Internet-markkinointi blogi

Miten hyvä "Inbound Marketing"- kampanja rakennetaan?

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Apr 05, 2013 @ 01:40 PM

Mistä hyvä markkinointikampanja koostuu? Tämä on iso kysymys. Se voi avata ovia valtaviin liiketoimintamahdollisuuksiin. Tässä artikkelisarjassa pyrimme löytämään vastauksen tähän kysymykseen ja auttamaan sinua toteuttamaan sitä läpi koko oman markkinointisi. Tarkastelkaamme aluksi joitakin kiistattomia ominaisuuksia, joita tehokas ja hyvänä pidetty kampanja pitää sisällään.

 

myyntisuppilo

Opastava ja auttava

Opastava tai informatiivinen markkinointi tarjoaa vastauksia kysymykseen, tarpeeseen tai huoleen, joka potentiaalisella asiakkaallasi voi olla. Tällainen markkinointi on käyttökelpoisinta silloin, kun potentiaalinen asiakas on tutkimassa kyseistä aihealuetta ja yrittää saada erityistietoja päästäkseen lähemmäksi päätöskohtaa. Esimerkiksi Kuinka tai Miten ... blogikirjoitukset ja askel-askeleelta videot sopivat tällaiseen markkinointiin. Sisällön sävy on konsultoiva ja jopa asiakaspalveleva.

Oikein ajoitettu ja kohdistettu

Jotta markkinoinnista olisi todella hyötyä, sen on oltava potentiaalisen asiakkaan käytössä juuri oikeaan aikaan. Ajattelepa tilannetta, jossa sinulla on edessäsi tiettyjä haasteita ja etsit aktiivisesti ratkaisuja niihin ja samalla hetkellä sähköpostilaatikkoosi tupsahtaisi käypä ratkaisuehdotus; ihan juuri sillä hetkellä, kun tarvitsit sitä eniten. Sanotaanpa vaikka, että tehtävänäsi on järjestää yritysjuhla, jolla on tietty teema ja etsit sitä varten sopivaa paikkaa. Tutkiessasi eri vaihtoehtoja olet saattanut käydä muutamilla sivustoilla. Veikkaan, että sydämesi voittaa se yritys, joka tekee seurantatyön tunnistaen mitä olet etsimässä ja tarjoutuu auttamaan Sinua. Nykyajan työkaluilla on mahdollista toteuttaa sivustoja, jotka räätälöivät katselukokemuksen kävijän tarpeisiin ja mieltymyksiin perustuen. Eivätkä ne työkalut edes ole kalliita.

Johdonmukainen kieli ja viesti

Jotta voit toteuttaa markkinointia, jota ihmiset rakastavat, sinun täytyy ottaa huomioon yhtenä kokonaisuutena käyttökokemus läpi koko potentiaalisen asiakkaan elinkaaren eri vaiheet. Heti ensimmäisestä kerrasta, jolloin he kohtaavat tuotteesi tai palvelusi, läpi sen kun he ovat vuorovaikutuksessa sivustosi ja sisältösi kanssa. Aina siihen pisteeseen asti kun he muuttuvat asiakkaiksi sekä myöskin pidemmällä aikavälillä. Tekemällä siirtymisen eri elinkaaren vaiheesta toiseen johdonmukaiseksi ja jouheaksi, poistat esteitä ja kannustat yleisöä ryhtymään oman brändisi edistäjiksi.

Tässä vähän taustoja sille, miten hyvä Inbound Marketing-kampanja rakennetaan. Seuraavissa artikkeleissa pureudumme syvemmälle kuhunkin elementtiin.

Topics: internet markkinointi, konvertointi, sisältömarkkinointi, inbound marketing, sisällöntuotanto