Internet-markkinointi blogi

Internet markkinointi on mullistanut koko markkinointiajattelun

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 23, 2012 @ 03:44 PM

Fournaise Marketing Groupin tutkimuksen mukaan 73 % Euroopan, USAn ja Aasianmarkkinointi toimitusjohtajista on sitä mieltä, että markkinoijat eivät tuo yritykseen tuloja. Markkinoijilta puuttuu business -uskottavuus. Markkinointi puhuu brändeistä, brändiarvosta ja muista vastaavista asioista. Ylimmän johdon on vaikea yhdistää näitä puheita niihin mittareihin, jotka heille todella merkitsevät jotakin. Ylimmän johdon mittarit ovat konkreettisia kuten liikevaihto, myynti, kate, voitto ja EBIT. Markkinoijilla on tietysti oikeus suuttua moisesta tuloksesta; moni on niin tehnytkin. Nyt markkinoijilla on ainutlaatuinen tilaisuus muuttaa tämä käsitys panostamalla suurempi osa budjetista Internetmarkkinointiin. Internetmarkkinoinnin kaikki osa-alueet ovat täysin mitattavissa. Kun tulokset vielä esitetään ylimmän johdon kielellä, voivat markkinoijat selkeästi osoittaa tuovansa yritykseen tuloja ja voittoa.

Markkinoijilla ei ole koskaan aikaisemmin ollut vastaavaa mahdollisuutta kuin juuri nyt, rakentaa ainutlaatuista tulosta nakuttavaa markkinointikoneistoa Internetiin. Erilaisia työkaluja ja -välineitä on runsaasti tarjolla. Olennaista on kuitenkin kirjoittaa koko markkinoinnin pelikirja uusiksi. Ensiarvoisen tärkeää on itse menetelmä ja prosessi. Menetelmä on sinänsä kohtuullisen yksinkertainen: tule löydetyksi = liikenne, konvertoi liikenteestä potentiaaliset asiakkaat = liidit, konvertoi liidit ostaviksi asiakkaiksi, analysoi, opi ja toista.

Tule löydetyksi

Miten nykyajan ihminen lähtee etsimään ratkaisua käsillä olevaan ongelmaan tai hankintaan? Hän ottaa tietokoneen ja syöttää hakukoneeseen (Suomessa lähes aina Google) sopivia hakusanoja, joilla olettaa ratkaisun löytyvän. Hakutuloksia selatessaan hän avaa sivut, joilla olevan sisällön olettaa parhaiten ratkaisevan käsillä olevan ongelman. Jos hän ei ole tyytyväinen ensimmäisen hakusanan tuottamiiin vastauksiin, hän syöttää toisen hakusanan jne. kunnes ratkaisu löytyy.

Edellä kuvatun käyttäytymisen takia yrityksen on muutettava koko markkinointiajattelunsa. Aikaisemmin riitti, että "huusi" markkinoille mahdollisimman kovaa eli osti niin paljon mediatilaa, että varmasti näkyy. Tänä päivänä moderni ja fiksu markkinoija keskittyy yhä enenevässä määrin Internetiin. 

Yrityksen on ansaittava potentiaalisen asiakkaan huomio; sitä ei voi enää ostaa tai se maksaa maltaita. Huomio ansaitaan sillä, että tuotetaan asiakkaalle relevanttia sisältöä. Sisältö opastaa, kouluttaa ja auttaa potentiaalista asiakasta ratkaisemaan ongelman: se ei tyrkytä tuotteita tai palveluita. Mutta viime kädessä paras ratkaisu on tietenkin meidän tuotteemme tai palvelumme tai niiden yhdistelmä.

Konvertoi

Liikenteestä ei vielä tiedä, kuka kävijä oli. Konversiota varten Sinulla täytyy olla sivustolla sellaisia elementtejä, joilla saat kävijän luovuttamaan yhteystietonsa (Huom! Pelkkä yhteydenottolomake ei ole tällainen elementti). Se, että kävijä luovuttaa omat tietonsa Sinulle, on aina vaihtokauppa. Vaihtokauppa täytyy olla tasapainossa. Sinun vaihdannan välineesi on arvokas sisältö. Kävijöiden muuttamista myyntiliideiksi kutsutaan konversioksi. Sitä osuutta, mikä kävijöistä muuttuu myyntiliideiksi, kutsutaan konversioprosentiksi. 

Liidit konvertoidaan ostaviksi asiakkaiksi saattamalla heidät markkinointiautomaatilla kohti lopullista tavoitetta, ostotapahtumaa. Vaihtoehtoisesti yrityksen myyntihenkilö avustaa liidin lopulliseen tavoitteeseen. Sitä osuutta, mikä liideistä muuttuu asiakkaiksi, kutsutaan jälleen konversioprosentiksi.

Analysoi

Digitaalisessa maailmassa kaikesta jää jälki. On kuitenkin tärkeää erottaa olennainen epäolennaisesta. Mittaa jatkuvasti Sinun liiketoimintasi kannalta olennaisia asioita. 

Kaikkea mitä voidaan mitata, voidaan parantaa

Analyysin tavoitteena on selvittää mikä toimii ja mikä ei. Toimivia asioita parannetaan ja niitä lisätään. Toimimattomat hylätään. Näin opit koko ajan enemmän ja enemmän liiketoimintasi kannalta olennaisista asioista. Siten pystyt tasaisesti parantamaan tuloksia.

 

Jos haluat tietää enemmän Internet markkinointi metodista varaa ilmainen 30 minuutin konsultointi tästä.

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, blogi

Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 2

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Feb 08, 2012 @ 10:03 AM

Tämä on Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 1:n jatkoartikkeli.hakukoneoptimointi käytännössä

7. Optimoi meta-avainsanat

Meta-avainsanat eivät ole osa Googlen tai Bingin algoritmia, joten ne eivät ole yhtä tärkeitä kuin kohdat 1-6. Silti kannattaa lisätä 3-5 meta-avainsanaa, jotka kuvaavat sivun otsikkoa ja sisältöä. Jotkin hakukoneet saattaavat edelleen käyttää niitä hyväkseen.

8. Optimoi otsikkotunnisteet

Sivun otsikoilla on merkitystä hakukoneen tekemässä indeksoinnissa. Sen vuoksi hakukoneelle on hyvä kertoa mikä sivulla on otsikko ja mikä normaalia sisältötekstiä. Otsikot jaetaan luokkiin H1, H2, H3 jne. H1:n ollessa sivun pääotsikko. Kullakin sivulla tulisi olla vain yksi H1 otsikkotunniste. Sisällytä H1 tunnisteeseen pääavainsana ja tarkista, että se on linjassa sivun pääotsikon kanssa. H1 tunniste pitäisi olla sivun yläosassa. H1 ostsikkotunnisteiden lisäksi sivulla tulisi olla muutama H2 alaotsikkotunniste. Niiden pitäisi sijaita H1 otsikkotunnisteen alapuolella. Sisällytä myös H2 otsikkotunnisteisiin muita tärkeitä avainsanoja.

9. Optimoi jokaisen yksittäisen sivun sisältö

Käytä pääavainsanaa muutaman kerran sivun eri osissa. Käytä sanaa mahdollisimman luonnollisesti. Yritä lihavoida tai alleviivata pääavainsana ainakin kerran. Tämä vaikuttaa siihen, miten kuvaava pääavainsana sivulle on. Mainitse myös muita avainsanoja aina kun voit.

10. Luo sivuston sisäisiä linkkejä

Jos mainitset yhden sivun pääavainsanan sivuston toisilla sivuilla, luo sisäinen linkki käyttäen pääavainsanaa ankkuritekstinä. Esim. Sivu kertoo syksyn omenasadosta ja kyseisellä sivulla mainitaan syksyn muut sadot vaikkapa sienisato ja sivustolla on erikseen sienisatoa käsittelevä sivu, rakenna linkki omenasatosivusta sienisatosivulle käyttäen ankkuritekstinä sanaa sienisato.

11. Optimoi kuvat

Hakukone ei pysty hahmottamaan kuvien sisältöä. Sen takia hakukoneelle pitää kertoa, mitä kuva esittää, jotta se osaa viitata siihen. Käytä päähakusanaa kaikkein merkittävimmän kuvan tekstissä. Käytä muissa sivulla olevissa kuvissa muita tärkeitä avainsanoja; mahdollisesti myös päähakusanaa. Kuvat voidaan optimoida kahdella tavalla:

a. Kuvatiedoston nimi: jokainen sana tulisi erottaa väliviivalla esim. terveellinen-ja-monipuolinen-ruokavalio

b. ALT -teksti: alt -teksti tulisi vastata kuvan tiedostonimeä ilman väliviivoja esim. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio

12. Tarkista edistyminen sopivalla työkalulla

Sinulla pitäisi olla käytössäsi työkalu, jolla voit mitata sivun optimointia. Osa työkaluista on kehitetty niin pitkälle, että ne suosittelevat parannuksia sivulle. Tällainen työkalu löytyy esim. HubSpot -ohjelmistosta. Käy sivua läpi pala palalta. Aina, kun teet muutoksia sivuun, tee mittaus ja vertaa edelliseen tulokseen. Tavoitteena on jatkuva parantaminen. 

13. Tuplatarkista sisäiset linkit

Käy uudestaan läpi sisäiset linkit. Varmista, että linkityksessä käyttämäsi ankkuriteksti pitää sisällään "pitkän hännän" avainsanan tälle sivulle. Jos näin ei ole, korjaa linkki. Optimoi linkit kuten "Tietoa meistä" käyttäen yrityksesi nimeä eli "Tietoa Yritys Oy:stä". Varmista ettei yhdessäkään ankkuritekstissä lue "Klikkaa tästä" tai "Lisätietoja" vaan "Klikkaa tästä ja lataa Opas" tai "Lue lisää miten sisältömarkkinointi toimii"

 

Ja siinä kaikki! Nyt olet valmis optimoimaan koko sivustosi sivu kerrallaan.

Hakukoneoptimointi käytännössä -Osa 1 löytyy täältä

Mikäli tarvitset apua hakukoneoptimoinnissa, TOP10 hakukoneoptimointi takuulla voi olla juuri Sinun kaipaamasi palvelu.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto

Internet markkinointi: Miten konvertoin liikenteestä liidejä

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Jan 11, 2012 @ 02:05 PM

Markkinointi- ja myyntisuppilon keskiosassa on kyse siitä, miten konvertoitkonvertointi saamastasi liikenteestä prospekteja ja liidejä. Sekä miten suunnittelet ja toteutat markkinointiautomaatiota siten, että liideistä ja prospekteista tulee todennäköisimmin ostavia asiakkaita. Työkaluina käytetään toimintaan ohjaavia elementtejä, saapumissivuja, blogi-artikkeleita, konversiolomakkeita, sähköpostimarkkinointia ja sosiaalista mediaa.

Liidien generointi

Suppilon keskiosassa työkalut keskittyvät keräämään liidejä ja ohjaamaan liidejä markkinointiautomaatiolla ostaviksi asiakkaiksi. Optimoimalla suppilon keskiosan saavutat parhaat tulokset. Jotta kävijä antaa tietonsa Web -sivustollasi, on hänelle annettava vastine siitä. Kysymyksessä on siis jo tässä vaiheessa eräänlainen kaupankäynti. Parhaiten kävijän saa jättämään tietonsa tarjoamalla hänelle ainutlaatuista sisältöä esim. eKirjan tai Webinaarin muodossa. Kävijä voi ladata sisällön vain antamalla tietoa itsestään. Kävijälle on tehtävä helpoksi ja yksinkertiaseksi antaa tietonsa lomakkeilla. Sen takia lomakkeen pituus ratkaisee olennaisesti kävijän halukkuuden. 

Mitä enemmän eri vaihtoehtoja konvertoitua sivustollasi on sitä parempia ovat tulokset. Yritykset, joilla on 31-40 saapumissivua saavat 7X enemmän myyntiä kuin ne yritykset, joilla on vain 1-5 saapumissivua.

Markkinointiautomaatio

Sinulla tulee olla hyvät työkalut markkinointiautomaatiota (lead nurturing) varten. Jo siinä vaiheessa kun luot toimintaan ohjaavan elementin (call-to-action) ja konvertointisaapumissivun (landing page) tulee sinulla olla markkinointiautomaatio suunniteltu ja toteutettu. Kun kävijä on konvertoitunut liidiksi, siirtyy hän automaattisesti siihen vaalmisohjelmaan mikä kyseiseen lomakkeeseen on liitetty. Markkinointiautomaation tehtävä on opastaa potentiaalista asiakasta suppilossa eteenpäin kohti lopullista päämäärää; ostotapahtumaa. Markkinointiautomaatio toteutetaan sähköpostien avulla. 

Blogi

Blogin kirjoittaminen on erinomainen tapa saada lisää liikennettä ja liidejä, mutta se on myös hyvä tapa konvertoida liidejä asiakkaiksi. Hyviä keinoja hyödyntää blogia ovat arvokkaat ja relevantit toimintaan kehoittavat elementit (calls-to-action), mahdollistamalla blogin tilaaminen sähköpostiin ja/tai RSS -syötteenä sekä kannustamalla kävijöitä seuraamaan sinua sosiaalisessa mediassa. Sen takia myös blogin yhteyteen tulee liittää näitä elementtejä. 

2/3 markkinoijista sanoo yrityksensä blogin olevan "kriittinen" tai "tärkeää" liiketoimimintansa kannalta. Osasyynä on se, että blogit ovat hyvä tapa sitouttaa kävijöitä.

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on paljon muutakin kuin joukko faneja, ystäviä ja seuraajia. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää keräämään lisää liidejä ja asiakkaita. Olennaista ei ole vain puhua itsestä vaan myös osallistua keskusteluun. 

Yhdysvaltain Internetin käyttäjät käyttävät 3x enemmän aikaa blogeissa ja sosiaalisissa verkostoissa kuin sähköpostissa.

Yritykset, jotka käyttävät Twitteriä saavat keskimäärin 2x enemmän myyntiä kuukaudessa kuin ne, jotka eivät.

Yritykset, joilla on 1000+ Twitter seuraajaa, saavat 6X enemmän liikennettä verkkosivuilleen kuin ne, joilla on vähemmän kuin 1000 Twitter seuraajia.

39% B2B yrityksistä, jotka käyttävät Twitteriä, ovat hankkineet uusia asiakkaita sitä kautta.


Mikäli tavoitteesi on maksimoida internetistä saamasi liikevaihto, on sinun pidettävä kaikista ylläolevista pääkohdista jatkuvasti huolta. Se vaatii tasaisesti joka päivä työtä mutta ei kohtuuttomasti.


Tilaa tästä ilmainen Opas: Web -sivuston 5 avainasiaa


Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi, blogi

Sosiaalinen Media: hyötyä vai huvia BtoB liiketoiminnassa?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Dec 22, 2011 @ 02:57 PM

Accenture julkaisi lokakuussa 2011 oman tutkimuksensa sosiaalisenmedian hyödyntämisestäsosiaalinen media BtoB liiketoiminnassa. Lähtökohtaisesti BtoB yritykset ovat olleen huomattavasti BtoC yrityksiä haluttomampia investoimaan sosiaaliseen mediaan. Maailmalla on kuitenkin paljon evidenssiä siitä, että myös BtoB yritykset voivat hyödyntää sosiaalisen median suhteellisen alhaiset kustannukset, helppokäyttöisyyden ja skaalautuvuuden kommunikoidessaan asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Vieläpä uudella mielnkiintoisella tavalla.

Accenturen tutkimuksen päähavainnot

1. Lähes kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista piti sosiaalista mediaa äärimmäisen tai hyvin tärkeänä kanavana vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.

2. Vaikka vastaajat näkevät sosiaalisen median erittäin merkityksellisenä, vain 8 prosenttia B2B yrityksistä hyödyntää tehokkaasti sosiaalista mediaa tänä päivänä.

3. Vaikka vastaajat olivat yleensä tyytyväisiä organisaationsa sosiaalisen median käyttöön markkinoinnissa, he ilmoittivat aikovansa lisätä sosiaalisen median toimia myynnin, palvelun, innovoinnin ja kumppaniyhteistyön saralla.

4. Vain 5 prosenttia vastaajista ilmoitti, että heidän sosiaalisen median pyrkimysten ja muiden strategisten asiakastoimenpiteiden välillä on vahva yhteys.

5. Vain 11 prosenttia vastaajista ilmoitti heillä olevan järjestelmä- ja analytiikkavalmiudet, joita tarvitaan mittaamaan ja seuraamaan tuottoa sosiaalisen median sijoituksista.

6. Sosiaalinen media katsotaan myönteisemmäksi yrityksissä, joiden liikevaihto on kasvussa kuin yrityksissä, joiden liikevaihto on laskussa. 

7. Lähes 20 prosenttia ylimmistä johtajista ei luota siihen, että heidän yrityksellään on kyky tehdä oikeita sosiaalisen median investointipäätöksiä.

Havainnoista käy selvästi ilmi se, että sosiaalista mediaa pidetään tärkeänä yrityksen menestyksen kannalta. Moni ei kuitenkaan ole investoinut sosiaaliseen mediaan sen takia, ettei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Lisäksi, oman yrityksen kompetensseja ei olla ylläpidetty sosiaalisen median taitojen osalta. Nyt on kuitenkin aika kehittää tai ostaa kompetenssit ja investoida sosiaaliseen mediaan. Muuten kilpailijasi, jotka sen tekevät, saavat suhteettoman kilpailuedun.

 

Varaa tästä ilmainen sosiaalisen median konsultointi

Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

6 Mahdollisuutta parantaa kiitossivujasi

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 02, 2011 @ 03:38 PM

KiitossivuTuntuu siltä, että työ on tehty kun sivustolla kävijä on saatu konvertoitua liidiksi. Olet tehnyt pieteetillä sivun, jossa kiität kävijää. Sen jälkeen potentiaalinen asiakas sitten poistuu sivuiltasi. Mikäli näin on, menetät mahdollisuuden tarjota heti välittömästi uutta lisäarvoa potentiaaliselle asiakkaalla. Tässä 6 tapaa hyödyntää kiitossivujasi.

1. Tuo navigaatio takaisin

Parhaat käytännöt kehoittavat poistamaan navigaation saapumissivuilta. Saapumissivulla on vain yksi tarkoitus, saada kävijä täyttämään ja lähettämään lomake eli konvertoitumaan potentiaaliseksi asiakkaaksi. Sen jälkeen kun olet saanut kävijän tekemään halutun toimenpiteen, hän päätyy kiitossivulle. Koska haluat hänen jatkavan sivustosi tutkimista, palauta navigaatio kiitossivulle.

2. Tarjoa liittymistä blogitilaajaksi 

Sijoita kiitossivulle mahdollisuus tilata blogisi sähköpostitse tai RSSnä. Älä vain sano "Tilaa meidän blogi!". Kerro myös, miksi heidän pitäisi tilata ja millaista arvokasta tietoa he tulevat säännöllisesti saamaan.

3. Pyydä liittymään mukaan sosiaalisessa mediassa

Aivan kuten annat ihmisille mahdollisuuden tilata blogisi, anna heille mahdollisuus pysyä yhteydessä kanssasi LinkedInissä, Facebookissa ja Twitterissä.  Kerro heille mitä he hyötyvät siitä, että ovat yhteydessä kanssasi sosiaalisessa mediassa.

4. Kehoita heitä jakamaan tarjoamasi

Konvertoitunut kävijä on selvästi kokenut hyötyvänsä tarjonnastasi. On hyvin todennäköistä, että hänellä on myös tuttuja, joita tarjontasi kiinnostaa. Tee saapumissivusi jakaminen helpoksi lisäämällä jakamispainikkeet. 

5. Tarjoa muutakin relevanttia tietoa

Voit päätellä, minkälaisesta muusta sisällöstä kavijä voisi olla kiinnostunut sen perusteella, mistä kanavasta potentiaalinen asiakas tuli. Tarjoa hänelle lisää linkkejä eri blogiartikkeleihin, websivuille ja sosiaalisen median osastoille, jotka olennaisesti liittyvät tarjoamaasi. Se syventää lisää suhdettasi potentiaaliseen asiakkaaseen ja luo positivisen mielikuvan sinusta.

6. Kiitä heitä kunnolla

Pelkkä "kiitos" ei riitä. Kerro heille, miksi olet kiitollinen siitä että he löysivät tarjouksesi ja ryhtyivät toimiin. Vaikka he eivät vielä ole asiakkaita, kohtele heitä niin kuin he jo olisivat. Sinulla on vain yksi ainoa mahdollisuus tehdä ensivaikutelma. Käytä se hyväksesi kilpailijoitasi paremmin.

 

Muista testata kiitossivusi ennen niiden lopullista julkaisemista. Mittaa kukin ylläoleva asia erikseen, jotta ne kaikki tulevat huomioiduksi kiitossivullasi.  

 

Onko sinulla joitain muita asioita, joita liität aina kiitossivuillesi?



Topics: facebook markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, blogi

Miksi markkinointiautomaatio kannattaa hyödyntää ?

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Nov 23, 2011 @ 11:40 AM

Raab Associates Inc:in tutkimuksen mukaan B2B markkinointiautomaatiota tarjoavien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto saavuttaa 325 miljoonaa dollaria vuonna 2011. Markkinan koko kasvaa 50% vuodesta 2010, joka jo kasvoi 50% edellisestä vuodesta. 

Mitä on markkinointiautomaatio?markkinointiautomaatio

Lyhyesti markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan sitä, että sivustolla vierailleen henkilön käyttäytyminen laukaisee sarjan sopivalla rytmillä lähetettäviä sähköpostiviestejä. Edellytyksenä tietysti se, että vierailija tekee toimenpiteen, jossa hän antaa sähköpostiosoitteensa. Sähköpostiviestit on suunniteltu valmiiksi etukäteen ja niiden tarkoituksena on taluttaa vierailija päätymään markkinoijalle suotuisaan lopputulokseen; ostamaan kyseinen tuote tai palvelu. Tällainen kampanja voi pyöriä jopa vuosia, mikäli se osoittautuu toimivaksi. Näin ollen yrityksen taseeseen on syntynyt jotakin pysyvää, jolla on todellinen arvo.

Markkinointiautomaation teho

Markkinointiautomaation teho on aivan omaa luokkaansa verrattuna satunnaisesti lähetettäviin sähköpostikampanjoihin. FOCUSin tutkimuksen mukaan 70 sadasta sivustoltasi ratkaisua etsivästä henkilöstä hankkii kyseisen tuotteen tai palvelun sinulta tai kilpailijaltasi jossakin ajassa. Koska emme tiedä kuinka valmis potentiaalinen asiakas on ostamaan juuri sillä hetkellä, tarvitsemme markkinointiautomaatiota. Se ohjaa ja opastaa asiakasta kunnes hän on valmis tekemään ostopäätöksen. Ilman automaatiota häviämme todennäköisesti kaupan niille kilpailijoille, joilla markkinointiautomaatio on kunnossa. 

Mitä hyvä markkinointiautomaatio ottaa huomioon?

Markkinointiautomaatio on sisältölähtoistä. Sen pitää opastaa ja neuvoa potentiaalista asiakasta ratkaisemaan käsillä oleva ongelma. Viestien lähetysrytmi vaatii tarkkaa pohdintaa. Viestien välillä pitää olla riittävä aikaväli, jotta vastaanottaja ei koe sitä häiritseväksi. Vastaanottajalle ei pidä tehdä tarjousta ennen kuin hän on valmis tekemään ostopäätöksen. BtoB markkinoiden ollessa kyseessä täytyy potentiaaliselle asiakkaalle antaa työkalut myydä sisäisesti markkinoijan oma ratkaisu. Yrityksen hankinnoissa on aina mukana useampi henkilö päättämässä lopputuloksesta. Muiden kanavien ja toimenpiteiden pitää tukea markkinointiautomaatiota. Markkinointiautomaation laukaisijana voi toimia myös kävijän kiinnostus jotakin asiaa kohtaan vaikka hän ei vielä toimi sen mukaisesti.

 

Liian usein paine muuttaa liidit ostaviksi asiakkaiksi lyhyessä ajassa saa meidät tekemään liian agressiivisia toimenpiteitä, jotka ajavat potentiaaliset asiakkaat karkuun. Liian usein sorrumme keinoihin, jotka tekevät meidät hulluiksi ollessamme itse asiakkaan ominaisuudessa. On aika muuttaa tämä. On kaksi periaatetta, joiden pitäisi ohjata markkinointiautomaatio-ohjelmaamme. Markkinointiautomaation pitää a) heijastaa muuttuvaa ja kehittyvää asiakasta sekä b) mahdolistaa toteuttamaan sellaisia markkinointiohjelmia, jotka eivät saa meitä tuntemaan itseämme vaivaantuneiksi. Markkinointiautomaation pitää lisätä asiakkaan henkilökohtaista huomioimista mutta ei korvata sitä.

 

Mikäli tarvitset apua markkinointiautomaation käynnistämisessä klikkaa tästä.

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, sähköpostimarkkinointi

Facebookissa avautuu uusia mahdollisuuksia

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Nov 10, 2011 @ 01:46 PM

Innovatiivinen pienyritys RunToShop Oy on kehittänyt uuden palvelun saattaa yhteen mainostajat ja fanisivujen julkaisijat. Tämä Fannr -palvelu on yksinkertainen ja briljantti. Mainostajat luovat valmiita viestejä pooliin, josta julkaisijat voivat ne poimia ja julkaista oman sivustonsa seinällä. Fannr tukee Facebookin perusstrategiaa saattaa yhteen brändejä ja käyttäjiä sekä synnyttää vuorovaikutusta.

Hyväntekeväisyysjärjestöt saavat osallistua ilmaiseksi

Fannr -palvelu tukee hyväntekeväisyysjärjestöjä, sillä ne voivat jättää omia ilmoituksiaan esim. varainkeruusta ilmaiseksi. Fanisivujen omistajat osallistuvat keräyksiin omalta osaltaan julkaisemalla hyväntekeväisyysjärjestöjen ilmoituksia perimättä maksua. Julkaisijoilla on mahdollisuus hyödyntää tätä sisältöä järjestämällä erilaisia tapahtumia esim. kilpailuja niiden ympärille.

Facebook fanisivun omistajalla täysi kontrolliAntero Mertaranta Fannr

Fanisivun omistaja tietää parhaiten minkälaiset viestit sopivat hänen aiheeseensa. Lisäksi minkälaisista viesteistä on hyötyä hänen faneilleen. Samoin, mitkä viestit toimivat parhaiten. Vaikka fanisivun omistaja liittyy Fannr -palveluun, viestien julkaisu on täysin vapaaehtoista. Ensinnäkin hän valitsee viestit, joita julkaisee. Toiseksi hän päättää milloin hän viestin julkaisee. Ja kolmanneksi hän päättää kuinka usein hän julkaisee. 

Mitä hyötyä Fannr -palvelusta on mainostajalle

Koska viestit julkaistaan fanisivujen seinällä, on todennäköistä, että niiden huomioarvo on suurempi kuin tavallisten mainosten. Mikäli fanit reagoivat kyseiseen viestiin, edistää se viestin viraalista leviämistä. Kun fanisivun omistaja valitsee julkaistavt viestit on viestien kohdentaminen tarkempaa ja todennäköinen tehokkuus suurempaa kuin normaalilla mainonnalla. Mainostajan haaste on muokata viestinsä sopivaksi Facebookin henkeen. Se ei saa olla liian agressiivinen, jotta julkaisijat valitsevat sen julkaistavaksi eivätkä fanit reagoi negatiivisesti. Mainostaja joutuu todella miettimään mitä ja miten hän haluaa faneille tarjota; perinteinen osta, osta mainonta ei varmaankaan riitä.

Haasteena julkaisijoiden löytäminen

Moni fanisivujen ylläpitäjä haluaisi varmasti olla Fannr -palvelussa mukana; ainakin hyväntekeväisyyden osalta. Haasteena on löytää nämä ylläpitäjät. Vain muutamalla fanisivulla on näkyvissä, kuka sen on perustanut ja kuka on sen ylläpitäjä. 

 

Oletko itse fanisivun ylläpitäjä tai tunnetko jonkun joka on? Vinkkaa hänelle Fannr -palvelusta.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Ajattele kuten julkaisija

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Nov 04, 2011 @ 01:03 PM

Menestyvä Internet Markkinoija luo relevanttia ja hyödyllistä sisältöä. Sisällön tarkoituksena onajattele kuten julkaisija
lisätä verkkosivuilla kävijöiden määrää sekä konvertoida kävijöistä myyntiliidejä ja liideistä edelleen ostavia asiakkaita. 

Inbound Markkinoija käyttää toimintaan kehottavia elementtejä sekä saapumissivuja. Saapumissivujen tarkoituksena on tehdä konversio, joka on aina vaihtokauppa. Jos haluaa
saada oppaan tai ilmaista konsultointia, osallistua webinaariin tai jotakin muuta millä on arvoa, joutuu antamaan yhteystietonsa. Minulta kysytään usein, mikä on hyvä konversioprosentti? Siihen vaikuttaa niin moni tekijä. Jos joku haarukka on annettava niin 5-25 prosenttia on ihan hyvä. Oli se tänään mikä tahansa olen varma, että pystyn lyömään sen. Tai sinä pystyt lyömään sen. Jatka parantamista ja tähtää korkealle.

Yritykset, joilla on hyvä Inbound -markkinointistrategia toimivat hyvin samalla tavalla kuin yritykset, jotka tekevät suuret tulot klikkausmainonnasta. Molemmat pyrkivät saamaan verkkosivuilleen paljon laadukkaita kävijöitä ja aikaansada tuloa. Kun vierailija saapuu kumman verkkosivulle tahansa, ensimmäinen asia mitä hänen halutaan tekevän on klikata hiirellä mainosta tai toimintaan kehoittavaa elementtiä. Liiketoiminnan omistajan ja markkinoijan olennainen tehtävä on saada verkkosivuille lisää käijöitä, jotta tulojen määrää kasvaa. Yritykset, jotka elävät klikkausmainonnasta, ovat ammattilaisia saamaan enemmän klikkauksia sivuillan oleville asiakkaidensa mainoksille. Muut yritykset voivat matkia heitä ja oppia heiltä. Tee yrityksestäsi vertikaalisesti integroitu julkaisija. Sen sijaan, että maksat jollekin toiselle klikkausmainonnasta, tuota blogia ja muuta sisältöä saadaksesi lisää liikennettä sivustollesi. Näytä kävijöille omia "mainoksiasi" tomintaankehottavien elementtien muodossa. Ajattele omalla sivustollasi aivan kuin olisit ulkopuolinen mainostaja.

3 vinkkiä saada enemmän liidejä

1. Mainosten asettelu

Avainasia ajateltaessa, miten mainonta parhaiten tuo tuloja, on mainosten sijoittelu. Googlen hakutulossivulla mainokset ovat ylhäällä keskellä sekä oikealla laidalla. Se ei ole sattumaa. He ovat optimoineet tulot mainoksista siten, että se häiritsee vähiten käyttäjää. Noudata samaa periaatetta kun päätät toimintaan kehoittavien elementtien sijoittelusta omille sivuillesi. Muita hyviä paikkojat ovat otsikon ylä- ja alapuolella sekä blogikirjoitusten lopussa.

2. Huomioarvo

Kun olet päättänyt omien toimintaan kehoittavien elementtiesi sijoittelusta, seuraava vaihe on saada kävijät huomaamaan ne. Sen takia niiden tulee erottua hyvin kaikesta muusta sivulla olevasta siällöstä. Käytä kuvia ja värejä hyväksesi. Kontrastit eivät jää kävijöiltä huomaamatta. Esim. jos sinulla on keltainen sivusto käytä punaista. Se huomataan varmasti.

3. Kohdentaminen

Olennaista on, että tarjouksesi on relevantti. Jos sivustosi muu sisältö kertoo veneistä, älä laita polkupyörätarjousta kyseiselle sivulle. Mitä lähempänä tarjouksesi on muuta sivun sisältöä, sitä enemmän saat klikkauksia.

 

Lataa tästä opas Miten tehdä verkkosivustostasi tehokkaampi

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Google rajoittaa tiedonsaantia avainsanahauista

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 27, 2011 @ 11:29 AM

Google ilmoitti, että se ei jatkossa enää tulegoogle muutokset  siirtämään eteenpäin tietoa millä hakusanalla Google.comiin kirjautuneena oleva henkilö sivustollesi tuli. Muutos astuu voimaan ihan lähiaikoina. Google perustelee päätöstään näennäisesti yksityisyydensuojalla ja turvallisuudella.

Kuinka suurta osaa tehdyistä Google -hauista muutos koskee?

Googlen arvion mukaan muutos koskee alle 10:ntä prosenttia päivittäisistä hauista. He päätyvät tähän tulokseen, koska muutos koskee vain google.comiin kirjautuneena olevien henkilöiden tekemiä orgaanisia hakuja. Se ei siten koske sellaisten henkilöiden tekemiä hakuja, jotka eivät ole Googlen asiakkaita eli heillä ei ole omaa Google -tiliä. Se ei myöskään koske niitä Google -tilien omaavia henkilöitä, jotka eivät haun tehdessään ole kirjautuneena Googleen. 

Vaikuttaako muutos maksulliseen mainontaan?

Muutos ei koske Google AdWords-mainontaa. Google haluaa edelleen tarjota mainostajalle kaiken tilastoinnin ja tiedon mitä aikaisemminkin. Kun rahasta on kysymys, käyttäjän yksityisyys ja turvallisuus jää huomioimatta.

Miten analysointiohjelmat tähän suhtautuvat ?

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että analysointiohjelmat eivät pysty tilastoimaan kyseistä hakusanaa; ei myöskään Googlen oma Analytics. Olennaista on selvittää, miten käyttämäsi analysointihjelmisto tulkitsee tällaiset haut. Sen pohjalta pystyt pitämään mittauksesi ja raporttisi mahdollisimman tarkkoina. Esim Hubspot kirjaa Sources = Lähteet -tilastoihin nämä haut tuleviksi google.com -lähteestä. Muihin tietoihin se ei vaikuta. Jatkossakin voi edelleen seurata mitä sivuja kävijä selasi, kuinka kauan sivustolla viipyi, mitä toimenpiteitä teki jne.

Sen jälkeen kun olet selvittänyt miten seurata näitä kävijöitä, kiinnitä huomiota konversioprosentteihin ja siihen miten he käyttäytyvät saapuessaan sivustollesi. Nämä kävijät kuuluvat edelleen ryhmään orgaaniset haut. Raportoinnissa on ihan oikein lisätä ne muiden orgaanisten hakujen päälle, jotta saadaan oikea kuva hakukoneoptimoinnista ja orgaanisten hakujen tuottamasta menestyksestä.

 

Vaikka muutos koskee tällä hetkellä vain noin 10:tä prosenttia päivittäisistä hauista saattaa osuus kasvaa tulevaisuudessa huomattavasti. Mikäli Google+ pääsee lähellekään Facebookin käyttäjämääriä, ollaankin jo aivan toisenlaisissa prosenttiosuuksissa.

 

 

7 Hyvää keinoa verkkosivuston parantamiseksi

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto, Google

Yritysten verkkosivustot eivät kohtaa käyttäjien vaatimuksia

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Oct 14, 2011 @ 11:34 AM

Tällä viikolla julkistettiin kaksi mielenkiintoista tutkimusta. Ensinnäkin Sopranon tutkimus verkkosivustoprojekteista ja Descomin verkkokauppatutkimus. Kun tähän lisätään vielä HubSpotin kesäkuussa 2011 tekemä tutkimus yhdessä nämä tutkimukset paljastavat, kuinka kaukana yritysten näkemykset ovat asiakkaiden toiveista. 

Sopranon tutkimuksen havaintoja

Sopranon tutkimus keskittyi selvittämään mitä yritysten edustajat odottavat omilta verkkosivuiltaan. Tutkimuksen mukaan verkkosivujen tärkein funktio on vahvistaa yrityksen imagoa. Seuraavaksi tärkeimpinä pidetään toimintaa uutiskanavana ja myynnin tukena. Lisäksi verkkosivustoilta toivottiin onnistunutta ulkoasua, ajankohtaista sisältöä ja ammattitaitoista toteutusta.

Descomin verkkokauppatutkimus

Descominn tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisesta suhtautuu suopeasti siihen, että verkkokauppa seuraa heidän ostokäyttäytymistään. Kuluttajat toivovat verkkokaupalta henkilökohtaisia tarjouksia ja henkilökohtaista palvelua. 

HubSpotin tutkimus 

HubSpotintutkimus The Science of Website Redesign, kesäkuu 2011, selvitti mitä käyttäjät pitävät verkkosivuston tärkeimpänä asiana. Tulokset olivat seuraavat:

1. Minun on helppo löytää se mitä olen hakemassa 76 %

2. Sivusto näyttää kauniilta 10 %

3. Sivusto tarjoaa hienon vuorovaikutuskokemuksen 9 %

4. Muu 5 %

Johtopäätös

Tämä osoittaa vääjäämättä sen, että yritysten verkkosivustolle asettamat tavoitteet eivät vastaa käyttäjien vaatimuksia. Käyttäjien lähtökohdat ovat toiminnallisia ja sisällöllisiä kun taas yritysten ulkonäköön ja imagoon liittyviä. 

Mikä on verkkosivuston tehtävä?

Verkkosivuston tehtävä on muuttaa myyntisuppilo digitaaliseen muotoon tavoitteina:

verkkosivuston tehtävä

  1. Lisää oikeanlaista liikennettä
  2. Liikenteestä lisää liidejä
  3. Liideistä lisää asiakkaita

Kun nämä kolme asiaa asetetaan tavoitteeksi on lopputuloksena todennäköisesti eri näköinen mutta tehokas sivusto. Kokonaisuutta ja kutakin tavoitetta erikseen mitataan jatkuvasti. Ja sitä mitä voidaan mitata voidaan parantaa. 

Useimmiten nykyistä sivustoa ei tarvitse edes uudistaa kokonaan. Olemassa oleviin sivuihin voidaan tehdä muutoksia sekä lisätä toiminnallisia elementtejä. Näin säästetään huomattavasti kustannuksia mutta lisätään tehoja. Ajan myötä verkkosivustosta tulee todellinen tulosta takova markkinointikoneisto.

 

Mikäli vaadit tehokkuutta verkkosivustoltasi lataa ilmainen opas:

7 Hyvää keinoa tehdä Web -sivustostasi tehokkaampi


Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto