Internet-markkinointi blogi

11 vinkkiä käyttää Google- hakukonetta kuin ammattilainen

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Sep 28, 2012 @ 02:59 PM

Oletko koskaan miettinyt, olisiko jotakin parempaa tapaa käyttää Google- hakukonetta? Miten saada kerralla parempia hakutuloksia ilman, että ei tarvitsisi suorittaa hakua yhä uudelleen. Tämä artikkeli listaa 11 parasta keinoa saada kerralla täsmällisempia hakutuloksia. Toki on vielä muitakin mutta näillä voit toimia kuin ammattilainen.


Google- hakuvinkit

11 Google- hakuvinkkiä

  1. Täsmällinen fraasi:
    Sanotaan, että olet etsimässä sisältöä internet markkinoinnista. Sen sijaan, että kirjoitat sanat internet markkinointi Google'n hakukenttään, saat todennäköisesti parempia hakutuloksia käyttämällä täsmällistä frasia. Tämä tehdään siten, että laitetaan kyseinen hakufraasi sulkumerkkeihin.
    Esimerkki: "internet markkinointi"
  2. Sulje pois sanoja:
    Sanotaan, että haluat etsiä sisältöä internet markkinoinnista mutta jättää kaikki sellaiset tulokset pois, jotka sisältävät sanan mainonta. Tämä saadaan aikaan siten, että laitetaan "-" merkki sen sanan eteen, jonka haluat poissulkea.
    Esimerkki: internet markkinointi -mainonta
  3. Verkkosivukohtainen haku:
    Usein saattaa olla niin, että haluat etsiä määrätyltä verkkosivulta sisältöä, joka vastaa määrättyä lausetta. Vaikka kyseisellä verkkosivulla ei ole itsessään hakua voit käyttää Google'n hakua kyseiseen etsimiseen. Käytä silloin termiä "site:verkkosivu.fi".
    Esimerkki: "internet markkinointi" site:www.internetmarkkinointikoulutus.fi
  4. Samanlaiset sanat tai synonyymit:
    Jos vaikka haluat sisällyttää määrätyn sanan hakuusi mutta haluat ottaa mukaan tulokset, jotka pitävät sisällään samanlaiset sanat tai synonyymit. Tämän saat aikaan käyttämällä "~" merkkiä sanan edessä.
    Esimerkki: "internet markkinointi" ~ammattimainen
  5. Määrätty dokumenttityyppi:
    Jos olet etsimässä tuloksia, jotka ovat tietyn dokumentin tyyppiä voit käyttää termiä "filetype:". Esimerkiksi haluat löytää PowerPoint- presentaatioita internet markkinoinnista.
    Example: "internet markkinointi" filetype:ppt
  6. Tämä OR tuo:
    Lähtökohtaisesti Google sisällyttää kaikki termit, jotka on määritelty haussa. Jos olet hakemassa joko tätä tai tuota termiä käsittäviä sisältöjä voit käyttää OR- sanaa välissä.  (Huom: OR täytyy kirjoittaa isolla).
    Esimerkki: internet markkinointi OR mainonta
  7. Puhelinnumerohaku:
    Joku soittaa sinulle tuntemattomasta numerosta. Voit etsiä kyseistä numeroa Google'sta käyttämällä puhelinluettelo-ominaisuutta.
    Esimerkki: phonebook: 400 457 490 (huom: tämä numero ei toimi – Sinun täytyy käyttää todellista numeroa saadaksesi tuloksia).
  8. Numerorajat:
    Tämä on suhteellisen harvoin käytetty mutta hyvin hyödyllinen vinkki. Sanotaan, että haluat löytää tuloksia, jotka toteutuvat kyseisten numeroiden valisellä alueella. Voit tehdä sen käyttämällä X..Y määrettä (X:n ja Y:n välillä oleva koko numeroalue).  Tämän tyyppinen haku on hyvin käyttökelpoinen esim. vuosilukujen ja hintojen kohdalla tai kun haluat tuottaa sarjan numeroita.
    Esimerkki: presidentti 1923..1958
  9. Osake (Ticker- symboli):
    Jos olet etsimässä tietoa pörssinoteeratusta osakkeesta ja tiedät sen lyhenteen, syötä se hakukenttään niin Google antaa sinulle nykyisen kurssin ja osakkeen kurssikäyrän.
    Esimerkki: GOOG
  10. Laskin:
    Syötä Google'n hakukenttään laskukaava ja se antaa sinulle vastauksen. 
    Esimerkki: 12,5 * 1323
  11. Sanan määritelmä:
    Jos Sinun täytyy nopeasti löytää sanan tai lauseen määritelmä käytä "define:" käskyä. Huom. toimii käytännössä vain englanninkielen sanoissa.
    Esimerkki: define:philosophy

Toivottavasti näistä hakuvinkeistä on hyötyä tulevissa Google -hauissasi. Jos Sinulla on joku hyvä lisävinkki, ole hyvä ja jaa se muillekin tämän artikkelin kommenttiosassa. 

Topics: hakukoneoptimointi, Google