Internet-markkinointi blogi

Hakukoneoptimointi: Jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 07, 2013 @ 12:55 PM

Yhä useampi yritys on entistä riippuvaisempi hakukonenäkyvyydestä. Itse asiassa, monella yrityksellä menisi paljon paremmin, jos ymmärtäisi paremmin hakukonenäkyvyyden suoraa ja epäsuoraa vaikutusta omaan liiketoimintaansa. Onneksi ymmärrys, tietämys ja vaatimustaso ovat lisääntymässä. Nyt alkaa olla riittävästi näyttöä siitä, että kilpailu näkyvyydestä hakukoneissa on todella alkanut. Kilpailun kiristyessä vanhat keinot eivät enää riitä. On otettava uudet entistä enemmän osaamista ja ymmärrystä vaativat keinot käyttöön.  

Miksi Googlen etusivulla pitää olla?

Googlen etusivu jakaantuu orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin ja mainoksiin (AdWords). Luonnollisia hakutuloksia sivulla on aina 10 kappaletta. Se on Googlen itsensä asettama määrä.

 

Google hakutulos

 

Tutkimusten mukaan klikkauksista noin 70 % kohdistuu luonnollisiin = ei maksettuihin hakutuloksiin ja 30 % maksettuihin mainoksiin. Vaihtelua toki on tuoteryhmästä ja palvelusta riippuen. 

Luonnollisten = orgaanisten hakutulosten sisällä klikkauksista lähes 100 % kohdistuu etusivulla oleviin eli 10:een korkeimmalle sijoittuvaan hakutulokseen. Ja etusivun sisälläkin kilpailu on kovaa. Toiseksi sijoittuvan hakutuloksen ja yhdennäkseksi sijoittuvan klikkausmäärissä on eroa. Mitä korkeammalle sijoitut sitä enemmän liikennettä saat.

Luonnollisten hakutulosten vs mainosten luotettavuus

HubSpotin tutkimuksen mukaan ihmiset luottavat orgaanisiin = luonnollisiin hakutuloksiin huomattavasti enemmän kuin mainoksiin. Alla olevassa kuvassa PPC (= Pay Per Click) tarkoittaa maksettua hakukonemainontaa ja Organic luonnollisia, ei maksettuja hakutuloksia.

 

Google luonnollinen hakutulos vs maksettu mainonta

HubSpot 2012: luonnollisten hakutulosten luotettavuus mainoksiin verrattuna

 

Tutkimus osoittaa, että  luonnollisten hakutulosten luotettavuusero maksettuun mainontaan nähden on dramaattinen.

Hakukoneoptimoinnillako Googlen etusivulle?

Hakukoneoptimointi on keino tavoitella korkeampaa hakutulossijoitusta tuottamallemme sisällölle. Hakukoneoptimointia voi opetella itse ja/tai sitä voi ostaa palveluna. Markkinoilla liikkuu kaikentasoisia hakukoneoptimointia tarjoavia yrityksiä. Miten niistä sitten erottaa jyvät akanoista? Vain Googlen etusivulla olo on tärkeää. Voisi jopa väittää, että jos et ole Googlen etusivulla et ole olemassa. Sen takia vain tulokset ratkaisevat ja vain niistä pitäisi maksaa. Jos hakukoneoptimointia tarjoava yritys ei suostu sitomaan palkkiotaan tuloksiin, etsi sellainen joka suostuu. 

 

Katso tästä miten pääset Googlen etusivulle ja maksat vain tuloksista

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, HubSpot, Google, google adwords, hakukonemarkkinointi