Internet-markkinointi blogi

Hakukoneoptimointi: Jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 07, 2013 @ 12:55 PM

Yhä useampi yritys on entistä riippuvaisempi hakukonenäkyvyydestä. Itse asiassa, monella yrityksellä menisi paljon paremmin, jos ymmärtäisi paremmin hakukonenäkyvyyden suoraa ja epäsuoraa vaikutusta omaan liiketoimintaansa. Onneksi ymmärrys, tietämys ja vaatimustaso ovat lisääntymässä. Nyt alkaa olla riittävästi näyttöä siitä, että kilpailu näkyvyydestä hakukoneissa on todella alkanut. Kilpailun kiristyessä vanhat keinot eivät enää riitä. On otettava uudet entistä enemmän osaamista ja ymmärrystä vaativat keinot käyttöön.  

Miksi Googlen etusivulla pitää olla?

Googlen etusivu jakaantuu orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin ja mainoksiin (AdWords). Luonnollisia hakutuloksia sivulla on aina 10 kappaletta. Se on Googlen itsensä asettama määrä.

 

Google hakutulos

 

Tutkimusten mukaan klikkauksista noin 70 % kohdistuu luonnollisiin = ei maksettuihin hakutuloksiin ja 30 % maksettuihin mainoksiin. Vaihtelua toki on tuoteryhmästä ja palvelusta riippuen. 

Luonnollisten = orgaanisten hakutulosten sisällä klikkauksista lähes 100 % kohdistuu etusivulla oleviin eli 10:een korkeimmalle sijoittuvaan hakutulokseen. Ja etusivun sisälläkin kilpailu on kovaa. Toiseksi sijoittuvan hakutuloksen ja yhdennäkseksi sijoittuvan klikkausmäärissä on eroa. Mitä korkeammalle sijoitut sitä enemmän liikennettä saat.

Luonnollisten hakutulosten vs mainosten luotettavuus

HubSpotin tutkimuksen mukaan ihmiset luottavat orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin huomattavasti enemmän kuin mainoksiin. Alla olevassa kuvassa PPC (= Pay Per Click) tarkoittaa maksettua hakukonemainontaa ja Organic luonnollisia, ei maksettuja hakutuloksia.

 

Google luonnollinen hakutulos vs maksettu mainonta

HubSpot 2012: luonnollisten hakutulosten luotettavuus mainoksiin verrattuna

 

Tutkimus osoittaa, että  luonnollisten hakutulosten luotettavuusero maksettuun mainontaan nähden on dramaattinen.

Hakukoneoptimoinnillako Googlen etusivulle?

Hakukoneoptimointi on keino tavoitella korkeampaa hakutulossijoitusta tuottamallemme sisällölle. Hakukoneoptimointia voi opetella itse ja/tai sitä voi ostaa palveluna. Markkinoilla liikkuu kaikentasoisia hakukoneoptimointia tarjoavia yrityksiä. Miten niistä sitten erottaa jyvät akanoista? Vain Googlen etusivulla olo on tärkeää. Voisi jopa väittää, että jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa. Sen takia vain tulokset ratkaisevat ja vain niistä pitäisi maksaa. Jos hakukoneoptimointia tarjoava yritys ei suostu sitomaan palkkiotaan tuloksiin, etsi sellainen joka suostuu. 

 

Katso tästä miten pääset Googlen etusivulle ja maksat vain tuloksista

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, HubSpot, Google, google adwords, hakukonemarkkinointi

Internetmarkkinointi: Paljonko siihen pitäisi investoida?

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 14, 2012 @ 02:14 PM

 

internetmarkkinointi

Oletko koskaan miettinyt, paljonko Sinun pitäisi investoida internetmarkkinointiin? Vastaus kysymykseen lähtee siitä, kuinka paljon haluat kasvaa.

Otetaanpa esimerkki:

Vaihtoehto                          I                      II
       
Budjetoitu lisämyynti/kk   5 000 8 000
       
Uusien asiakkaiden määrä/kk   10 16
       
Liidien määrä 10%:n konversiolla   100 160
       
Kävijöiden määrä 10%:n konversiolla   1 000 1 600

 

Tavoite vaihtoehdossa I on 1.000 kävijää/kk ja vaihtoehdossa II 1.600 kävijää/kk. Nyt kun tavoitteet on asetettu jaetaan kävijätavoitteet eri kanaville:

Vaihtoehto
                        I                        II
       
Suora liikenne   200 200
       
Orgaaninen haku   350 350
       
Sosiaalinen media   100 100
       
Referenssit = linkit   50 50
       
Sähköpostit   50 50
       
Maksettu haku   250 250
       
Muut kampanjat   0 200
       
Yhteensä
1 000 1 600

 

Alussa meillä ei ole historiatietoja, joihin nojautua. Tällöin tavoitteet liikennemäärille lähteittäin asetetaan todennäköisyyksiin perustuen. Kun tietoa alkaa kertyä, muutetaan tavoitteita niiden pohjalta. 

Jos käytämme Googlen AdWordsia ja suostumme maksamaan klikkauksesta enintään 15 senttiä on kustannuksemme vaihtoehdossa I 37,50 ja vaihtoehdossa II 82,50 kuukaudessa.

Muut kampanjat esim. Facebook tai display maksamme klikkauksesta enintään 40 senttiä, joten kustannus on 80,00 euroa/kk,

Lisäksi tarvitsemme internetmarkkinointiohjelmiston esim. HubSpot, joka maksaa noin 150 euroa/kk + n. 75 euroa/1.000 liidiä/kk. 1.000 liidin hintakategoria riittää hyvin ensimmäiset puoli vuotta, jonka jälkeen kustannus nousee 75 euroa. 

Jos käytämme vaihtoehdossa I 8 tuntia ja vaihtoehdossa II 10 tuntia kuukaudessa sisältöihin ja manoskampanjoiden viilaamisiin ja arvotamme tuntihinnaksi 80 euroa, on kustannus 640 euroa ja 800 euroa/kk. 

Nyt voimme laskea kokonaisinvestointitarpeemme:

Vaihtoehto
                       I                        II
       
Ohjelmisto   225 225
       
Mainonta   38 163
       
Työ   640 800
       
Yhteensä
903 1 188

 

Jos katteemme on 30 % jää meille vaihtoehdossa I (0,30 x 5000) - 902,50 = 597,50 euroa ja vaihtoehdossa II (0,30 x 8000) - 1187,50 = 1.212,50 euroa.

Internetmarkkinoinnissa investoinnin tuottoaste on helppo laskea. Perinteisessä markkinoinnissa se on aina ollut perin haastavaa.

Miten paljon Sinä olet valmis panostamaan mitattavaan ja tulokselliseen markkinointiin?

  

 

Lataa tästä ilmainen liikenne-, liidi- ja asiakasmäärälaskuri.

 

 

 

 

 

 

Topics: sosiaalinen media, blogimarkkinointi, sisältömarkkinointi, sähköpostimarkkinointi, facebook mainonta, google adwords, hakukonemarkkinointi