Internet-markkinointi blogi

Google rajoittaa tiedonsaantia avainsanahauista

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 27, 2011 @ 11:29 AM

Google ilmoitti, että se ei jatkossa enää tulegoogle muutokset  siirtämään eteenpäin tietoa millä hakusanalla Google.comiin kirjautuneena oleva henkilö sivustollesi tuli. Muutos astuu voimaan ihan lähiaikoina. Google perustelee päätöstään näennäisesti yksityisyydensuojalla ja turvallisuudella.

Kuinka suurta osaa tehdyistä Google -hauista muutos koskee?

Googlen arvion mukaan muutos koskee alle 10:ntä prosenttia päivittäisistä hauista. He päätyvät tähän tulokseen, koska muutos koskee vain google.comiin kirjautuneena olevien henkilöiden tekemiä orgaanisia hakuja. Se ei siten koske sellaisten henkilöiden tekemiä hakuja, jotka eivät ole Googlen asiakkaita eli heillä ei ole omaa Google -tiliä. Se ei myöskään koske niitä Google -tilien omaavia henkilöitä, jotka eivät haun tehdessään ole kirjautuneena Googleen. 

Vaikuttaako muutos maksulliseen mainontaan?

Muutos ei koske Google AdWords-mainontaa. Google haluaa edelleen tarjota mainostajalle kaiken tilastoinnin ja tiedon mitä aikaisemminkin. Kun rahasta on kysymys, käyttäjän yksityisyys ja turvallisuus jää huomioimatta.

Miten analysointiohjelmat tähän suhtautuvat ?

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että analysointiohjelmat eivät pysty tilastoimaan kyseistä hakusanaa; ei myöskään Googlen oma Analytics. Olennaista on selvittää, miten käyttämäsi analysointihjelmisto tulkitsee tällaiset haut. Sen pohjalta pystyt pitämään mittauksesi ja raporttisi mahdollisimman tarkkoina. Esim Hubspot kirjaa Sources = Lähteet -tilastoihin nämä haut tuleviksi google.com -lähteestä. Muihin tietoihin se ei vaikuta. Jatkossakin voi edelleen seurata mitä sivuja kävijä selasi, kuinka kauan sivustolla viipyi, mitä toimenpiteitä teki jne.

Sen jälkeen kun olet selvittänyt miten seurata näitä kävijöitä, kiinnitä huomiota konversioprosentteihin ja siihen miten he käyttäytyvät saapuessaan sivustollesi. Nämä kävijät kuuluvat edelleen ryhmään orgaaniset haut. Raportoinnissa on ihan oikein lisätä ne muiden orgaanisten hakujen päälle, jotta saadaan oikea kuva hakukoneoptimoinnista ja orgaanisten hakujen tuottamasta menestyksestä.

 

Vaikka muutos koskee tällä hetkellä vain noin 10:tä prosenttia päivittäisistä hauista saattaa osuus kasvaa tulevaisuudessa huomattavasti. Mikäli Google+ pääsee lähellekään Facebookin käyttäjämääriä, ollaankin jo aivan toisenlaisissa prosenttiosuuksissa.

 

 

7 Hyvää keinoa verkkosivuston parantamiseksi

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto, Google