Internet-markkinointi blogi

Miksi Business Blogi on niin tärkeä?

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 07, 2011 @ 08:17 AM

Business Blogi on "vetomarkkinointia" parhaimmillaan. HubSpotin tutkimuksen mukaan ne yritykset, jotka bloggaavat, saavat 55 % enemmän liikennettä web -sivustolleen kuin ne, jotka eivät. Lisäksi ne saavat 95 % enemmän sisääntulevia linkkauksia kuin ne, jotka eivät julkaise blogia.



Miksi Business Blogia pitäisi julkaista

 Lähde: HubSpot, 100 Awesome Marketing Stats, Charts and Graphs for You, 2011

 

Blogin julkaiseminen parantaa löydettävyyttäsi. Hakukoneet pitävät Blogeista, koska Blogien sisältö muuttuu jatkuvasti eivätkä ne ole suoranaista mainostekstiä. Lisäksi Blogi auttaa löydettävyyttäsi Sosiaalisessa Mediassa. Parhaimmassa tapauksessa sanomasi lähtee leviämään viraalisti ihmisten jakaessa arvokasta sisältöäsi omille verkostoilleen.

 

3 Avainta menestykseen

a. Blogien lukeminen

Ensimmäinen askel on hankkia RSS = Really Simple Syndication -lukija esim. google.com/reader. Voit asettaa sen selaimeesi aloitussivuksi. Toinen askel on etsiä mielenkiintoisia Blogeja. Internetistä löytyy erilaisia Blogien hakupalveluita kuten blogsearch.google.com. Ne toimivat samalla periaatteella kuin hakukoneet yleensä mutta sillä erotuksella, että keskittyvät hakemaan sisältöä Blogeista. Kolmas askel on ryhtyä mielenkiintoisten blogien RSS -tilaajaksi, jolloin kaikki uudet artikkelit tulevat automaattisesti lukijaasi. Säästät paljon aikaa ja vaivaa kun Sinun ei tarvitse kirjamerkata kaikkien Blogien osoitteita erikseen selaimeesi. RSS -tilaajan tiedot eivät välity sivun omistajalle. Tilaaja pysyy siis anonyyminä. Useimmat Blogit tarjoavat myös mahdollisuutta tilata ne suoraan sähköpostiin, jolloin artikkelit tulevat kukin omana sähköpostinaan. Mikäli tilaaja käyttää tunnistettavaa sähköpostiosoitetta ei hän pysy anonyyminä.

b. Blogien kommentointi

Vinkkejä Blogien kommentointiin

Usein Blogien kommenttiosista löytää paljon hyödyllisiä vinkkejä ja linkkejä. Jaa siis auliisti omia kokemuksiasi ja esimerkkejä Blogien kommenttiosissa. Lisää hyödyllisiä linkkejä  esim. mistä löytyy lisätietoa. Kysy kysymyksiä. Ole myös rohkeasti eri mieltä nimittäin, jos oikeasti olet. Ja mikä tärkeintä, kommentoi omalla nimelläsi (ei yrityksen nimellä).

Miksi kannattaa kommentoida?

On tärkeää rakentaa ja laajentaa omaa ja sitä kautta yrityksesi digitaalista jälänjälkeä. Muut saman Blogin lukijat huomaavat sinut varsinkin, jos olet auttava ja tuot lisäarvoa. Tämä tuottaa ennemmin tai myöhemmin lisää tilaajia ja lukijoita omalle Blogillesi. Olennaista on myös saada muut linkkaamaan omat Bloginsa sinun Blogiisi. Kommentointi tukee myös tavoitetta nousta mielipidejohtajaksi.

c. Blogin kirjoittaminen

Blogialustan valinta

Internetistä löytyy useita eri blogialustoja. Blogialustan valinnassa on hyvä huomioida seuraavat seikat:

  • on tärkeää itse omistaa Blogin osoite
  • halukkaat voivat tilata Blogisi RSS -lukijaansa tai sähköpostiinsa
  • Blogisi on automaattisesti yhdistetty muuhun Sosiaaliseen Mediaan
  • Blogiesi lähetys sähköpostitilaajille on automatisoitu

Blogianalytiikka

Blogisi menestystä tulisi pystyä seuraamaan aivan samoin kuin Web -sivustosi menestystä. Jos Blogisi on osana Web -sivustoasi ja sen analytiikka ulottuu myös Blogiin, hienoa. Jos kuitenkin olet joutunut valitsemaan Web -sivustosi ulkopuolisen alustan tulisi sen analytiikan täyttää seuraavat kriteerit:

  • seuraa RSS-ja sähköpostitilaajia ajan suhteen
  • tilastoi kunkin artikkelin katselukerrat, linkit sekä kommentit
  • mittaa kävijämäärät ja potentiaaliset asiakkaat
  • seuraa strategisten Avainsanojesi menestystä hakukoneiden listauksissa
  • vertailee kilpailijoidesi ja sinun menestystäsi keskenään 

Milloin aloittaa Blogin kirjoittaminen?

Ehkä yleisimpiä esitettyjä kysymyksiä on: "No milloin sitten pitäisi alkaa Blogata?" Vastaus on yksinkertainen: AINA. Voit aloittaa Blogin jo ennen kuin Sinulla on Web -sivusto tai ennen kuin olet perustanut yrityksen tai lanseerannut uuden tuotteen. Kuten ylläoleva kuva osoittaa Sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet tulla löydetyksi ja listautua korkealle hakukoneissa, kun julkaiset Blogia.

Miten usein uusi artikkeli pitäisi julkaista?

Mikäli haluat saada vankan lukijakunnan, pitäisi uusi artikkeli julkaista vähintään kerran viikossa. Mitä useammin sen parempi; vaikka joka päivä. Jotkut aktiivisimmat julkaisevat uuden artikkelin jopa useamman kerran päivässä. Asiallinen ja arvokasta tietoa jakava Blogi ei ole "spämmiä".

Business Blogi on kiistatta yksi parhaimmista tavoista tulla löydetyksi ja konvertoida liikenteestä potentiaalisia asiakkaita. Jollei yrityksellänne vielä ole Blogia, kannattaa se perustaa heti. Mikäli yrityksestä ei löydy henkilöitä, joilla on aikaa kirjoittaa artikkeleita, voi kirjoittamiseen hankkia ulkopuolista apua.

 

Mikäli haluat oppia lisää Internet Markkinoinnista osallistu koulutukseen.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi