Internet-markkinointi blogi

Sosiaalinen media: Seurantatyökalut

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 10, 2012 @ 02:35 PM

Oletko joskus turhautunut yrityksesi sosiaalisen median tilien seurantaan. 

sosiaalinen media seurantaJos vastasit kyllä tiedät sen hankaluudet. Päivitykset liikkuvat niin nopeasti, että joudut käymään läpi valtavan määrä materiaalia. Lisäksi moni tärkeä päivitys saattaa lipsahtaa silmien ohi. Mikä avuksi? Tilannetta helpottaa huomattavasti erillisen sosiaalisen median seurantatyökalun käyttööotto. Markkinoilta löytyy hyvin erilaisia ja eri tasoisa työkaluja. Toiset niistä ovat ilmaisia ja toiset maksullisia.

On muutamia tekijöitä, jotka Sinun täytyy ottaa huomioon, kun valitset sosiaalisen median seurantatyökalua. Jos valitset väärän työkalun saattaa käydä niin, että työkalun käyttö vie enemmän aikaa kuin manuaalinen seuranta. Alla on listattu ne kriiteerit, jotka seurantatyökalun tulee minimissään täyttää, jotta voit menestyksekkäästi seurata faniesi ja seuraajiesi keskusteluja käyttämällä siihen vain muutaman minuutin päivässä.

Jos olet etsimässä sosiaalisen median seurantaityökalua ota seuraavat seikat huomioon varmistaaksesi, ettei työkalu vie enemmän aikaa kuin manuaalinen monitorointi:

  • Varmista, että pystyt seuraamaan kaikkia sosiaalisen median tilejäsi saman työkalun avulla. Jos joku sosiaalisen median palvelu ei sisälly työkalun valikoimaan, joudut seuraamaan sitä erikseen manuaalisesti. 
  • Varmista, että työkalussa on toiminto, joka hälyyttää, kun se löytää määrätyn sanan tai lauseen. Tällöin pystyt listaamaan työkaluun liiketoiminnallesi tärkeät avainsanat ja se hälyyttää, kun joku mainitsee Sinulle tärkeän avainsanan sosiaalisessa mediassa.
  • Sosiaalisen median seurantatyökalun tulisi sisältää mahdollisuus ajastaa päivityksesi kaikkin käytössäsi oleviin sosiaalisen median tileihin. Tämä on tärkeää, koska Sinun tulisi säännöllisesti päivittää sosiaalisen median tilejäsi. Ajastamalla voit rytmittää päivitykset liiketoimintasi tarpeisiin jo päiviä tai viikkoja etukäteen. Samalla voit ajastaa useita eri päivityksiä, jolloin voit paremmin suunnitella päivityskokonaisuuksia.

Olisi hyvä, jos seurantatyökalussa olisi vielä seuraavat ominaisuudet:

- mahdollisuus seurata, minkä sosiaalisen median kautta kukin liidi ja asiakas on tullut

- liitäntä asiakashallintajärjestelmään

- laaja analytiikka

Nämä eivät kuitenkaan ole aivan välttämättömiä ominaisuuksia. 

Nyt, kun tiedät mitä ominaisuuksia sosiaalisen median seurantatyökalussa tulisi olla, voit alkaa etsiä sopivaa ilman, että valitset työkalun, joka vie loppujen lopuksi enemmän aikaa kuin mitä lisäarvoa se tuo.

 

Varaa tästä ilmainen sosiaalisen median konsultointi.

 

Topics: facebook markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media

Mediapanostus ja -kulutus eivät kohtaa

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Jun 21, 2012 @ 02:23 PM

TNS Gallup on julkaissut vuoden 2011 mediamainontaan ja -kulutukseen liittyvät luvut. Maailma ei ole paljon muuttunut vuodesta 2010. Edelleenkin suurin osa mainostajien investoinneista menee sinne missä ihmiset viettävät suhteessa vähiten aikaansa eli printtiin. 

Printti

Printin osuus median parissa vietetystä ajasta on edelleen pudonnut. Vuonna 2010 se oli 9 %.mediapanostus Vuonna 2011 enää 7 %. Silti mediapanostuksissa ei ole tapahtunut mitään muutosta. Mediainvestointien osuus molempina vuosina oli sama 53 %. Tätä printin parissa vietetyn ajan ja mainospanostuksen suhdetta ei pysty selittämään järjellä. Siinä on pakko olla runsaasti tunnetta mukana.

Radio

Radioon on perinteisesti panostettu vähemmän kuin mitä sen parissa vietetty aika edellyttäisi. Vuonna 2010 aikaa vietettiin 23 % mutta panostuksen osuus oli vain 4 %. Vuoden 2011 vastaavat luvut ovat 27 % ja 4 %. 

TV

TV:n parissa vietetty aika oli 2010 36 %. Vastaavasti vuonna 2011 se oli tismalleen sama 36 %. Television parissa vietetyn ajan suhteellinen osuus onkin ollut vuosien mittaan kohtuullisen stabiili. Sama koskee panostusten suhteellista osuutta, joka oli sekä vuonna 2010 että 2011 20 %.

Internet

Internetissä vietetyn ajan osuus alkaa vakiintumaan kolmanneksen tasolle. Vuonna 2010 suhteellinen osuus oli 29 % ja vuonna 2011 30 %. Myös osuus mediainvestoinneista alkaa vakiintua, sillä molempina vuosina osuus oli 15 %. Mediapanostuksilla mitataan siis maksetun mainonnan jakautumaa. Internetin etu perinteisiin medioihin verrattuna on se, että siellä voi tehdä paljon erilaisia asioita ilman, että itse medialle tarvitsee maksaa yhtään mitään. Perinteisessä mediassa esille pääsee vain maksetun mediatilan ja/tai -ajan mukaan.

Internet markkinointi on siis paljon muutakin kuin mainosten tekemistä ja niiden julkaisemista. Itse asiassa, se on nimen omaan sitä muuta. Maksettua mainontaa käytetään tarvittaessa vain tukemaan sitä muuta. Ja sitäkin hyvin harkiten.

 

Topics: internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

9 Vinkkiä hyvän Sähköpostimarkkinointi viestin kirjoittamiseen

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, May 14, 2012 @ 04:39 PM

Sähköpostin otsikko ja sisältö ratkaisevat ryhtyykö vastaanottaja niihin toimenpiteisiin, joitasähköpostimarkkinointi viesti tavoittelemme. Viestin otsikko ratkaisee sen, avaako vastaanottaja lainkaan postiamme. Sisältö ratkaisee sen, pääsemmekö tavoitteeseemme. Hyvin kirjoitettu pelkkää tekstiä sisältävä sähköposti voi toimia aivan yhtä hyvin, jopa paremmin, kuin viimeiseen asti hiotun visuaalisen toteutuksen ja kaikenlaisia kilkuttimia sisältävä sähköposti. 

Miten hyvä sähköpostimarkkinointikirje sitten kirjoitetaan? Seuraavan kerran kun luonnostelet viestisi markkinointiautomaatio -ohjelmaan tai kertalähetykseen, käy se läpi seuraavien ohjeiden suhteen.

Houkuttelevan viestin otsikon kirjoittaminen

1. Käytä toiminnallista kieltä

Toiminnallista kieltä voi kirjoittaa käyttämättä verbejä. Toki, ainakin aluksi, kannattaa otsikko rakentaa verbien avulla. Hyviä verbejä ovat esim. lataa, varaa, ota, kysy, osta. Ne kaikki viittaavat tismalleen siihen, mitä vastaanottaja voi meilin avulla tehdä. Esim. "Lataa ilmainen eKirja". Toisaalta voit myös käyttää selkeää kiertoilmaisua esim. Älä anna Bändin konsertin mennä ohi suun". Suora ilmaisu olisi esim. "Osta liput Bändin konserttiin".

2. Henkilökohtaista silloin, kun se on mahdolista

Segmentoi vastaanottajat huolella. Henkilökohtaisesti puhutteleva sähköpostiviesti on helpompi kirjoittaa mahdollisimman samankaltaisille vastaanottajille. Hyvin segmentoidut sähköpostit tuottavat paljon paremman tuloksen kuin hyvin heterogeeniselle joukolle lähetetyt. Kirjoita siis perhokalastajille erilailla kuin pilkkijöille. Toki molemmat harrastavat kalastusta mutta aivan eri lähtökohdista.

3. Viestin otsikon tulee olla täysin selvä ja houkutteleva

Kaikkein tärkeintä on otsikon selkeys. Kirjoita ensin selkeä otsikko ja vasta sen jälkeen mieti saako siitä myös houkuttelevan. Älä koskaan uhraa selkeyttä viihdyttävyyden vuoksi.

4. Pidä otsikko ja sisältöteksti tiukasti linjassa

On erittäin tärkeää, että otsikko ja sisältöteksti vastaavat tarkasti toisiaan. Tavoitteemmehan on saada vastaanottaja toimimaan otsikkomme viittaamalla tavalla. Mitä otsikko lupaa, sen sisältöteksti lunastaa.

Houkuttelevan viestin kirjoittaminen

Selkeän ja houkuttelevan otsikon avulla sinulla on nyt vastaanottajien jakamaton huomio varsinaiseen tekstiisi. Käytä se hyväksesi seuraavasti.

5. Luo yhteys

Aloita kertomalla vastaanottajalle, mistä toisenne tunnette. Voit aloittaa esim. "Latasit eKirjamme Perhokalastus arktisilla alueilla,". Kun muistutamme mieleen, että vastaanottaja on tutustunut tuottamaamme hienoon sisältöön jo aikaisemmin, on paljon todennäköisempää, että han jatkaa lukemista ja toimii haluamallamme tavalla.

6. Kirjoita toisessa persoonassa

Toisessa persoonassa kirjoittaminen tarkoittaa sitä, että kohdistat tekstin vastaanottajaan; etkä sinuun itseesi. Hyvä testi on se, että laske kuinka monta kertaa käytät sanoja "Sinä", "Sinun" ja "Sinulle" verrattuna sanoihin "Me", "Meidän" ja "Meille". Sinä-sanoja tulisi olla kaksi kertaa enemmän kuin Me-sanoja.

7. Puhu hyödyistä, älä ominaisuuksista

Sinä tiedät viestisi arvon mutta vastaanottaja ei sitä vielä tiedä. Kerro siis, mitä hyötyä voit vastaanottajalle tuottaa. Vastaanottajaa kiinnostaa vain se, mitä hyötyä Sinusta on juuri hänelle. Ominaisuuksien luetteleminen ei avaa vastaanottajalle tuotteesi tai palvelusi hyötyjä.

8. Ole lyhyt

Mitä pienemmällä määrällä tekstiä selviät sen parempi. Suurin osa vastaanottajista ei lue sanasta sanaan viestiäsi vaan silmäilee sitä. Mitä vähemmän tekstiä viestissä on sitä nopeammin ja helpommin vastaanottajalle hyödyt ja toivotut toimenpiteet selviävät. Mikäli tarvitsen paljon tekstiä selvittääksesi asiasi, tarkista onko segmentointi riittävän tarkka tai yritätkö ahtaa liian monta asiaa samaan sähköpostiin.  

9. Käytä myös toimintaankehotuksissa toiminnallista kieltä

Jokaisessa sähköpostissasi tulisi olla kehoitus toimintaan. Ilman sitä, viesti on turha edes lähettää. Kaikkein tärkeintä on se, että toimintaan kehoitus on helppo tunnistaa. Se on ensiarvoisen tärkeää jo senkin kannalta, että suurin osa vastaanottajista vain silmäilee viestiäsi. Voit itse valita käytätkö tekstimuotoa vai painonappia. Muista kuitenkin, että kaikki vastaanottajat eivät lataa viestin kuvia. Muutenkin kuvien määrä on hyvä pitää minimissä. Välttämättä et tarvitse muita kuvia kuin viestin yläosassa olevan oman logosi siältävän bannerin. Käytä toimintaanohjauksissa sellaisia verbejä kuten "Pyydä", "Varaa", "Tilaa" jne.

 

Pyydä ilmainen Sähköpostimarkkinoinnin konsultointi

 

 

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi: Mittaaminen ja tavoitteet

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, May 08, 2012 @ 04:02 PM

Oikein käytettynä sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa muuttaa potentiaalisia asiakkaitasähköpostimarkkinointi ostaviksi asiakkaiksi. Sen jälkeen, kun kävijä on saatu muunnettua verkkoliikenteestämme tunnistettavaksi henkilöksi, vähintään sähköpostiosoitteen muodossa, on aika jatkaa vuorovaikutusta. Sähköpostimarkkinoinnilla joko saattelemme potentiaalista asiakasta lopulliseen päämäärään eli ostotaphtumaan tai teemme suoran tarjouksen ostaa nyt heti. Huomaa, että Inbound Marketing -menetelmään ei kuulu sellaisten sähköpostikampanjoiden toteuttaminen, jossa meillä ei ole mitään aikaisempaa yhteyttä kyseiseen henkilöön.

Tavoitteiden asettaminen

Kaikelle sähköpostimarkkinoinnille tulee asettaa tavoitteet ja mittarit. Suosittelemme vähintään seuraavaa 4:ää eri mittari ja niille tavoitteita:

1. Klikkausaste

Klikkausasteella tarkoitetaan sitä osuutta vastaanottajista, jotka klikkasivat jotakin sähköpostissamme olevaa linkkiä. Toisin sanoen viestimme oli heidän mielestään riittävän houkutteleva, jotta he halusivat tietää asiasta lisää tai ryhtyä haluamaamme toimeen. Klikkausastetta mitataan sekä henkilömääränä että prosenttina. Klikkausprosentin vaihteluväli on suuri. Voit ottaa ensimmäiseksi vertailukohdaksi yleisen klikkausprosentin, joka on 5 %. Tosin se riippuu monesta eri tekijästä esim. kohderyhmä, tarjoama ja mitä kampanjalla tavoitellaan. Tärkeintä onkin, että seuraat omien kampanjoidesi klikkausprosenttia kokonaisuutena sekä kohderyhmittäin ja pyrit koko ajan parantamaan tuloksia. Esim. Emailstatcenter.com tuottaa erilaista tietoa sähköpostikampanjoista.

Huomaa, että avattujen sähköpostien määrä tai prosentti ei ole olennaista. Ensinnäkin, mittaustapa on vajavainen, koska vastaanottaja voi lukea viestimme esikatselulla. Tällöin meille ei välity tietoa avaamisesta. Toiseksi, tavoitteemme on saada mahdollisimman moni vastaanottaja reagoimaan viestiimme. Sen takia vain todellinen toimintaan johtava käyttäytyminen on meille olennaista.

2. Konversioaste

Konversioasteella tarkoitetaan sitä prosenttia vastaanottajista, jotka tekevät haluamamme toimenpiteen tullessaan saapumissivulle. Linkin tulee aina johtaa saapumissivulle. jossa esittelemme tarjontamme tarkemmin ja kehoitamme toimimaan haluamallamme tavalla. Saapumissivun tarkoituksena on saada vastaanottaja esim. osallistumaan webinaariin, lataamaan tarjoamaamme sisältöä, ostamaan tuotteemme eli toimimaan sen mukaan, mikä päätavoite kampanjallemme on alun perin asetettu.  

 3. Uusien potentiaalisten asiakkaiden määrä

Vaikka sähköpostikampanjamme on suunnattu olemassa oleville potentiaalisille asiakkaille on täysin mahdollista, että se tuottaa uusia potentiaalisia asikkaita. Tämä johtuu siitä, että vastaanottajat saattavat välittää sähköpostimme omille kontakteilleen ja/tai jakaa sen sosiaalisessa mediassa. Sen takia sähköpostissamme tulee olla helpot ja yksinkertaiset työkalut jakaa sitä eteenpäin.

Uusien potentiaalisten asiakkaiden määrää mitataan sekä prosentteina että henkilömääränä. Prosentti tulee kaavasta uusien konvertoituneiden määrä/tuntemattomat kävijät. Henkilömäärä on luonnollisesti se määrä ennestään meille tuntemattomista kävijöistä, jotka konvertoituivat saapumissivumme avulla.

4. Listalta poistuvien määrä

Hyvään sähköpostimarkkinointikäytäntöön kuuluu, että viestissä on aina mukana mahdollisuus poistua vastaanottajien listalta. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin saada täysin tuntemattomalta yritykseltä täysin yhdentekeviä tarjouksia yhä uudelleen ja uudelleen.

Listalta poistuvien määrää mitataan prosentteina suhteella poistuvat/vastaanottajien määrä. Luonnollisesti pyrimme siihen, että poistuvien määrä on mahdollisimman pieni alle 2 %; mielummin alle 1 %. Jos suunnittelemmme huolellisesti kampanjamme ja kohdistamme sen sopiville vastaanottajille, poistuvien määrä pysyy pienenä.

Mittaamalla näitä neljää eri mittaria ja asettamalla niille tavoitteet, onnistut sähköpostimarkkinoinnissasi kerta kerralta paremmin.

 

Tilaa ilmainen 30 minuutin sähköpostimarkkinointi konsultointi 



Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi

Tutkimus englantilaisten IT yritysten markkinointi- ja myyntiaktiviteeteista

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Apr 05, 2012 @ 05:24 PM

Englantilainen Tracepoint on haastatellut 150:tä englantilaista johtajaa, joilla on markkinoinninmarkkinointi tutkimus kokonaisvastuu IT jälleenmyyjäorganisaatioissa. Tracepointin tutkimustulokset yhdistettynä tässä muihin tutkimuksiin, antavat mielenkiintoisen mahdollisuuden suomalaisille IT -alan yrityksille verrata oman yrityksen toimintatapaa ja tuloksia.

1. IT -jälleenmyyjien suurin haaste

75% vastaajista koki uusien asiakkaiden hankinnan kaikkein suurimmaksi haasteeksi. Tutkimus paljasti myös sen tosiasian, että 87%:lla puuttuu uusien liidien generointimetodi ja -prosessi. Vaikka suurin osa IT -yhtiöistä tarvitsee tänä päivänä lisää liidejä saadakseen edes saman verran myyntiä kuin aikaisemmin (Lähde: IDC Customer Experience Survey).

2. Markkinointibudjetti

Pienten ja keskisuurten yritysten markkinointibudjetti on 5-11% liikevaihdosta (Lähde: Marketing Sherpa). Tracepointin mukaan vain 35% saa päämiehen mukaan yhteisiin markkinontitoimenpiteisiin. 48% teknologiayrityksistä tulee käyttämään aikaisempaa enemmän rahaa markkinointiin seuraavan 12 kuukauden aikana (Lähde: B2B Marcomms agencies), joten hvyille ehdotuksille jälleenmyyjien puolelta on jatkossa varmasti tilaa.

3. Markkinointiresursst

52% IT -jälleenmyyjistä on ulkoistanut markkinoinnin mutta vain 9% sanoi, että tulokset ovat kaikkein tärkein kriteeri ulkoistuspartnerin valinnassa. Sisäisten resurssien puute on suurin este uusien markkinointimenetelmien käyttöönotolle (Lähde: Marketing Sherpa).

4. Sisältömarkkinointi

93% IT yrityksistä käyttää sisältömarkkinointia vetääkseen sisään uusia potentiaalisia asiakkaita (Lähde: CMI ja MarketingProffs). 41% pitää sitouttavan sisällön tuottamista suurimpana haasteena (Lähde: CMI ja MarketingProffs). Vain 36% tuottaa sisältöä asiakkaiden todellisiin ongelmiin (Lähde: B2B Technology Marketing Community).

5. Prosessi

B2B markkinoijilla on ollut viime ajat todella kiire mutta silti 80% myyntijohtajista kokee, että heillä ei ole yhteistä markkinointi-myyntiprosessia (Lähde: Tracepoint). Monimutkaisissa ostotapahtumissa 70% ostoprosessista on jo ohi ennen kuin potentiaaliset asiakkaat ovat halukkaita olemaan yhteydessä myyntihenkilön kanssa (Lähde: SiriusDecisions).

6. Data

70% markkinoijista ovat huolissaan miten pärjätä lisääntyneen uuden datan määrän ja datan vaihtelun kanssa. Vain 26% mittaavat blogiaan ja 40% seuraa mitään online-kommunikaatiota (Lähde: IBM). Kahdeksan kymmenestä yrityksestä ovay sitä mieltä, että huono data on vaikuttanut heidän liidien generointitoimenpiteisiinsä (Lähde: DemandGen Report study).

IT -yrityksiä on aina pidetty kohtuullisen edistyksillisä mitä tulee markkinointiin ja myyntiin. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, että ne painiskelevat hyvin samankaltaisten ongelmien kanssa kuin muidenkin toimialojen yritykset.

Mikäli haluat tietää lisää maailman parhaasta internet markkinoinnin menetelmästä, prosessista ja ohjelmistosta, varaa ilmainen 30 minuutin konsultointi.

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto

Facebook aikajana: 9 vinkkiä

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Mar 30, 2012 @ 04:30 PM

Facebook aikajana muuttaa perinteisen Facebook -näkymän  ihan uuteen muotoon tänään. Uudistus parantaa yritystenfacebook aikajana mahdollisuuksia hyödyntää Facebookia. Samalla eri asiat tulevat helpommin löydetyiksi. Facebook Timeline kasvattaa 46% käyttäjien sitoutumista tavaramerkkiin. Lisäksi tavaramerkit saavat 65 %:n lisäyksen käyttäjien sitoutumiseen interaktiiviseen sisätöönsä kuten videot ja kuvat. Lähde: Simply Measured  35% kuluttajien kommenteistä ovat positiivia ja vain 8% on valituksia. Lähde: AT Kearney Jos yritykselläsi ei vielä ole Facebook -sivuja, kannattaa ne viimeistään nyt laittaa pystyyn.

Tässä 9 vinkkiä menestyvien Facebook -yrityssivujen rakentamiseksi:

1. Lisää kansikuva ja profiilikuvat

Tästä eteenpäin yritys voi laittaa kansikuvan omille sivuilleen, mikä kannattaakin hyödyntää heti ensimmäisenä.

2. Lisää virstanpylväät tärkeimpien tapahtumien määrittämiseksi

Aikajanalle voi nyt lisätä yrityksen tärkeimmät virstanpylväät. Siten voit näppärästi esitellä yrityksen kronologian.

3. Kiinnitä tärkeimmät tarinat sivun yläosaan

Mikäli haluat pitää jonkin yksittäisen viestin pidemmän aikaa viestivirran yläosassa näkyvissä, on se tästä eteenpäin mahdollista.

4. Kirjoita seinällesi säännöllisesti eli joka päivä

Säännölliset päivityksen pitävät fanit sitoutuneina.

5. Hallinnoi sivujasi hallintaliittymän avulla

Hallintaliittymän kautta löytyy myös sivustosi tilastot.

6. Vastaa henkilökohtaisiin viesteihin nopeasti

On tärkeätä vastata kaikkiin henkilökohtaisiin viesteihin ja vielä nopeasti. Se parantaa yrityksesi palvelukuvaa ja vahvistaa sitoutuneisuutta

7. Järjestele uudelleen näkymät ja sovellukset

Kuvasi, tapahtumasi ja sovelluksesi ovat nyt helpommin ihmisten löydettävissä.

8. Korosta päivitykset

Päivitys voidaan nyt korostaa tähti-ikonia klikkaamalla. Sitä kannattaa käyttää, jotta ihmiset näkevät mitä uutta sivustollasi on.

9. Pyydä Facebookilta oma URL

 Mene osoitteeseen www.facebook.com/username ja ano oma URL. Markkinoi omaa Facebook URLiasi esim. käyntikorteissa ja esitteissä.

 

Ylläolevien asioiden kuntoon laittaminen ei sinänsä vie paljon aikaa mutta auttaa Sinua hyödyntämään uutta Facebookia entistä paremmin. Mikäli tarvitset apua, varaa ilmainen 30 minuutin Sosiaalisen median konsultointi.

 

 

 

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

6 parasta sähköpostimarkkinointi käytäntöä

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Mar 23, 2012 @ 12:58 PM

Inbound Marketing -metodi rajaa tarkasti sen, kenelle sähköpostia voidaan lähettää.sähköpostimarkkinointi resized 600 Sähköpostiosoitteiden ostaminen ulkopuoliselta palveluntarjoajalta ja sitten sähköpostien tykittäminen heille, ei kuulu metodiin. Sen katsotaan saavan paljon enemmän haittaa kuin hyötyä aikaan. Inbound Marketingissa sähköposteja lähetetään vain henkilöille, joilla on jo jonkin tason suhde yritykseen. Nämä tässä artikkelissa esitetyt parhaat käytännöt koskevat vain sellaista sähköpostiviestintää.

1. Lähettäjän nimi ja osoite

Lähetä sähköpostit henkilön nimellä ja yrityksen osoitteella. Muista, että viestintä on ihmiseltä ihmiselle, ei yritykseltä ihmiselle. Poikeuksena on ns. noreply -viestit, joihin ei voi vastata.

2. Aihe

Aihe ratkaisee sen avaako vastaanottaja sähköpostia vai ei. Aiheen tulisi olla henkilökohtainen ja puhutteleva eikä liian pitkä. Hyvä aihe on maksimissaan 45 merkkiä pitkä. Kannattaa testata muutamaa eri variaatiota.

3. Ulkonäkö

Suositus on, että yrityksellä on yksi ainoa sähköpostimalli ja mallista jalostettu uutiskirjeversio. Tällä pyritään siihen, että vastaanottaja tunnistaa meidän viestimme ja suhtautuu siihen myönteisesti. Hyvä sähköpostimalli löytyy vain muuttamalla elementti kerrallaan ns. A/B -testi ja sitten testaamalla. Erot löytyvät mittaamalla klikkausprosentti, peruutusten määrä sekä tavoitteiden saavuttaminen.

4. Sisältö

Jokaisella sähköpostikampanjalla oli se sitten potentiaalisen asiakkaan vaalimisohjelma tai markkinointiautomaatiota tulee olla tavoite. Tavoitteen saavuttamiseksi kannatta sisällön suhteen noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Otsikko on ensimmäinen asia, minkä henkilö näkee avattuaan sähköpostin. Sen tulee olla johdonmukainen sähköpostin aiheen kanssa.
  • Sisällön asettelu tehdään siten, että tärkein asia on aina alussa.
  • Toimintaan kehoitus tulee aina olla mukana. Toimintaan kehoituksen tulee olla linjassa aiheen kanssa.
  • Sosiaalisen median jakolinkit pitää liittää kuhunkin sähköpostiin. Voit itse testata onko ne parempi olla ylhäällä vai alhaalla. Nykyinen käytäntö esim. blogeissa on se, että ne ovat heti alussa. 
  • Kuvien määrä kannattaa harkita tarkkaan. Kullakin kuvalla täytyy olla tarkoitus. Välttämättä viesti ei vaadi kuvaa lainkaan.
  • Linkit ovat olennainen osa sähköpostia. Sisällytä linkki aina ensimmäiseen tai viimeistään toiseen lauseeseen. Oikea linkkien määrä löytyy testaamalla. Jos saavutat hyvät linkkien klikkaustulokset, lisää linkkien määrää.
  • Sähköpostin pituus vaihtelee aiheen mukaan. Yritä pääsääntöisesti viestiä lyhyesti ja ytimekkäästi. Ihmisillä ei ole aikaa tai halua lukea kovin pitkiä viestejä. Jos vastaanottajat klikkaavat vain ensimmäistä linkkiä, on viestiä syytä lyhentää.

5. Ajoitus

Ajoitus pitää sisällään sen, minä päivänä ja mihin aikaan sähköposti kannattaa lähettää. Poislukien markkinointiautomaation viestit, jotka lähetetään heti kun ennakkoon asetetuissa säännöissä määriteltyä käyttäytymistä tapahtuu. Ajoitus löytyy kokeilemalla. Älä unohda testata viikonloppuja.

6. Määrä

Oikea määrä löytyy testaamalla. Yleisestä uskomuksesta poiketen tiheä lähetys ei karkoita vastaanottajia edellyttäen, että informaatio on relevanttia. Päin vastoin tulokset voivat jopa parantua, jos viestejä lähetetään tiuhaan. 

 

Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa viedä potentiaalista asiakasta myyntisuppilossa kohti haluttua lopputulosta. Lisäksi se on markkinointiautomaation käytännöllisin toteutustapa. Sitä pitää kuitenkin käyttää harkiten, eikä syyllistyä spämmäämiseen.

Topics: internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

Markkinointipersoona internet markkinoinnissa

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, Mar 12, 2012 @ 06:50 PM

Internet markkinoinnissa on olennaista muistaa kohdistaa kaikki sisältö ihmiselle; ei yritykselle.markkinointipersoona resized 600 Tämä vaikuttaa käyttämääsi kieleen ja siihen, millä tavalla ilmaiset itseäsi. Ote on siis pidettävä henkilökohtaisena. Lisäksi täytyy ensiksi aina päättää mihin kohtaan markkinointi- ja myyntisuppiloa kyseinen sisältö on kohdistettu. 

Markkinoijan suurin virhe on tuottaa sisältöjä itselleen. Me-keskeinen, yrityksemme ja tuotteidemme kehuminen saattaa johtaa ikävään ja tylsään sisältöön, jota kukaan ei lue saatika jaa. Sisällön jakaminen on internet markkinoinnin keskeisiä tavoitteita. Jos yrityksessä on useita eri henkilöitä tuottamassa sisältöä, tarvitaan työkalut siihen, että tuotettu sisältö pysyy yhtenäisenä. Markkinointipersoonien käyttäminen auttaa pitämään sisällöt yhtenäisinä ja vastaanottajan näkökulmasta tuotettuina.

Miten Markkinointipersoona rakennetaan

Markkinointipersoonan rakentaminen ei käy ihan käden käänteessä. Siihen kannattaa irrottaa aikaa, koska se tuottaa suuren lisäarvon. Markkinointipersoonan luominen kyllä onnistuu tiimiltä kuin tiimiltä. Rakentaminen aloitetaan perusasioista ja persoonaa jalostetaan ajan myötä.

Vastaamalla seuraaviin kysymyksiin pääset hyvin liikkeelle:

  • Minkälainen on tyypillinen tuotteidemme ja palveluidemme ostaja?
  • Minkälainen on hänen demografiansa?
  • Mitkä ovat hänen motivaation lähteensä elämässä, työssä ja vapaalla?
  • Mitkä ovat hänen suurimpia menestyksen esteitään tai haasteitaan työssä tai vapaa-aikana?
  • Miten hän käyttää tietoa tänä päivänä?
  • Kuka vaikuttaa hänen päätöksiinsä?

Vastaamalla näihin kysymyksiin Sinulla on jo riittävästi tietoa markkinointipersoonastasi. Toista prosessi siten, että luot 3-4 eri markkinointipersoonaa. Persoonalle kannatta antaa ihan oikea nimi esim. Yrjö Yrittäjä. Silloin voit helpommin ajatella, mitä Yrjö saattaa tai ei saata tarvita tai haluta. Koko sisältöä tuottavan tiimin on helpompi samaistua häneen ja persoonasta tulee todellisempi. Silloin on helpompi olla hänen kanssaan yhteydessä niin fyysisesti kuin virtuaalisestikin.

Markkinointipersoonien rakentamiseen kannattaa panostaa kunnolla. Kun ne kerran on luotu, säästää se paljon aikaa ja vaivaa myöhemmin ja muut markkinointipanostuksesi tuottavat huomattavsti parempia tuloksia.

 

Mikäli koet tarvitsevasi apua Markkinointipersoonien rakentamisessa tilaa Workshop

 

 

 

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Internet markkinointi on mullistanut koko markkinointiajattelun

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 23, 2012 @ 03:44 PM

Fournaise Marketing Groupin tutkimuksen mukaan 73 % Euroopan, USAn ja Aasianmarkkinointi toimitusjohtajista on sitä mieltä, että markkinoijat eivät tuo yritykseen tuloja. Markkinoijilta puuttuu business -uskottavuus. Markkinointi puhuu brändeistä, brändiarvosta ja muista vastaavista asioista. Ylimmän johdon on vaikea yhdistää näitä puheita niihin mittareihin, jotka heille todella merkitsevät jotakin. Ylimmän johdon mittarit ovat konkreettisia kuten liikevaihto, myynti, kate, voitto ja EBIT. Markkinoijilla on tietysti oikeus suuttua moisesta tuloksesta; moni on niin tehnytkin. Nyt markkinoijilla on ainutlaatuinen tilaisuus muuttaa tämä käsitys panostamalla suurempi osa budjetista Internetmarkkinointiin. Internetmarkkinoinnin kaikki osa-alueet ovat täysin mitattavissa. Kun tulokset vielä esitetään ylimmän johdon kielellä, voivat markkinoijat selkeästi osoittaa tuovansa yritykseen tuloja ja voittoa.

Markkinoijilla ei ole koskaan aikaisemmin ollut vastaavaa mahdollisuutta kuin juuri nyt, rakentaa ainutlaatuista tulosta nakuttavaa markkinointikoneistoa Internetiin. Erilaisia työkaluja ja -välineitä on runsaasti tarjolla. Olennaista on kuitenkin kirjoittaa koko markkinoinnin pelikirja uusiksi. Ensiarvoisen tärkeää on itse menetelmä ja prosessi. Menetelmä on sinänsä kohtuullisen yksinkertainen: tule löydetyksi = liikenne, konvertoi liikenteestä potentiaaliset asiakkaat = liidit, konvertoi liidit ostaviksi asiakkaiksi, analysoi, opi ja toista.

Tule löydetyksi

Miten nykyajan ihminen lähtee etsimään ratkaisua käsillä olevaan ongelmaan tai hankintaan? Hän ottaa tietokoneen ja syöttää hakukoneeseen (Suomessa lähes aina Google) sopivia hakusanoja, joilla olettaa ratkaisun löytyvän. Hakutuloksia selatessaan hän avaa sivut, joilla olevan sisällön olettaa parhaiten ratkaisevan käsillä olevan ongelman. Jos hän ei ole tyytyväinen ensimmäisen hakusanan tuottamiiin vastauksiin, hän syöttää toisen hakusanan jne. kunnes ratkaisu löytyy.

Edellä kuvatun käyttäytymisen takia yrityksen on muutettava koko markkinointiajattelunsa. Aikaisemmin riitti, että "huusi" markkinoille mahdollisimman kovaa eli osti niin paljon mediatilaa, että varmasti näkyy. Tänä päivänä moderni ja fiksu markkinoija keskittyy yhä enenevässä määrin Internetiin. 

Yrityksen on ansaittava potentiaalisen asiakkaan huomio; sitä ei voi enää ostaa tai se maksaa maltaita. Huomio ansaitaan sillä, että tuotetaan asiakkaalle relevanttia sisältöä. Sisältö opastaa, kouluttaa ja auttaa potentiaalista asiakasta ratkaisemaan ongelman: se ei tyrkytä tuotteita tai palveluita. Mutta viime kädessä paras ratkaisu on tietenkin meidän tuotteemme tai palvelumme tai niiden yhdistelmä.

Konvertoi

Liikenteestä ei vielä tiedä, kuka kävijä oli. Konversiota varten Sinulla täytyy olla sivustolla sellaisia elementtejä, joilla saat kävijän luovuttamaan yhteystietonsa (Huom! Pelkkä yhteydenottolomake ei ole tällainen elementti). Se, että kävijä luovuttaa omat tietonsa Sinulle, on aina vaihtokauppa. Vaihtokauppa täytyy olla tasapainossa. Sinun vaihdannan välineesi on arvokas sisältö. Kävijöiden muuttamista myyntiliideiksi kutsutaan konversioksi. Sitä osuutta, mikä kävijöistä muuttuu myyntiliideiksi, kutsutaan konversioprosentiksi. 

Liidit konvertoidaan ostaviksi asiakkaiksi saattamalla heidät markkinointiautomaatilla kohti lopullista tavoitetta, ostotapahtumaa. Vaihtoehtoisesti yrityksen myyntihenkilö avustaa liidin lopulliseen tavoitteeseen. Sitä osuutta, mikä liideistä muuttuu asiakkaiksi, kutsutaan jälleen konversioprosentiksi.

Analysoi

Digitaalisessa maailmassa kaikesta jää jälki. On kuitenkin tärkeää erottaa olennainen epäolennaisesta. Mittaa jatkuvasti Sinun liiketoimintasi kannalta olennaisia asioita. 

Kaikkea mitä voidaan mitata, voidaan parantaa

Analyysin tavoitteena on selvittää mikä toimii ja mikä ei. Toimivia asioita parannetaan ja niitä lisätään. Toimimattomat hylätään. Näin opit koko ajan enemmän ja enemmän liiketoimintasi kannalta olennaisista asioista. Siten pystyt tasaisesti parantamaan tuloksia.

 

Jos haluat tietää enemmän Internet markkinointi metodista varaa ilmainen 30 minuutin konsultointi tästä.

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, blogi

Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 2

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Feb 08, 2012 @ 10:03 AM

Tämä on Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 1:n jatkoartikkeli.hakukoneoptimointi käytännössä

7. Optimoi meta-avainsanat

Meta-avainsanat eivät ole osa Googlen tai Bingin algoritmia, joten ne eivät ole yhtä tärkeitä kuin kohdat 1-6. Silti kannattaa lisätä 3-5 meta-avainsanaa, jotka kuvaavat sivun otsikkoa ja sisältöä. Jotkin hakukoneet saattaavat edelleen käyttää niitä hyväkseen.

8. Optimoi otsikkotunnisteet

Sivun otsikoilla on merkitystä hakukoneen tekemässä indeksoinnissa. Sen vuoksi hakukoneelle on hyvä kertoa mikä sivulla on otsikko ja mikä normaalia sisältötekstiä. Otsikot jaetaan luokkiin H1, H2, H3 jne. H1:n ollessa sivun pääotsikko. Kullakin sivulla tulisi olla vain yksi H1 otsikkotunniste. Sisällytä H1 tunnisteeseen pääavainsana ja tarkista, että se on linjassa sivun pääotsikon kanssa. H1 tunniste pitäisi olla sivun yläosassa. H1 ostsikkotunnisteiden lisäksi sivulla tulisi olla muutama H2 alaotsikkotunniste. Niiden pitäisi sijaita H1 otsikkotunnisteen alapuolella. Sisällytä myös H2 otsikkotunnisteisiin muita tärkeitä avainsanoja.

9. Optimoi jokaisen yksittäisen sivun sisältö

Käytä pääavainsanaa muutaman kerran sivun eri osissa. Käytä sanaa mahdollisimman luonnollisesti. Yritä lihavoida tai alleviivata pääavainsana ainakin kerran. Tämä vaikuttaa siihen, miten kuvaava pääavainsana sivulle on. Mainitse myös muita avainsanoja aina kun voit.

10. Luo sivuston sisäisiä linkkejä

Jos mainitset yhden sivun pääavainsanan sivuston toisilla sivuilla, luo sisäinen linkki käyttäen pääavainsanaa ankkuritekstinä. Esim. Sivu kertoo syksyn omenasadosta ja kyseisellä sivulla mainitaan syksyn muut sadot vaikkapa sienisato ja sivustolla on erikseen sienisatoa käsittelevä sivu, rakenna linkki omenasatosivusta sienisatosivulle käyttäen ankkuritekstinä sanaa sienisato.

11. Optimoi kuvat

Hakukone ei pysty hahmottamaan kuvien sisältöä. Sen takia hakukoneelle pitää kertoa, mitä kuva esittää, jotta se osaa viitata siihen. Käytä päähakusanaa kaikkein merkittävimmän kuvan tekstissä. Käytä muissa sivulla olevissa kuvissa muita tärkeitä avainsanoja; mahdollisesti myös päähakusanaa. Kuvat voidaan optimoida kahdella tavalla:

a. Kuvatiedoston nimi: jokainen sana tulisi erottaa väliviivalla esim. terveellinen-ja-monipuolinen-ruokavalio

b. ALT -teksti: alt -teksti tulisi vastata kuvan tiedostonimeä ilman väliviivoja esim. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio

12. Tarkista edistyminen sopivalla työkalulla

Sinulla pitäisi olla käytössäsi työkalu, jolla voit mitata sivun optimointia. Osa työkaluista on kehitetty niin pitkälle, että ne suosittelevat parannuksia sivulle. Tällainen työkalu löytyy esim. HubSpot -ohjelmistosta. Käy sivua läpi pala palalta. Aina, kun teet muutoksia sivuun, tee mittaus ja vertaa edelliseen tulokseen. Tavoitteena on jatkuva parantaminen. 

13. Tuplatarkista sisäiset linkit

Käy uudestaan läpi sisäiset linkit. Varmista, että linkityksessä käyttämäsi ankkuriteksti pitää sisällään "pitkän hännän" avainsanan tälle sivulle. Jos näin ei ole, korjaa linkki. Optimoi linkit kuten "Tietoa meistä" käyttäen yrityksesi nimeä eli "Tietoa Yritys Oy:stä". Varmista ettei yhdessäkään ankkuritekstissä lue "Klikkaa tästä" tai "Lisätietoja" vaan "Klikkaa tästä ja lataa Opas" tai "Lue lisää miten sisältömarkkinointi toimii"

 

Ja siinä kaikki! Nyt olet valmis optimoimaan koko sivustosi sivu kerrallaan.

Hakukoneoptimointi käytännössä -Osa 1 löytyy täältä

Mikäli tarvitset apua hakukoneoptimoinnissa, TOP10 hakukoneoptimointi takuulla voi olla juuri Sinun kaipaamasi palvelu.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto