Internet-markkinointi blogi

Miksi markkinointiautomaatio kannattaa hyödyntää ?

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Nov 23, 2011 @ 11:40 AM

Raab Associates Inc:in tutkimuksen mukaan B2B markkinointiautomaatiota tarjoavien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto saavuttaa 325 miljoonaa dollaria vuonna 2011. Markkinan koko kasvaa 50% vuodesta 2010, joka jo kasvoi 50% edellisestä vuodesta. 

Mitä on markkinointiautomaatio?markkinointiautomaatio

Lyhyesti markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan sitä, että sivustolla vierailleen henkilön käyttäytyminen laukaisee sarjan sopivalla rytmillä lähetettäviä sähköpostiviestejä. Edellytyksenä tietysti se, että vierailija tekee toimenpiteen, jossa hän antaa sähköpostiosoitteensa. Sähköpostiviestit on suunniteltu valmiiksi etukäteen ja niiden tarkoituksena on taluttaa vierailija päätymään markkinoijalle suotuisaan lopputulokseen; ostamaan kyseinen tuote tai palvelu. Tällainen kampanja voi pyöriä jopa vuosia, mikäli se osoittautuu toimivaksi. Näin ollen yrityksen taseeseen on syntynyt jotakin pysyvää, jolla on todellinen arvo.

Markkinointiautomaation teho

Markkinointiautomaation teho on aivan omaa luokkaansa verrattuna satunnaisesti lähetettäviin sähköpostikampanjoihin. FOCUSin tutkimuksen mukaan 70 sadasta sivustoltasi ratkaisua etsivästä henkilöstä hankkii kyseisen tuotteen tai palvelun sinulta tai kilpailijaltasi jossakin ajassa. Koska emme tiedä kuinka valmis potentiaalinen asiakas on ostamaan juuri sillä hetkellä, tarvitsemme markkinointiautomaatiota. Se ohjaa ja opastaa asiakasta kunnes hän on valmis tekemään ostopäätöksen. Ilman automaatiota häviämme todennäköisesti kaupan niille kilpailijoille, joilla markkinointiautomaatio on kunnossa. 

Mitä hyvä markkinointiautomaatio ottaa huomioon?

Markkinointiautomaatio on sisältölähtoistä. Sen pitää opastaa ja neuvoa potentiaalista asiakasta ratkaisemaan käsillä oleva ongelma. Viestien lähetysrytmi vaatii tarkkaa pohdintaa. Viestien välillä pitää olla riittävä aikaväli, jotta vastaanottaja ei koe sitä häiritseväksi. Vastaanottajalle ei pidä tehdä tarjousta ennen kuin hän on valmis tekemään ostopäätöksen. BtoB markkinoiden ollessa kyseessä täytyy potentiaaliselle asiakkaalle antaa työkalut myydä sisäisesti markkinoijan oma ratkaisu. Yrityksen hankinnoissa on aina mukana useampi henkilö päättämässä lopputuloksesta. Muiden kanavien ja toimenpiteiden pitää tukea markkinointiautomaatiota. Markkinointiautomaation laukaisijana voi toimia myös kävijän kiinnostus jotakin asiaa kohtaan vaikka hän ei vielä toimi sen mukaisesti.

 

Liian usein paine muuttaa liidit ostaviksi asiakkaiksi lyhyessä ajassa saa meidät tekemään liian agressiivisia toimenpiteitä, jotka ajavat potentiaaliset asiakkaat karkuun. Liian usein sorrumme keinoihin, jotka tekevät meidät hulluiksi ollessamme itse asiakkaan ominaisuudessa. On aika muuttaa tämä. On kaksi periaatetta, joiden pitäisi ohjata markkinointiautomaatio-ohjelmaamme. Markkinointiautomaation pitää a) heijastaa muuttuvaa ja kehittyvää asiakasta sekä b) mahdolistaa toteuttamaan sellaisia markkinointiohjelmia, jotka eivät saa meitä tuntemaan itseämme vaivaantuneiksi. Markkinointiautomaation pitää lisätä asiakkaan henkilökohtaista huomioimista mutta ei korvata sitä.

 

Mikäli tarvitset apua markkinointiautomaation käynnistämisessä klikkaa tästä.

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, sähköpostimarkkinointi