Internet-markkinointi blogi

Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 2

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Feb 08, 2012 @ 10:03 AM

Tämä on Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 1:n jatkoartikkeli.hakukoneoptimointi käytännössä

7. Optimoi meta-avainsanat

Meta-avainsanat eivät ole osa Googlen tai Bingin algoritmia, joten ne eivät ole yhtä tärkeitä kuin kohdat 1-6. Silti kannattaa lisätä 3-5 meta-avainsanaa, jotka kuvaavat sivun otsikkoa ja sisältöä. Jotkin hakukoneet saattaavat edelleen käyttää niitä hyväkseen.

8. Optimoi otsikkotunnisteet

Sivun otsikoilla on merkitystä hakukoneen tekemässä indeksoinnissa. Sen vuoksi hakukoneelle on hyvä kertoa mikä sivulla on otsikko ja mikä normaalia sisältötekstiä. Otsikot jaetaan luokkiin H1, H2, H3 jne. H1:n ollessa sivun pääotsikko. Kullakin sivulla tulisi olla vain yksi H1 otsikkotunniste. Sisällytä H1 tunnisteeseen pääavainsana ja tarkista, että se on linjassa sivun pääotsikon kanssa. H1 tunniste pitäisi olla sivun yläosassa. H1 ostsikkotunnisteiden lisäksi sivulla tulisi olla muutama H2 alaotsikkotunniste. Niiden pitäisi sijaita H1 otsikkotunnisteen alapuolella. Sisällytä myös H2 otsikkotunnisteisiin muita tärkeitä avainsanoja.

9. Optimoi jokaisen yksittäisen sivun sisältö

Käytä pääavainsanaa muutaman kerran sivun eri osissa. Käytä sanaa mahdollisimman luonnollisesti. Yritä lihavoida tai alleviivata pääavainsana ainakin kerran. Tämä vaikuttaa siihen, miten kuvaava pääavainsana sivulle on. Mainitse myös muita avainsanoja aina kun voit.

10. Luo sivuston sisäisiä linkkejä

Jos mainitset yhden sivun pääavainsanan sivuston toisilla sivuilla, luo sisäinen linkki käyttäen pääavainsanaa ankkuritekstinä. Esim. Sivu kertoo syksyn omenasadosta ja kyseisellä sivulla mainitaan syksyn muut sadot vaikkapa sienisato ja sivustolla on erikseen sienisatoa käsittelevä sivu, rakenna linkki omenasatosivusta sienisatosivulle käyttäen ankkuritekstinä sanaa sienisato.

11. Optimoi kuvat

Hakukone ei pysty hahmottamaan kuvien sisältöä. Sen takia hakukoneelle pitää kertoa, mitä kuva esittää, jotta se osaa viitata siihen. Käytä päähakusanaa kaikkein merkittävimmän kuvan tekstissä. Käytä muissa sivulla olevissa kuvissa muita tärkeitä avainsanoja; mahdollisesti myös päähakusanaa. Kuvat voidaan optimoida kahdella tavalla:

a. Kuvatiedoston nimi: jokainen sana tulisi erottaa väliviivalla esim. terveellinen-ja-monipuolinen-ruokavalio

b. ALT -teksti: alt -teksti tulisi vastata kuvan tiedostonimeä ilman väliviivoja esim. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio

12. Tarkista edistyminen sopivalla työkalulla

Sinulla pitäisi olla käytössäsi työkalu, jolla voit mitata sivun optimointia. Osa työkaluista on kehitetty niin pitkälle, että ne suosittelevat parannuksia sivulle. Tällainen työkalu löytyy esim. HubSpot -ohjelmistosta. Käy sivua läpi pala palalta. Aina, kun teet muutoksia sivuun, tee mittaus ja vertaa edelliseen tulokseen. Tavoitteena on jatkuva parantaminen. 

13. Tuplatarkista sisäiset linkit

Käy uudestaan läpi sisäiset linkit. Varmista, että linkityksessä käyttämäsi ankkuriteksti pitää sisällään "pitkän hännän" avainsanan tälle sivulle. Jos näin ei ole, korjaa linkki. Optimoi linkit kuten "Tietoa meistä" käyttäen yrityksesi nimeä eli "Tietoa Yritys Oy:stä". Varmista ettei yhdessäkään ankkuritekstissä lue "Klikkaa tästä" tai "Lisätietoja" vaan "Klikkaa tästä ja lataa Opas" tai "Lue lisää miten sisältömarkkinointi toimii"

 

Ja siinä kaikki! Nyt olet valmis optimoimaan koko sivustosi sivu kerrallaan.

Hakukoneoptimointi käytännössä -Osa 1 löytyy täältä

Mikäli tarvitset apua hakukoneoptimoinnissa, TOP10 hakukoneoptimointi takuulla voi olla juuri Sinun kaipaamasi palvelu.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto