Internet-markkinointi blogi

INBOUND 2014: HubSpot CRM

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 17, 2014 @ 11:51 AM

INBOUND 2014: HubSpot CRM

Viime vuoden Inbound 2013 -tapahtumassa HubSpot julkisti HubSpot COS'in (Content Optimization System), joka mullisti tapamme lähestyä verkkosivusuunnittelua ja sisällön hallintaa. Sellaisten työkalujen kanssa, kuten Signals ja Personoitu markkinointi, COSista tuli koko digitaalisen myyntisuppilon ylivoimainen hallintaväline.

Ainoa asia, joka HubSpotista puuttui, oli kunnon CRM (Customer Relationship Management). No, vuoden 2014 Inbound -tapahtumassa odotukset täytettiin, kun HubSpot julkisti viime yönä täysin integroidun CRM:n. 

 

HubSpot asiakkuudenhallinta

 

Tutustutaanpa hieman tähän mahtavaan uuteen HubSpot'in työkaluun.

HubSpot CRM: Yleiskatsaus

Mikä sitten on kaikkein tärkeintä HubSpot'in CRM:ssä? Se, että se yhdistyy saumattomasti kaikkiin HubSpotin nykyisiin työkaluihin ja käyttää samaa alustaa ja käyttöliittymää, jota on jo totuttu käyttämään. Nykyisen HubSpot -käyttäjän ei siten tarvitse opetella uutta käyttöliittymää tai eksyä monimutkaisten ominaisuuksien syövereihin.

CRM toimii koko ajan taustalla keräten palautetta verkkosivustolta, lomakkeista, sähköposteista, sosiaalisesta mediasta ja puheluista. Se järjestelee kaiken kontaktin kanssa käydyn vuorovaikutuksen ilman, että täytyy manuaalisesti syöttää sisään mitään.

Milloin tahansa voi käydä läpi kontaktin yksityiskohtia riippumatta siitä, missä onkin ja luottaa siihen, että tiedot ovat ajantasalla. 

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ei tarvitse tuhlata aikaa toissijaiseen toimintaan. Työkalu tekee tehtävät ihmisen puolesta. Ja henkilö voi käyttää aikansa itse kaupan hieromiseen. 

myyntisuppilo

 

Ominaisuudet

Tietokanta 

Yksi yhteinen tietokanta auttaa organisoimaan kaiken tiedon, joka kontakteista, yrityksistä, kaupoista ja tehtävistä on kerätty. Se luo automaattisesti kokonaisen yleiskuvan yritystiedoista sisältäen kaikki liitetyt yksityiskohdat, jotta on helppo saada kokonaisnäkymä ostajista. Se myös poistaa tuplakontaktit siten, että kontaktilista pysyy aina järjestyksessä. 

Mutta se ei pysähdy siihen. Tieto rikastuu koko ajan, kun kerätään uutta käyttökelpoista informaatiota kenestä tahansa kontaktista tai mistä tahansa yrityksestä. Uusi tieto yrityksen taustasta, avainhenkilöistä, sosiaalisesta datasta ja muusta kirjautuu oikeaan paikkaan, jolloin ei milloinkaan menetä otetta.

 

 Sähköposti, puhelin ja Google -kalenteri liittymät

 

CRM kontaktinäkymä

HubSpot CRM kytkeytyy Gmail:iin, Google Apps:iin, MS Outlook:iin ja Apple Mail:iin, joista se automaatisesti noutaa, kirjaa ja liittää kontaktin kanssa käydyt sähköpostit. Tästä johtuen sähköpostit voi lähettää suoraan HubSpot'in CRM'stä.

Sähköposteja voi siten lähettää, ottaa puheluja ja sopia tapaamisia muutamassa sekunnissa suoraan CRM:stä.. 

Aikajana

Aikajana

Nyt, kun CRM kirjaa automaattisesti kaikki yksittäiset vuorovaikutukset, eikö olisi hienoa voida seurata jokaista yhteydenottoa läpi kaikkien palveluiden ja vielä ajan suhteen? Kyllä olisi ja siitä juuri Aikajanassa on kysymys.

Aikajana kokoaa kaiken kontaktin kanssa käydyn kommunikaation ja esittää sen siististi aikajanalla. Siitä voi hyvin seurata itse myyntipolkua. Se sisältää kaikki puhelut, sähköpostit, muistutukset, muistiinpanot ja sosiaalisen median vuorovaikutukset.

Yhteenveto

HubSpot on jälleen kerran selvittänyt tapoja tehdä työstämme tuottavampaa ja helpompaa. Odotamme innolla, että pääsemme hyödyntämään näitä fantastisia työkaluja omien prosessiemme hallinnassa.

Topics: HubSpot, inbound marketing, crm, asiakkuudenhallinta, liidien tuottaminen

Valjasta sosiaalinen media ja blogisi mainostamaan tarjoamaasi

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 04, 2013 @ 08:01 AM

Nyt, kun olet julkistanut uuden markkinointitarjoamasi sähköpostitietokannassa
oleville kontakteillesi, voit alkaa etsimään muita mahdollisuuksia ohjataksesi liikennettä laskeutumissivullesi. Siinä voit hyödyntää blogiasi ja eri sosiaalisen median kanavia. Blogi ja sosiaalinen media voivat nostaa sisältösi saavuttavan yleisön määrää ja tukea potentiaalisten asiakkaiden löytämisen ponnistelujasi. Muista aina liittää mukaan toimintaan ohjaava elementti: linkki markkinointitarjoamasi laskeutumissivulle.

Poimi otteita tarjoamasi sisällöstä ja laadi blogiartikkeleita. Mainosta tarjoamaasi sosiaalisen median kautta ja pyydä seuraajiasi kommentoimaan sekä jakamaan sitä eteenpäin.

Kuinka käytät blogia kampanjassa

Kun luot blogiartikkelin, optimoi kirjoituksesi herättämään ihmisten huomio ja sijoittumaan korkealle halukoneissa. Älä ikinä unohda liittää mukaan mainostettavan markkinointitarjoamasi toimintaan ohjaavaa elementtiä. Tässä muutama lisävinkki blogiartikkeleihisi:

Liitä houkutteleva kuvavetomarkkinointi

Liitä aina mukaan artikkelin aiheeseen viittaava kuva. Kuva vetää puoleensa ihmisiä ja auttaa heitä käymään läpi tekstiä. Blogiartikkeli, jossa on sopiva visuaalinen elementti, valokuva, grafiikka tai infografi, toimii yleensä paremmin kuin pelkkä teksti.

Kirjoita silmään tarttuva otsikko

Otsikot ovat blogiartikkelisi tärkeimpiä elementtejä. Toki on muitakin elementtejä, jotka muodostavat menestyksekkään blogiartikkelin. Yksi parhaista, jonka voit tehdä kiinnittääksesi lukijan huomion ja houkutellaksesi katsomaan artikkeliasi, on vaikuttava otsikko.

Muotoilu

Blogiartikkelin kirjoittamisessa on tärkeää pilkkoa teksti osiin. Verkkolukeminen ei ole samanlaista kuin fyysisen kirjan lukeminen. Verkkolukijan täytyy voida välittömästi selailemalla ymmärtää alaotsikot ja lihavoidun sisällön ja jopa luettelot. Hyvällä muotoilulla voit tehdä sisällön visuaalisesti enemmän puoleensa vetäväksi ja sitouttavammaksi. 

Jakaminen sosiaalisessa mediassa

Anna blogin sisällölle mahdollisuus laajempaan kattavuuteen sisällyttämällä sosiaalisen median jakonappulat (nimittäin "tykkää", "jaa LinkedIn'ssä”, “tweettaa,” jne.) jokaiseen artikkeliin. Tämä rohkaisee lukijoita jakamaan sisältöäsi henkilökohtaisissa verkostoissaan ja laajentamaan kattavuutta yli omien kontaktiesi.

Kuinka käytät sosiaalista mediaa kampanjassa

Vaikka Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ ja Pinterest ovat kaikki erilaisia sosiaalisen median alustoja, niillä on perustavanlaatuinen yksi yhteinen piirre: informaation vaihdon elementti. Luomalla hyvän mainostettavan markkinointitarjoaman teet työsi sosiaalisessa mediassa helpommaksi, koska silloin sinulla on sisältöä, jota jakaa.

Tässä muutama paras käytäntö mitä tulee markkinointitarjoamasi mainostamiseen sosiaalisen median kanavissa:

Suunnittele julkaisuaikataulu 

Kontrolloi kuinka usein jaat tarjouksesi varmistaaksesi, ettei sosiaalisen median tilisi muutu spämmimoottoriksi. Tiheys riippuu liiketoimintasi luonteesta. Esim. rekrytoija todennäköisemmin jakaa uudelleen samaa työpaikkailmoitusta, koska käyttäjät suhtautuvat suopeasti uuteen mahdollisuuteen. Sen sijaan käyttäjät eivät ole yhtä halukkaita lataamaan uudelleen eKirjaa vaikkapa paremmista lämmitysjärjestelmistä.

Valitse verkostot

Käytettävissäsi on runsaasti eri sosiaalisia verkostoja. Mitä niistä aiot käyttää tarjoamasi mainostamiseen? Sinulla ei todennäköisesti ole mahdollisuutta viettää yhtä paljon aikaa niissä kaikissa. Katso markkinointianalyytikkaasi ja historiallista menestystäsi eri sosiaalisissa kanavissa. Identifioi kolme verkostoa, jotka tuovat parhaat tulokset ja keskity käyttämään niitä kampanjasi tukemiseen.

Kohdista eri sisältömuoto eri verkostoon 

Eri sosiaaliset verkostot ovat tehokkaita erityyppisen sisällön mainostamisessa. Visuaalinen sisältö toimii hyvin Pinterestissä ja Facebookissa, kun taas yksinkertainen teksti toimii hyvin Twitter'issä ja LinkedIn'issä. Toisaalta Youtube on puhtaasti videosisällön jakamisen alusta. Ota selvää mikä sosiaalinen verkosto on järkevintä luomallesi markkinointitarjoamalle. 

Käytä tunnistetta (hashtag)

Kun mainostat tarjoamaasi Twitter'issä ja/tai Google+:ssa, harkitse tunnisteen käyttöä. Tunniste vaatii paljon enemmän kuin vain risuaidan lisäämisen sanan eteen. Itse asiassa, pelkästään tunnisteen liittäminen twiittiin ei tuo Sinulle mitään tuloksia; Sinun täytyy integroida se markkinointikampanjaasi. Kun kehität markkinointitarjoamasi, mieti mikä tunniste olisi relevantti liittää juuri siihen uuteen sisältöön. Yritä käyttää tunnistetta laskeutumissivulla, markkinointisähköposteissasi ja luonnollisesti myös sosiaalisen median päivityksissä. Se helpottaa muodostamaan monia keskusteluja tarjoamasi ympärille ja auttaa Sinua saamaan palautetta.

 

Sosiaalisen median seurantaan ja julkaisemiseen löytyy useita eri työkaluja. Kuten tästä artikkelisarjasta huomaat, sekään ei ole mitenkään irrallinen osa internet markkinointia vaan osa kokonaisuutta. Sen takia myös sosiaalisen median valjastamiseen myynnin avuksi tarvitaan työkalu, joka on tiiviisti integroitu kaikkiin muihin osa-alueisiin niin seurannan, julkaisemisen kuin analytiikankin osalta. Mikäli haluat tietää lisää työkalusta, joka yhdistää kaikki internet markkinoinnin osa-alueet, klikkaa tästä.

 

 

 Click me

 

Topics: facebook markkinointi, hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, linkedin, blogimarkkinointi, sisältömarkkinointi, inbound marketing, toimintaan ohjaava elementti, call-to-action

Sähköpostimarkkinointi olemassa oleville kontakteillesi

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, Sep 03, 2013 @ 09:00 AM

Tähän mennessä olet varmistanut, että kaikki tarjoamaasi tarttuvat uudet liidit saavat asianmukaista seurantakommunikaatiota. Nyt on aika alkaa miettimään sitä, miten ohjaatmarkkinointi persona liikennettä kampanjan laskeutumissivulle.

Mieti ensiksi tapoja tuoda julkaisemasi uusi markkinointitarjoama olemassa olevien kontaktiesi tietoon. Oma sähköpostilistasi on kaikkein vahvin kontaktitietokanta, johon Sinulla on pääsy. (Sosiaalisen median seuraajasi edustavat toista kasvavaa edistäjien tietokantaa). No miten sitten toimia julkistuksen tekemiseksi omalle sähköpostilistalle?

Asialle omistettu sähköpostilähetys

Haluat esimerkiksi tiedottaa kohdeyleisöllesi uudesta eKirjasta, jonka olet julkaissut. Mahdollisesti haluat kutsua heidät osallistumaan tilaisuuteen, jota isännöit. Asialle omistetut sähköpostit auttavat Sinua luomaan kontekstin kyseisen toimintaan ohjaavan elementin esittelemiseksi. Asialle omistettuja lähetyksiä voidaan käyttää saavuttamaan koko sähköpostilistasi tai osaa siitä sen mukaan, miten ajattelet kenelle kyseinen tarjoama soveltuu.

Välillä on toki tilanteita, jolloin kaikkia listallasi olijoita pitäisi informoida määrätystä markkinointikampanjasta, kuten aikaan sidottu uusi tarjous tai tuleva tapahtuma. Useimmissa tapauksissa kannattaa kuitenkin segmentoida voimakkaasti listallasi olevien persoonien mukaan.

Sähköpostilähetysten vinkkejä

Asialle omistetut sähköpostilähetykset ovat yleensä helppoja laatia ja mitata. Ne eivät ole läheskään niin monimutkaisia kuin esim. Uutiskirjeet. Silti on hyvä pitää mielessä muutamia parhaita käytäntöjä kun laadit sähköpostilähetyksesi:

Keskity yhteen toimintaan ohjaavaan elementtiin

Asialle omistetut lähetykset kohdistetaan tuomaan tuloksia yhdestä toimintaan ohjaavasta elementistä. Kuten MarketingSherpa'n malliesimerkki Nikonin onnistuneesta listan kasvattamistaktiikasta osoittaa, "kyseisiä toimintaan ohjaavia elementtejä ei oltu ahdettu uutiskirjeen loppuun tai kytketty toiseen viestiin. Ne olivat lähetettyjen sähköpostien ainoa viesti, joka toi niille paljon enemmän vaikutusta."

Personoi sähköpostit

Näytä potentiaalisille asiakkaillesi, että tunnet heidät. Personoidut sähköpostit eivät ainoastaan nosta avaus- ja klikkausmääriä vaan myös osoittavat syvempää suhdetta yleisösi kanssa. Varmista, että käytät johdonmukaista sävyä läpi koko markkinointikommunikaatiosi.

Optimoi sähköposti myös mobiililaitteeseen

Varmistä, että sähköpostisi asettelu näkyy hyvin mobiililaitteissa. Yhä suurempi osa ihmisistä selaa sähköpostejaan älypuhelimesta. Sähköpostit täytyy siten optimoida myös mobiililaitteisiin.

Mahdollista jakaminen sosiaalisessa mediassa ja optimoi hakukoneille

Varmista, että vastaanottajat voivat jakaa sähköpostisi helposti sosiaalisessa mediassa. Integroi sosiaalisen median jakonappulat markkinointisähköposteihisi. Ihmiset ovat paljon herkempiä jakamaan tarjoamasi, jos he voivat tehdä sen yhdellä klikkauksella. Lisäksi varmista, että sähköpostiohjelmasi tekee siitä myös verkkoversion, jolloin ne hyödyttävät myös hakukoneoptimointiasi.

Kopioi ja käytä uudelleen

Kun olet kerran luonut sähköpostipohjasi, lähetysten tekemisen pitäisi olla kohtuullisen helppoa. Yleensä laskeutumissivusta voi napata osan informaatiosta. Ota sieltä osa sisällöstä ja käytä suurin osa ajasta nasevan otsikkolauseen muotoilemiseen.

Mittaa tehokkuutta välittömästi

Jos Sinulla on yksi pääviesti ja toimintaan ohjaava elementti kohdistetussa lähetyksessä, on Sinun helppoa mitata tehokkuutta. Voit välittömästi tarkistaa klikkausasteen, laskeutumissivun katselut ja konversiot sekä seurata pitkän ajan ROI'ta.

 

Sähköpostimarkkinointi tulisi olla tiukasti liitetty muuhun internet markkinointiin, jotta siitä saisi parhaan hyödyn irti. Sen takia erillinen sähköpostimarkkinointiohjelmisto ei riitä vaan sen tulisi olla osa työkalua, jolla hoidat kaiken internet markkinointisi. Mikäli haluat tutustua markkinoiden johtavaan internet markkinointi- ohjelmistoon, johon luottaa yli 10.000 yritystä ympäri maailmaa, klikkaa tästä.

 

 

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, sisältömarkkinointi, inbound marketing, toimintaan ohjaava elementti, call-to-action, sähköpostimarkkinointi

HubSpot julkisti uuden sisällönoptimointijärjestelmän (COS)

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Aug 21, 2013 @ 03:48 PM

On taas vuotuisen HubSpot Inbound- konferenssin aika. HubSpot'lla on tapana tehdä julkistuksia konferenssin aikana. Olemme tottuneet odottamaan mullistavia uusia ominaisuuksia HubSpotin marrkinointiohjelmistoon. Tällä kerralla kaikki odotukset ylittyivät kirkkaasti. 

Tämän päivän sisällönhallintajärjestelmien (CMS) ongelma

Ongelma useimmissa nykyisissä sisällönhallintajärjestelmissä on se, että ne keskittyvät enemmän sisältöön kuin sitä kuluttavaan henkilöön. Voit luoda komean sivuston, mutta lopulta, sivusto on melko staattinen. Sivustolla kävijät eivät ole staattisia. He käyttävät sisältöäsi useista eri laitteista. He tulevat useista eri kanavista. Ja ehkä kaikkein tärkeintä, kun kokemus yrityksestäsi kasvaa, heidän tarpeensa ja kiinnostuksesta muuttuvat. HubSpot halusi rakentaa sisällönhallintajärjestelmän, joka on optimoitu ihmisille, ei anonyymeille sivukatseluille.

HubSpotin ratkaisu = COS, pähkinänkuoressa

COS = Content Optimization System on ensimmäinen yhdistetty verkkosivu-, blogi-, ja laskeutumissivusysteemi, joka tunnistaa kävijöiden yksilölliset tarpeet ja optimoi sisällön kullekin henkilölle. Se on automaattisesti mobiilioptimoitu, täysin integroitu kaikkiin markkinointikanaviin ja sopeutuu liidiesi ja asiakkaittesi muuttuviin tarpeisiin.

Liikkuvuuteen optimoitu: COS sopeuttaa sisällön automaattisesti päätelaitteeseen sopivaksi olipa se sitten pöytätietokone, kannettava, tablettitietokone tai älypuhelin. Tätä ominaisuutta kutsutaan responsiivisuudeksi. Aikaisemmin sen saavuttamiseksi on tarvittu erillistä ohjelmointia.

 

responsiivinen verkkosivu

 

 

Integroitu: Ainutlaatuista HubSpotissa on sen integroituneisuuden taso. Kaikki markkinointityökalut sisältötyökaluista sosiaaliseen mediaan ja markkinointiautomaatioon sekä analytiikkaan toimivat saumattomasti yhteen ja ne on kaikki yhdistetty kontaktitietokantaan. Tämä ominaisuus mahdollistaa liidiesi kiinnostuksen kohteiden ja vuorovaikutuksen koko historian tarkastelun sekä personoinnin läpi koko markkinoinnin.  

Personoitu: COS mahdollistaa verkkosivujen personoinnin kävijän mukaan. Nyt pienelläkin yrityksellä on mahdollisuus luoda verkkosivuilla vierailijoille erilainen kokemus sen mukaan, missä ostoprosessin vaiheessa vierailija on tai minkälaista vuorovaikutusta vierailija on käynyt.

 

verkkosivun personointi

Moduloitu: COS tuo mukanaan aivan uudenlaisen tavan luoda verkkosivuja. Se on täysin modulaarinen, joten kullekin sivulle voi sisällön sijoittaa vapaasti haluamallaan tavalla. Sivun voi siten luoda vähän samaan tyyliin kuin PowerPointissa; kuvat ja toimintaan ohjaavat elementit sekä tekstialueet voi sijoitella vapaasti. Kaikki tämä tapahtuu "vedä-ja-pudota"- periaatteella, joten sivun voi  luoda ilman minkäänlaisia ohjelmointitaitoja. Toki edelleen voidaan käyttää erilaisia valmispohjia, jotka noudattelevat yrityksen graafisia ohjeita. 

 

verkkosivun teko

 

Tosi nopea: HubSpot käyttää uskomattoman nopeaa ja turvallista sisällönjakoverkkoa COS'ia varten varmistaaksen, että se latautuu nopeasti ja näyttää hyvältä eri päätelaitteissa. Heinäkuussa HubSpot'in käyttäjä Yottaa laittoi HubSpotin testiin 7 muun sisältöalustan kanssa kuten Wordpress, Drupal ja Joomla. Kuten oli odotettavissa, HubSpot pesi koko joukon.

Katso, miltä COS'illa tuotettu sama verkkosivu näyttää eri päätelaitteissa. 


Varaa aika ilmaiseen HubSpot demoon

Topics: HubSpot, responsiivinen verkkosivu, cms, cos

HubSpot mullistaa sosiaalisen median hyödyntämisen

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, May 07, 2013 @ 11:24 PM

HubSpot osoittaa jälleen kerran, miksi se on maailman johtava internet markkinointi- ohjelmisto. Olemme usein saaneet hämmästellä miten HubSpot pystyy yhdistämään kaikki eri internet markkinoinnin osa-alueet ja sen myötä tuomaan aivan uudenlaisia integroituja markkinointimahdollisuuksia käyttäjilleen. Nyt on vuorossa ennen näkemätön lähestymistapa markkinointiin sosiaalisen median avulla, jonka HubSpot tuo kaikkien asiakkaidensa käyttöön kesäkuun aikana.

Ongelma tämän päivän sosiaalisen median markkinoinnissa 

Markkinoijille on julistettu jo vuosia erilaisia sosiaalisen median lupauksia. Mutta aivan liian usein jopa parhaat sosiaalisen median markkinoijat päätyvät seulomaan roskaa, koska heillä on iso kasa asiayhteydestä irrallista vuorovaikutusta käsissään, josta he eivät pysty osoittamaan todellisia tuloksia. Mielestämme nyt on aika jollekin paremmalle.

HubSpot'in ratkaisu: "Social Inbox"

Ongelmat sosiaalisen median seurannassa ovat saaneet alkunsa siitä, että on täytynyt ampua haulikolla kohti ventovieraita. Ilman kontekstia eli asiayhteyttä, sinulla ei ole aavistustakaan ketä priorisoida ja miten heitä lähestyä. Tämä hukkaa aikaa ja johtaa persoonattomaan ja iralliseen vuorovaikutukseen, joka ei paljon hyödytä liiketoimintaasi. Kuvittelepa tilannetta, jossa tärkeiden sosiaalisen median keskusteluiden löytäminen olisi yhtä helppoa kuin sähköpostisi saapuvien kansion löytäminen.

HubSpot syrjäyttää haulikon kytkemällä sosiaalisen median HubSpot'in monipuoliseen kontaktitietokantaan. Tämän avulla voit luoda tarkasti kohdistettujen liidien ja asiakkaiden segmenttejä. Lisäksi integraatio mahdollistaa sen, että voit esimerkiksi antaa hälyytyksen myyntihenkilölle silloin, kun korkean pistemäärän omaava liidi mainitsee kilpailijasi tai muuttaa asiakkaasi kertaluonteisen sosiaalisen kanssakäymisen sarjaksi seurantasähköposteja. HubSpot'in kanssa sosiaalinen media ei ole enää irrallinen saareke vaan siitä tulee asiayhteydestä riippuva osa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun strategioita.

Nimen omaan tämä kontekstuaalisuus mahdollistaa sen, että voit mitata todellisen sosiaalisen median ponnistelujesi ROI'n (Return on Investment). Yhdistämällä sosiaalisen median tietoja omaan koko muuhun markkinoinnin analytiikkaasi, HubSpot osoittaa, kuinka monta liidiä ja asiakasta sosiaalisen median kautta on syntynyt ja keitä he oikein ovat.

Miksi perustaa "Social Inbox"?

Keskellä kaikkea sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kohinaa, jotkut viestit vaan ovat tärkeämpiä kuin toiset. Esimerkiksi 71 % kaikista Twitteristä löytyvistä valituksista jää ilman vastausta (Lähde: HubSpot). Luomalla tämän postilaatikon, joka pitää sisällään suodatukset ja prioriteettihälyytykset, käyttäjille tulee mahdolliseksi nostaa esiin tärkeimpien kontaktiensa kuten asiakkaiden, liidien ja vaikuttajien viestit. 

"Social Inbox" naittaa yhteen sosiaalisten kanavien ja sähköpostikanavien parhaat osa-alueet. Samoin kuin sähköpostimarkkinoinnissa, voit käyttää Social Inbox'ia luodaksesi tarkasti kohdistettuja segmenttejä, kuten esimerkiksi sosiaaliset kontaktit, joilla on tietty rooli tai tietty ostopäätöksentekokohta. Sisäisten hälytysten ja CRM integraation avulla vastaukset pidetään henkilökohtaisina, eikä automatisoituina. Relevanttia ja räätälöityä vastausta varten tarvitaan kontaktitietokannan profiilista konteksti. Olipa viestijä sitten markkinointipäällikkö, myyntihenkilö tai asiakaspalvelun ammattilainen, heillä kaikilla on tiedossa tämä asiayhteys. Mitä tästä sitten seuraa? "Social Inbox" tekee skaalautuvan personoidun huomionnin mahdolliseksi.

 

 

Mitä ominaisuuksia tämä lisää HubSpot'in nykyiseen sosiaalisen median sovellukseen?

Parempi avainsanojen ja Twitter- listojen seuranta.
Uusi: Älykkäiden listojen monitorointi. Voit esimerkiksi valita näkymään vain omat potentiaaliset asiakkaasi Twitterissä.
Uusi: Saat sähköpostihälyytyksen, kun liidisi, asiakkaasi tai muu valikoitu kontakti mainitsee tietyn avainsanan tai kilpailijasi.
Uusi: Jos kontaktin Twitter- tunnus ei ole tiedossa, voi HubSpotia pyytää etsimään Twitteristä samantyyppisen profiilin omaavia henkilöitä "Kontaktin vastaavuus"- haun avulla. Se auttaa sinua löytämään entistä useamman kontaktin Twitter- tunnuksen.
Uusi: Määritä tai välitä tweetti vastattavaksi. Näe vastaushistoria.
Uusi: Näe kunkin sosiaalisen kontaktin elinkaaren vaihe ja hänelle nimetty myyjä. Voit klikata sen jälkeen auki ja nähdä koko profiilin.
Uusi: Sosiaalisen median monitorointi ja julkaiseminen sisällytetty HuibSpot iPhone- sovellukseen.

 

Jos haluat hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia asiakaspalvelussa, myynnissä ja markkinoinnissa, klikkaa tästä

Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, sisältömarkkinointi, inbound marketing, HubSpot Tips

Hakukoneoptimointi: Jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 07, 2013 @ 12:55 PM

Yhä useampi yritys on entistä riippuvaisempi hakukonenäkyvyydestä. Itse asiassa, monella yrityksellä menisi paljon paremmin, jos ymmärtäisi paremmin hakukonenäkyvyyden suoraa ja epäsuoraa vaikutusta omaan liiketoimintaansa. Onneksi ymmärrys, tietämys ja vaatimustaso ovat lisääntymässä. Nyt alkaa olla riittävästi näyttöä siitä, että kilpailu näkyvyydestä hakukoneissa on todella alkanut. Kilpailun kiristyessä vanhat keinot eivät enää riitä. On otettava uudet entistä enemmän osaamista ja ymmärrystä vaativat keinot käyttöön.  

Miksi Googlen etusivulla pitää olla?

Googlen etusivu jakaantuu orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin ja mainoksiin (AdWords). Luonnollisia hakutuloksia sivulla on aina 10 kappaletta. Se on Googlen itsensä asettama määrä.

 

Google hakutulos

 

Tutkimusten mukaan klikkauksista noin 70 % kohdistuu luonnollisiin = ei maksettuihin hakutuloksiin ja 30 % maksettuihin mainoksiin. Vaihtelua toki on tuoteryhmästä ja palvelusta riippuen. 

Luonnollisten = orgaanisten hakutulosten sisällä klikkauksista lähes 100 % kohdistuu etusivulla oleviin eli 10:een korkeimmalle sijoittuvaan hakutulokseen. Ja etusivun sisälläkin kilpailu on kovaa. Toiseksi sijoittuvan hakutuloksen ja yhdennäkseksi sijoittuvan klikkausmäärissä on eroa. Mitä korkeammalle sijoitut sitä enemmän liikennettä saat.

Luonnollisten hakutulosten vs mainosten luotettavuus

HubSpotin tutkimuksen mukaan ihmiset luottavat orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin huomattavasti enemmän kuin mainoksiin. Alla olevassa kuvassa PPC (= Pay Per Click) tarkoittaa maksettua hakukonemainontaa ja Organic luonnollisia, ei maksettuja hakutuloksia.

 

Google luonnollinen hakutulos vs maksettu mainonta

HubSpot 2012: luonnollisten hakutulosten luotettavuus mainoksiin verrattuna

 

Tutkimus osoittaa, että  luonnollisten hakutulosten luotettavuusero maksettuun mainontaan nähden on dramaattinen.

Hakukoneoptimoinnillako Googlen etusivulle?

Hakukoneoptimointi on keino tavoitella korkeampaa hakutulossijoitusta tuottamallemme sisällölle. Hakukoneoptimointia voi opetella itse ja/tai sitä voi ostaa palveluna. Markkinoilla liikkuu kaikentasoisia hakukoneoptimointia tarjoavia yrityksiä. Miten niistä sitten erottaa jyvät akanoista? Vain Googlen etusivulla olo on tärkeää. Voisi jopa väittää, että jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa. Sen takia vain tulokset ratkaisevat ja vain niistä pitäisi maksaa. Jos hakukoneoptimointia tarjoava yritys ei suostu sitomaan palkkiotaan tuloksiin, etsi sellainen joka suostuu. 

 

Katso tästä miten pääset Googlen etusivulle ja maksat vain tuloksista

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, HubSpot, Google, google adwords, hakukonemarkkinointi

HubSpot 3: Toimintaan kehoittavat elementit ja sähköpostimarkkinointi

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 11, 2012 @ 09:44 AM

Tässä artikkelissa jatkamme uuden HubSpot 3:n ominaisuuksien käsittelyä.

Toimintaan kehoittavat elementit (Call-to-Action)

Toimintaan kehoittavat elementit pyytävät kävijää tekemään sen mitä haluat hänen tekevän. Miten muuten sisältöösi tutustuva henkilö voisi edetä prosessissa. Jokaisessa sisällössäsi tulee olla Tomintaan kehoittava elementti mukana. Se on usein muusta sisällöstä hyvin erottuva painonappi tai kirjoitettu lause.

HubSpot 3:n Toimintaan kehoittavien elementtien työkaluilla on helppo rakentaa ammattimaisen näköisiä painonappeja. Tykalussa on reaaliajassa päivittyvä esikatselu, josta näet koko ajan miltä ko. nappi näyttää. Sen jälkeen sijoitat napit eri sisältöjen yhteyteen esim. verkkosivuillesi. Mikä on ainutlaatuista on keskitetty painonappien hallinta. HubSpot kertoo Sinulle mille kaikille sivuille olet kyseisen painonapin sijoittanut. Jos jostain syystä haluat muuttaa kyseisen painonapin tekstiä tai visuaalista ilmettä käy se helposti ko. työkalulla. Kun tallennat uuden tuotoksesi näkyy se välittömästi kaikilla sivuilla, johon olet painonapin sijoittanut; oli ne sitten HubSpotin sisällä tai ulkopuolella. Maagista, eikö totta!

Analytiikka mittaa kuinka monta kertaa kyseistä painonappia on klikattu sekä kuinka monta saapumissivun lomaketta on täytetty ja lähetetty. Painonappeja tehdään aina kaksi eri versiota ja analytiikasta käy selville kumpi nappi toimii paremmin. Tätä kutsutaan A/B- testaukseksi. HubSpot 3 tukee täysin A/B- testausta. Se näyttää kävijöille automaattisesti kumpaakin eri versiota suurin piirteen yhtä monta kertaa ja kerää kummastakin versiosta erikseen tietoa. Tämä mahdollistaa sen, että näet analytiikasta kumpi versio toimii paremmin. Paremmin toimiva versio jätetään ja huonommin toimiva versio joko poistetaan käytöstä tai sitä pyritään parantamaan siten, että se toimii vielä paremmin kuin aikaisempi parempi versio. Aikaisemmin tämän kaltainen testaaminen oli vaivalloista. HubSpotin työkaluilla se on helppoa ja yksinkertaista.

Älykkäät Toimintaan kehoittavat elementit (Smart Call-to-Action)

Tämä on yksinkertaisinta käydä läpi esimerkin avulla. Vierailija, joka kävi sivuillamme kaksi viikkoa sitten, toimi kehoituksemme mukaan. Hän tuli saapumissivulle ja täytti lomakkeen. Nyt hän on palannut uudelleen käymään läpi verkkosivujamme. Jos näytämme hänelle saman Toimintaan kehoittavan elementin, jonka hän näki edellisellä kerralla ja toimi sen mukaan, menetämme mahdollisuuden. Meidän pitäisi pystyä tarjoamaan hänelle jotakin muuta, mikä edelleen vetää häntä alaspäin myyntisuppilossa. HubSpot 3 pitää sisällään älykkäät Toimintaan ohjaavat elementit. HubSPot 3 tietää kaiken sen vuorovaikutuksen, mitä kyseinen henkilö kanssamme on käynyt. Se tietää, että kyseinen henkilö on jo nähnyt ko. painonapin, klikannut sitä, täyttänyt lomakkeen ja konvertoitunut. Tässä tapuksessa kyseiselle henkilölle näytetäänkin toinen Toimintaan ohjaava elementti hänen aikaisemin näkemänsä sijaan. Mutta mikä on taikaa on se, että voit määritellä minkä tahansa tapahtuman tai tiedon laukaisemaan määrätyn painonapin näyttämisen kyseiselle henkilölle. Esimerkiksi, jos olet kysynyt jo aikaisemmin millä toimialalla kyseinen henkilö työskentelee ja olet tehnyt useita eri versioita painonapeista eri toimialojen mukaan, voit määrätä juuri hänen toimialaansa viittaavan painonapin näyttämisen kyseiselle henkilölle. Cool!

 

smart cta

 

Sähköpostimarkkinointityökalu

Erillinen sähköpostimarkkinointiohjelmisto käyttää omaa erillistä tietokantaansa. Muistathan säännön mitä enemmän tietokantoja sitä enemmän ongelmia. Koska kaikki tieto pitää pystyä yhdistämään keskenään on olennaista, että Sinulla on vain yksi yhteinen tietokanta. Mikäli näin ei ole, jää Sinulta paljon mahdollisuuksia ja tehokkuutta hyödyntämättä.

HubSpot 3:n sähköpostimarkkinointityökalu on aivan maailman luokan tasoa. Lisäksi se on automaattisesti yhdistetty kaikkiin muihin HubSpotin työkaluihin. Se käyttää samaa keskitettyä tieokantaa kuin kaikki muutkin HubSpot 3.n työkalut. Siten esim. kaikki sähköpostien välityksellä käyty vuorovaikutus siirtyy automaattisesti kyseisen liidin aikajanalle. 

Samoin kuin saapumissivutyökalussa sähköpostityökalussa on valmiita pohjia, joista voit valita mieleisesi. Kaikki HubSpot 3:n valmiit pohjat on tehty parhaiden käytäntöjen mukaan. Ne on käytännössä testattu sopimaan eri sähköpostiohjelmien ja mobiililaitteiden kanssa. Mikäli haluat kuitenkin laatia oman juuri Sinun yrityksesi tarpeisiin soivan erikoispohjan, on Sinun täysin mahdollista tuoda se HubSpotin sähköpostimarkkinointityökaluun.

Laadittaessa uusi sähköpostiviesti valitaan ensin sopiva pohja joko valmispohjista tai itse tuomasi räätälöity pohja. Kun pohja on valittu aukeaa editori, jolla varsinainen sisältö tuotetaan. Jälleen HubSpot näyttää reaaliajassa esikatseluikkunassa koko ajan työsi edistymisen. Pystyt tekemään kaiken yhdessä ja samassa ikkunassa. 

HubSpotin tutkimusten mukaan mitä henkilökohtaisempi sähköpostiviesti on sitä paremmin konversio tapahtuu. HubSpot 3 tarjoaa mitä parhaat personointityökalut. Voit puhutella vastaanottajaa koko nimellä tai etunimellä ja lisätä esim. vastaanottajan toimialan. Voit käyttää hyväksi kaikkia niitä tietoja, mitä tietokantaasi olet kerännyt. Voit lisätä minkä tahansa Toimintaan kehoittavan elementin olemassa olevasta tietopankistasi. Mikä on uutta HubSPot 3:ssa on se, että voit personoida myös lähettäjän. Esim. jos olet liittänyt Asiakkuudenhallintajärjestelmäsi HubSpotiin, voit määritellä viestin lähettäjäksi sen myyntihenkilön, jolle kyseinen asiakkakkuus on allokoitu.

 

sähköpostimarkkinointi

 

 

Uusi HubSPot 3.n sähköpostimarkkinointityökalu yhdessä seuraavassa artikkelissa esiteltävän WorkFlow- työkalun kanssa muodostavat aivan lyömättömän parin. Jo pelkästään nämä yhdessä nostavat internet markkinointisi aivan uudelle tasolle; jo esitellyistä ominaisuuksista puhumattakaan.

 

Toimintaan ohjaava elementti, call-to-action

Topics: internet markkinointi, konvertointi, HubSpot, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, HubSpot Tips

HubSpot 3:n sosiaalisen median ja laskeutumissivujen sovellukset

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Sep 20, 2012 @ 08:03 AM

Entistä älykkäämpi sosiaalisen median sovellus 

Kun sosiaalisesta mediasta aletaan puhua seuraa siitä väistämättä kaksi kysymystä: Mistä löytää siihen aikaa? Ja onko se todella sen arvoista? 

HubSpotin avulla on jo aikaisemminkin pystynyt selvittämään, kuinka monta asiakasta sosiaalinen media on tuottanut. Samoin HubSpotin kautta on voinut monitoroida mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu. Sen avulla on siten pysynyt sosiaalisessa mediassa ajantasalla sekä voinut osallistua itselle tärkeisiin keskusteluihin. HubSpot 3:n uudet työkalut nopeuttavat ja helpottavat edelleen sosiaalisen median hallintaa. 

Sosiaalisen julkaisun sovellus

Sosiaalisen median hallinta on ollut aikaa vievää ja kömpelöä varsinkin, jos on mukana useassa eri palvelussa. HubSpot 3:n uudistettu sosiaalisen julkaisun sovellus tuo tähän uudenlaisen helpotuksen. Olet verkossa selailemassa eri sisältöjä ja löydät jotakin todella mielenkiintoista. Haluat jakaa sen verkostollesi ja seuraajillesi. Nyt voit tehdä sen klikkaamalla yhtä nappia ollessasi verkossa missä tahansa. Eteesi avautuu ikkuna, jonka kautta voit helposti ja nopeasti jakaa ko. sisällön saman tien useissa eri sosiaalisen median palveluissa yhdellä kertaa.

 

sosiaalisen median ajastaminen

Sosiaalisten julkaisujen ajastaminen

Saatat löytää jonkin mielenkiintoisen sisällön sellaiseen aikaan vuorokaudesta, jolloin yleisösi on pienimmillään. Sosiaalisen julkaisun sovellus tarjoaa mahdollisuuden ajastaa sisällön jakamisen. Se jopa ehdottaa tutkimuksiin perustuvia optimaalisia julkaisuaikoja. Saatat haluta julkaista saman tärkeän viestin sekä aamulla että illalla, jotta saat aikaan mahdollisimman suuren kattavuuden. Nyt saman viestin voi ajastaa julkaistavaksi useamman kerran. Voit valita missä palveluissa viesti julkaistaan ja kuinka monta kertaa kyseinen sisältö julkaistaan. Lisäksi ajastimen avulla voit kätevästi toteuttaa oman sosiaalisen julkaisusuunnitelmasi, koska voit syöttää julkaisut jopa viikkoja ennen kyseistä ajankohtaa. Luonnollisesti ajastetut julkaisut voi tarvittaessa peruuttaa ennen kuin ne on julkaistu.

Sosiaalisen analytiikka

Miten sitten tiedämme toimiiko sosiaalinen media? Tuoko se liidejä ja asiakkaita? HubSPot 3:n sosiaalisen analytiikan avulla saamme vastauksen näihin kysymyksiin. Mitä HubSpot 3 tuo uutta on se, että nyt näet miten prospektisi ja liidisi ovat olleet vuorovaikutuksessa kanssasi sosiaalisen median kautta.   

 

sosiaalinen media analytiikka

 

Sosiaalisen julkaisun keskitetty ohjauspöytä näyttää Sinulle kaikki ne viestit, jotka olet lähettänyt ja laittanut jonoon julkaistavaksi. Nyt saat tietää, kun julkaiset esim. Facebookissa ja Twitterissä, kuinka monta henkilöä nimen omaan Sinun kontaktitietokannassasi olevista prospektista ja liidistä todella olivat vuorovaikutuksessa kanssasi. Analytiikka kertoo ketkä prospekteistasi ja liideistäsi reagoivat viestiisi ja mitä se sai aikaan. Saat nopeasti ja näppärästi palautetta toiminnastasi sosiaalisessa mediassa. Voit esimerkiksi nostaa tietyn liidin pistemäärää, koska hän on siirtynyt hieman alemmaksi myyntisuppilossa.

Kaikki Sinun ja liidin välinen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa jää näkyviin liidin aikajalle ja on sitä kautta hyödynnettävissä. Voit käyttää sosiaalisen median vuorovaikutusta yhtenä segmentoinnin kriteerinä ja kohdistaa eri segmenteille omia kampanjoita ja/tai siirtää heitä markkinointiautomaatiolla toteutettaviin vaalimisohjelmiin. Mitä personoidumpia viestejä pystyt liideille ja asiakkaille kohdistamaan sitä parempia tuloksia saat aikaan.

 

liidien segmentointi

 

Laskeutumissivusovellus

Laskeutumissivujen tarkoitus on vetää kävijää hieman alemmas myyntisuppilossa. Aikaisemmin laskeutumissivujen tekeminen oli aikaavievä prosessi, jossa tarvittiin IT-ihmisiä ja graafisia suunnitteljoita, jotta saatiin aikaan ammattimaisen näköinen lopputulos. 

HubSPot 3:ssa saapumissivusovellus on rakennettu kokonaan uudelleen. Sinne on lisätty runsas valikoima valmiita pohjia, joista voit valita juuri tavoitteeseesi sopivan. Kaikki pohjat on HubSpotin ammattisuunnittelijoiden käsin räätälöimiä. Ne on valmiiksi optimoitu ja kaikissa on sovellettu parhaita käytäntöjä.

 

luo ja testaa laskeutumissivu

Laskeutumissivun teon helppouteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Kun valmispohja on valittu, sen kuvaa tarvitsee vain klikata ja editori aukeaa. Editorissa voit muokata lasketumissivun mieleiseksesi. Samassa näkymässä on koko ajan reaaliajassa muuttuva esikatseluosio, josta näet, miltä aikaansaannoksesi sillä hetkellä näyttää. Lisäksi esikatseluosio seuraa mukana, kun kelaat saapumissivua alaspäin, joten se ei häviä näkyvistä, vaikka olisit sivun alalaidassa.

Lomake

Jokaisessa laskeutumissivussa on tiedonkeruuta varten oltava täytettävä lomake. Syötetyt tiedot tallettuvat kontaktitietokantaan. Nyt voit käyttää lomakkeiden teossa mitä tahansa tietokannan kenttää "vedä ja liitä"- periaatteella. Kentät voi järjestää uudelleen samalla periaatteella ilman mitään ohjelmointia tai muita kommervenkkejä. 

Älykkäät lomakkeet

Kaikkiin lomakkeisiin on automaattisesti tuotu älykkyyttä. Ne tunnistavat liidin ja näyttävät hänelle vain ne tietokentät, joiden keräämiä tietoja liidistä ei vielä ole ja piilottavat ne kentät, mitkä ovat jo tiedossa. Lisäksi lomake esitäyttää välttämättömien tietojen kentät kuten nimi ja sähköpostiosoite. Näin liidin ei tarvitse täyttää uudelleen ja uudelleen pitkiä lomakkeita saadakseen tuottamaasi uutta arvokasta sisältöä. Lomake lyhenee ja konversioprosentti nousee.

 

älykäs lomake

 

HubSPot 3:n uudet sosiaalisen median työkalut helpottavat ja nopeuttavat entisestään sosiaalisen median hallintaasi. Voit seurata, mitkä sosiaalisen median kanavat toimivat liiketoimintasi kannalta parhaiten. Voit osoittaa itsellesi ja muulle organisaatiollesi, kuinka sosiaalinen media tuottaa liidejä ja asiakkaita ja laskea investoinnin tuottoasteen. 

Uusi laskeutumissivutyökalu tekee Sinustakin laskeutumissivujen ammattilaisen. Voit jatkossa itse luoda laskeutumissivun murto-osassa entisestä aijasta. Älykkäiden lomakkeiden käyttö nostaa konversioasteitasi entisestään.

 

Varaa tästä ilmainen HubSpot 3 esittely.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi, markkinointiautomaatio

HubSpot 3:n keskitetty kontaktitietokanta ja internet markkinointi

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, Sep 11, 2012 @ 02:31 PM

HubSpot 3 käsittää yhteensä 100 uutta ominaisuutta ja 10 kokonaan uutta tai uudelleen tehtyä sovellusta. Se, mikä tuo ylivoimaisen kilpailuedun on, että kaikki HubSpot'in sovellukset on yhdistetty toisiinsa. Myös kaikki nämä uudet sovellukset ovat yhteydessä sekä entisiin HubSpot'in sovelluksiin että keskenään. Tällä saadaan aikaan ainutlaatuinen yhtenäinen internetmarkkinointikokonaisuus.

 

HubSpot3 1+1=3

 

Uudistettu kontaktitietokanta

Jotta kontaktille saadaan aikaan Amazon.com'in kaltainen pitkälle viety henkilökohtainen kokemus, vaatii se yhden keskitetyn tietokannan, johon kaikki vuorovaikutustieto talletetaan. Jos esim. sähköpostitietokanta ja liiditietokanta on talletettu eri paikkaan, on hyvin haastavaa yhdistää nämä tiedot siten, että aikaansaadaan henkilökohtainen vuorovaikutuskokemus. HubSpot 3:n suurin yksittäinen iso uudistus on kaikkien sovellusten yhteinen kontaktitietokanta.

Kontaktitietokantaan kerätään kaikki se tieto, mitä kävijöistä kertyy heidän ollessa vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa esim. perustiedot kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite jne. Lisäksi kontaktitietokanta on se osa HubSpot'ista, joka on yhteydessä asiakkuudenhallintajärjestelmäsi kanssa (CRM). Edellyttäen tietysti, että kyseinen integraatio on tehty. HubSpot voi imeä tiedot asiakkuudenhallintajärjestelmästä ja vastaavasti palauttaa sinne ylläpidetyt tiedot. Kontaktitietokantaan voi tuoda ulkopuolelta tietoja .csv-muodossa. CSV on yksi yleinen kontaktietojen siirtomuoto. CSV-tiedoston voi luoda esim. Microsoft Excel- ohjelmalla.

Uutta HubSpot 3:ssa on se, että aikaisempien valmiiden tietokenttien lisäksi markkinoija voi nyt itse lisätä uusia vapaavalintaisia kenttiä kontaktitietokantaan. Näitä lisäkenttiä voi luoda peräti 1.000 kappaletta. Tietokenttien paikkaa voi vapaasti lennosta muuttaa, jolloin kukin voi luoda omien tarpeidensa mukaisen näkymän kontaktitietoihin. 

 

kontaktitietokanta

Käyttäytymiseen perustuvan tiedon keruu

Kaikki edellä mainittu on upeata mutta ei vielä taianomaista. Mikä on taianomaista on se, että myös kaikki kontaktin käyttäytymisestä saatava tieto talletetaan tähän yhteen ja samaan paikkaan. Jokainen verkkosivustosi yksittäinen sivu, jolla henkilö on käynyt, jokainen markkinointisähköpostisi, jonka henkilö on avannut ja jota hän on klikannut, jokainen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa kuten LinkedIn, Facebook, Twitter tai YouTube, jonka henkilö on kanssasi käynyt, talletetaan kontaktitietokantaan. 

Uusi aikajana

Kontaktitietokantaan kertyy siten valtavasti tietoa kaikesta siitä, miten prospektit, liidit ja asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa kanssasi. Tämä tuo mukanaan haasteen siitä, miten tämä kaikki tieto esitetään visuaalisesti siten, että se on helposti hyödynnettävissä. HubSpot 3 on ratkaissut asian ottamalla käyttöön samanlaisen aikajanan kuin mihin Facebook siirtyi muutama kuukausi sitten. Samassa näkymässä näytetään sekä kaikki kontaktin kanssa käyty vuorovaikutus aikajanalle istutettuna että kaikki kontaktin muut tiedot, mitä hänestä on saatu kerättyä. Näin on helppo yhdellä vilkaisulla saada käsitys henkilön profiilista sekä siitä, missä myyntisuppilon vaiheessa hän on. 

Dynaaminen segmentointi

Kontaktin kovien tietojen ja käyttäytymistietojen yhdistäminen mahdollistaa yhä tarkempien segmenttien luomisen. Mitä enemmän kontaktista tiedämme sitä henkilökohtaisemmin voimme häntä palvella. Nyt, kun on mahdollista ottaa myös käyttäytymiseen perustuvat tiedot segmentoinnin pohjaksi, pystymme todella tuottamaan kontaktille sellaista markkinointia, jota hän rakastaa. Voimme muodostaa esim. sellaisen segmentin, johon kuuluvat ne henkilöt, jotka ovat katsoneet hinnastoamme viimeisen 30 päivän aikana, ladanneet oppaamme tuotteemme käytöstä sekä edelleenjakaneet Twiittimme tuoteoppaastamme. Tämän perusteella voimme muotoilla sähköpostilähetyksen, joka todella puhuttelee kyseistä segmenttiä ja saa aikaan korkean konvertointiasteen.

HubSpot 3 ja uudistettu kontaktitietokanta siihen yhdistettyine sovelluksineen antaa meille mahdollisuuden viedä markkinointimme aivan uudelle tasolle. Sen hyödyntäminen jää kunkin oman ammattitaidon varaan mutta jo nyt voidaan todeta, että se ei ainakaan jää työkaluista kiinni.

Varaa tästä ilmainen aika HubSpot3 esittelyyn.

Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, blogi, markkinointiautomaatio