Internet-markkinointi blogi

9 Vinkkiä lisätä yrityksen Facebook -sivujen tehoa

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 28, 2011 @ 09:05 AM

Työ ei lopu siihen, että yrityksen Facebook -sivut on avattu. Itse asiassa siitä työ vasta alkaa. Tavoitteena on saada aikaan hyvä vuorovaikutus yleisön kanssa. Se taas vaatii jatkuvaa sisällön julkaisemista. Tässä 9 vinkkiä, joilla parantaa löydettävyyttä ja kanssakäymistä Facebookissa:

1. Pyri mahdollisimman monipuoliseen sisältöön

Sivustollasi voit julkaista videoita, kuvia, statuspäivityksiä, linkkejä, kysymyksiä ja sovelluksia. Kannattaa laaja-alaisesti hyödyntää kaikkia näitä mahdollisuuksia.

2. Viestin pituudella on vaikutusta

Mitä lyhyemmäksi saat viestisi puristettua sen parempi. BuddyMedia.comin tutkimuksen mukaan 80 merkkiä tai sen alle olevat viestit saavat 27% enemmän vuorovaikutusta aikaan kuin sitä pidemmät tekstit.

3. Vältä URL -osoitteiden lyhentäjiä linkeissä

Moni haluaa päätellä uutissyöttessä olevasta linkistä, mihin linkki johtaa. Sen takia kannattaa välttää lyhytlinkkien käyttöä, koska niistä ei selviä mihin klikkaaja päätyy. BuddyMedia.com on selvittänyt, että pitkät linkit tuottavat 3 kertaa enemmän kanssakäymistä kuin lyhytlinkit.

4. Löydä oma julkaisuikkunasi

Suurin trafiikki ajoittuu normaalisti arkipäiville välille 10.00-16.00. Silloin on varminta itsekin julkaista sisältöä. Kannattaa lisäksi kokeilla julkaisemista normaalin työajan ulkopuolella sekä viikonloppuisin. Saattaa olla, että juuri Sinun yleisösi on silloin vastaanottavimmillaan. Lisäksi, koska ruuhka-aikojen ulkopuolella on vähemmän kilpailua, saattaa julkaisusi saavuttaa korkeamman huomioarvon. BuddyMedia.comin mukaan torstaisin ja perjantaisin julkaisut saavuttavat 18% enemmän vuorovaikutusta kuin muina viikonpäivinä. Lisäksi normaalityöajan ulkopuolella julkaisut saavuttavat 20% enemmän kanssakäymistä.

5. Hyödynnä perjantait

Facebookin Onnellisuusindeksi nousee aina perjantaisin. Onnellisuusindeksi mittaa positiivisen ja negatiivisen kielenkäytön suhdetta. Mitä vähemmän ihmiset haluavat olla töissä sitä enemmän he ovat Facebookissa.

6. Kehitä oma julkaisurytmisi

Useimmille sopiva julkaisumäärä on 2-3 kertaa päivässä. Pidä kuitenkin useampi tunti julkaisujen välissä. Dan Zarella, HubSpotin Social Media Scientist, suosittelee isoimmille brändeille julkaisua vain joka toinen päivä.

7. Tykkäämisten määrä kertyy muutaman ensimmäisen tunnin aikana

Visiblin tutkimuksen mukaan 70% Tykkäämisistä tulee 4 ensimmäisen tunnin aikana. Näet lähes välittömästi oliko viestisi onnistunut.

8. Analysoi, opi ja toista

Facebookista löytyy hyvät analysointivälineet. Kävijä-, Vuorovaikutus- sekäfacebook tilastot Tapahtumatiedot auttavat Sinua analysoimaan ja kehittämään toimintaasi.

Demografiatiedoista selviää minkälainen yleisösi on. Julkaisujen näyttökerroista näet sivujesi uutistarinoiden näyttökerrat faneille ja ei-faneille. Lisäksi näet Tykkäämiset ja Kommentit. Tilastot kertovat kunkin julkaisun palauteprosentin, joka lasketaan seuraavalla kaavalla:

(Tykkäämiset + Kommentit/Uutistarinoiden näyttökerrat) x 100%

Fanisi voivat mm. kirjoittaa seinällesi, ladata kuvia ja videoita ja mainita sivusi omalla seinällään. Tapahtumatiedoista voit seurata näitä aktiviteetteja. Seuraa myös tilauksen lopettamisia.

9. Vuorovaikutustaktiikka

Vastaa kahden tunnin sisällä ja vastaa jokaiseen viestiin. Poista kaikki asiaankuulumattomat viestit ja @tägit. Ole ystävällinen ja auttavainen. Käytä rohkeasti etunimiä. Yritä saada yleisösi vahtimaan sivustoasi väärinkäytöksien varalta.

 

Facebook mahdollistaa ainutlaatuisen suoran vuorovaikutuksen yleisösi kanssa. Kun seuraat ylläolevia vinkkejä omilla ideoillasi höystettynä, pidät olemassa olevat asiakkaasi uskollisina sekä löydät uusia potentiaalisia asiakkaita.

 

 Varaa ilmainen aika Sosiaalisen Median konsultointiin

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

Miksi Business Blogi on niin tärkeä?

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 07, 2011 @ 08:17 AM

Business Blogi on "vetomarkkinointia" parhaimmillaan. HubSpotin tutkimuksen mukaan ne yritykset, jotka bloggaavat, saavat 55 % enemmän liikennettä web -sivustolleen kuin ne, jotka eivät. Lisäksi ne saavat 95 % enemmän sisääntulevia linkkauksia kuin ne, jotka eivät julkaise blogia.



Miksi Business Blogia pitäisi julkaista

 Lähde: HubSpot, 100 Awesome Marketing Stats, Charts and Graphs for You, 2011

 

Blogin julkaiseminen parantaa löydettävyyttäsi. Hakukoneet pitävät Blogeista, koska Blogien sisältö muuttuu jatkuvasti eivätkä ne ole suoranaista mainostekstiä. Lisäksi Blogi auttaa löydettävyyttäsi Sosiaalisessa Mediassa. Parhaimmassa tapauksessa sanomasi lähtee leviämään viraalisti ihmisten jakaessa arvokasta sisältöäsi omille verkostoilleen.

 

3 Avainta menestykseen

a. Blogien lukeminen

Ensimmäinen askel on hankkia RSS = Really Simple Syndication -lukija esim. google.com/reader. Voit asettaa sen selaimeesi aloitussivuksi. Toinen askel on etsiä mielenkiintoisia Blogeja. Internetistä löytyy erilaisia Blogien hakupalveluita kuten blogsearch.google.com. Ne toimivat samalla periaatteella kuin hakukoneet yleensä mutta sillä erotuksella, että keskittyvät hakemaan sisältöä Blogeista. Kolmas askel on ryhtyä mielenkiintoisten blogien RSS -tilaajaksi, jolloin kaikki uudet artikkelit tulevat automaattisesti lukijaasi. Säästät paljon aikaa ja vaivaa kun Sinun ei tarvitse kirjamerkata kaikkien Blogien osoitteita erikseen selaimeesi. RSS -tilaajan tiedot eivät välity sivun omistajalle. Tilaaja pysyy siis anonyyminä. Useimmat Blogit tarjoavat myös mahdollisuutta tilata ne suoraan sähköpostiin, jolloin artikkelit tulevat kukin omana sähköpostinaan. Mikäli tilaaja käyttää tunnistettavaa sähköpostiosoitetta ei hän pysy anonyyminä.

b. Blogien kommentointi

Vinkkejä Blogien kommentointiin

Usein Blogien kommenttiosista löytää paljon hyödyllisiä vinkkejä ja linkkejä. Jaa siis auliisti omia kokemuksiasi ja esimerkkejä Blogien kommenttiosissa. Lisää hyödyllisiä linkkejä  esim. mistä löytyy lisätietoa. Kysy kysymyksiä. Ole myös rohkeasti eri mieltä nimittäin, jos oikeasti olet. Ja mikä tärkeintä, kommentoi omalla nimelläsi (ei yrityksen nimellä).

Miksi kannattaa kommentoida?

On tärkeää rakentaa ja laajentaa omaa ja sitä kautta yrityksesi digitaalista jälänjälkeä. Muut saman Blogin lukijat huomaavat sinut varsinkin, jos olet auttava ja tuot lisäarvoa. Tämä tuottaa ennemmin tai myöhemmin lisää tilaajia ja lukijoita omalle Blogillesi. Olennaista on myös saada muut linkkaamaan omat Bloginsa sinun Blogiisi. Kommentointi tukee myös tavoitetta nousta mielipidejohtajaksi.

c. Blogin kirjoittaminen

Blogialustan valinta

Internetistä löytyy useita eri blogialustoja. Blogialustan valinnassa on hyvä huomioida seuraavat seikat:

  • on tärkeää itse omistaa Blogin osoite
  • halukkaat voivat tilata Blogisi RSS -lukijaansa tai sähköpostiinsa
  • Blogisi on automaattisesti yhdistetty muuhun Sosiaaliseen Mediaan
  • Blogiesi lähetys sähköpostitilaajille on automatisoitu

Blogianalytiikka

Blogisi menestystä tulisi pystyä seuraamaan aivan samoin kuin Web -sivustosi menestystä. Jos Blogisi on osana Web -sivustoasi ja sen analytiikka ulottuu myös Blogiin, hienoa. Jos kuitenkin olet joutunut valitsemaan Web -sivustosi ulkopuolisen alustan tulisi sen analytiikan täyttää seuraavat kriteerit:

  • seuraa RSS-ja sähköpostitilaajia ajan suhteen
  • tilastoi kunkin artikkelin katselukerrat, linkit sekä kommentit
  • mittaa kävijämäärät ja potentiaaliset asiakkaat
  • seuraa strategisten Avainsanojesi menestystä hakukoneiden listauksissa
  • vertailee kilpailijoidesi ja sinun menestystäsi keskenään 

Milloin aloittaa Blogin kirjoittaminen?

Ehkä yleisimpiä esitettyjä kysymyksiä on: "No milloin sitten pitäisi alkaa Blogata?" Vastaus on yksinkertainen: AINA. Voit aloittaa Blogin jo ennen kuin Sinulla on Web -sivusto tai ennen kuin olet perustanut yrityksen tai lanseerannut uuden tuotteen. Kuten ylläoleva kuva osoittaa Sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet tulla löydetyksi ja listautua korkealle hakukoneissa, kun julkaiset Blogia.

Miten usein uusi artikkeli pitäisi julkaista?

Mikäli haluat saada vankan lukijakunnan, pitäisi uusi artikkeli julkaista vähintään kerran viikossa. Mitä useammin sen parempi; vaikka joka päivä. Jotkut aktiivisimmat julkaisevat uuden artikkelin jopa useamman kerran päivässä. Asiallinen ja arvokasta tietoa jakava Blogi ei ole "spämmiä".

Business Blogi on kiistatta yksi parhaimmista tavoista tulla löydetyksi ja konvertoida liikenteestä potentiaalisia asiakkaita. Jollei yrityksellänne vielä ole Blogia, kannattaa se perustaa heti. Mikäli yrityksestä ei löydy henkilöitä, joilla on aikaa kirjoittaa artikkeleita, voi kirjoittamiseen hankkia ulkopuolista apua.

 

Mikäli haluat oppia lisää Internet Markkinoinnista osallistu koulutukseen.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi

5 Asiaa, jotka Sinun tulisi tietää digimarkkinoinnin ostamisesta

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 12, 2011 @ 12:41 PM

Investointi digimarkkinointiin on hyvä ajatus. Palveluiden ostajan näkökulmasta tilanne saattaa näyttää sekavalta. Tarjolla on paljon ilmaisia työkaluja. Lisäksi löytyy eri osa-alueita kattavia maksullisia työkaluja. Puhumattakaan sisältöpalveluiden tarjoajista.

Peruskysymys on se, oletko investoimassa strategisesti vai taktisesti. Miten taktinen ja strateginen sitten eroavat toisistaan? Taktisessa toiminnassa saattaa riitttää esim. pelkkä sähöpostimarkkinointi -ohjelmisto tai palvelu. Strategisesti investoitaesssa halutaan käyttää kaikkia digimarkkinoinnin osa-alueita hyväksi. Vielä siten, että eri osa-alueet on integroitu keskenään. Strategisen etu taktiseen verrattuna on se, että tieto toimenpiteistä ja tuloksista kerätään automaattisesti samaan paikkaan. Silloin eri toimenpiteiden onnistumista voidaan verrata keskenään. Samoin voidaan analysoida miten eri toimenpiteet tukevat toisiaan. Näin löydetään parhaat kanavat ja niiden yhdistelmät kuhunkln tarkoitukseen. Kaikelle toiminnalle tulisi myös asettaa tarvoitteet.

Olemme koonneet tähän listan asioista, joita on hyvä harkita ennen kuin teet investointeja digimarkkinointiratkaisuihin!

1. Saatko tällä hetkellä yhtään asiakasta sivustosi kautta? 

Jos vastaus on ei, investointi digimarkkinointiin on hyvä idea.

2. Pystytkö seuraamaan eri toimenpiteiden investoinnin tuottoprosenttia ? 

Jos vastaus on ei, investointi oikeisiin työkaluihin on hyvä idea.

3. Pesevätkö kilpailijasi sinut avainsanoissa hakukoneissa? 

Jos näin on, investointi on ehdottomasti hyvä idea!

4. Osallistutko sosiaalisen median keskusteluihin, jotka liittyvät omaan liiketoiminta-alaasi? 

Jos ei, sitten sinun pitäisi ehdottomasti harkita sijoittamista oikeisiin työkaluihin ja palveluihin.

5. Onko sinulla muutama tunti viikossa aikaa digimarkkinoinnille? 

Digimarkkinointi vie aikaa. Ei paljon, mutta jonkun verran. Jos sinulla ei ole aikaa nyt. odota kunnes on ennen kuin teet invetointipäätöksen. Muuten et tule koskaan näkemään nousua sivustosi liikenteessä ja sen tuottamien liidien määrässä.

 

Totuus on, että digimarkkinointi on yleensä hyvä sijoitus jokaiselle yritykselle, jolla on verkkosivut. Unohdimmekö jotakin? Jos näin on, ole hyvä ja lisää ne kommentteihin! Sillä välin selvitä, sopiiko digimarkkinointi sinulle tilaamalla ilmainen HubSpot esittely.


Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi