Facebook testaa muutaman suuren amerikkalaisen vähittäiskaupan kanssa uutta Pinterest- tyylistä ominaisuutta. Facebook kutsuu sitä nimellä 'Collections'. Se tekee markkinoijille mahdolliseksi lisätä 'Want' ja 'Collect'- napit uutissyötteen tuoteviesteihin. Sitä, lanseeraako Facebook ominaisuuden kaikkialle, ei vielä tiedetä. Saatika mikä sen suomenkielinen nimi tulee olemaan.
Ominaisuus on selvästi tähdätty kilpailemaan suuren menestyksen saavuttaneen Pinterest- palvelun kanssa. Pinterest on varta vasten kehitetty erilaisten kuvakollaasien tekemiseen ja jakamiseen.
Miten 'Collections' toimii?
Facebook'in mukaan Collections- syötteet näkyvät ihmisten uutisvirrassa ja he voivat olla vuorovaikutuksessa näiden kuvakokoelmien kanssa. Lisäksi ihmiset voivat jakaa niistä löytämiään mielenkiintoisia kuvia edelleen. Tällä hetkellä vain 7 amerikkalaista vähittäiskauppiasta on testissä mukana. Silti kaikki yhdysvaltalaiset Facebook- käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa näiden yritysten kanssa. Facebook testaa komea eri toimintoa siten, että se näyttää saman kokelman yhteydessä tasaisesti kutakin. Kukin kolmannes näkee yhden toiminnon kyseisen syötteen yhteydessä. Toiminnot ovat:
'Want', joka lisää tuotteen käyttäjän aikajanalle osaksi käyttäjän profiilia paikkaan 'Wishlist' = Toivelista
'Collect', joka lisää kohteen kokoelmaan 'Products' = Tuotteet
'Like', joka on erikoisversio normaalista Tykkää- ominaisuudesta. Tykkäämisen lisäksi se lisää kohteen myös 'Products'- kohtaan
Vaikka 'Collections' on vapaasti yritysten sivujen käytössä, ne näkyvät vain sivujen faneille. Jos käyt Pottery Barn'in sivuilla etkä ole fani, et näe Pottery Barn'in 'Collections' syötettä. Sinun on Tykättävä sivua, jotta voit nähdä kyseiset viestit.
Kuten sanottu tämä uusi palvelu on rajattu toistaiseksi vain USA:an, joten en päässyt omakohtaisesti testaamaan. Sain kuitenkin amerikan maalta kuvakaappauksia kyseisestä palvelusta, joten voimme käydä tätä uutta ominaisuutta läpi. Tässä esimerkissä käyttäjän kohdalle osui ominaisuus 'Collect'.
Katsotaanpa mitä tapahtuu, kun Pottery Barn- fani klikkaa Collect- nappia kohteen kohdalla:
Kuten kuvasta näkyy fani voi lisätä kohteen olemassa olevaan kokoelmaan. Joko valmiiksi luotuun kokoelmaan tai luoda kokonaan uuden. Kun valinta on tehty ja klikattu 'Tallenna'- nappia, kohde näkyy Facebook'in aikajanalla kuten seuraavassa kuvassa näkyy.
Fani voi nyt muuttaa määrityksiä ketkä kyseisen syötteen voivat nähdä. Sen voi määritellä näkymään kaikille, kavereille, kavereiden kavereille, määrätylle ihmisryhmälle tai verkostolle. Markkinoijille on tietysti mieleen, jos kaikki fanit haluavat näyttää kyseisen syötteen kaikille mahdollisille henkilöille. Lisäksi markkinoijia miellyttää erityisesti se, että mahdollisimman moni klikkaa tuotteen nimeä. Tässä tapauksessa kun käyttäjä klikkaa "Antler Outdoor Pillow"- linkkiä, siirtyy käyttäjä sellaiseen Pottery Barn'in syötteeseen, jossa näkyy tuotteen hinta ja josta voi edelleen siistyä ostamaan kyseisen tuotteen, kuten alta käy selville:
Mitä hyötyä markkinoijalle?
Mikäli Facebook päättää tarjota tämän ominaisuuden kaikille yrityssivuille, kannattaa ominaisuus ottaa välittömästi käyttöön. Erityisesti vähittäis- ja verkkokauppa hyötyvät ominaisuudesta varsinkin, jos fanit alkavat kerätä kuvakollaaseja ja lisäksi julkaisemaan ja jakamaan niitä. Jos tämä palvelu vielä liitetään Facebook'in mainostyökaluun on selvää, että halukkaita tämän kaltaisen maksullisen mainonnan käyttäjiä löytyy runsaasti.
Saadakseen täyden hyödyn tästä ominaisuudesta yrityksen on jatkossa entistä tärkeämpää kasvattaa tykkääjien määrää, koska kuvakokoelmat näkyvät vain faneille. Tavoitteena on saada mahdollisimman moni keräämään ja jakamaan kuvia sekä klikkaamaan itse tuotesivulle. Hyvin hyödynnettynä tämä ominaisuus auttaa yritystä saamaan asiakkaita suoraan Facebook'ista.
Mitä mieltä Sinä olet 'Collections'- ominaisuudesta?