selailemassa eri sisältöjä ja löydät jotakin todella mielenkiintoista. Haluat jakaa sen verkostollesi ja seuraajillesi. Nyt voit tehdä sen klikkaamalla yhtä nappia ollessasi verkossa missä tahansa. Eteesi avautuu ikkuna, jonka kautta voit helposti ja nopeasti jakaa ko. sisällön saman tien useissa eri sosiaalisen median palveluissa yhdellä kertaa.

 

sosiaalisen median ajastaminen

Sosiaalisten julkaisujen ajastaminen

Saatat löytää jonkin mielenkiintoisen sisällön sellaiseen aikaan vuorokaudesta, jolloin yleisösi on pienimmillään. Sosiaalisen julkaisun sovellus tarjoaa mahdollisuuden ajastaa sisällön jakamisen. Se jopa ehdottaa tutkimuksiin perustuvia optimaalisia julkaisuaikoja. Saatat haluta julkaista saman tärkeän viestin sekä aamulla että illalla, jotta saat aikaan mahdollisimman suuren kattavuuden. Nyt saman viestin voi ajastaa julkaistavaksi useamman kerran. Voit valita missä palveluissa viesti julkaistaan ja kuinka monta kertaa kyseinen sisältö julkaistaan. Lisäksi ajastimen avulla voit kätevästi toteuttaa oman sosiaalisen julkaisusuunnitelmasi, koska voit syöttää julkaisut jopa viikkoja ennen kyseistä ajankohtaa. Luonnollisesti ajastetut julkaisut voi tarvittaessa peruuttaa ennen kuin ne on julkaistu.

Sosiaalisen analytiikka

Miten sitten tiedämme toimiiko sosiaalinen media? Tuoko se liidejä ja asiakkaita? HubSPot 3:n sosiaalisen analytiikan avulla saamme vastauksen näihin kysymyksiin. Mitä HubSpot 3 tuo uutta on se, että nyt näet miten prospektisi ja liidisi ovat olleet vuorovaikutuksessa kanssasi sosiaalisen median kautta.   

 

sosiaalinen media analytiikka

 

Sosiaalisen julkaisun keskitetty ohjauspöytä näyttää Sinulle kaikki ne viestit, jotka olet lähettänyt ja laittanut jonoon julkaistavaksi. Nyt saat tietää, kun julkaiset esim. Facebookissa ja Twitterissä, kuinka monta henkilöä nimen omaan Sinun kontaktitietokannassasi olevista prospektista ja liidistä todella olivat vuorovaikutuksessa kanssasi. Analytiikka kertoo ketkä prospekteistasi ja liideistäsi reagoivat viestiisi ja mitä se sai aikaan. Saat nopeasti ja näppärästi palautetta toiminnastasi sosiaalisessa mediassa. Voit esimerkiksi nostaa tietyn liidin pistemäärää, koska hän on siirtynyt hieman alemmaksi myyntisuppilossa.

Kaikki Sinun ja liidin välinen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa jää näkyviin liidin aikajalle ja on sitä kautta hyödynnettävissä. Voit käyttää sosiaalisen median vuorovaikutusta yhtenä segmentoinnin kriteerinä ja kohdistaa eri segmenteille omia kampanjoita ja/tai siirtää heitä markkinointiautomaatiolla toteutettaviin vaalimisohjelmiin. Mitä personoidumpia viestejä pystyt liideille ja asiakkaille kohdistamaan sitä parempia tuloksia saat aikaan.

 

liidien segmentointi

 

Laskeutumissivusovellus

Laskeutumissivujen tarkoitus on vetää kävijää hieman alemmas myyntisuppilossa. Aikaisemmin laskeutumissivujen tekeminen oli aikaavievä prosessi, jossa tarvittiin IT-ihmisiä ja graafisia suunnitteljoita, jotta saatiin aikaan ammattimaisen näköinen lopputulos. 

HubSPot 3:ssa saapumissivusovellus on rakennettu kokonaan uudelleen. Sinne on lisätty runsas valikoima valmiita pohjia, joista voit valita juuri tavoitteeseesi sopivan. Kaikki pohjat on HubSpotin ammattisuunnittelijoiden käsin räätälöimiä. Ne on valmiiksi optimoitu ja kaikissa on sovellettu parhaita käytäntöjä.

 

luo ja testaa laskeutumissivu

Laskeutumissivun teon helppouteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Kun valmispohja on valittu, sen kuvaa tarvitsee vain klikata ja editori aukeaa. Editorissa voit muokata lasketumissivun mieleiseksesi. Samassa näkymässä on koko ajan reaaliajassa muuttuva esikatseluosio, josta näet, miltä aikaansaannoksesi sillä hetkellä näyttää. Lisäksi esikatseluosio seuraa mukana, kun kelaat saapumissivua alaspäin, joten se ei häviä näkyvistä, vaikka olisit sivun alalaidassa.

Lomake

Jokaisessa laskeutumissivussa on tiedonkeruuta varten oltava täytettävä lomake. Syötetyt tiedot tallettuvat kontaktitietokantaan. Nyt voit käyttää lomakkeiden teossa mitä tahansa tietokannan kenttää "vedä ja liitä"- periaatteella. Kentät voi järjestää uudelleen samalla periaatteella ilman mitään ohjelmointia tai muita kommervenkkejä. 

Älykkäät lomakkeet

Kaikkiin lomakkeisiin on automaattisesti tuotu älykkyyttä. Ne tunnistavat liidin ja näyttävät hänelle vain ne tietokentät, joiden keräämiä tietoja liidistä ei vielä ole ja piilottavat ne kentät, mitkä ovat jo tiedossa. Lisäksi lomake esitäyttää välttämättömien tietojen kentät kuten nimi ja sähköpostiosoite. Näin liidin ei tarvitse täyttää uudelleen ja uudelleen pitkiä lomakkeita saadakseen tuottamaasi uutta arvokasta sisältöä. Lomake lyhenee ja konversioprosentti nousee.

 

älykäs lomake

 

HubSPot 3:n uudet sosiaalisen median työkalut helpottavat ja nopeuttavat entisestään sosiaalisen median hallintaasi. Voit seurata, mitkä sosiaalisen median kanavat toimivat liiketoimintasi kannalta parhaiten. Voit osoittaa itsellesi ja muulle organisaatiollesi, kuinka sosiaalinen media tuottaa liidejä ja asiakkaita ja laskea investoinnin tuottoasteen. 

Uusi laskeutumissivutyökalu tekee Sinustakin laskeutumissivujen ammattilaisen. Voit jatkossa itse luoda laskeutumissivun murto-osassa entisestä aijasta. Älykkäiden lomakkeiden käyttö nostaa konversioasteitasi entisestään.

 

Varaa tästä ilmainen HubSpot 3 esittely.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi, markkinointiautomaatio

Sosiaalinen media: Seurantatyökalut

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 10, 2012 @ 02:35 PM

Oletko joskus turhautunut yrityksesi sosiaalisen median tilien seurantaan. 

sosiaalinen media seurantaJos vastasit kyllä tiedät sen hankaluudet. Päivitykset liikkuvat niin nopeasti, että joudut käymään läpi valtavan määrä materiaalia. Lisäksi moni tärkeä päivitys saattaa lipsahtaa silmien ohi. Mikä avuksi? Tilannetta helpottaa huomattavasti erillisen sosiaalisen median seurantatyökalun käyttööotto. Markkinoilta löytyy hyvin erilaisia ja eri tasoisa työkaluja. Toiset niistä ovat ilmaisia ja toiset maksullisia.

On muutamia tekijöitä, jotka Sinun täytyy ottaa huomioon, kun valitset sosiaalisen median seurantatyökalua. Jos valitset väärän työkalun saattaa käydä niin, että työkalun käyttö vie enemmän aikaa kuin manuaalinen seuranta. Alla on listattu ne kriiteerit, jotka seurantatyökalun tulee minimissään täyttää, jotta voit menestyksekkäästi seurata faniesi ja seuraajiesi keskusteluja käyttämällä siihen vain muutaman minuutin päivässä.

Jos olet etsimässä sosiaalisen median seurantaityökalua ota seuraavat seikat huomioon varmistaaksesi, ettei työkalu vie enemmän aikaa kuin manuaalinen monitorointi:

  • Varmista, että pystyt seuraamaan kaikkia sosiaalisen median tilejäsi saman työkalun avulla. Jos joku sosiaalisen median palvelu ei sisälly työkalun valikoimaan, joudut seuraamaan sitä erikseen manuaalisesti. 
  • Varmista, että työkalussa on toiminto, joka hälyyttää, kun se löytää määrätyn sanan tai lauseen. Tällöin pystyt listaamaan työkaluun liiketoiminnallesi tärkeät avainsanat ja se hälyyttää, kun joku mainitsee Sinulle tärkeän avainsanan sosiaalisessa mediassa.
  • Sosiaalisen median seurantatyökalun tulisi sisältää mahdollisuus ajastaa päivityksesi kaikkin käytössäsi oleviin sosiaalisen median tileihin. Tämä on tärkeää, koska Sinun tulisi säännöllisesti päivittää sosiaalisen median tilejäsi. Ajastamalla voit rytmittää päivitykset liiketoimintasi tarpeisiin jo päiviä tai viikkoja etukäteen. Samalla voit ajastaa useita eri päivityksiä, jolloin voit paremmin suunnitella päivityskokonaisuuksia.

Olisi hyvä, jos seurantatyökalussa olisi vielä seuraavat ominaisuudet:

- mahdollisuus seurata, minkä sosiaalisen median kautta kukin liidi ja asiakas on tullut

- liitäntä asiakashallintajärjestelmään

- laaja analytiikka

Nämä eivät kuitenkaan ole aivan välttämättömiä ominaisuuksia. 

Nyt, kun tiedät mitä ominaisuuksia sosiaalisen median seurantatyökalussa tulisi olla, voit alkaa etsiä sopivaa ilman, että valitset työkalun, joka vie loppujen lopuksi enemmän aikaa kuin mitä lisäarvoa se tuo.

 

Varaa tästä ilmainen sosiaalisen median konsultointi.

 

Topics: facebook markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media

Facebook aikajana: 9 vinkkiä

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Mar 30, 2012 @ 04:30 PM

Facebook aikajana muuttaa perinteisen Facebook -näkymän  ihan uuteen muotoon tänään. Uudistus parantaa yritystenfacebook aikajana mahdollisuuksia hyödyntää Facebookia. Samalla eri asiat tulevat helpommin löydetyiksi. Facebook Timeline kasvattaa 46% käyttäjien sitoutumista tavaramerkkiin. Lisäksi tavaramerkit saavat 65 %:n lisäyksen käyttäjien sitoutumiseen interaktiiviseen sisätöönsä kuten videot ja kuvat. Lähde: Simply Measured  35% kuluttajien kommenteistä ovat positiivia ja vain 8% on valituksia. Lähde: AT Kearney Jos yritykselläsi ei vielä ole Facebook -sivuja, kannattaa ne viimeistään nyt laittaa pystyyn.

Tässä 9 vinkkiä menestyvien Facebook -yrityssivujen rakentamiseksi:

1. Lisää kansikuva ja profiilikuvat

Tästä eteenpäin yritys voi laittaa kansikuvan omille sivuilleen, mikä kannattaakin hyödyntää heti ensimmäisenä.

2. Lisää virstanpylväät tärkeimpien tapahtumien määrittämiseksi

Aikajanalle voi nyt lisätä yrityksen tärkeimmät virstanpylväät. Siten voit näppärästi esitellä yrityksen kronologian.

3. Kiinnitä tärkeimmät tarinat sivun yläosaan

Mikäli haluat pitää jonkin yksittäisen viestin pidemmän aikaa viestivirran yläosassa näkyvissä, on se tästä eteenpäin mahdollista.

4. Kirjoita seinällesi säännöllisesti eli joka päivä

Säännölliset päivityksen pitävät fanit sitoutuneina.

5. Hallinnoi sivujasi hallintaliittymän avulla

Hallintaliittymän kautta löytyy myös sivustosi tilastot.

6. Vastaa henkilökohtaisiin viesteihin nopeasti

On tärkeätä vastata kaikkiin henkilökohtaisiin viesteihin ja vielä nopeasti. Se parantaa yrityksesi palvelukuvaa ja vahvistaa sitoutuneisuutta

7. Järjestele uudelleen näkymät ja sovellukset

Kuvasi, tapahtumasi ja sovelluksesi ovat nyt helpommin ihmisten löydettävissä.

8. Korosta päivitykset

Päivitys voidaan nyt korostaa tähti-ikonia klikkaamalla. Sitä kannattaa käyttää, jotta ihmiset näkevät mitä uutta sivustollasi on.

9. Pyydä Facebookilta oma URL

 Mene osoitteeseen www.facebook.com/username ja ano oma URL. Markkinoi omaa Facebook URLiasi esim. käyntikorteissa ja esitteissä.

 

Ylläolevien asioiden kuntoon laittaminen ei sinänsä vie paljon aikaa mutta auttaa Sinua hyödyntämään uutta Facebookia entistä paremmin. Mikäli tarvitset apua, varaa ilmainen 30 minuutin Sosiaalisen median konsultointi.

 

 

 

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

6 Mahdollisuutta parantaa kiitossivujasi

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 02, 2011 @ 03:38 PM

KiitossivuTuntuu siltä, että työ on tehty kun sivustolla kävijä on saatu konvertoitua liidiksi. Olet tehnyt pieteetillä sivun, jossa kiität kävijää. Sen jälkeen potentiaalinen asiakas sitten poistuu sivuiltasi. Mikäli näin on, menetät mahdollisuuden tarjota heti välittömästi uutta lisäarvoa potentiaaliselle asiakkaalla. Tässä 6 tapaa hyödyntää kiitossivujasi.

1. Tuo navigaatio takaisin

Parhaat käytännöt kehoittavat poistamaan navigaation saapumissivuilta. Saapumissivulla on vain yksi tarkoitus, saada kävijä täyttämään ja lähettämään lomake eli konvertoitumaan potentiaaliseksi asiakkaaksi. Sen jälkeen kun olet saanut kävijän tekemään halutun toimenpiteen, hän päätyy kiitossivulle. Koska haluat hänen jatkavan sivustosi tutkimista, palauta navigaatio kiitossivulle.

2. Tarjoa liittymistä blogitilaajaksi 

Sijoita kiitossivulle mahdollisuus tilata blogisi sähköpostitse tai RSSnä. Älä vain sano "Tilaa meidän blogi!". Kerro myös, miksi heidän pitäisi tilata ja millaista arvokasta tietoa he tulevat säännöllisesti saamaan.

3. Pyydä liittymään mukaan sosiaalisessa mediassa

Aivan kuten annat ihmisille mahdollisuuden tilata blogisi, anna heille mahdollisuus pysyä yhteydessä kanssasi LinkedInissä, Facebookissa ja Twitterissä.  Kerro heille mitä he hyötyvät siitä, että ovat yhteydessä kanssasi sosiaalisessa mediassa.

4. Kehoita heitä jakamaan tarjoamasi

Konvertoitunut kävijä on selvästi kokenut hyötyvänsä tarjonnastasi. On hyvin todennäköistä, että hänellä on myös tuttuja, joita tarjontasi kiinnostaa. Tee saapumissivusi jakaminen helpoksi lisäämällä jakamispainikkeet. 

5. Tarjoa muutakin relevanttia tietoa

Voit päätellä, minkälaisesta muusta sisällöstä kavijä voisi olla kiinnostunut sen perusteella, mistä kanavasta potentiaalinen asiakas tuli. Tarjoa hänelle lisää linkkejä eri blogiartikkeleihin, websivuille ja sosiaalisen median osastoille, jotka olennaisesti liittyvät tarjoamaasi. Se syventää lisää suhdettasi potentiaaliseen asiakkaaseen ja luo positivisen mielikuvan sinusta.

6. Kiitä heitä kunnolla

Pelkkä "kiitos" ei riitä. Kerro heille, miksi olet kiitollinen siitä että he löysivät tarjouksesi ja ryhtyivät toimiin. Vaikka he eivät vielä ole asiakkaita, kohtele heitä niin kuin he jo olisivat. Sinulla on vain yksi ainoa mahdollisuus tehdä ensivaikutelma. Käytä se hyväksesi kilpailijoitasi paremmin.

 

Muista testata kiitossivusi ennen niiden lopullista julkaisemista. Mittaa kukin ylläoleva asia erikseen, jotta ne kaikki tulevat huomioiduksi kiitossivullasi.  

 

Onko sinulla joitain muita asioita, joita liität aina kiitossivuillesi?



Topics: facebook markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, blogi

Facebookissa avautuu uusia mahdollisuuksia

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Nov 10, 2011 @ 01:46 PM

Innovatiivinen pienyritys RunToShop Oy on kehittänyt uuden palvelun saattaa yhteen mainostajat ja fanisivujen julkaisijat. Tämä Fannr -palvelu on yksinkertainen ja briljantti. Mainostajat luovat valmiita viestejä pooliin, josta julkaisijat voivat ne poimia ja julkaista oman sivustonsa seinällä. Fannr tukee Facebookin perusstrategiaa saattaa yhteen brändejä ja käyttäjiä sekä synnyttää vuorovaikutusta.

Hyväntekeväisyysjärjestöt saavat osallistua ilmaiseksi

Fannr -palvelu tukee hyväntekeväisyysjärjestöjä, sillä ne voivat jättää omia ilmoituksiaan esim. varainkeruusta ilmaiseksi. Fanisivujen omistajat osallistuvat keräyksiin omalta osaltaan julkaisemalla hyväntekeväisyysjärjestöjen ilmoituksia perimättä maksua. Julkaisijoilla on mahdollisuus hyödyntää tätä sisältöä järjestämällä erilaisia tapahtumia esim. kilpailuja niiden ympärille.

Facebook fanisivun omistajalla täysi kontrolliAntero Mertaranta Fannr

Fanisivun omistaja tietää parhaiten minkälaiset viestit sopivat hänen aiheeseensa. Lisäksi minkälaisista viesteistä on hyötyä hänen faneilleen. Samoin, mitkä viestit toimivat parhaiten. Vaikka fanisivun omistaja liittyy Fannr -palveluun, viestien julkaisu on täysin vapaaehtoista. Ensinnäkin hän valitsee viestit, joita julkaisee. Toiseksi hän päättää milloin hän viestin julkaisee. Ja kolmanneksi hän päättää kuinka usein hän julkaisee. 

Mitä hyötyä Fannr -palvelusta on mainostajalle

Koska viestit julkaistaan fanisivujen seinällä, on todennäköistä, että niiden huomioarvo on suurempi kuin tavallisten mainosten. Mikäli fanit reagoivat kyseiseen viestiin, edistää se viestin viraalista leviämistä. Kun fanisivun omistaja valitsee julkaistavt viestit on viestien kohdentaminen tarkempaa ja todennäköinen tehokkuus suurempaa kuin normaalilla mainonnalla. Mainostajan haaste on muokata viestinsä sopivaksi Facebookin henkeen. Se ei saa olla liian agressiivinen, jotta julkaisijat valitsevat sen julkaistavaksi eivätkä fanit reagoi negatiivisesti. Mainostaja joutuu todella miettimään mitä ja miten hän haluaa faneille tarjota; perinteinen osta, osta mainonta ei varmaankaan riitä.

Haasteena julkaisijoiden löytäminen

Moni fanisivujen ylläpitäjä haluaisi varmasti olla Fannr -palvelussa mukana; ainakin hyväntekeväisyyden osalta. Haasteena on löytää nämä ylläpitäjät. Vain muutamalla fanisivulla on näkyvissä, kuka sen on perustanut ja kuka on sen ylläpitäjä. 

 

Oletko itse fanisivun ylläpitäjä tai tunnetko jonkun joka on? Vinkkaa hänelle Fannr -palvelusta.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Facebook muuttuu: Oletko valmis?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 06, 2011 @ 11:48 AM

Facebookin uudistusten johdosta on käyty paljon debatteja eri puolilla. Monet käyttäjät eivät ole toivottaneet uudistuksia tervetulleiksi. Johtopäätöksenä on, että ihmiset eivät yleisesti ottaen pidä muutoksesta. Facebook on kuitenkin muuttunut ja tulee muuttumaan vastakin. Miten muuutokset vaikuttavat yritysten toimintaan Facebookissa:

1. Uudessa Facebookissa ihmisten ei tarvitse ensin Tykätä yrityksestäsi kirjoittaakseen
kommentin. Aikaisemmin tämä oli toisin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kommentoijien joukkoon tulee myös kriittisemmin tuotteitasi ja palveluitasi kohtaan suhtautuvia ihmisiä.

Tuotteisiisi ja palveluihisi pettyneet ihmiset eivät aikaisemmin tulleet suoraan kertomaan pettymyksensä syytä. Jatkossa sekin on odotettavissa. Kysymyksessä ei ole vain uhka vaan myös mahdollisuus. Ensinnäkin vastaa heti ja avoimesti negatiiviseen palautteeseen. Lupaa laittaa asia kuntoon, jos vain suinkin voit. Toiseksi ota palautteesta opiksi, äläkä toista samaa virhettä uudelleen. Kolmanneksi voit kääntää keskustelun parannusehdotuksiin, jolloin saat kerättyä arvokasta tietoa tuote- ja palvelukehitykseen. Kaikkia ei voi aina miellyttää mutta tilanteesta kannattaa ottaa kaikki mahdollinen irti. Asiattomuudet tulee tietysti poistaa. 

2. Uusi Facebookin aikajana suosii yrityksiä, jotka toimivat määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti.Facebook -strategia
Heillä on selkeä Facebook -strategia. Strategia pitää sisällään askelluksen siitä, mistä on lähdetty ja mihin ollaan menossa. Näin he tulevat olennaiseksi osaksi yksittäisen käyttäjän omaa aikajanaa. Mitä tiiviimmin tähän aikajanaan pääsee kietoutumaan sen parempi liiketoiminnan kannalta.

3. Uudessa Facebookissa annetaan muitakin toimintaan kehoittavia vaihtoehtoja kuin Tykkää. Tästä eteenpäin voit itse kirjoittaa Tykkää -kehotuksen tilalle minkä tahansa muun kehoituksen. Näin pääset tarkentamaan viestiäsi ja erottumaan niistä, jotka edelleen tyytyvät käyttämään pelkkää Tykkää -nappia. Joillekin sopii paremmin Liity tai Tilaa ja vastaavasti toisille Suosittele tai Katso.

4. Näyttää siltä, että uusi Facebook suosii niitä, jotka ovat valmiita investoimaan enemmän Facebookiin. Kilpailu presenssistä kiristyy sielläkin. On yhä vaikeampi päästä yksittäisen käyttäjän seinälle. Näkyvyyden varmistamiseksi joutuu ponnistelemaan entistä enemmän. Jos aikaisemmin on käyttänyt vain ilmaisia mahdollisuuksia, jatkossa joutuu harkitsemaan myös maksullisia vaihtoehtoja. Hyvä tapa on käyttää kolmansien osapuolien sovelluksia tai teettää omia puoleensa vetäviä sovelluksia. Maksettu Facebook -mainontakaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. 

Muutokset avaavat yrityksille uusia mahdollisuuksia. Toisaalta yritykset joutuvat varautumaan ottamaan vastaan entistä kriittisempää palautetta. Hyvin ennalta suunniteltuna ja oikein toteutettuna sekin voidaan kääntää voitoksi. 

Miten itse ajattelit hyödyntää uusia mahdollisuuksia?

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

9 Vinkkiä lisätä yrityksen Facebook -sivujen tehoa

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 28, 2011 @ 09:05 AM

Työ ei lopu siihen, että yrityksen Facebook -sivut on avattu. Itse asiassa siitä työ vasta alkaa. Tavoitteena on saada aikaan hyvä vuorovaikutus yleisön kanssa. Se taas vaatii jatkuvaa sisällön julkaisemista. Tässä 9 vinkkiä, joilla parantaa löydettävyyttä ja kanssakäymistä Facebookissa:

1. Pyri mahdollisimman monipuoliseen sisältöön

Sivustollasi voit julkaista videoita, kuvia, statuspäivityksiä, linkkejä, kysymyksiä ja sovelluksia. Kannattaa laaja-alaisesti hyödyntää kaikkia näitä mahdollisuuksia.

2. Viestin pituudella on vaikutusta

Mitä lyhyemmäksi saat viestisi puristettua sen parempi. BuddyMedia.comin tutkimuksen mukaan 80 merkkiä tai sen alle olevat viestit saavat 27% enemmän vuorovaikutusta aikaan kuin sitä pidemmät tekstit.

3. Vältä URL -osoitteiden lyhentäjiä linkeissä

Moni haluaa päätellä uutissyöttessä olevasta linkistä, mihin linkki johtaa. Sen takia kannattaa välttää lyhytlinkkien käyttöä, koska niistä ei selviä mihin klikkaaja päätyy. BuddyMedia.com on selvittänyt, että pitkät linkit tuottavat 3 kertaa enemmän kanssakäymistä kuin lyhytlinkit.

4. Löydä oma julkaisuikkunasi

Suurin trafiikki ajoittuu normaalisti arkipäiville välille 10.00-16.00. Silloin on varminta itsekin julkaista sisältöä. Kannattaa lisäksi kokeilla julkaisemista normaalin työajan ulkopuolella sekä viikonloppuisin. Saattaa olla, että juuri Sinun yleisösi on silloin vastaanottavimmillaan. Lisäksi, koska ruuhka-aikojen ulkopuolella on vähemmän kilpailua, saattaa julkaisusi saavuttaa korkeamman huomioarvon. BuddyMedia.comin mukaan torstaisin ja perjantaisin julkaisut saavuttavat 18% enemmän vuorovaikutusta kuin muina viikonpäivinä. Lisäksi normaalityöajan ulkopuolella julkaisut saavuttavat 20% enemmän kanssakäymistä.

5. Hyödynnä perjantait

Facebookin Onnellisuusindeksi nousee aina perjantaisin. Onnellisuusindeksi mittaa positiivisen ja negatiivisen kielenkäytön suhdetta. Mitä vähemmän ihmiset haluavat olla töissä sitä enemmän he ovat Facebookissa.

6. Kehitä oma julkaisurytmisi

Useimmille sopiva julkaisumäärä on 2-3 kertaa päivässä. Pidä kuitenkin useampi tunti julkaisujen välissä. Dan Zarella, HubSpotin Social Media Scientist, suosittelee isoimmille brändeille julkaisua vain joka toinen päivä.

7. Tykkäämisten määrä kertyy muutaman ensimmäisen tunnin aikana

Visiblin tutkimuksen mukaan 70% Tykkäämisistä tulee 4 ensimmäisen tunnin aikana. Näet lähes välittömästi oliko viestisi onnistunut.

8. Analysoi, opi ja toista

Facebookista löytyy hyvät analysointivälineet. Kävijä-, Vuorovaikutus- sekäfacebook tilastot Tapahtumatiedot auttavat Sinua analysoimaan ja kehittämään toimintaasi.

Demografiatiedoista selviää minkälainen yleisösi on. Julkaisujen näyttökerroista näet sivujesi uutistarinoiden näyttökerrat faneille ja ei-faneille. Lisäksi näet Tykkäämiset ja Kommentit. Tilastot kertovat kunkin julkaisun palauteprosentin, joka lasketaan seuraavalla kaavalla:

(Tykkäämiset + Kommentit/Uutistarinoiden näyttökerrat) x 100%

Fanisi voivat mm. kirjoittaa seinällesi, ladata kuvia ja videoita ja mainita sivusi omalla seinällään. Tapahtumatiedoista voit seurata näitä aktiviteetteja. Seuraa myös tilauksen lopettamisia.

9. Vuorovaikutustaktiikka

Vastaa kahden tunnin sisällä ja vastaa jokaiseen viestiin. Poista kaikki asiaankuulumattomat viestit ja @tägit. Ole ystävällinen ja auttavainen. Käytä rohkeasti etunimiä. Yritä saada yleisösi vahtimaan sivustoasi väärinkäytöksien varalta.

 

Facebook mahdollistaa ainutlaatuisen suoran vuorovaikutuksen yleisösi kanssa. Kun seuraat ylläolevia vinkkejä omilla ideoillasi höystettynä, pidät olemassa olevat asiakkaasi uskollisina sekä löydät uusia potentiaalisia asiakkaita.

 

 Varaa ilmainen aika Sosiaalisen Median konsultointiin

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

5 Syytä miksi yrityksellä pitää olla omat Facebook -sivut

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Sep 15, 2011 @ 09:55 AM

Facebookissa on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti yli 750.000.000 aktiivistayrityksen facebook-markkinointi-sivusto käyttäjää ja määrä kasvaa tasaisesti. Tilastokeskuksen mukaan keväällä 2010 42 % 16-74 vuotiaista suomalaisista oli verkkoyhteisön jäsen. Facebook on ylivoimaisesti suosituin verkkoyhteisö myös Suomessa. Vaikka Facebook ei julkaisekaan erillisiä maatilastoja voidaan olettaa, että Suomessa on tällä hetkellä vajaa 2.000.000 käyttäjää.

Vaikka tutkimuslaitos Nielsenin Sosiaalisen Median Raportti Q3 2011 kertoo Sosiaalisen Median tilasta Yhdysvalloissa, voidaan siitä vetää analogia Suomeen. Raportista käy ilmi mm seuraavaa:

  • Sosiaalisen Median kulutus kasvaa edelleen nopeasti. Tällä hetkellä 4/5 aktiivisesta Internetin käyttäjästä vierailee Sosiaalisissa Yhteisöissä ja Blogeissa.
  • Amerikkalaiset käyttävät enemmän aikaa Facebookissa kuin millään muulla verkkosivustolla.
  • Lähes 40% käyttää Sosiaalisen Median sisältöjä myös mobiililaitteella.
  • Sosiaalisen Median mobiilikäytön kasvua ohjaa eniten yli 55 -vuotiaat Internetin käyttäjät.
  • 70% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä ostaa Internetistä, mikä on 12% keskimääräistä Internet käyttäjää suurempi todennäköisyys.
  • 53% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä seuraa jotakin brändiä.

Mutta miksi yrityksellä sitten pitäisi olla omat sivut Facebookissa? Seuraavassa 5 syytä:

  1. Markkinoitpa yrityksille tai kuluttajille ihmiset etsivät Facebookissa tietoa tuotteista ja palveluista, joita edustat. Jos et ole läsnä siellä, missä tietoa haetaan, et ole mukana hankintaprosessissa. 
  2. Facebookissa yrityksellä on ainutlaatuinen tilaisuus olla suorassa vuorovaikutuksessa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
  3. Facebookissa voit luoda yhteisön liiketoimintasi ympärille. Kerätä mahdollisimman suuren määrän "Tykkääjiä". Tykkääjät ovat yrityksesi suosittelijoita. Se kertoo potentiaalisille asiakkaillesi, että yrityksesi on luotettava ja tuotteesi sekä palvelusi kunnossa. Suuri Tykkääjien määrä on erittäin vahva referenssi. Sen takia Tykkääjien saamisesksi kannattaa investoida paljon; hyvän ja jatkuvasti uusiutuvan sisällön lisäksi. 
  4. Voit mainostaa Facebook -sivuillasi kaikkea sitä sisältöä mitä luot esim. webinaarit, blogi artikkelit, videot ja eKirjat. Saat näin paljon suuremman potentiaalisen vastaanottajakunnan omalle sisällöllesi. Lisäksi Facebookin oma haku auttaa ihmisiä löytämään sisältösi ulkoisten hakukoneiden lisäksi.
  5. Voit aidosti löytää uusia potentiaalisia asiakkaita. Voit luoda mekanismit, joilla tunnistat heidät ja kohdistaa heille kampanjoita. Näin Sinulla on mahdollisuus saada suuri joukko uusia asiakkaita.

Yrityksen on syytä olla läsnä siellä missä sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat. Olipa kysymyksessa toisille yrityksille tai kuluttajille markkinoiva yritys, sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat jo Facebookissa. 

 

Mikäli haluat ymmärtää lisää mm. Facebook -markkinointia, osallistu Internet Markkinointi Seminaariin

 

 

 

 

 

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto