Internet-markkinointi blogi

Hakukoneoptimointi on kuollut, eläköön asiakaskokemusoptimointi!

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Nov 01, 2012 @ 11:09 AM

Tänä syksynä moni yritys on kokenut todellisen yllätyksen. Sijoittuminen Google- hauissa onasiakas kokemus optimointi romahtanut ja liikennemäärät ovat pudonneet. Tämä on seurausta siitä, että Google muutti olennaisesti hakualgoritminsä perusteita. Googlen tehtävä on tuottaa käyttäjälle mahdollisimman hyviä hakutuloksia heti ensimmäisellä hakukerralla. Silloin käyttäjä on tyytyväinen palveluun. Tulokset eivät kuitenkaan olleet varsinkaan suomenkielisissä hauissa kovin onnistuneita. Usein ensimmäiset sijat valtasi erilaiset luettelot, varsinkin yrityshauissa. Syy siihen on ollut myöskin se, että yritykset eivät itse ole pitäneet huolta omasta sijoituksestaan vaan antaneet kaiken maailman kataloogien vallata etusivun. Googlen algoritmin muutos on siten erittäin tervetullut. Mikä on muuttunut? Enää ei sivustoa pysty nostamaan kärkijoukkoon pelkästään luettelemalla hakusanoja ja antamalla metatietoja. Nyt myös varsinaiselta sisällöltä vaaditaan entistä korkeampaa laatua ja vastaavuutta hakuaiheeseen. Google itse puhuu asiakaskokemusoptimoinnista (CEO = Customer Experience Optimization) entisen hakukoneoptimoinnin (SEO = Search Engine Optimization) sijaan.

Mitä on asiakaskokemusoptimointi?

Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että sivustoa ei pidä optimoida hakukoneita varten vaan pitää keskittyä käyttäjiin, siis ihmisiin ei koneisiin. Sivuston pitää olla siisti ja ajantasainen. Yhdellä ja samalla sivulla ei saa olla liikaa informaatiota. Käyttäjälle pitäisi aina olla selvää, mikä hänen seuraava loogineen askeleensa on. Sivuilta pitää kylmästi karsia kaikki häiritsevä ylimääräinen sisältö ja sivuston rakenteen tulee olla selkeä. Voisi melkein sanoa, että älä laita kävijääsi ajattelemaan vaan kerro hänelle, minkä seuraavan askeleen haluat hänen ottavan.

Sivusto joku sijoittuu hyvin hakutuloksissa mutta jonka käyttökokemus on kauhea, ei ansaitse nousta korkealle hakutuloksissa. Se ei yksinkertaisesti ole oikein. Siksi Googlen tuoreimmat päivitykset kiinnittävät erityisesti tähän huomiota. Google hioo algoritmiaan koko ajan. Jatkossa, Googlen oppiessa yhä enemmän, paremmin ja täsmällisemmin rankkaamaan sivustoja tästä näkökulmasta, laadukkaiden sivujen sisältö valtaa vääjäämättä kärkisijat huonolaatuisten kustannuksella. Sen takia on tärkeää, että kävijät voivat luonnollisesti ymmärtää ja sulattaa sisältösi. Saat aikaan enemmän vuorovaikutusta kävijöiden kanssa. Samalla et laita Googlea ajattelemaan. Kun keskityt käyttäjiin, ei myöskään Googlen tarvitse kovin kauheasti ponnistella arvioidakseen onko sivustosi hyvä vai ei. Jos teet asiat helpoksi kävijälle, teet sen helpoksi myös Googlelle. Jos Google ei tiedä, mitä asiaa sivustosi käsittelee ja mihin hakusanoihin olet keskittynyt, ei se myöskään tiedä mihin indeksoida sivusi hakukoneissa.

Laita kuntoon ainakin seuraavat tärkeimmät asiakaskokemusoptimoinnin osa-alueet:

  • Laadukas sisältö on parempi kuin suuri avainsanojen määrä. Älä siis tunge sivujasi avainsanoja täyteen. Poista kaikki avainsanoja täynnä olevat tekstilaatikot sivusi alalaidasta. Tee sivusi Title'stä autenttinen, selkeä ja kuvaava. Sivujesi pitäisi olla täynnä käyttökelpoista ja asiayhteyteen sopivaa informaatiota sen sijaan, että ne olisivat täynnä avainsanoja, joita luulet hakukoneiden haluavan nähdä. Lisäksi nykyisin yksittäisen blogiartikkelin pituus pitäisi olla vähintään 600 sanaa. 
     
  • Tee selkeä sivustokartta ja tekstilinkit. Sivustosi tulisi olla helppo suunnistaa ja kävijöiden sekä hakukoneiden ymmärtää. Ajattele, että sivustosi on kuin tiedostokansio. Et todennäköisesti säilö ruokareseptejäsi takuukuittikansioon, vai mitä? No, etpä tietenkään. Samat säännöt pätevät sivustosi sisältöön. Kukin sivu tulisi olla loogisesti sijoitettu ja ainakin yhden pysyvän tekstilinkin tulisi viitata siihen. 
     
  • Luo hyödyllinen ja runsaasti informaatiota sisältävä sivusto. Sen sijaan, että hakukoneet löytäisivät käyttökelvottomia sivustoja, jotka on täytetty tyhjillä avainsanoilla, ne haluavat käyttäjien löytävän sen informaation, jota tarvitsevat. Varmista, että kirjoitat sivuja, jotka täsmällisesti kuvaavat sisältöäsi. Title't ja ALT- tekstit täytyy olla kuvaavia, selkeitä ja täsmällisiä. Avainsanaa ei pitäisi käyttää vain sen takia, että se löytyy sivulta. Suomen kieli asettaa tekstin kirjoittamiselle suuria haasteita, koska meillä sanat taipuvat. Suomalaiset hakevat asioita usein sanan perusmuodossa. Muotoile tekstisi siten, että avainsana istuu lauseeseen perusmuodossaan selkeästi ja loogisesti. 
     
  • Kirjoita URLeja, jotka ovat sekä käyttäjä- että avainsanaystävällisiä. Käytä avainsanoja luodaksesi kuvaavia ihmisystävällisia URLeja. Avainsanojesi tulisi tuntua aidoilta ja kuvata täsmällisesti sivua, jolla kävijä on. Esim. Jos kävijä saapuu yrityksestäsi kertovalle sivulle, URLin ei pitäisi olla muotoa osta-heti-harja.html. Hakukoneet pystyvät näkemään sen läpi. Ne vertaavat kyseistä URLiasi sivusi sisältöön ja rankaisevat siitä ankarasti. 

Kaikkien osa-alueiden kuntoon laittaminen vie aikaa. Aloita parantaminen luomalla selkeä sivustokartta. Työstä sen jälkeen sivu kerrallaan.

Kaipaatko apua oman sivustosi parantamisessa? Pyydä apua.

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Facebook markkinointi uudistuu 'Collections'- ominaisuuden avulla

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Oct 17, 2012 @ 02:42 PM

Facebook testaa muutaman suuren amerikkalaisen vähittäiskaupan kanssa uutta Pinterest- tyylistä ominaisuutta. Facebook kutsuu sitä nimellä 'Collections'. Se tekee markkinoijille mahdolliseksi lisätä 'Want' ja 'Collect'- napit uutissyötteen tuoteviesteihin. Sitä, lanseeraako Facebook ominaisuuden kaikkialle, ei vielä tiedetä. Saatika mikä sen suomenkielinen nimi tulee olemaan. 

Ominaisuus on selvästi tähdätty kilpailemaan suuren menestyksen saavuttaneen Pinterest- palvelun kanssa. Pinterest on varta vasten kehitetty erilaisten kuvakollaasien tekemiseen ja jakamiseen. 

Miten 'Collections' toimii?

Facebook'in mukaan Collections- syötteet näkyvät ihmisten uutisvirrassa ja he voivat olla vuorovaikutuksessa näiden kuvakokoelmien kanssa. Lisäksi ihmiset voivat jakaa niistä löytämiään mielenkiintoisia kuvia edelleen. Tällä hetkellä vain 7 amerikkalaista vähittäiskauppiasta on testissä mukana. Silti kaikki yhdysvaltalaiset Facebook- käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa näiden yritysten kanssa. Facebook testaa komea eri toimintoa siten, että se näyttää saman kokelman yhteydessä tasaisesti kutakin. Kukin kolmannes näkee yhden toiminnon kyseisen syötteen yhteydessä. Toiminnot ovat:

'Want', joka lisää tuotteen käyttäjän aikajanalle osaksi käyttäjän profiilia paikkaan 'Wishlist' = Toivelista

'Collect', joka lisää kohteen kokoelmaan 'Products' = Tuotteet 

'Like', joka on erikoisversio normaalista Tykkää- ominaisuudesta. Tykkäämisen lisäksi se lisää kohteen myös 'Products'- kohtaan

Vaikka 'Collections' on vapaasti yritysten sivujen käytössä, ne näkyvät vain sivujen faneille. Jos käyt Pottery Barn'in sivuilla etkä ole fani, et näe Pottery Barn'in 'Collections' syötettä. Sinun on Tykättävä sivua, jotta voit nähdä kyseiset viestit. 

Kuten sanottu tämä uusi palvelu on rajattu toistaiseksi vain USA:an, joten en päässyt omakohtaisesti testaamaan. Sain kuitenkin amerikan maalta kuvakaappauksia kyseisestä palvelusta, joten voimme käydä tätä uutta ominaisuutta läpi. Tässä esimerkissä käyttäjän kohdalle osui ominaisuus 'Collect'. 

Katsotaanpa mitä tapahtuu, kun Pottery Barn- fani klikkaa Collect- nappia kohteen kohdalla:

 

facebook collections esimerkki resized 600

 

Kuten kuvasta näkyy fani voi lisätä kohteen olemassa olevaan kokoelmaan. Joko valmiiksi luotuun kokoelmaan tai luoda kokonaan uuden. Kun valinta on tehty ja klikattu 'Tallenna'- nappia, kohde näkyy Facebook'in aikajanalla kuten seuraavassa kuvassa näkyy.


pamin facebook collections resized 600

Fani voi nyt muuttaa määrityksiä ketkä kyseisen syötteen voivat nähdä. Sen voi määritellä näkymään kaikille, kavereille, kavereiden kavereille, määrätylle ihmisryhmälle tai verkostolle. Markkinoijille on tietysti mieleen, jos kaikki fanit haluavat näyttää kyseisen syötteen kaikille mahdollisille henkilöille. Lisäksi markkinoijia miellyttää erityisesti se, että mahdollisimman moni klikkaa tuotteen nimeä. Tässä tapauksessa kun käyttäjä klikkaa "Antler Outdoor Pillow"- linkkiä, siirtyy käyttäjä sellaiseen Pottery Barn'in syötteeseen, jossa näkyy tuotteen hinta ja josta voi edelleen siistyä ostamaan kyseisen tuotteen, kuten alta käy selville:

 

facebook collections pillow resized 600


Mitä hyötyä markkinoijalle?

Mikäli Facebook päättää tarjota tämän ominaisuuden kaikille yrityssivuille, kannattaa ominaisuus ottaa välittömästi käyttöön. Erityisesti vähittäis- ja verkkokauppa hyötyvät ominaisuudesta varsinkin, jos fanit alkavat kerätä kuvakollaaseja ja lisäksi julkaisemaan ja jakamaan niitä. Jos tämä palvelu vielä liitetään Facebook'in mainostyökaluun on selvää, että halukkaita tämän kaltaisen maksullisen mainonnan käyttäjiä löytyy runsaasti.

Saadakseen täyden hyödyn tästä ominaisuudesta yrityksen on jatkossa entistä tärkeämpää kasvattaa tykkääjien määrää, koska kuvakokoelmat näkyvät vain faneille. Tavoitteena on saada mahdollisimman moni keräämään ja jakamaan kuvia sekä klikkaamaan itse tuotesivulle. Hyvin hyödynnettynä tämä ominaisuus auttaa yritystä saamaan asiakkaita suoraan Facebook'ista.

Mitä mieltä Sinä olet 'Collections'- ominaisuudesta?
 

Click me



Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

Suomalaisten LinkedIn käyttäjien demografiatietoja

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Sep 21, 2012 @ 08:20 AM

Tähän inphographics'iiin on koottu muutamia demografiatietoja suomalaisista LinkedIn jäsenistä.

LinkedIn tilastotietoja Suomesta

Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, linkedin, digitaalinen media

HubSpot 3:n sosiaalisen median ja laskeutumissivujen sovellukset

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Sep 20, 2012 @ 08:03 AM

Entistä älykkäämpi sosiaalisen median sovellus 

Kun sosiaalisesta mediasta aletaan puhua seuraa siitä väistämättä kaksi kysymystä: Mistä löytää siihen aikaa? Ja onko se todella sen arvoista? 

HubSpotin avulla on jo aikaisemminkin pystynyt selvittämään, kuinka monta asiakasta sosiaalinen media on tuottanut. Samoin HubSpotin kautta on voinut monitoroida mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu. Sen avulla on siten pysynyt sosiaalisessa mediassa ajantasalla sekä voinut osallistua itselle tärkeisiin keskusteluihin. HubSpot 3:n uudet työkalut nopeuttavat ja helpottavat edelleen sosiaalisen median hallintaa. 

Sosiaalisen julkaisun sovellus

Sosiaalisen median hallinta on ollut aikaa vievää ja kömpelöä varsinkin, jos on mukana useassa eri palvelussa. HubSpot 3:n uudistettu sosiaalisen julkaisun sovellus tuo tähän uudenlaisen helpotuksen. Olet verkossa selailemassa eri sisältöjä ja löydät jotakin todella mielenkiintoista. Haluat jakaa sen verkostollesi ja seuraajillesi. Nyt voit tehdä sen klikkaamalla yhtä nappia ollessasi verkossa missä tahansa. Eteesi avautuu ikkuna, jonka kautta voit helposti ja nopeasti jakaa ko. sisällön saman tien useissa eri sosiaalisen median palveluissa yhdellä kertaa.

 

sosiaalisen median ajastaminen

Sosiaalisten julkaisujen ajastaminen

Saatat löytää jonkin mielenkiintoisen sisällön sellaiseen aikaan vuorokaudesta, jolloin yleisösi on pienimmillään. Sosiaalisen julkaisun sovellus tarjoaa mahdollisuuden ajastaa sisällön jakamisen. Se jopa ehdottaa tutkimuksiin perustuvia optimaalisia julkaisuaikoja. Saatat haluta julkaista saman tärkeän viestin sekä aamulla että illalla, jotta saat aikaan mahdollisimman suuren kattavuuden. Nyt saman viestin voi ajastaa julkaistavaksi useamman kerran. Voit valita missä palveluissa viesti julkaistaan ja kuinka monta kertaa kyseinen sisältö julkaistaan. Lisäksi ajastimen avulla voit kätevästi toteuttaa oman sosiaalisen julkaisusuunnitelmasi, koska voit syöttää julkaisut jopa viikkoja ennen kyseistä ajankohtaa. Luonnollisesti ajastetut julkaisut voi tarvittaessa peruuttaa ennen kuin ne on julkaistu.

Sosiaalisen analytiikka

Miten sitten tiedämme toimiiko sosiaalinen media? Tuoko se liidejä ja asiakkaita? HubSPot 3:n sosiaalisen analytiikan avulla saamme vastauksen näihin kysymyksiin. Mitä HubSpot 3 tuo uutta on se, että nyt näet miten prospektisi ja liidisi ovat olleet vuorovaikutuksessa kanssasi sosiaalisen median kautta.   

 

sosiaalinen media analytiikka

 

Sosiaalisen julkaisun keskitetty ohjauspöytä näyttää Sinulle kaikki ne viestit, jotka olet lähettänyt ja laittanut jonoon julkaistavaksi. Nyt saat tietää, kun julkaiset esim. Facebookissa ja Twitterissä, kuinka monta henkilöä nimen omaan Sinun kontaktitietokannassasi olevista prospektista ja liidistä todella olivat vuorovaikutuksessa kanssasi. Analytiikka kertoo ketkä prospekteistasi ja liideistäsi reagoivat viestiisi ja mitä se sai aikaan. Saat nopeasti ja näppärästi palautetta toiminnastasi sosiaalisessa mediassa. Voit esimerkiksi nostaa tietyn liidin pistemäärää, koska hän on siirtynyt hieman alemmaksi myyntisuppilossa.

Kaikki Sinun ja liidin välinen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa jää näkyviin liidin aikajalle ja on sitä kautta hyödynnettävissä. Voit käyttää sosiaalisen median vuorovaikutusta yhtenä segmentoinnin kriteerinä ja kohdistaa eri segmenteille omia kampanjoita ja/tai siirtää heitä markkinointiautomaatiolla toteutettaviin vaalimisohjelmiin. Mitä personoidumpia viestejä pystyt liideille ja asiakkaille kohdistamaan sitä parempia tuloksia saat aikaan.

 

liidien segmentointi

 

Laskeutumissivusovellus

Laskeutumissivujen tarkoitus on vetää kävijää hieman alemmas myyntisuppilossa. Aikaisemmin laskeutumissivujen tekeminen oli aikaavievä prosessi, jossa tarvittiin IT-ihmisiä ja graafisia suunnitteljoita, jotta saatiin aikaan ammattimaisen näköinen lopputulos. 

HubSPot 3:ssa saapumissivusovellus on rakennettu kokonaan uudelleen. Sinne on lisätty runsas valikoima valmiita pohjia, joista voit valita juuri tavoitteeseesi sopivan. Kaikki pohjat on HubSpotin ammattisuunnittelijoiden käsin räätälöimiä. Ne on valmiiksi optimoitu ja kaikissa on sovellettu parhaita käytäntöjä.

 

luo ja testaa laskeutumissivu

Laskeutumissivun teon helppouteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Kun valmispohja on valittu, sen kuvaa tarvitsee vain klikata ja editori aukeaa. Editorissa voit muokata lasketumissivun mieleiseksesi. Samassa näkymässä on koko ajan reaaliajassa muuttuva esikatseluosio, josta näet, miltä aikaansaannoksesi sillä hetkellä näyttää. Lisäksi esikatseluosio seuraa mukana, kun kelaat saapumissivua alaspäin, joten se ei häviä näkyvistä, vaikka olisit sivun alalaidassa.

Lomake

Jokaisessa laskeutumissivussa on tiedonkeruuta varten oltava täytettävä lomake. Syötetyt tiedot tallettuvat kontaktitietokantaan. Nyt voit käyttää lomakkeiden teossa mitä tahansa tietokannan kenttää "vedä ja liitä"- periaatteella. Kentät voi järjestää uudelleen samalla periaatteella ilman mitään ohjelmointia tai muita kommervenkkejä. 

Älykkäät lomakkeet

Kaikkiin lomakkeisiin on automaattisesti tuotu älykkyyttä. Ne tunnistavat liidin ja näyttävät hänelle vain ne tietokentät, joiden keräämiä tietoja liidistä ei vielä ole ja piilottavat ne kentät, mitkä ovat jo tiedossa. Lisäksi lomake esitäyttää välttämättömien tietojen kentät kuten nimi ja sähköpostiosoite. Näin liidin ei tarvitse täyttää uudelleen ja uudelleen pitkiä lomakkeita saadakseen tuottamaasi uutta arvokasta sisältöä. Lomake lyhenee ja konversioprosentti nousee.

 

älykäs lomake

 

HubSPot 3:n uudet sosiaalisen median työkalut helpottavat ja nopeuttavat entisestään sosiaalisen median hallintaasi. Voit seurata, mitkä sosiaalisen median kanavat toimivat liiketoimintasi kannalta parhaiten. Voit osoittaa itsellesi ja muulle organisaatiollesi, kuinka sosiaalinen media tuottaa liidejä ja asiakkaita ja laskea investoinnin tuottoasteen. 

Uusi laskeutumissivutyökalu tekee Sinustakin laskeutumissivujen ammattilaisen. Voit jatkossa itse luoda laskeutumissivun murto-osassa entisestä aijasta. Älykkäiden lomakkeiden käyttö nostaa konversioasteitasi entisestään.

 

Varaa tästä ilmainen HubSpot 3 esittely.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi, markkinointiautomaatio

HubSpot 3:n keskitetty kontaktitietokanta ja internet markkinointi

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, Sep 11, 2012 @ 02:31 PM

HubSpot 3 käsittää yhteensä 100 uutta ominaisuutta ja 10 kokonaan uutta tai uudelleen tehtyä sovellusta. Se, mikä tuo ylivoimaisen kilpailuedun on, että kaikki HubSpot'in sovellukset on yhdistetty toisiinsa. Myös kaikki nämä uudet sovellukset ovat yhteydessä sekä entisiin HubSpot'in sovelluksiin että keskenään. Tällä saadaan aikaan ainutlaatuinen yhtenäinen internetmarkkinointikokonaisuus.

 

HubSpot3 1+1=3

 

Uudistettu kontaktitietokanta

Jotta kontaktille saadaan aikaan Amazon.com'in kaltainen pitkälle viety henkilökohtainen kokemus, vaatii se yhden keskitetyn tietokannan, johon kaikki vuorovaikutustieto talletetaan. Jos esim. sähköpostitietokanta ja liiditietokanta on talletettu eri paikkaan, on hyvin haastavaa yhdistää nämä tiedot siten, että aikaansaadaan henkilökohtainen vuorovaikutuskokemus. HubSpot 3:n suurin yksittäinen iso uudistus on kaikkien sovellusten yhteinen kontaktitietokanta.

Kontaktitietokantaan kerätään kaikki se tieto, mitä kävijöistä kertyy heidän ollessa vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa esim. perustiedot kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite jne. Lisäksi kontaktitietokanta on se osa HubSpot'ista, joka on yhteydessä asiakkuudenhallintajärjestelmäsi kanssa (CRM). Edellyttäen tietysti, että kyseinen integraatio on tehty. HubSpot voi imeä tiedot asiakkuudenhallintajärjestelmästä ja vastaavasti palauttaa sinne ylläpidetyt tiedot. Kontaktitietokantaan voi tuoda ulkopuolelta tietoja .csv-muodossa. CSV on yksi yleinen kontaktietojen siirtomuoto. CSV-tiedoston voi luoda esim. Microsoft Excel- ohjelmalla.

Uutta HubSpot 3:ssa on se, että aikaisempien valmiiden tietokenttien lisäksi markkinoija voi nyt itse lisätä uusia vapaavalintaisia kenttiä kontaktitietokantaan. Näitä lisäkenttiä voi luoda peräti 1.000 kappaletta. Tietokenttien paikkaa voi vapaasti lennosta muuttaa, jolloin kukin voi luoda omien tarpeidensa mukaisen näkymän kontaktitietoihin. 

 

kontaktitietokanta

Käyttäytymiseen perustuvan tiedon keruu

Kaikki edellä mainittu on upeata mutta ei vielä taianomaista. Mikä on taianomaista on se, että myös kaikki kontaktin käyttäytymisestä saatava tieto talletetaan tähän yhteen ja samaan paikkaan. Jokainen verkkosivustosi yksittäinen sivu, jolla henkilö on käynyt, jokainen markkinointisähköpostisi, jonka henkilö on avannut ja jota hän on klikannut, jokainen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa kuten LinkedIn, Facebook, Twitter tai YouTube, jonka henkilö on kanssasi käynyt, talletetaan kontaktitietokantaan. 

Uusi aikajana

Kontaktitietokantaan kertyy siten valtavasti tietoa kaikesta siitä, miten prospektit, liidit ja asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa kanssasi. Tämä tuo mukanaan haasteen siitä, miten tämä kaikki tieto esitetään visuaalisesti siten, että se on helposti hyödynnettävissä. HubSpot 3 on ratkaissut asian ottamalla käyttöön samanlaisen aikajanan kuin mihin Facebook siirtyi muutama kuukausi sitten. Samassa näkymässä näytetään sekä kaikki kontaktin kanssa käyty vuorovaikutus aikajanalle istutettuna että kaikki kontaktin muut tiedot, mitä hänestä on saatu kerättyä. Näin on helppo yhdellä vilkaisulla saada käsitys henkilön profiilista sekä siitä, missä myyntisuppilon vaiheessa hän on. 

Dynaaminen segmentointi

Kontaktin kovien tietojen ja käyttäytymistietojen yhdistäminen mahdollistaa yhä tarkempien segmenttien luomisen. Mitä enemmän kontaktista tiedämme sitä henkilökohtaisemmin voimme häntä palvella. Nyt, kun on mahdollista ottaa myös käyttäytymiseen perustuvat tiedot segmentoinnin pohjaksi, pystymme todella tuottamaan kontaktille sellaista markkinointia, jota hän rakastaa. Voimme muodostaa esim. sellaisen segmentin, johon kuuluvat ne henkilöt, jotka ovat katsoneet hinnastoamme viimeisen 30 päivän aikana, ladanneet oppaamme tuotteemme käytöstä sekä edelleenjakaneet Twiittimme tuoteoppaastamme. Tämän perusteella voimme muotoilla sähköpostilähetyksen, joka todella puhuttelee kyseistä segmenttiä ja saa aikaan korkean konvertointiasteen.

HubSpot 3 ja uudistettu kontaktitietokanta siihen yhdistettyine sovelluksineen antaa meille mahdollisuuden viedä markkinointimme aivan uudelle tasolle. Sen hyödyntäminen jää kunkin oman ammattitaidon varaan mutta jo nyt voidaan todeta, että se ei ainakaan jää työkaluista kiinni.

Varaa tästä ilmainen aika HubSpot3 esittelyyn.

Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, blogi, markkinointiautomaatio

Sosiaalinen media: Seurantatyökalut

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 10, 2012 @ 02:35 PM

Oletko joskus turhautunut yrityksesi sosiaalisen median tilien seurantaan. 

sosiaalinen media seurantaJos vastasit kyllä tiedät sen hankaluudet. Päivitykset liikkuvat niin nopeasti, että joudut käymään läpi valtavan määrä materiaalia. Lisäksi moni tärkeä päivitys saattaa lipsahtaa silmien ohi. Mikä avuksi? Tilannetta helpottaa huomattavasti erillisen sosiaalisen median seurantatyökalun käyttööotto. Markkinoilta löytyy hyvin erilaisia ja eri tasoisa työkaluja. Toiset niistä ovat ilmaisia ja toiset maksullisia.

On muutamia tekijöitä, jotka Sinun täytyy ottaa huomioon, kun valitset sosiaalisen median seurantatyökalua. Jos valitset väärän työkalun saattaa käydä niin, että työkalun käyttö vie enemmän aikaa kuin manuaalinen seuranta. Alla on listattu ne kriiteerit, jotka seurantatyökalun tulee minimissään täyttää, jotta voit menestyksekkäästi seurata faniesi ja seuraajiesi keskusteluja käyttämällä siihen vain muutaman minuutin päivässä.

Jos olet etsimässä sosiaalisen median seurantaityökalua ota seuraavat seikat huomioon varmistaaksesi, ettei työkalu vie enemmän aikaa kuin manuaalinen monitorointi:

  • Varmista, että pystyt seuraamaan kaikkia sosiaalisen median tilejäsi saman työkalun avulla. Jos joku sosiaalisen median palvelu ei sisälly työkalun valikoimaan, joudut seuraamaan sitä erikseen manuaalisesti. 
  • Varmista, että työkalussa on toiminto, joka hälyyttää, kun se löytää määrätyn sanan tai lauseen. Tällöin pystyt listaamaan työkaluun liiketoiminnallesi tärkeät avainsanat ja se hälyyttää, kun joku mainitsee Sinulle tärkeän avainsanan sosiaalisessa mediassa.
  • Sosiaalisen median seurantatyökalun tulisi sisältää mahdollisuus ajastaa päivityksesi kaikkin käytössäsi oleviin sosiaalisen median tileihin. Tämä on tärkeää, koska Sinun tulisi säännöllisesti päivittää sosiaalisen median tilejäsi. Ajastamalla voit rytmittää päivitykset liiketoimintasi tarpeisiin jo päiviä tai viikkoja etukäteen. Samalla voit ajastaa useita eri päivityksiä, jolloin voit paremmin suunnitella päivityskokonaisuuksia.

Olisi hyvä, jos seurantatyökalussa olisi vielä seuraavat ominaisuudet:

- mahdollisuus seurata, minkä sosiaalisen median kautta kukin liidi ja asiakas on tullut

- liitäntä asiakashallintajärjestelmään

- laaja analytiikka

Nämä eivät kuitenkaan ole aivan välttämättömiä ominaisuuksia. 

Nyt, kun tiedät mitä ominaisuuksia sosiaalisen median seurantatyökalussa tulisi olla, voit alkaa etsiä sopivaa ilman, että valitset työkalun, joka vie loppujen lopuksi enemmän aikaa kuin mitä lisäarvoa se tuo.

 

Varaa tästä ilmainen sosiaalisen median konsultointi.

 

Topics: facebook markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media

Mediapanostus ja -kulutus eivät kohtaa

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Jun 21, 2012 @ 02:23 PM

TNS Gallup on julkaissut vuoden 2011 mediamainontaan ja -kulutukseen liittyvät luvut. Maailma ei ole paljon muuttunut vuodesta 2010. Edelleenkin suurin osa mainostajien investoinneista menee sinne missä ihmiset viettävät suhteessa vähiten aikaansa eli printtiin. 

Printti

Printin osuus median parissa vietetystä ajasta on edelleen pudonnut. Vuonna 2010 se oli 9 %.mediapanostus Vuonna 2011 enää 7 %. Silti mediapanostuksissa ei ole tapahtunut mitään muutosta. Mediainvestointien osuus molempina vuosina oli sama 53 %. Tätä printin parissa vietetyn ajan ja mainospanostuksen suhdetta ei pysty selittämään järjellä. Siinä on pakko olla runsaasti tunnetta mukana.

Radio

Radioon on perinteisesti panostettu vähemmän kuin mitä sen parissa vietetty aika edellyttäisi. Vuonna 2010 aikaa vietettiin 23 % mutta panostuksen osuus oli vain 4 %. Vuoden 2011 vastaavat luvut ovat 27 % ja 4 %. 

TV

TV:n parissa vietetty aika oli 2010 36 %. Vastaavasti vuonna 2011 se oli tismalleen sama 36 %. Television parissa vietetyn ajan suhteellinen osuus onkin ollut vuosien mittaan kohtuullisen stabiili. Sama koskee panostusten suhteellista osuutta, joka oli sekä vuonna 2010 että 2011 20 %.

Internet

Internetissä vietetyn ajan osuus alkaa vakiintumaan kolmanneksen tasolle. Vuonna 2010 suhteellinen osuus oli 29 % ja vuonna 2011 30 %. Myös osuus mediainvestoinneista alkaa vakiintua, sillä molempina vuosina osuus oli 15 %. Mediapanostuksilla mitataan siis maksetun mainonnan jakautumaa. Internetin etu perinteisiin medioihin verrattuna on se, että siellä voi tehdä paljon erilaisia asioita ilman, että itse medialle tarvitsee maksaa yhtään mitään. Perinteisessä mediassa esille pääsee vain maksetun mediatilan ja/tai -ajan mukaan.

Internet markkinointi on siis paljon muutakin kuin mainosten tekemistä ja niiden julkaisemista. Itse asiassa, se on nimen omaan sitä muuta. Maksettua mainontaa käytetään tarvittaessa vain tukemaan sitä muuta. Ja sitäkin hyvin harkiten.

 

Topics: internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

9 Vinkkiä hyvän Sähköpostimarkkinointi viestin kirjoittamiseen

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, May 14, 2012 @ 04:39 PM

Sähköpostin otsikko ja sisältö ratkaisevat ryhtyykö vastaanottaja niihin toimenpiteisiin, joitasähköpostimarkkinointi viesti tavoittelemme. Viestin otsikko ratkaisee sen, avaako vastaanottaja lainkaan postiamme. Sisältö ratkaisee sen, pääsemmekö tavoitteeseemme. Hyvin kirjoitettu pelkkää tekstiä sisältävä sähköposti voi toimia aivan yhtä hyvin, jopa paremmin, kuin viimeiseen asti hiotun visuaalisen toteutuksen ja kaikenlaisia kilkuttimia sisältävä sähköposti. 

Miten hyvä sähköpostimarkkinointikirje sitten kirjoitetaan? Seuraavan kerran kun luonnostelet viestisi markkinointiautomaatio -ohjelmaan tai kertalähetykseen, käy se läpi seuraavien ohjeiden suhteen.

Houkuttelevan viestin otsikon kirjoittaminen

1. Käytä toiminnallista kieltä

Toiminnallista kieltä voi kirjoittaa käyttämättä verbejä. Toki, ainakin aluksi, kannattaa otsikko rakentaa verbien avulla. Hyviä verbejä ovat esim. lataa, varaa, ota, kysy, osta. Ne kaikki viittaavat tismalleen siihen, mitä vastaanottaja voi meilin avulla tehdä. Esim. "Lataa ilmainen eKirja". Toisaalta voit myös käyttää selkeää kiertoilmaisua esim. Älä anna Bändin konsertin mennä ohi suun". Suora ilmaisu olisi esim. "Osta liput Bändin konserttiin".

2. Henkilökohtaista silloin, kun se on mahdolista

Segmentoi vastaanottajat huolella. Henkilökohtaisesti puhutteleva sähköpostiviesti on helpompi kirjoittaa mahdollisimman samankaltaisille vastaanottajille. Hyvin segmentoidut sähköpostit tuottavat paljon paremman tuloksen kuin hyvin heterogeeniselle joukolle lähetetyt. Kirjoita siis perhokalastajille erilailla kuin pilkkijöille. Toki molemmat harrastavat kalastusta mutta aivan eri lähtökohdista.

3. Viestin otsikon tulee olla täysin selvä ja houkutteleva

Kaikkein tärkeintä on otsikon selkeys. Kirjoita ensin selkeä otsikko ja vasta sen jälkeen mieti saako siitä myös houkuttelevan. Älä koskaan uhraa selkeyttä viihdyttävyyden vuoksi.

4. Pidä otsikko ja sisältöteksti tiukasti linjassa

On erittäin tärkeää, että otsikko ja sisältöteksti vastaavat tarkasti toisiaan. Tavoitteemmehan on saada vastaanottaja toimimaan otsikkomme viittaamalla tavalla. Mitä otsikko lupaa, sen sisältöteksti lunastaa.

Houkuttelevan viestin kirjoittaminen

Selkeän ja houkuttelevan otsikon avulla sinulla on nyt vastaanottajien jakamaton huomio varsinaiseen tekstiisi. Käytä se hyväksesi seuraavasti.

5. Luo yhteys

Aloita kertomalla vastaanottajalle, mistä toisenne tunnette. Voit aloittaa esim. "Latasit eKirjamme Perhokalastus arktisilla alueilla,". Kun muistutamme mieleen, että vastaanottaja on tutustunut tuottamaamme hienoon sisältöön jo aikaisemmin, on paljon todennäköisempää, että han jatkaa lukemista ja toimii haluamallamme tavalla.

6. Kirjoita toisessa persoonassa

Toisessa persoonassa kirjoittaminen tarkoittaa sitä, että kohdistat tekstin vastaanottajaan; etkä sinuun itseesi. Hyvä testi on se, että laske kuinka monta kertaa käytät sanoja "Sinä", "Sinun" ja "Sinulle" verrattuna sanoihin "Me", "Meidän" ja "Meille". Sinä-sanoja tulisi olla kaksi kertaa enemmän kuin Me-sanoja.

7. Puhu hyödyistä, älä ominaisuuksista

Sinä tiedät viestisi arvon mutta vastaanottaja ei sitä vielä tiedä. Kerro siis, mitä hyötyä voit vastaanottajalle tuottaa. Vastaanottajaa kiinnostaa vain se, mitä hyötyä Sinusta on juuri hänelle. Ominaisuuksien luetteleminen ei avaa vastaanottajalle tuotteesi tai palvelusi hyötyjä.

8. Ole lyhyt

Mitä pienemmällä määrällä tekstiä selviät sen parempi. Suurin osa vastaanottajista ei lue sanasta sanaan viestiäsi vaan silmäilee sitä. Mitä vähemmän tekstiä viestissä on sitä nopeammin ja helpommin vastaanottajalle hyödyt ja toivotut toimenpiteet selviävät. Mikäli tarvitsen paljon tekstiä selvittääksesi asiasi, tarkista onko segmentointi riittävän tarkka tai yritätkö ahtaa liian monta asiaa samaan sähköpostiin.  

9. Käytä myös toimintaankehotuksissa toiminnallista kieltä

Jokaisessa sähköpostissasi tulisi olla kehoitus toimintaan. Ilman sitä, viesti on turha edes lähettää. Kaikkein tärkeintä on se, että toimintaan kehoitus on helppo tunnistaa. Se on ensiarvoisen tärkeää jo senkin kannalta, että suurin osa vastaanottajista vain silmäilee viestiäsi. Voit itse valita käytätkö tekstimuotoa vai painonappia. Muista kuitenkin, että kaikki vastaanottajat eivät lataa viestin kuvia. Muutenkin kuvien määrä on hyvä pitää minimissä. Välttämättä et tarvitse muita kuvia kuin viestin yläosassa olevan oman logosi siältävän bannerin. Käytä toimintaanohjauksissa sellaisia verbejä kuten "Pyydä", "Varaa", "Tilaa" jne.

 

Pyydä ilmainen Sähköpostimarkkinoinnin konsultointi

 

 

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi: Mittaaminen ja tavoitteet

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, May 08, 2012 @ 04:02 PM

Oikein käytettynä sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa muuttaa potentiaalisia asiakkaitasähköpostimarkkinointi ostaviksi asiakkaiksi. Sen jälkeen, kun kävijä on saatu muunnettua verkkoliikenteestämme tunnistettavaksi henkilöksi, vähintään sähköpostiosoitteen muodossa, on aika jatkaa vuorovaikutusta. Sähköpostimarkkinoinnilla joko saattelemme potentiaalista asiakasta lopulliseen päämäärään eli ostotaphtumaan tai teemme suoran tarjouksen ostaa nyt heti. Huomaa, että Inbound Marketing -menetelmään ei kuulu sellaisten sähköpostikampanjoiden toteuttaminen, jossa meillä ei ole mitään aikaisempaa yhteyttä kyseiseen henkilöön.

Tavoitteiden asettaminen

Kaikelle sähköpostimarkkinoinnille tulee asettaa tavoitteet ja mittarit. Suosittelemme vähintään seuraavaa 4:ää eri mittari ja niille tavoitteita:

1. Klikkausaste

Klikkausasteella tarkoitetaan sitä osuutta vastaanottajista, jotka klikkasivat jotakin sähköpostissamme olevaa linkkiä. Toisin sanoen viestimme oli heidän mielestään riittävän houkutteleva, jotta he halusivat tietää asiasta lisää tai ryhtyä haluamaamme toimeen. Klikkausastetta mitataan sekä henkilömääränä että prosenttina. Klikkausprosentin vaihteluväli on suuri. Voit ottaa ensimmäiseksi vertailukohdaksi yleisen klikkausprosentin, joka on 5 %. Tosin se riippuu monesta eri tekijästä esim. kohderyhmä, tarjoama ja mitä kampanjalla tavoitellaan. Tärkeintä onkin, että seuraat omien kampanjoidesi klikkausprosenttia kokonaisuutena sekä kohderyhmittäin ja pyrit koko ajan parantamaan tuloksia. Esim. Emailstatcenter.com tuottaa erilaista tietoa sähköpostikampanjoista.

Huomaa, että avattujen sähköpostien määrä tai prosentti ei ole olennaista. Ensinnäkin, mittaustapa on vajavainen, koska vastaanottaja voi lukea viestimme esikatselulla. Tällöin meille ei välity tietoa avaamisesta. Toiseksi, tavoitteemme on saada mahdollisimman moni vastaanottaja reagoimaan viestiimme. Sen takia vain todellinen toimintaan johtava käyttäytyminen on meille olennaista.

2. Konversioaste

Konversioasteella tarkoitetaan sitä prosenttia vastaanottajista, jotka tekevät haluamamme toimenpiteen tullessaan saapumissivulle. Linkin tulee aina johtaa saapumissivulle. jossa esittelemme tarjontamme tarkemmin ja kehoitamme toimimaan haluamallamme tavalla. Saapumissivun tarkoituksena on saada vastaanottaja esim. osallistumaan webinaariin, lataamaan tarjoamaamme sisältöä, ostamaan tuotteemme eli toimimaan sen mukaan, mikä päätavoite kampanjallemme on alun perin asetettu.  

 3. Uusien potentiaalisten asiakkaiden määrä

Vaikka sähköpostikampanjamme on suunnattu olemassa oleville potentiaalisille asiakkaille on täysin mahdollista, että se tuottaa uusia potentiaalisia asikkaita. Tämä johtuu siitä, että vastaanottajat saattavat välittää sähköpostimme omille kontakteilleen ja/tai jakaa sen sosiaalisessa mediassa. Sen takia sähköpostissamme tulee olla helpot ja yksinkertaiset työkalut jakaa sitä eteenpäin.

Uusien potentiaalisten asiakkaiden määrää mitataan sekä prosentteina että henkilömääränä. Prosentti tulee kaavasta uusien konvertoituneiden määrä/tuntemattomat kävijät. Henkilömäärä on luonnollisesti se määrä ennestään meille tuntemattomista kävijöistä, jotka konvertoituivat saapumissivumme avulla.

4. Listalta poistuvien määrä

Hyvään sähköpostimarkkinointikäytäntöön kuuluu, että viestissä on aina mukana mahdollisuus poistua vastaanottajien listalta. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin saada täysin tuntemattomalta yritykseltä täysin yhdentekeviä tarjouksia yhä uudelleen ja uudelleen.

Listalta poistuvien määrää mitataan prosentteina suhteella poistuvat/vastaanottajien määrä. Luonnollisesti pyrimme siihen, että poistuvien määrä on mahdollisimman pieni alle 2 %; mielummin alle 1 %. Jos suunnittelemmme huolellisesti kampanjamme ja kohdistamme sen sopiville vastaanottajille, poistuvien määrä pysyy pienenä.

Mittaamalla näitä neljää eri mittaria ja asettamalla niille tavoitteet, onnistut sähköpostimarkkinoinnissasi kerta kerralta paremmin.

 

Tilaa ilmainen 30 minuutin sähköpostimarkkinointi konsultointi 



Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi

Facebook aikajana: 9 vinkkiä

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Mar 30, 2012 @ 04:30 PM

Facebook aikajana muuttaa perinteisen Facebook -näkymän  ihan uuteen muotoon tänään. Uudistus parantaa yritystenfacebook aikajana mahdollisuuksia hyödyntää Facebookia. Samalla eri asiat tulevat helpommin löydetyiksi. Facebook Timeline kasvattaa 46% käyttäjien sitoutumista tavaramerkkiin. Lisäksi tavaramerkit saavat 65 %:n lisäyksen käyttäjien sitoutumiseen interaktiiviseen sisätöönsä kuten videot ja kuvat. Lähde: Simply Measured  35% kuluttajien kommenteistä ovat positiivia ja vain 8% on valituksia. Lähde: AT Kearney Jos yritykselläsi ei vielä ole Facebook -sivuja, kannattaa ne viimeistään nyt laittaa pystyyn.

Tässä 9 vinkkiä menestyvien Facebook -yrityssivujen rakentamiseksi:

1. Lisää kansikuva ja profiilikuvat

Tästä eteenpäin yritys voi laittaa kansikuvan omille sivuilleen, mikä kannattaakin hyödyntää heti ensimmäisenä.

2. Lisää virstanpylväät tärkeimpien tapahtumien määrittämiseksi

Aikajanalle voi nyt lisätä yrityksen tärkeimmät virstanpylväät. Siten voit näppärästi esitellä yrityksen kronologian.

3. Kiinnitä tärkeimmät tarinat sivun yläosaan

Mikäli haluat pitää jonkin yksittäisen viestin pidemmän aikaa viestivirran yläosassa näkyvissä, on se tästä eteenpäin mahdollista.

4. Kirjoita seinällesi säännöllisesti eli joka päivä

Säännölliset päivityksen pitävät fanit sitoutuneina.

5. Hallinnoi sivujasi hallintaliittymän avulla

Hallintaliittymän kautta löytyy myös sivustosi tilastot.

6. Vastaa henkilökohtaisiin viesteihin nopeasti

On tärkeätä vastata kaikkiin henkilökohtaisiin viesteihin ja vielä nopeasti. Se parantaa yrityksesi palvelukuvaa ja vahvistaa sitoutuneisuutta

7. Järjestele uudelleen näkymät ja sovellukset

Kuvasi, tapahtumasi ja sovelluksesi ovat nyt helpommin ihmisten löydettävissä.

8. Korosta päivitykset

Päivitys voidaan nyt korostaa tähti-ikonia klikkaamalla. Sitä kannattaa käyttää, jotta ihmiset näkevät mitä uutta sivustollasi on.

9. Pyydä Facebookilta oma URL

 Mene osoitteeseen www.facebook.com/username ja ano oma URL. Markkinoi omaa Facebook URLiasi esim. käyntikorteissa ja esitteissä.

 

Ylläolevien asioiden kuntoon laittaminen ei sinänsä vie paljon aikaa mutta auttaa Sinua hyödyntämään uutta Facebookia entistä paremmin. Mikäli tarvitset apua, varaa ilmainen 30 minuutin Sosiaalisen median konsultointi.

 

 

 

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto