Tällä viikolla julkistettiin kaksi mielenkiintoista tutkimusta. Ensinnäkin Sopranon tutkimus verkkosivustoprojekteista ja Descomin verkkokauppatutkimus. Kun tähän lisätään vielä HubSpotin kesäkuussa 2011 tekemä tutkimus yhdessä nämä tutkimukset paljastavat, kuinka kaukana yritysten näkemykset ovat asiakkaiden toiveista.
Sopranon tutkimuksen havaintoja
Sopranon tutkimus keskittyi selvittämään mitä yritysten edustajat odottavat omilta verkkosivuiltaan. Tutkimuksen mukaan verkkosivujen tärkein funktio on vahvistaa yrityksen imagoa. Seuraavaksi tärkeimpinä pidetään toimintaa uutiskanavana ja myynnin tukena. Lisäksi verkkosivustoilta toivottiin onnistunutta ulkoasua, ajankohtaista sisältöä ja ammattitaitoista toteutusta.
Descomin verkkokauppatutkimus
Descominn tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisesta suhtautuu suopeasti siihen, että verkkokauppa seuraa heidän ostokäyttäytymistään. Kuluttajat toivovat verkkokaupalta henkilökohtaisia tarjouksia ja henkilökohtaista palvelua.
HubSpotin tutkimus
HubSpotintutkimus The Science of Website Redesign, kesäkuu 2011, selvitti mitä käyttäjät pitävät verkkosivuston tärkeimpänä asiana. Tulokset olivat seuraavat:
1. Minun on helppo löytää se mitä olen hakemassa 76 %
2. Sivusto näyttää kauniilta 10 %
3. Sivusto tarjoaa hienon vuorovaikutuskokemuksen 9 %
4. Muu 5 %
Johtopäätös
Tämä osoittaa vääjäämättä sen, että yritysten verkkosivustolle asettamat tavoitteet eivät vastaa käyttäjien vaatimuksia. Käyttäjien lähtökohdat ovat toiminnallisia ja sisällöllisiä kun taas yritysten ulkonäköön ja imagoon liittyviä.
Mikä on verkkosivuston tehtävä?
Verkkosivuston tehtävä on muuttaa myyntisuppilo digitaaliseen muotoon tavoitteina:
- Lisää oikeanlaista liikennettä
- Liikenteestä lisää liidejä
- Liideistä lisää asiakkaita
Kun nämä kolme asiaa asetetaan tavoitteeksi on lopputuloksena todennäköisesti eri näköinen mutta tehokas sivusto. Kokonaisuutta ja kutakin tavoitetta erikseen mitataan jatkuvasti. Ja sitä mitä voidaan mitata voidaan parantaa.
Useimmiten nykyistä sivustoa ei tarvitse edes uudistaa kokonaan. Olemassa oleviin sivuihin voidaan tehdä muutoksia sekä lisätä toiminnallisia elementtejä. Näin säästetään huomattavasti kustannuksia mutta lisätään tehoja. Ajan myötä verkkosivustosta tulee todellinen tulosta takova markkinointikoneisto.
Mikäli vaadit tehokkuutta verkkosivustoltasi lataa ilmainen opas:
7 Hyvää keinoa tehdä Web -sivustostasi tehokkaampi