Toimintaan ohjaavat elementit tai Toimintaan kehoittavat elementit (Calls-to-action) ovat yleensä painonappeja, kuvia tai tekstejä. Niiden tehtävänä on ohjata kävijät sille polulle, mitä pitkin haluat heidän kulkevan eteenpäin. Pääasiassa ne ajavat liikennettä laskeutumissivuille, joiden tehtävänä on vuorostaan konvertoida kävijöistä liidejä.
Jokaiseen tarjoamaasi pitäisi aina liittyä vähintään yksi mielummin useampi toimintaan ohjaava elementti. Sen jälkeen niitä on helppo sijoittaa joka paikkaan verkkopresenssissäsi. Sovita toimintaan ohjaava elementti kuhunkin kontekstiin. Jos esim. tietty verkkosivusi tavoittelee myyntisuppilon yläosan kontakteja, sovita siihen myyntisuppilon yläosaan sopiva toimintaan ohjaava elementti. Samalla sivulla voi toki olla myyntisuppilon eri kohtiin tähtäävien tarjoamien toimintaan ohjaavia elementtejä. Etusivulla, joka on lähes aina kaikkein vierailluin sivu, tulisi olla kuhunkin myyntisuppilon osaan sopiva toimintaan ohjaava elementti. Toimintaan ohjaavat elementit täytyy myös optimoida aivan kuten verkkosivutkin.
Esimerkki 1: Toimintaan ohjaava elementti, myyntisuppilon keskiosa
Tässä parhaat käytännöt luoda houkuttelevia toimintaan ohjaavia elementtejä:
1. Kerro selkeästi, mikä tarjoamasi on
Jos tarjoat ilmaista tietopakettia, joka neuvoo kuinka saada enemmän Facebook- seuraajia, kerro se selkeästi esim. "Lataa ILMAINEN opas, kuinka saada lisää Facebook- seuraajia."
2. Tee siitä toimintaorientoitunut
Aloita verbillä esim. "Lataa" tai "Rekisteröidy", joka selkeästi ilmoittaa mitä kävijä tulee tekemään klikkausta seuraavalla laskeutumissivulla.
3. Pidä se taitteen yläpuolella
Pidä huoli, että kävijä näkee toimintaan ohjaavan elementin tarvitsematta kelata sivua alaspäin. Tutkimukset osoittavat, että tämä nostaa klikkausprosenttejasi.
4. Tee siitä erottuva
Jos toimintaan ohjaava elementtisi hukkuu sivustosi muuhun sisältöön, et tule saamaan paljon liikennettä laskeutumissivuillesi. Käytä esim. kontrastivärejä, jotta se erottuu selvästi muusta sisälöstä.
Esimerkki 2: Toimintaan ohjaava elementti, myyntisuppilon alaosa
5. Tee siitä yhteensopiva laskeutumissivusi otsikon kanssa
Toimintaan ohjaavan elementin tulisi vastata hyvin laskeutumissivusi otsikkoa. Testit osoittavat, mitä yhdenmukaisempana pystyt ne pitämään sitä suurempi on laskeutumissivusi konversioaste.
6. Sisällytä eri ostoprosessin vaiheeseen tähtääviä toimintaan ohjaavia elementtejä kaikille verkkosivuillesi
Eri tarjoamat houkuttelevat eri kävijäsegmenttejä. Tietopaketti saattaa houkutella ostoprosessin alkuvaiheessa olevaa kävijää, kun taas ilmainen konsultointi tai ilmainen kokeilujakso myöhemmässä vaiheessa olevaa kävijää.
7. Sijoita toimintaan ohjaavat elementit kaikkein olennaisimmille verkkosivuillesi
Etusivun lisäksi sijoita toimintaan ohjaavia elementtejä kaikille olennaisimmille verkkosivuillesi ja blogi artikkeleillesi. Esim. Olen kirjoittanut blogiartikkelin sekä Facebookista että Hakukoneoptimoinnista. Facebook artikkelin yhteydessä voit nähdä toimintaan ohjaavan elementin sosiaalisen median ilmaisesta konsultoinnista ja vastaavasti Hakukoneoptimoinnista kertovan artikkelin yhteydessä tarjouksen hakukoneoptimoinnista takuulla.
8. Testaa, testaa ja testaa
Sovella ylläolevaa seitsemää askelta parhaasi mukaan ja testaa toimintaan ohjaavia elementtejäsi, jotta näet mitkä parhaiten resonoivat yleisösi kanssa. Testaa eri viestejä, värejä ja sijoitteluja sivuillasi nähdäksesi, voitko saada enemmän kävijöitä laskeutumissivuillesi.
Muista kirjata ylös mihin olet sijoittanut kunkin toimintaan ohjaavan elementin. Näin pystyt paremmin hallitsemaan sisältöjäsi varsinkin silloin, kun sisältömäärä kasvaa suuremmaksi.