Internet-markkinointi blogi

Sosiaalinen media: Seurantatyökalut

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 10, 2012 @ 02:35 PM

Oletko joskus turhautunut yrityksesi sosiaalisen median tilien seurantaan. 

sosiaalinen media seurantaJos vastasit kyllä tiedät sen hankaluudet. Päivitykset liikkuvat niin nopeasti, että joudut käymään läpi valtavan määrä materiaalia. Lisäksi moni tärkeä päivitys saattaa lipsahtaa silmien ohi. Mikä avuksi? Tilannetta helpottaa huomattavasti erillisen sosiaalisen median seurantatyökalun käyttööotto. Markkinoilta löytyy hyvin erilaisia ja eri tasoisa työkaluja. Toiset niistä ovat ilmaisia ja toiset maksullisia.

On muutamia tekijöitä, jotka Sinun täytyy ottaa huomioon, kun valitset sosiaalisen median seurantatyökalua. Jos valitset väärän työkalun saattaa käydä niin, että työkalun käyttö vie enemmän aikaa kuin manuaalinen seuranta. Alla on listattu ne kriiteerit, jotka seurantatyökalun tulee minimissään täyttää, jotta voit menestyksekkäästi seurata faniesi ja seuraajiesi keskusteluja käyttämällä siihen vain muutaman minuutin päivässä.

Jos olet etsimässä sosiaalisen median seurantaityökalua ota seuraavat seikat huomioon varmistaaksesi, ettei työkalu vie enemmän aikaa kuin manuaalinen monitorointi:

  • Varmista, että pystyt seuraamaan kaikkia sosiaalisen median tilejäsi saman työkalun avulla. Jos joku sosiaalisen median palvelu ei sisälly työkalun valikoimaan, joudut seuraamaan sitä erikseen manuaalisesti. 
  • Varmista, että työkalussa on toiminto, joka hälyyttää, kun se löytää määrätyn sanan tai lauseen. Tällöin pystyt listaamaan työkaluun liiketoiminnallesi tärkeät avainsanat ja se hälyyttää, kun joku mainitsee Sinulle tärkeän avainsanan sosiaalisessa mediassa.
  • Sosiaalisen median seurantatyökalun tulisi sisältää mahdollisuus ajastaa päivityksesi kaikkin käytössäsi oleviin sosiaalisen median tileihin. Tämä on tärkeää, koska Sinun tulisi säännöllisesti päivittää sosiaalisen median tilejäsi. Ajastamalla voit rytmittää päivitykset liiketoimintasi tarpeisiin jo päiviä tai viikkoja etukäteen. Samalla voit ajastaa useita eri päivityksiä, jolloin voit paremmin suunnitella päivityskokonaisuuksia.

Olisi hyvä, jos seurantatyökalussa olisi vielä seuraavat ominaisuudet:

- mahdollisuus seurata, minkä sosiaalisen median kautta kukin liidi ja asiakas on tullut

- liitäntä asiakashallintajärjestelmään

- laaja analytiikka

Nämä eivät kuitenkaan ole aivan välttämättömiä ominaisuuksia. 

Nyt, kun tiedät mitä ominaisuuksia sosiaalisen median seurantatyökalussa tulisi olla, voit alkaa etsiä sopivaa ilman, että valitset työkalun, joka vie loppujen lopuksi enemmän aikaa kuin mitä lisäarvoa se tuo.

 

Varaa tästä ilmainen sosiaalisen median konsultointi.

 

Topics: facebook markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media