Tähän mennessä olet varmistanut, että kaikki tarjoamaasi tarttuvat uudet liidit saavat asianmukaista seurantakommunikaatiota. Nyt on aika alkaa miettimään sitä, miten ohjaat liikennettä kampanjan laskeutumissivulle.
Mieti ensiksi tapoja tuoda julkaisemasi uusi markkinointitarjoama olemassa olevien kontaktiesi tietoon. Oma sähköpostilistasi on kaikkein vahvin kontaktitietokanta, johon Sinulla on pääsy. (Sosiaalisen median seuraajasi edustavat toista kasvavaa edistäjien tietokantaa). No miten sitten toimia julkistuksen tekemiseksi omalle sähköpostilistalle?
Asialle omistettu sähköpostilähetys
Haluat esimerkiksi tiedottaa kohdeyleisöllesi uudesta eKirjasta, jonka olet julkaissut. Mahdollisesti haluat kutsua heidät osallistumaan tilaisuuteen, jota isännöit. Asialle omistetut sähköpostit auttavat Sinua luomaan kontekstin kyseisen toimintaan ohjaavan elementin esittelemiseksi. Asialle omistettuja lähetyksiä voidaan käyttää saavuttamaan koko sähköpostilistasi tai osaa siitä sen mukaan, miten ajattelet kenelle kyseinen tarjoama soveltuu.
Välillä on toki tilanteita, jolloin kaikkia listallasi olijoita pitäisi informoida määrätystä markkinointikampanjasta, kuten aikaan sidottu uusi tarjous tai tuleva tapahtuma. Useimmissa tapauksissa kannattaa kuitenkin segmentoida voimakkaasti listallasi olevien persoonien mukaan.
Sähköpostilähetysten vinkkejä
Asialle omistetut sähköpostilähetykset ovat yleensä helppoja laatia ja mitata. Ne eivät ole läheskään niin monimutkaisia kuin esim. Uutiskirjeet. Silti on hyvä pitää mielessä muutamia parhaita käytäntöjä kun laadit sähköpostilähetyksesi:
Keskity yhteen toimintaan ohjaavaan elementtiin
Asialle omistetut lähetykset kohdistetaan tuomaan tuloksia yhdestä toimintaan ohjaavasta elementistä. Kuten MarketingSherpa'n malliesimerkki Nikonin onnistuneesta listan kasvattamistaktiikasta osoittaa, "kyseisiä toimintaan ohjaavia elementtejä ei oltu ahdettu uutiskirjeen loppuun tai kytketty toiseen viestiin. Ne olivat lähetettyjen sähköpostien ainoa viesti, joka toi niille paljon enemmän vaikutusta."
Personoi sähköpostit
Näytä potentiaalisille asiakkaillesi, että tunnet heidät. Personoidut sähköpostit eivät ainoastaan nosta avaus- ja klikkausmääriä vaan myös osoittavat syvempää suhdetta yleisösi kanssa. Varmista, että käytät johdonmukaista sävyä läpi koko markkinointikommunikaatiosi.
Optimoi sähköposti myös mobiililaitteeseen
Varmistä, että sähköpostisi asettelu näkyy hyvin mobiililaitteissa. Yhä suurempi osa ihmisistä selaa sähköpostejaan älypuhelimesta. Sähköpostit täytyy siten optimoida myös mobiililaitteisiin.
Mahdollista jakaminen sosiaalisessa mediassa ja optimoi hakukoneille
Varmista, että vastaanottajat voivat jakaa sähköpostisi helposti sosiaalisessa mediassa. Integroi sosiaalisen median jakonappulat markkinointisähköposteihisi. Ihmiset ovat paljon herkempiä jakamaan tarjoamasi, jos he voivat tehdä sen yhdellä klikkauksella. Lisäksi varmista, että sähköpostiohjelmasi tekee siitä myös verkkoversion, jolloin ne hyödyttävät myös hakukoneoptimointiasi.
Kopioi ja käytä uudelleen
Kun olet kerran luonut sähköpostipohjasi, lähetysten tekemisen pitäisi olla kohtuullisen helppoa. Yleensä laskeutumissivusta voi napata osan informaatiosta. Ota sieltä osa sisällöstä ja käytä suurin osa ajasta nasevan otsikkolauseen muotoilemiseen.
Mittaa tehokkuutta välittömästi
Jos Sinulla on yksi pääviesti ja toimintaan ohjaava elementti kohdistetussa lähetyksessä, on Sinun helppoa mitata tehokkuutta. Voit välittömästi tarkistaa klikkausasteen, laskeutumissivun katselut ja konversiot sekä seurata pitkän ajan ROI'ta.
Sähköpostimarkkinointi tulisi olla tiukasti liitetty muuhun internet markkinointiin, jotta siitä saisi parhaan hyödyn irti. Sen takia erillinen sähköpostimarkkinointiohjelmisto ei riitä vaan sen tulisi olla osa työkalua, jolla hoidat kaiken internet markkinointisi. Mikäli haluat tutustua markkinoiden johtavaan internet markkinointi- ohjelmistoon, johon luottaa yli 10.000 yritystä ympäri maailmaa, klikkaa tästä.