Internet-markkinointi blogi

5 Syytä miksi yrityksellä pitää olla omat Facebook -sivut

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Sep 15, 2011 @ 09:55 AM

Facebookissa on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti yli 750.000.000 aktiivistayrityksen facebook-markkinointi-sivusto käyttäjää ja määrä kasvaa tasaisesti. Tilastokeskuksen mukaan keväällä 2010 42 % 16-74 vuotiaista suomalaisista oli verkkoyhteisön jäsen. Facebook on ylivoimaisesti suosituin verkkoyhteisö myös Suomessa. Vaikka Facebook ei julkaisekaan erillisiä maatilastoja voidaan olettaa, että Suomessa on tällä hetkellä vajaa 2.000.000 käyttäjää.

Vaikka tutkimuslaitos Nielsenin Sosiaalisen Median Raportti Q3 2011 kertoo Sosiaalisen Median tilasta Yhdysvalloissa, voidaan siitä vetää analogia Suomeen. Raportista käy ilmi mm seuraavaa:

  • Sosiaalisen Median kulutus kasvaa edelleen nopeasti. Tällä hetkellä 4/5 aktiivisesta Internetin käyttäjästä vierailee Sosiaalisissa Yhteisöissä ja Blogeissa.
  • Amerikkalaiset käyttävät enemmän aikaa Facebookissa kuin millään muulla verkkosivustolla.
  • Lähes 40% käyttää Sosiaalisen Median sisältöjä myös mobiililaitteella.
  • Sosiaalisen Median mobiilikäytön kasvua ohjaa eniten yli 55 -vuotiaat Internetin käyttäjät.
  • 70% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä ostaa Internetistä, mikä on 12% keskimääräistä Internet käyttäjää suurempi todennäköisyys.
  • 53% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä seuraa jotakin brändiä.

Mutta miksi yrityksellä sitten pitäisi olla omat sivut Facebookissa? Seuraavassa 5 syytä:

  1. Markkinoitpa yrityksille tai kuluttajille ihmiset etsivät Facebookissa tietoa tuotteista ja palveluista, joita edustat. Jos et ole läsnä siellä, missä tietoa haetaan, et ole mukana hankintaprosessissa. 
  2. Facebookissa yrityksellä on ainutlaatuinen tilaisuus olla suorassa vuorovaikutuksessa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
  3. Facebookissa voit luoda yhteisön liiketoimintasi ympärille. Kerätä mahdollisimman suuren määrän "Tykkääjiä". Tykkääjät ovat yrityksesi suosittelijoita. Se kertoo potentiaalisille asiakkaillesi, että yrityksesi on luotettava ja tuotteesi sekä palvelusi kunnossa. Suuri Tykkääjien määrä on erittäin vahva referenssi. Sen takia Tykkääjien saamisesksi kannattaa investoida paljon; hyvän ja jatkuvasti uusiutuvan sisällön lisäksi. 
  4. Voit mainostaa Facebook -sivuillasi kaikkea sitä sisältöä mitä luot esim. webinaarit, blogi artikkelit, videot ja eKirjat. Saat näin paljon suuremman potentiaalisen vastaanottajakunnan omalle sisällöllesi. Lisäksi Facebookin oma haku auttaa ihmisiä löytämään sisältösi ulkoisten hakukoneiden lisäksi.
  5. Voit aidosti löytää uusia potentiaalisia asiakkaita. Voit luoda mekanismit, joilla tunnistat heidät ja kohdistaa heille kampanjoita. Näin Sinulla on mahdollisuus saada suuri joukko uusia asiakkaita.

Yrityksen on syytä olla läsnä siellä missä sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat. Olipa kysymyksessa toisille yrityksille tai kuluttajille markkinoiva yritys, sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat jo Facebookissa. 

 

Mikäli haluat ymmärtää lisää mm. Facebook -markkinointia, osallistu Internet Markkinointi Seminaariin

 

 

 

 

 

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto