Oletko koskaan miettinyt, paljonko Sinun pitäisi investoida internetmarkkinointiin? Vastaus kysymykseen lähtee siitä, kuinka paljon haluat kasvaa.
Otetaanpa esimerkki:
Vaihtoehto | I | II | |
Budjetoitu lisämyynti/kk | 5 000 | 8 000 | |
Uusien asiakkaiden määrä/kk | 10 | 16 | |
Liidien määrä 10%:n konversiolla | 100 | 160 | |
Kävijöiden määrä 10%:n konversiolla | 1 000 | 1 600 |
Tavoite vaihtoehdossa I on 1.000 kävijää/kk ja vaihtoehdossa II 1.600 kävijää/kk. Nyt kun tavoitteet on asetettu jaetaan kävijätavoitteet eri kanaville:
Vaihtoehto | I | II | |
Suora liikenne | 200 | 200 | |
Orgaaninen haku | 350 | 350 | |
Sosiaalinen media | 100 | 100 | |
Referenssit = linkit | 50 | 50 | |
Sähköpostit | 50 | 50 | |
Maksettu haku | 250 | 250 | |
Muut kampanjat | 0 | 200 | |
Yhteensä | 1 000 | 1 600 |
Alussa meillä ei ole historiatietoja, joihin nojautua. Tällöin tavoitteet liikennemäärille lähteittäin asetetaan todennäköisyyksiin perustuen. Kun tietoa alkaa kertyä, muutetaan tavoitteita niiden pohjalta.
Jos käytämme Googlen AdWordsia ja suostumme maksamaan klikkauksesta enintään 15 senttiä on kustannuksemme vaihtoehdossa I 37,50 ja vaihtoehdossa II 82,50 kuukaudessa.
Muut kampanjat esim. Facebook tai display maksamme klikkauksesta enintään 40 senttiä, joten kustannus on 80,00 euroa/kk,
Lisäksi tarvitsemme internetmarkkinointiohjelmiston esim. HubSpot, joka maksaa noin 150 euroa/kk + n. 75 euroa/1.000 liidiä/kk. 1.000 liidin hintakategoria riittää hyvin ensimmäiset puoli vuotta, jonka jälkeen kustannus nousee 75 euroa.
Jos käytämme vaihtoehdossa I 8 tuntia ja vaihtoehdossa II 10 tuntia kuukaudessa sisältöihin ja manoskampanjoiden viilaamisiin ja arvotamme tuntihinnaksi 80 euroa, on kustannus 640 euroa ja 800 euroa/kk.
Nyt voimme laskea kokonaisinvestointitarpeemme:
Vaihtoehto | I | II | |
Ohjelmisto | 225 | 225 | |
Mainonta | 38 | 163 | |
Työ | 640 | 800 | |
Yhteensä | 903 | 1 188 |
Jos katteemme on 30 % jää meille vaihtoehdossa I (0,30 x 5000) - 902,50 = 597,50 euroa ja vaihtoehdossa II (0,30 x 8000) - 1187,50 = 1.212,50 euroa.
Internetmarkkinoinnissa investoinnin tuottoaste on helppo laskea. Perinteisessä markkinoinnissa se on aina ollut perin haastavaa.
Miten paljon Sinä olet valmis panostamaan mitattavaan ja tulokselliseen markkinointiin?
Lataa tästä ilmainen liikenne-, liidi- ja asiakasmäärälaskuri.