Hakukoneilla tarkoitus on löytää mahdollisimman oikeaan osuvia hakutuloksia haun suorittaneelle henkilölle. Mitä paremmin hakukone osuu tiedon etsijän odotuksiin sitä tyytyväisempi henkilö on ja palaa käyttämään kyseistä hakukonetta.
Indeksointi
Pärjätäkseen kilpailussa hakukoneella täytyy olla valtava arkisto, joka on järjestetty määrätyllä tavalla. Kullakin hakukoneella on oma menetelmänsä kerätä ja järjestellä tietoa. Riippumatta menetelmästä sitä kutsutaan indeksoinniksi.
Kullakin hakukoneella on pieniä olioita, jotka jatkuvasti tekevät työtä. Ne haravoivat webbiä ideksoiden websivustojen sisältöjä ja seuraten linkkejä websivustolta toiselle.
Miten tiedot poimitaan hakutuloksiin?
Se mitä ja missä järjestyksessä hakukoneet näyttävät hakutulokset riippuvat pääasiassa kahdesta seikasta: 1. Mikä on kyseisen websivuston sisältö 2. Mitkä toiset websivustot linkkaavat kyseiselle websivustolle.
1. Sisältö
Nuo em. hakukoneiden pienet oliot ideksoidessaan websivustoa käyvät läpi kunkin websivun erikseen. Ne yrittävät päätellä löytämänsä sisällön perusteella, mitä aiheita kyseisellä sivustolla käsitellään. Lisäksi ne tutkivat websivun koodia ja siihen liitettyjä muita tietoja, jotka eivät näy ulospäin. Sama websivu voidaan indeksoida useammalla tavalla. Niinpä tilastoissa näkyvä indeksoitujen sivujen määrä on usein suurempi kuin absoluutttisten sivujen määrä.
2. Miten muut linkkaavat kyseiselle sivustolle
Pienet oliot tutkivat myös linkkejä, jotka viittaavat kyseiselle websivustolle. Mitä enemmän muilta tulevia linkkauksia websivusto saa, sitä enemmän vaikutusta tai auktoriteettiä sillä on. Lisäksi kullakin linkkauksella on oma painoarvonsa. Esim. maan valtakunnan lehden linkkaus sivustolle saa paljon suuremman painoarvon kuin vähän seuraajia olevan blogikirjoituksen linkkaus.
Järjestys
Kun haku suoritetaan hakukone katsoo indeksistään mitkä tiedot ovat kaikkein lähinnä hakusanaa/hakusanoja. Sen jälkeen se asettaa tiedot järjestykseen niiden vastaavuuden ja auktoriteetin mukaan ja esittää ne tulossivulla (poislukien maksetut mainokset, joilla on oma logiikkansa).
Hakukone ottaa yleensä myös muita asioita huomioon asettaessaan hakutulokset järjestykseen kuten haun tekijän maantieteellinen sijainti, hakuhistoria, ulospäin näkymätön tieto ja linkkausten tyyppi.
Miten sivustosi pärjää kilpailijohisi nähden? Tilaa ilmainen analyysi.