Internet-markkinointi blogi

Valjasta sosiaalinen media ja blogisi mainostamaan tarjoamaasi

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 04, 2013 @ 08:01 AM

Nyt, kun olet julkistanut uuden markkinointitarjoamasi sähköpostitietokannassa
oleville kontakteillesi, voit alkaa etsimään muita mahdollisuuksia ohjataksesi liikennettä laskeutumissivullesi. Siinä voit hyödyntää blogiasi ja eri sosiaalisen median kanavia. Blogi ja sosiaalinen media voivat nostaa sisältösi saavuttavan yleisön määrää ja tukea potentiaalisten asiakkaiden löytämisen ponnistelujasi. Muista aina liittää mukaan toimintaan ohjaava elementti: linkki markkinointitarjoamasi laskeutumissivulle.

Poimi otteita tarjoamasi sisällöstä ja laadi blogiartikkeleita. Mainosta tarjoamaasi sosiaalisen median kautta ja pyydä seuraajiasi kommentoimaan sekä jakamaan sitä eteenpäin.

Kuinka käytät blogia kampanjassa

Kun luot blogiartikkelin, optimoi kirjoituksesi herättämään ihmisten huomio ja sijoittumaan korkealle halukoneissa. Älä ikinä unohda liittää mukaan mainostettavan markkinointitarjoamasi toimintaan ohjaavaa elementtiä. Tässä muutama lisävinkki blogiartikkeleihisi:

Liitä houkutteleva kuvavetomarkkinointi

Liitä aina mukaan artikkelin aiheeseen viittaava kuva. Kuva vetää puoleensa ihmisiä ja auttaa heitä käymään läpi tekstiä. Blogiartikkeli, jossa on sopiva visuaalinen elementti, valokuva, grafiikka tai infografi, toimii yleensä paremmin kuin pelkkä teksti.

Kirjoita silmään tarttuva otsikko

Otsikot ovat blogiartikkelisi tärkeimpiä elementtejä. Toki on muitakin elementtejä, jotka muodostavat menestyksekkään blogiartikkelin. Yksi parhaista, jonka voit tehdä kiinnittääksesi lukijan huomion ja houkutellaksesi katsomaan artikkeliasi, on vaikuttava otsikko.

Muotoilu

Blogiartikkelin kirjoittamisessa on tärkeää pilkkoa teksti osiin. Verkkolukeminen ei ole samanlaista kuin fyysisen kirjan lukeminen. Verkkolukijan täytyy voida välittömästi selailemalla ymmärtää alaotsikot ja lihavoidun sisällön ja jopa luettelot. Hyvällä muotoilulla voit tehdä sisällön visuaalisesti enemmän puoleensa vetäväksi ja sitouttavammaksi. 

Jakaminen sosiaalisessa mediassa

Anna blogin sisällölle mahdollisuus laajempaan kattavuuteen sisällyttämällä sosiaalisen median jakonappulat (nimittäin "tykkää", "jaa LinkedIn'ssä”, “tweettaa,” jne.) jokaiseen artikkeliin. Tämä rohkaisee lukijoita jakamaan sisältöäsi henkilökohtaisissa verkostoissaan ja laajentamaan kattavuutta yli omien kontaktiesi.

Kuinka käytät sosiaalista mediaa kampanjassa

Vaikka Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ ja Pinterest ovat kaikki erilaisia sosiaalisen median alustoja, niillä on perustavanlaatuinen yksi yhteinen piirre: informaation vaihdon elementti. Luomalla hyvän mainostettavan markkinointitarjoaman teet työsi sosiaalisessa mediassa helpommaksi, koska silloin sinulla on sisältöä, jota jakaa.

Tässä muutama paras käytäntö mitä tulee markkinointitarjoamasi mainostamiseen sosiaalisen median kanavissa:

Suunnittele julkaisuaikataulu 

Kontrolloi kuinka usein jaat tarjouksesi varmistaaksesi, ettei sosiaalisen median tilisi muutu spämmimoottoriksi. Tiheys riippuu liiketoimintasi luonteesta. Esim. rekrytoija todennäköisemmin jakaa uudelleen samaa työpaikkailmoitusta, koska käyttäjät suhtautuvat suopeasti uuteen mahdollisuuteen. Sen sijaan käyttäjät eivät ole yhtä halukkaita lataamaan uudelleen eKirjaa vaikkapa paremmista lämmitysjärjestelmistä.

Valitse verkostot

Käytettävissäsi on runsaasti eri sosiaalisia verkostoja. Mitä niistä aiot käyttää tarjoamasi mainostamiseen? Sinulla ei todennäköisesti ole mahdollisuutta viettää yhtä paljon aikaa niissä kaikissa. Katso markkinointianalyytikkaasi ja historiallista menestystäsi eri sosiaalisissa kanavissa. Identifioi kolme verkostoa, jotka tuovat parhaat tulokset ja keskity käyttämään niitä kampanjasi tukemiseen.

Kohdista eri sisältömuoto eri verkostoon 

Eri sosiaaliset verkostot ovat tehokkaita erityyppisen sisällön mainostamisessa. Visuaalinen sisältö toimii hyvin Pinterestissä ja Facebookissa, kun taas yksinkertainen teksti toimii hyvin Twitter'issä ja LinkedIn'issä. Toisaalta Youtube on puhtaasti videosisällön jakamisen alusta. Ota selvää mikä sosiaalinen verkosto on järkevintä luomallesi markkinointitarjoamalle. 

Käytä tunnistetta (hashtag)

Kun mainostat tarjoamaasi Twitter'issä ja/tai Google+:ssa, harkitse tunnisteen käyttöä. Tunniste vaatii paljon enemmän kuin vain risuaidan lisäämisen sanan eteen. Itse asiassa, pelkästään tunnisteen liittäminen twiittiin ei tuo Sinulle mitään tuloksia; Sinun täytyy integroida se markkinointikampanjaasi. Kun kehität markkinointitarjoamasi, mieti mikä tunniste olisi relevantti liittää juuri siihen uuteen sisältöön. Yritä käyttää tunnistetta laskeutumissivulla, markkinointisähköposteissasi ja luonnollisesti myös sosiaalisen median päivityksissä. Se helpottaa muodostamaan monia keskusteluja tarjoamasi ympärille ja auttaa Sinua saamaan palautetta.

 

Sosiaalisen median seurantaan ja julkaisemiseen löytyy useita eri työkaluja. Kuten tästä artikkelisarjasta huomaat, sekään ei ole mitenkään irrallinen osa internet markkinointia vaan osa kokonaisuutta. Sen takia myös sosiaalisen median valjastamiseen myynnin avuksi tarvitaan työkalu, joka on tiiviisti integroitu kaikkiin muihin osa-alueisiin niin seurannan, julkaisemisen kuin analytiikankin osalta. Mikäli haluat tietää lisää työkalusta, joka yhdistää kaikki internet markkinoinnin osa-alueet, klikkaa tästä.

 

 

 Click me

 

Topics: facebook markkinointi, hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, linkedin, blogimarkkinointi, sisältömarkkinointi, inbound marketing, toimintaan ohjaava elementti, call-to-action

Internet markkinointi: Mistä alkaa tehokas, rakastettava kampanja?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Apr 11, 2013 @ 04:28 PM

Nyt, kun olemme käsitelleet keskeiset elementit rakastettavien markkinointikampanjoiden tekemisessä, voimme keskustella siitä, miten voit soveltaa näitä ominaispiirteitä oman markkinointisi hyväksi. Tässä artikkelisarjassa talutamme Sinut läpi koko kampanjan. Näytämme Sinulle tapoja, joilla voit tehdä kampanjasi kustakin osasta valistavan, auttavan, oikea-akaisen, toiveiden mukaisen ja johdonmukaisen toisin sanoen rakastettavan. Parhaiden käytäntöjen ja omien kokemustemme mukaan menestyvä kampanja koostuu seuraavista avainkomponenteista:

  • tuota houkutteleva markkinointitarjoama
  • sijoita tarjoama verkkosivuillesi
  • liitä tarjoama automatisoituihin työvirtoihin
  • markkinoi tarjoamaa sähköpostein, blogiartikkelein ja sosiaalisessa mediassa
  • mittaa tulokset

 

Inbound markkinointi prosessi   

     Inbound Marketing- kampanjan vaiheet

 

Kuinka kehittää loistava markkinointitarjoama

Markkinointitarjoama eroaa tarjouksesta siinä, että kyse on hyvin harvoin hinnasta. Sen sijaan kyse on arvokkaasta sisällöstä, jonka saadakseen potentiaalinen asiakas on valmis luovuttamaan yhteystietonsa. Jotta sisältö olisi potentiaaliselle asiakkaalle arvokasta, sen täytyy vastata hänen sen hetkiseen tiedontarpeeseensa ko. asiasta. Sen takia meidän tulee tuottaa erilaisia markkinointitarjoamia samasta aiheesta, jotka poikkeavat toisistaan sen suhteen, missä hankinnan vaiheessa ko. potentiaalinen asiakas on.

Uusien sisältöjen jatkuva keksiminen voi olla ylivoimaista. Markkinoijia kehoitetaan yhä uudelleen ja uudelleen ajattelemaan kuten julkaisija. Neuvo on hyvä mutta mitä se itse asiassa tarkoittaa? Kuinka ajatella niin kuin julkaisija?

Aivan kuten julkaisijalla, Inbound- markkinnoijalla täytyy olla selkeä kuva kohdeyleisöstään, jotta hän voi luoda optimaalista sisältöä heille. Ketkä ovat ihanteellisia asiakkaittasi ja potentiaalisia asiakkaitasi? Mitkä ovat heidän suurimmat huolensa, tarpeensa ja mielenkiintonsa? Miten voit tavoittaa heidät? Jakukokneillako vai sosiaalisella medialla vai blogiartikkeleilla. Kuulostaako tutulta? Minkälaista sisältöä he preferoivat? Vastaamalla näihin kysymyksiin voit luoda itsellesi ns. markkinointipersoonat. Markkinointipersoona on fiktiivinen henkilö, joka edustaa yhtä ostajaryhmääsi. Yleensä yrityksellä on 3-5 eri markkinointipersoonaa. BtoB yrityksellä hankintaprosessiin osallistuvat yleensä ainakin päättäjä, asiantuntija ja käyttäjä. Päättäjä istuu rahojen päällä ja häntä kiinnostaa eniten numerot. Asiantuntija haluaa koluta tuotteesi ytimiä myöten läpi varmistaakseen sen sopivuuden. Ja käyttäjä, joka viime kädessä päivittäin on tekemisissä tuotteesi kanssa.

Keskity oikeaan vaiheeseen

Hankintaprosessi käsittää lähes aina seuraavat vaiheet: tietoisuus, vaihtoehtojen etsintä, vertailu ja ostaminen. Hankimme me sitten purukumia kioskilta tai puolen miljoonan arvoisen ohjelmiston, käymme läpi osittain jopa vaistomaisesti kaikki vaiheet läpi. Purukumihankinnassa vaiheiden läpikäynti kestää viisi sekuntia kun ohjelmistohankinnassa läpikäynti saattaa kestää puoli vuotta.

Sisällöllä on kriittinen rooli kussakin hanintaprosessin vaiheessa, niin tietoisuuden lisäämisessä yrityksestäsi kuin liidien konvertoimisessa ostaviksi asiakkaiksi. Sisältötyypit, joita käytät saavuttaaksesi eri tavoitteesi, ovat usein erilaisia keskenään.

1. Tietoisuus

Potentiaalinen asiakas tutustuui yrityksesi brandin kanssa tai tulee tietoiseksi siitä, että hänellä on tuotteesi tai palvelusi tarve.  

2. Vaihtoehtojen etsintä/Kouluttautuminen

Potentiaalinen asiakas tunnistaa ongelman ja tutkii mahdollisia ratkaisuja mukaan lukien tuotteesi ja palvelusi.

3. Vertailu/Validointi

Potentiaalinen asiakas käy läpi eri vaihtoehtoja ja vähentää mahdollisten myyjien määrää. 

4. Osto

Potentiaalinen asiakas tekee päätöksen keneltä hän tuotteen/palvelun ostaa.

Minkälainen sisältö houkuttelee liikennettä ja liidejä?

Tehokkaan kampanjan käynnistyksessä Sinun tulee keskittyä ensimmäiseen vaiheeseen - tietoisuuden luomiseen markkinointisisältösi avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että tarjoamasi täytyy vetää puoleensa paljon liikennettä ja generoidan liidejä yrityksellesi.  On olemassa erilaisia ​​sisällön muotoja ja aiheita, joita voit käyttää tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

Oikean sisällön löytäminen

Jotta saisit selville, mitkä aihealueet saavat kohdeyleisösi huomiota, täytyy Sinun tutkia olemassa olevaa historiatietoasi. Esimerkiksi mitkä ovat kaikkein suosituimpia julkaisemiasi blogiartikkeleita ja mitkä verkkosivusi keräävät eniten kävijöitä? Historia sanelee sen, minkälaista uutta sisältöä kannattaa tuottaa. Jos Sinulla ei ole tällaista analytiikkaa käytössäsi, etsi julkisista lähteistä oman toimialasi innostavimpia ja suosituimpia julkaisuja. Ratsasta tällä löytämälläsi tiedolla lisäämällä siihen oma henkilökohtainen otteesi, asiantuntemuksesi ja kommenttisi. 

Oikean sisältömuodon löytäminen

Voit luoda sisältöä eri muodoissa esim. tekstipohjaista sisältöä, kuten tietopaketteja, raportteja ja eKirjoja = PDF. Mediasisältöjä kuten verkkoseminaareja, videoita ja äänihaastatteluja. Voit vaikka järjestää sisäisen aivoriihen ja keksiä luovia ideoita eri tuotettavista sisältömuodoista. Tärkeää on se, että tämä uusi sisältö vastaa markkinointipersooniesi tarpeita ja mieltymyksiä.

 sisältömuodot

 

Värvää tiimi sisällöntuotantoon

Sinun ei tarvitse olla ainoa yrityksesi Inbound Marketing- sisällöntuottaja. Voit käyttää eri ääniä organisaatiosi sisältä. Teknisillä henkilöillä, asiakaspalveluhenkilökunnalla, johdolla, tuotepäälliköillä, myynnillä ja muillakin on kullakin oma näkökulmansa liiketoimintaasi. Värvää heidät mukaan tuottamaan sisältöä heidän omista lähtökohdistaan esim:

  • Pyydä heitä kirjoittamaan "White paper" tai eKirja yhdessä Sinun kanssasi.
  • Haastattele heitä ja tee siitä naseva video.
  • Kutsu heidän esiintymään ja/tai vastaamaan kysymyksiin verkkoseminaareissa.

Voit toki käyttää myös organisaatiosi ulkopuolisia sisällöntuottajia joko satunnaisesti tai jatkuvasti. Moni markkinointitoimisto tarjoaa erilaisia kuukausipohjaisia paketteja, jotka pitävät sisällään tietyn määrän eri sisältöjä. Paketin koostumus voi olla esimerkiksi 4 blogiartikkelia, 1 eKirja, 1 lyhyt video, 1 kalvosarja.

Kierrätä sisältöjä

sisällönkierrätysLähes kaikki sisältö, mitä luot, voidaan mukauttaa sekä uudelleenmuokata ja julkaista toisessa muodossa. Ota tavaksi löytää useita tapoja paketoida ja jakaa samaa sisältöä eri muodoissa.

Tässä muutamia ideoita:

  • Yhdistä tekstiä vanhasta "White paperista" uuteen videoon luodaksesi uuden multimedia- eKirjan.
  • Ota osia videoista tai verkkoseminaareista ja tee niistä bllogiartikkeleita ja eKirjoja tai päinvastoin. 
  • Käytä verkkoseminaareissa usein kysyttyjä kysymyksiä ja kommentteja uuden eKirjan pohjana.

Tavoitteena on, että käsittelemäsi aihealueet osuvat suoraan asiakkaasi kipupisteisiin. Jaa kaikki yrityksen esitykset useissa eri muodoissa. Julkaise kalvosarjat SlideShare'ssa, lataa videot YouTubeen ja luo esitysten pohjalta sarjoja blogiartikkeleita, jotka sukeltavat syvemmälle esitysten tiettyihin kohtiin.

 

Mikäli tarvitset apua tilaa ilmainen 30 minuutin konsultointi

 

 

 

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, blogimarkkinointi, sisältömarkkinointi, inbound marketing, sisällöntuotanto

Internetmarkkinointi: Paljonko siihen pitäisi investoida?

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 14, 2012 @ 02:14 PM

 

internetmarkkinointi

Oletko koskaan miettinyt, paljonko Sinun pitäisi investoida internetmarkkinointiin? Vastaus kysymykseen lähtee siitä, kuinka paljon haluat kasvaa.

Otetaanpa esimerkki:

Vaihtoehto                          I                      II
       
Budjetoitu lisämyynti/kk   5 000 8 000
       
Uusien asiakkaiden määrä/kk   10 16
       
Liidien määrä 10%:n konversiolla   100 160
       
Kävijöiden määrä 10%:n konversiolla   1 000 1 600

 

Tavoite vaihtoehdossa I on 1.000 kävijää/kk ja vaihtoehdossa II 1.600 kävijää/kk. Nyt kun tavoitteet on asetettu jaetaan kävijätavoitteet eri kanaville:

Vaihtoehto
                        I                        II
       
Suora liikenne   200 200
       
Orgaaninen haku   350 350
       
Sosiaalinen media   100 100
       
Referenssit = linkit   50 50
       
Sähköpostit   50 50
       
Maksettu haku   250 250
       
Muut kampanjat   0 200
       
Yhteensä
1 000 1 600

 

Alussa meillä ei ole historiatietoja, joihin nojautua. Tällöin tavoitteet liikennemäärille lähteittäin asetetaan todennäköisyyksiin perustuen. Kun tietoa alkaa kertyä, muutetaan tavoitteita niiden pohjalta. 

Jos käytämme Googlen AdWordsia ja suostumme maksamaan klikkauksesta enintään 15 senttiä on kustannuksemme vaihtoehdossa I 37,50 ja vaihtoehdossa II 82,50 kuukaudessa.

Muut kampanjat esim. Facebook tai display maksamme klikkauksesta enintään 40 senttiä, joten kustannus on 80,00 euroa/kk,

Lisäksi tarvitsemme internetmarkkinointiohjelmiston esim. HubSpot, joka maksaa noin 150 euroa/kk + n. 75 euroa/1.000 liidiä/kk. 1.000 liidin hintakategoria riittää hyvin ensimmäiset puoli vuotta, jonka jälkeen kustannus nousee 75 euroa. 

Jos käytämme vaihtoehdossa I 8 tuntia ja vaihtoehdossa II 10 tuntia kuukaudessa sisältöihin ja manoskampanjoiden viilaamisiin ja arvotamme tuntihinnaksi 80 euroa, on kustannus 640 euroa ja 800 euroa/kk. 

Nyt voimme laskea kokonaisinvestointitarpeemme:

Vaihtoehto
                       I                        II
       
Ohjelmisto   225 225
       
Mainonta   38 163
       
Työ   640 800
       
Yhteensä
903 1 188

 

Jos katteemme on 30 % jää meille vaihtoehdossa I (0,30 x 5000) - 902,50 = 597,50 euroa ja vaihtoehdossa II (0,30 x 8000) - 1187,50 = 1.212,50 euroa.

Internetmarkkinoinnissa investoinnin tuottoaste on helppo laskea. Perinteisessä markkinoinnissa se on aina ollut perin haastavaa.

Miten paljon Sinä olet valmis panostamaan mitattavaan ja tulokselliseen markkinointiin?

  

 

Lataa tästä ilmainen liikenne-, liidi- ja asiakasmäärälaskuri.

 

 

 

 

 

 

Topics: sosiaalinen media, blogimarkkinointi, sisältömarkkinointi, sähköpostimarkkinointi, facebook mainonta, google adwords, hakukonemarkkinointi