Internet-markkinointi blogi

Internet markkinoinnin kahdeksan askelta

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 19, 2011 @ 03:01 PM

1. Luo avainsanastrategia

Ihmiset etsivät tuotteita ja palveluja sekä asioita hakukoneista avainsanojen avulla. Jotta tulet löydetyksi, luo strategisten avainsanojen lista. Yleensä lista pitää sisällään 3-5 avainsanaa; ei sen enempää. Kakki sisältö mitä sen jälkeen tuotetaan kietoutuu näiden avainsanojen ympärille. Muista kuitenkin tekstin luettavuus ja loogisuus. Avainsanoja ei kannata kylvää ihan vain kylvämisen vuoksi. Lisäksi hakukoneet ovat fiksuja. Ne huomaavat kyllä tällaiset trikit.

2. Optimoi Websivustosi

Nyt kun avainsanat on löydetty on tarkoitus päästä hakutulosten ensimmäiselle sivulle mielummin tietysti ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Tästä on kysymys hakukoneoptimonnissa (SEO); ei siis sen kummemmasta.

Optimointi jaetaan kahteen eri luokkaan: sivuston optimointi (on-page SEO) ja linkityksen optimointi (off-page SEO).

On-page SEOa voidaan parantaa välittömästi. Off-page SEO rakentuu ajan myötä sen mukaan kuinka arvokasta sisältösi on eli kuinka moni muu sivusto viittaa sinun sivustoosi.

3. Perusta Blogi ja luo muuta sisältöä

Blogillasi on tarkoitus. Yleensä tarkoituksena on valistaa oman toimialan potentiaalisia asiakkaita. Olet siis asiantuntija et mainostaja. Tarkoitus ei ole valistaa heitä omasta tuotteestasi vaan yleisistä toimialan kysymyksistä ja ongelmista, jotka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee.

Lisäksi kannattaa tuottaa muuta arvokasta sisältöä esim. eKirjoja, oppaita, tutkimustuloksia, videoita. Näitä muita tuotoksia halukaat voivat ladata yhteystietoja vastaan.

4. Markkinoi sisältöäsi ja osallistu Sosiaalisessa Mediassa

Aktiivinen toimiminen Sosiaalisessa Mediassa auttaa arvokkaan sisältösi leviämisessä. Perusta business -sivut yleisimpiin alustoihin kuten LinkedIn, Facebook ja Twitter. Markkinoi sivustojasi, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät sisältösi. Liity erilaisiin ryhmiin ja osallistu keskusteluun. Paina rohkeasti Tykkää (Like) -nappeja. Se on Sosiaalisessa Mediassa ihan luvallista.

5. Konvertoi sivustosi kävijöistä liidejä

Sitten kun kävijöitä alkaa tulla sivustollesi luo kampanja. Mieti tarjous, kehoita toimintaan ja ohjaa heidät sivulle, josta tarjouksen voi lunastaa. Testaa, mittaa ja paranna. Sitten tee uudestaan.

6. Hoida liidejä sähköpostimarkkinoinnilla

MarketingSherpan mukaan 70 % liideistäsi tulee ostamaan sinulta tai kilpailijoiltasi jotakin. Mutta he eivät välttämättä tee sitä heti.

Hoida liidejäsi lähettämällä heille säännöllisesti sähköpostiviestejä heidän kiinnostuksen kohteistaan. Noudata sähköpostimarkkinoinnin pelisääntöjä ja parhaita käytäntöjä. 

7. Optimoi sivustosi mobiililaitteita varten

Yhä suurempi osa ihmisistä käyttää jotakin mobiililaitetta sisällön löytämiseksi. Tee siis oman sisältösi selaaminen helpoksi myös mobiilikäyttöliittymään.

8. Analysoi, paranna ja toista

Aseta tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista. Analysoi mitä sivustollasi tapahtuu. Tee havaintoja ja korjausliikkeita. Opi ja paranna. Jotta se on mahdollista, tarvitset hyvän analysointi -ohjelmiston.

 

Saattaa kuulostaa monimutkaiselta mutta tee yksi askel kerrallaan. Ennemmin tai myöhemmin se kannattaa.

 

Mikäli olet lähdössä liikkeelle ja tarvitset apua, varaa tästä ilmainen 30 minuutin konsultointi.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto