Hakukoneiden myötä tapa miten ihmiset ostavat on olennaisesti muuttunut. Hankintaprosessi aloitetaan naputtamalla sopivia hakusanoja hakukoneeseen. Sen jälkeen käydään läpi hakutulokset tosin usein vain ensimmäiseltä sivulta.
Markkinoijan näkökulmasta ero löydetyksi tulemisen ja ei löydetyksi tulemisen välillä on oikeiden avainsanojen valitseminen.
Alustava Avainsanalista
On tärkeää hahmottaa minkälaiset avainsanat ovat olennaisia oman liiketoiminnan kannalta. Alustava avainsanalista käsittää useita satoja sanoja ja sanojen yhdistelmiä. Mahdollisesti myös lyhyitä lauseita. Tämän jälkeen ne alistetaan tarkemmalle tarkastelulle, jolloin käytetään kolmea eri kriteeriä:
- Kuinka monta hakua kyseisellä avainsanalla tehdään kuukaudessa?
- Arvioidaan kuinka oleellinen kyseinen sana tai sanojen yhdistelmä tuotteellemme tai palvelullemme on?
- Mikä on avainsanan tai -lauseen suhteellinen kilpailu hakukoneissa?
Jos hakuja ei ole riittävästi, sana pudotetaan pois listalta. Samoin jos se ei ole riittävän oleellinen. Näin saadaan alustavaa listaa pala palalta supistettua kohti järkevää määrää. Sen jälkeen jatketaan karsimista asettamalla avainsanat järjestykseen.
Avainsanojen asettaminen järjestykseen
Avainsanojen asettaminen järjestykseen vaatii omien tuotteiden ja/tai palveluiden tarkastelua. Ensinnäkin avainsanaa arvioidaan suhteessa oman tuotteemme tai palvelumme suhteellinseen kilpailuetuun. Avainsananan tulee olla tarkoituksenmukainen kilpailuetumme suhteen. Toisaalta, mitkä ovat kaikkein tuottavimmat tuotteemme ja palvelumme. Niihin haluamme yleensä panostaa. Sen takia avainsanan tulee olla yhdistettävissä nimen omaan näihin tuotteisiin ja palveluihin.
Avainsanan suhteellinen kilpailu
Kuten todettiin ei riitä, että avainsanan tai sanayhdistelmän hakumäärä on riittävän suuri. On myös selvitettävä, mikä on avainsanan suhteellinen kilpailu. Onneksi markkinoilla on useita ilmaisia työkaluja, joilla voi tarkastella potentiaalisen avainsanan suhteellista kilpailua esim. http://www.seochat.com/seo-tools/keyword-difficulty/ Lisäksi markkinoilta löytyy maksullisia ohjelmistokokonaisuuksia, joihin tämä ominaisuus on sisällytetty esim. http://www.hubspot.com/products/.
Esimerkki HubSpotin KeywordGraderin listauksesta
Avainsanan suhteellinen kilpailu ilmoitetaan skaalalla 1-100. Mitä suurempi luku on sitä kilpaillumpi se on. Monesti on järkevää aloittaa valtaamaan digitaalista jalansijaa vähemmän kilpailluilla mutta meille olennaisilla avainsanoilla. Mikäli toimimme tehokkaasti, ajan myötä auktoriteettimme ja relevanssimme kasvaa. Silloin meillä on enemmän voimaa vastata kilpailuun ja saada itsemme esille hakutuloksissa myös kilpailluimmissa avainsanoissa.