Internet-markkinointi blogi

Markkinointipersoona internet markkinoinnissa

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, Mar 12, 2012 @ 06:50 PM

Internet markkinoinnissa on olennaista muistaa kohdistaa kaikki sisältö ihmiselle; ei yritykselle.markkinointipersoona resized 600 Tämä vaikuttaa käyttämääsi kieleen ja siihen, millä tavalla ilmaiset itseäsi. Ote on siis pidettävä henkilökohtaisena. Lisäksi täytyy ensiksi aina päättää mihin kohtaan markkinointi- ja myyntisuppiloa kyseinen sisältö on kohdistettu. 

Markkinoijan suurin virhe on tuottaa sisältöjä itselleen. Me-keskeinen, yrityksemme ja tuotteidemme kehuminen saattaa johtaa ikävään ja tylsään sisältöön, jota kukaan ei lue saatika jaa. Sisällön jakaminen on internet markkinoinnin keskeisiä tavoitteita. Jos yrityksessä on useita eri henkilöitä tuottamassa sisältöä, tarvitaan työkalut siihen, että tuotettu sisältö pysyy yhtenäisenä. Markkinointipersoonien käyttäminen auttaa pitämään sisällöt yhtenäisinä ja vastaanottajan näkökulmasta tuotettuina.

Miten Markkinointipersoona rakennetaan

Markkinointipersoonan rakentaminen ei käy ihan käden käänteessä. Siihen kannattaa irrottaa aikaa, koska se tuottaa suuren lisäarvon. Markkinointipersoonan luominen kyllä onnistuu tiimiltä kuin tiimiltä. Rakentaminen aloitetaan perusasioista ja persoonaa jalostetaan ajan myötä.

Vastaamalla seuraaviin kysymyksiin pääset hyvin liikkeelle:

  • Minkälainen on tyypillinen tuotteidemme ja palveluidemme ostaja?
  • Minkälainen on hänen demografiansa?
  • Mitkä ovat hänen motivaation lähteensä elämässä, työssä ja vapaalla?
  • Mitkä ovat hänen suurimpia menestyksen esteitään tai haasteitaan työssä tai vapaa-aikana?
  • Miten hän käyttää tietoa tänä päivänä?
  • Kuka vaikuttaa hänen päätöksiinsä?

Vastaamalla näihin kysymyksiin Sinulla on jo riittävästi tietoa markkinointipersoonastasi. Toista prosessi siten, että luot 3-4 eri markkinointipersoonaa. Persoonalle kannatta antaa ihan oikea nimi esim. Yrjö Yrittäjä. Silloin voit helpommin ajatella, mitä Yrjö saattaa tai ei saata tarvita tai haluta. Koko sisältöä tuottavan tiimin on helpompi samaistua häneen ja persoonasta tulee todellisempi. Silloin on helpompi olla hänen kanssaan yhteydessä niin fyysisesti kuin virtuaalisestikin.

Markkinointipersoonien rakentamiseen kannattaa panostaa kunnolla. Kun ne kerran on luotu, säästää se paljon aikaa ja vaivaa myöhemmin ja muut markkinointipanostuksesi tuottavat huomattavsti parempia tuloksia.

 

Mikäli koet tarvitsevasi apua Markkinointipersoonien rakentamisessa tilaa Workshop

 

 

 

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Internet markkinointi on mullistanut koko markkinointiajattelun

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 23, 2012 @ 03:44 PM

Fournaise Marketing Groupin tutkimuksen mukaan 73 % Euroopan, USAn ja Aasianmarkkinointi toimitusjohtajista on sitä mieltä, että markkinoijat eivät tuo yritykseen tuloja. Markkinoijilta puuttuu business -uskottavuus. Markkinointi puhuu brändeistä, brändiarvosta ja muista vastaavista asioista. Ylimmän johdon on vaikea yhdistää näitä puheita niihin mittareihin, jotka heille todella merkitsevät jotakin. Ylimmän johdon mittarit ovat konkreettisia kuten liikevaihto, myynti, kate, voitto ja EBIT. Markkinoijilla on tietysti oikeus suuttua moisesta tuloksesta; moni on niin tehnytkin. Nyt markkinoijilla on ainutlaatuinen tilaisuus muuttaa tämä käsitys panostamalla suurempi osa budjetista Internetmarkkinointiin. Internetmarkkinoinnin kaikki osa-alueet ovat täysin mitattavissa. Kun tulokset vielä esitetään ylimmän johdon kielellä, voivat markkinoijat selkeästi osoittaa tuovansa yritykseen tuloja ja voittoa.

Markkinoijilla ei ole koskaan aikaisemmin ollut vastaavaa mahdollisuutta kuin juuri nyt, rakentaa ainutlaatuista tulosta nakuttavaa markkinointikoneistoa Internetiin. Erilaisia työkaluja ja -välineitä on runsaasti tarjolla. Olennaista on kuitenkin kirjoittaa koko markkinoinnin pelikirja uusiksi. Ensiarvoisen tärkeää on itse menetelmä ja prosessi. Menetelmä on sinänsä kohtuullisen yksinkertainen: tule löydetyksi = liikenne, konvertoi liikenteestä potentiaaliset asiakkaat = liidit, konvertoi liidit ostaviksi asiakkaiksi, analysoi, opi ja toista.

Tule löydetyksi

Miten nykyajan ihminen lähtee etsimään ratkaisua käsillä olevaan ongelmaan tai hankintaan? Hän ottaa tietokoneen ja syöttää hakukoneeseen (Suomessa lähes aina Google) sopivia hakusanoja, joilla olettaa ratkaisun löytyvän. Hakutuloksia selatessaan hän avaa sivut, joilla olevan sisällön olettaa parhaiten ratkaisevan käsillä olevan ongelman. Jos hän ei ole tyytyväinen ensimmäisen hakusanan tuottamiiin vastauksiin, hän syöttää toisen hakusanan jne. kunnes ratkaisu löytyy.

Edellä kuvatun käyttäytymisen takia yrityksen on muutettava koko markkinointiajattelunsa. Aikaisemmin riitti, että "huusi" markkinoille mahdollisimman kovaa eli osti niin paljon mediatilaa, että varmasti näkyy. Tänä päivänä moderni ja fiksu markkinoija keskittyy yhä enenevässä määrin Internetiin. 

Yrityksen on ansaittava potentiaalisen asiakkaan huomio; sitä ei voi enää ostaa tai se maksaa maltaita. Huomio ansaitaan sillä, että tuotetaan asiakkaalle relevanttia sisältöä. Sisältö opastaa, kouluttaa ja auttaa potentiaalista asiakasta ratkaisemaan ongelman: se ei tyrkytä tuotteita tai palveluita. Mutta viime kädessä paras ratkaisu on tietenkin meidän tuotteemme tai palvelumme tai niiden yhdistelmä.

Konvertoi

Liikenteestä ei vielä tiedä, kuka kävijä oli. Konversiota varten Sinulla täytyy olla sivustolla sellaisia elementtejä, joilla saat kävijän luovuttamaan yhteystietonsa (Huom! Pelkkä yhteydenottolomake ei ole tällainen elementti). Se, että kävijä luovuttaa omat tietonsa Sinulle, on aina vaihtokauppa. Vaihtokauppa täytyy olla tasapainossa. Sinun vaihdannan välineesi on arvokas sisältö. Kävijöiden muuttamista myyntiliideiksi kutsutaan konversioksi. Sitä osuutta, mikä kävijöistä muuttuu myyntiliideiksi, kutsutaan konversioprosentiksi. 

Liidit konvertoidaan ostaviksi asiakkaiksi saattamalla heidät markkinointiautomaatilla kohti lopullista tavoitetta, ostotapahtumaa. Vaihtoehtoisesti yrityksen myyntihenkilö avustaa liidin lopulliseen tavoitteeseen. Sitä osuutta, mikä liideistä muuttuu asiakkaiksi, kutsutaan jälleen konversioprosentiksi.

Analysoi

Digitaalisessa maailmassa kaikesta jää jälki. On kuitenkin tärkeää erottaa olennainen epäolennaisesta. Mittaa jatkuvasti Sinun liiketoimintasi kannalta olennaisia asioita. 

Kaikkea mitä voidaan mitata, voidaan parantaa

Analyysin tavoitteena on selvittää mikä toimii ja mikä ei. Toimivia asioita parannetaan ja niitä lisätään. Toimimattomat hylätään. Näin opit koko ajan enemmän ja enemmän liiketoimintasi kannalta olennaisista asioista. Siten pystyt tasaisesti parantamaan tuloksia.

 

Jos haluat tietää enemmän Internet markkinointi metodista varaa ilmainen 30 minuutin konsultointi tästä.

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, blogi

Hakukoneoptimointi käytännössä -Osa1

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 02, 2012 @ 01:58 PM

Hakukoneoptimoinnista puhutaan eri puolilla koko ajan. Vähän on kuitenkinhakukoneoptimointi käytännössä havaittavissa puhetta missä selitetään, miten hakukoneoptimointi käytännössä tehdään. Teetpä optimonnin itse tai ostat sen ammattilaiselta, on Sinun hyvä tietää perusasiat. Tässä kahden artikkelin sarjassa on tarkoitus valottaa käytännön hakukoneoptimointia. Kysymyksessä on siis se, miten parannat mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi hakukoneissa maksuttomasti.

1. Strategisten avainsanojen valinta

Hakukoneoptimointi lähtee siitä, että valitaan strategiset avainsanat ja/tai -ilmaisut, joilla ihmiset hakevat tietoja tuotteistamme ja palveluistamme. Tavoitteena on löytää sellaiset avainsanat tai ilmaisut, joilla on riittävästi hakuja mutta ne ovat vähemmän kilpailtuja. Esim. Googlen ja HubSpotin palveluista löytyy työkalut, joilla voidaan etsiä eri hakusanojen kävijämäärät ja kilpailutilanteet. Lisäksi työkalut ehdottavat ns. pitkän hännän ilmaisuja perustuen annettuun hakusanaan.

2. Optimoi yksi sivu kerrallaan

Kun strategiset avainsanat on valittu, aloita optimoiminen sivu kerrallaan. Aloita suosituimmasta ja/tai tärkeimmästä sivustasi.

3. Avainsanan valinta kullekin sivulle

Lue ajatuksella optimoitavan sivun sisältö. Tunnista kaksi (2) tai kolme (3) kyseisen sivun sisältöön parhaiten istuvaa avainsanaa. Käytä avainsanatyökalua ja muodosta sen avulla muutama ilmaisu, joilla on riittävä hakumäärä mutta vain kohtalainen kilpailu.

Valitse mielummin vähemmän kilpailtu ilmaisu, vaikka kävijämäärä ei olisikaan kovin korkea. Tarkoitus on aloittaa valloittaminen vähemmän kilpailluilla mutta riittävän hakumäärän omaavilla ilmaisuilla.

Valitse yksi (1) pääavainsana, joka parhaiten kuvaa kyseisen sivun sisältöä. Lisäksi valitse kaksi (2) tukevaa avainsanaa. Jos sivulta ei löydy pääavainsanaa, tarkastele sisältöä kriittisesti. Saattaa olla, että joudut luomaan yhden uuden sivun perustuen tähän lähtösivuun. Esim. jos samalla sivulla puhutaan syksyn punaisista omenoista ja metsäsienistä poista metsäsienet alkuperäisestä sivusta ja luo niille uusi oma sivu.

4. Optimoi sivun otsikko

Sivun otsikko näkyy Googlen hakutuloksissa lihavoituna, alleviivattuna ja sinisenä otsikkotekstinä. Samoin se näkyy kävijän selaimen osoitekentässä. Otsikon tulisi noudattaa seuraavia ohjeistuksia:

  • Otsikon tulee olla alle 70 merkkiä pitkä
  • Pääavainsana tulisi olla ensimmäisenä
  • Kukin avainsanailmaus tulisi olla erotettu merkillä (|)
  • Jokaisen sivun otsikko tulee olla keskenään erilainen
  • Voit käyttää etusivun otsikossa yrityksesi nimeä. Muiden sivujen otsikoissa ei yrityksen nimeä tarvitse olla.

5. Optimoi sivun URL = osoite

Kunkin sivun osoitteen pitäisi sisältää sen sivun pääavainsana. Käytä sivurakenteessa mahdollisimman vähän tasoja. Otsikon kukin sana tulisi erottaa toisistaan (-) merkillä. Esim. www.esimerkkisivu.fi/internet-markkinointi-palvelut

6. Optimoi Meta -kuvaus

Meta -kuvaus näkyy Googlen hakutuloksissa otsikon alapuolella. Meta -kuvauksen tulisi noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Kuvauksen tulisi olla alle 150 merkkiä mutta ei kuitenkaan alle 100 merkkiä. Hyödynnä koko tila mikä Sinulla on käytettävissäsi.
  • Sisällytä kuvaukseen pääavainsana ja ainakin yksi tukiavainsana
  • Tee arvokas ja houkutteleva kuvaus, joka antaa hakijalle syyn avata juuri sinun sivusi
  • Sisällytä avainsanoja puhekielen muodossa; älä ahda kuvausta täyteen avainsanoja esittämällä ne luettelon muodossa

 

Jatkoa seuraa pian ilmestyvässä toisessa artikkelissa.

 

Mikähän mahtaa olla tämän sivun avainilmaisu?

 

Jos haluat tietää, miten oman sivustosi optimointia voisi parantaa, klikkaa tästä.

 

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Internet markkinointi: Miten konvertoin liikenteestä liidejä

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Jan 11, 2012 @ 02:05 PM

Markkinointi- ja myyntisuppilon keskiosassa on kyse siitä, miten konvertoitkonvertointi saamastasi liikenteestä prospekteja ja liidejä. Sekä miten suunnittelet ja toteutat markkinointiautomaatiota siten, että liideistä ja prospekteista tulee todennäköisimmin ostavia asiakkaita. Työkaluina käytetään toimintaan ohjaavia elementtejä, saapumissivuja, blogi-artikkeleita, konversiolomakkeita, sähköpostimarkkinointia ja sosiaalista mediaa.

Liidien generointi

Suppilon keskiosassa työkalut keskittyvät keräämään liidejä ja ohjaamaan liidejä markkinointiautomaatiolla ostaviksi asiakkaiksi. Optimoimalla suppilon keskiosan saavutat parhaat tulokset. Jotta kävijä antaa tietonsa Web -sivustollasi, on hänelle annettava vastine siitä. Kysymyksessä on siis jo tässä vaiheessa eräänlainen kaupankäynti. Parhaiten kävijän saa jättämään tietonsa tarjoamalla hänelle ainutlaatuista sisältöä esim. eKirjan tai Webinaarin muodossa. Kävijä voi ladata sisällön vain antamalla tietoa itsestään. Kävijälle on tehtävä helpoksi ja yksinkertiaseksi antaa tietonsa lomakkeilla. Sen takia lomakkeen pituus ratkaisee olennaisesti kävijän halukkuuden. 

Mitä enemmän eri vaihtoehtoja konvertoitua sivustollasi on sitä parempia ovat tulokset. Yritykset, joilla on 31-40 saapumissivua saavat 7X enemmän myyntiä kuin ne yritykset, joilla on vain 1-5 saapumissivua.

Markkinointiautomaatio

Sinulla tulee olla hyvät työkalut markkinointiautomaatiota (lead nurturing) varten. Jo siinä vaiheessa kun luot toimintaan ohjaavan elementin (call-to-action) ja konvertointisaapumissivun (landing page) tulee sinulla olla markkinointiautomaatio suunniteltu ja toteutettu. Kun kävijä on konvertoitunut liidiksi, siirtyy hän automaattisesti siihen vaalmisohjelmaan mikä kyseiseen lomakkeeseen on liitetty. Markkinointiautomaation tehtävä on opastaa potentiaalista asiakasta suppilossa eteenpäin kohti lopullista päämäärää; ostotapahtumaa. Markkinointiautomaatio toteutetaan sähköpostien avulla. 

Blogi

Blogin kirjoittaminen on erinomainen tapa saada lisää liikennettä ja liidejä, mutta se on myös hyvä tapa konvertoida liidejä asiakkaiksi. Hyviä keinoja hyödyntää blogia ovat arvokkaat ja relevantit toimintaan kehoittavat elementit (calls-to-action), mahdollistamalla blogin tilaaminen sähköpostiin ja/tai RSS -syötteenä sekä kannustamalla kävijöitä seuraamaan sinua sosiaalisessa mediassa. Sen takia myös blogin yhteyteen tulee liittää näitä elementtejä. 

2/3 markkinoijista sanoo yrityksensä blogin olevan "kriittinen" tai "tärkeää" liiketoimimintansa kannalta. Osasyynä on se, että blogit ovat hyvä tapa sitouttaa kävijöitä.

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on paljon muutakin kuin joukko faneja, ystäviä ja seuraajia. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää keräämään lisää liidejä ja asiakkaita. Olennaista ei ole vain puhua itsestä vaan myös osallistua keskusteluun. 

Yhdysvaltain Internetin käyttäjät käyttävät 3x enemmän aikaa blogeissa ja sosiaalisissa verkostoissa kuin sähköpostissa.

Yritykset, jotka käyttävät Twitteriä saavat keskimäärin 2x enemmän myyntiä kuukaudessa kuin ne, jotka eivät.

Yritykset, joilla on 1000+ Twitter seuraajaa, saavat 6X enemmän liikennettä verkkosivuilleen kuin ne, joilla on vähemmän kuin 1000 Twitter seuraajia.

39% B2B yrityksistä, jotka käyttävät Twitteriä, ovat hankkineet uusia asiakkaita sitä kautta.


Mikäli tavoitteesi on maksimoida internetistä saamasi liikevaihto, on sinun pidettävä kaikista ylläolevista pääkohdista jatkuvasti huolta. Se vaatii tasaisesti joka päivä työtä mutta ei kohtuuttomasti.


Tilaa tästä ilmainen Opas: Web -sivuston 5 avainasiaa


Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi, blogi

Internet markkinointi: Miten maksimoin liikenteen web-sivustolleni

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Jan 05, 2012 @ 12:16 PM

Internet markkinoinnissa markkinointi- ja myyntisuppilon yläosa täytetään parhaiten luomalla,lisää liikennettä internetistä optimoimalla ja markkinoimalla jatkuvasti relevanttia sisältöä. Sisällöllä kasvatetaan parhaiten laadukkaiden kävijöiden ja potentiaalisten asiakkaiden määrää. Tänä päivänä pelkkä staattinen kotisivusto ei riitä parhaan tuloksen aikaansaamiseksi. Websivusto käsitteenä ei olekaan enää sama kuin aikaisemmin. Nykyään voidaan ajatella, että kaikki se digitaalinen sisältömme, joka leviää internetissä on osa web-sivustoammne. Näin ajateltuna web-sivustomme onkin paljon laajempi kuin pelkkä www.yritys.fi -osoitteesta löytyvä sisältö. 

Blogi

Hyvä uutinen on se, että yritykset, jotka luovat, optimoivat ja markkinoivat blogiaan saavat 55enemmän liikennettä ja 70enemmän myyntiä kuin ne, jotka eivät. Jokainen blogi -artikkeli luo uuden indeksoitavan sivun internettiin. Näin ollen artikkeleita tulisi kirjoittaa ahkerasti. Yritykset, jotka kirjoittavat blogiartikkelin vähintään 20 kertaa kuukaudessa tuottavat 5 x enemmän liikennettä ja 4 X enemmän myyntiä kuin ne yritykset, jotka kirjoittavat blogiartikkelin vain muutaman kerran kuukaudessa. Blogiartikkelit tulisi olla tilattavissa RSS -lukijaan ja/tai suoraan sähköpostiin. Lisäksi artikkelit tulisi olla helppo jakaa eri sosiaalisen median alustoille.

Hakukoneoptimointi

Sisällön optimointi on erittäin tärkeätä, jotta annat ainutlaatuiselle sisällöllesi mahdollisuuden vetää mahdollisimman paljon laadukasta liikennettä internetistä. Tässä yhteydessä voidaan puhua sisällön tuoton (ROC = return on content) maksimoinnista. Mitä suurempi digitaalinen jalanjälki sivustollasi on sitä paremmin sisältösi sijoittuu hakutuloksissa. Digitaalisen jalanjäljen kokoon vaikuttavat mm. hakukoneissa indeksoitujen sivujen määrä sekä kuinka moni ulkopuolinen sivusto on tehnyt linkin sivustollesi ja mikä on kunkin linkittävän sivuston oma painoarvo. Pelkkä strategisten hakusanojen viljeleminen ei siis riitä. Sisältösi on oltava niin mielenkiintoista, että muut haluavat viitata siihen.

Sosiaalinen media

57% pienyrityksistä sanoo sosiaalisen median hyödyttävän heidän liiketoimintaansa. Aktiivinen läsnäolo Twitterissä ja Facebookissa on todettu lisäävän ulkopuolistien linkkienliikenteen ja myyntiliidien määrää. Tästä johtuen 54% yrityksistä lisäsi investointeja sosiaaliseen mediaan ja blogeihin vuonna 2011.

 

Mikäli tavoitteesi on maksimoida internetistä saamasi liikenne, on sinun pidettävä kaikista ylläolevista pääkohdista jatkuvasti huolta. Se vaatii tasaisesti joka päivä vähän työtä mutta ei kohtuuttomasti. 

 

Lataa ilmainen opas: 7 Hyvää keinoa tehdä Web -sivustostasi tehokkaampi

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi

Sosiaalinen Media: hyötyä vai huvia BtoB liiketoiminnassa?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Dec 22, 2011 @ 02:57 PM

Accenture julkaisi lokakuussa 2011 oman tutkimuksensa sosiaalisenmedian hyödyntämisestäsosiaalinen media BtoB liiketoiminnassa. Lähtökohtaisesti BtoB yritykset ovat olleen huomattavasti BtoC yrityksiä haluttomampia investoimaan sosiaaliseen mediaan. Maailmalla on kuitenkin paljon evidenssiä siitä, että myös BtoB yritykset voivat hyödyntää sosiaalisen median suhteellisen alhaiset kustannukset, helppokäyttöisyyden ja skaalautuvuuden kommunikoidessaan asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Vieläpä uudella mielnkiintoisella tavalla.

Accenturen tutkimuksen päähavainnot

1. Lähes kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista piti sosiaalista mediaa äärimmäisen tai hyvin tärkeänä kanavana vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.

2. Vaikka vastaajat näkevät sosiaalisen median erittäin merkityksellisenä, vain 8 prosenttia B2B yrityksistä hyödyntää tehokkaasti sosiaalista mediaa tänä päivänä.

3. Vaikka vastaajat olivat yleensä tyytyväisiä organisaationsa sosiaalisen median käyttöön markkinoinnissa, he ilmoittivat aikovansa lisätä sosiaalisen median toimia myynnin, palvelun, innovoinnin ja kumppaniyhteistyön saralla.

4. Vain 5 prosenttia vastaajista ilmoitti, että heidän sosiaalisen median pyrkimysten ja muiden strategisten asiakastoimenpiteiden välillä on vahva yhteys.

5. Vain 11 prosenttia vastaajista ilmoitti heillä olevan järjestelmä- ja analytiikkavalmiudet, joita tarvitaan mittaamaan ja seuraamaan tuottoa sosiaalisen median sijoituksista.

6. Sosiaalinen media katsotaan myönteisemmäksi yrityksissä, joiden liikevaihto on kasvussa kuin yrityksissä, joiden liikevaihto on laskussa. 

7. Lähes 20 prosenttia ylimmistä johtajista ei luota siihen, että heidän yrityksellään on kyky tehdä oikeita sosiaalisen median investointipäätöksiä.

Havainnoista käy selvästi ilmi se, että sosiaalista mediaa pidetään tärkeänä yrityksen menestyksen kannalta. Moni ei kuitenkaan ole investoinut sosiaaliseen mediaan sen takia, ettei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Lisäksi, oman yrityksen kompetensseja ei olla ylläpidetty sosiaalisen median taitojen osalta. Nyt on kuitenkin aika kehittää tai ostaa kompetenssit ja investoida sosiaaliseen mediaan. Muuten kilpailijasi, jotka sen tekevät, saavat suhteettoman kilpailuedun.

 

Varaa tästä ilmainen sosiaalisen median konsultointi

Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

Ostaako hakukoneoptimointi vai sisällöntuotanto?

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 16, 2011 @ 02:36 PM

Seuraavassa videossa Googlen Matt Cutts vastaa kysymykseen:"Kuinka sivustot, jotka eivät osaa/tee hakukoneoptimointia, voivat nousta hakutuloksissa korkealle?"

 

Vastauksesta ilmenee, että hyvä sisältö pesee huonon vaikkakin hyvin hakukoneoptimoidun sisällön. Olennaisinta on siis sisältö ei optimointi. Totta kai hakukoneoptimointi auttaa mutta huonosta sisällöstä ei saa hyvää optimoinnin avulla. 

Tähän asti markkinoinnissa painopiste on ollut hakukoneoptimoinnissa ja keskinkertainenkin sisältö on kelvannut. Relevantin ja hyvin tehdyn sisällön merkitys korostuu entisestään internet markkinoinnin ja Googlen kehittyessä. Optimointi ei ole sisällöstä irrallinen osa-alue vaan se tulee olla ikään kuin sisäänrakennettu sisällöntuotantoon. Hyvä sisällöntuottaja oppii oikeiden työkalujen ohjaamana optimoinnin lyhyessä ajassa. Sen sijaan hakukoneoptimoija ei opi hyvän sisällön tuottamista nopeasti; jos lainkaan.

Mitä mieltä Sinä olet? 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Facebookissa avautuu uusia mahdollisuuksia

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Nov 10, 2011 @ 01:46 PM

Innovatiivinen pienyritys RunToShop Oy on kehittänyt uuden palvelun saattaa yhteen mainostajat ja fanisivujen julkaisijat. Tämä Fannr -palvelu on yksinkertainen ja briljantti. Mainostajat luovat valmiita viestejä pooliin, josta julkaisijat voivat ne poimia ja julkaista oman sivustonsa seinällä. Fannr tukee Facebookin perusstrategiaa saattaa yhteen brändejä ja käyttäjiä sekä synnyttää vuorovaikutusta.

Hyväntekeväisyysjärjestöt saavat osallistua ilmaiseksi

Fannr -palvelu tukee hyväntekeväisyysjärjestöjä, sillä ne voivat jättää omia ilmoituksiaan esim. varainkeruusta ilmaiseksi. Fanisivujen omistajat osallistuvat keräyksiin omalta osaltaan julkaisemalla hyväntekeväisyysjärjestöjen ilmoituksia perimättä maksua. Julkaisijoilla on mahdollisuus hyödyntää tätä sisältöä järjestämällä erilaisia tapahtumia esim. kilpailuja niiden ympärille.

Facebook fanisivun omistajalla täysi kontrolliAntero Mertaranta Fannr

Fanisivun omistaja tietää parhaiten minkälaiset viestit sopivat hänen aiheeseensa. Lisäksi minkälaisista viesteistä on hyötyä hänen faneilleen. Samoin, mitkä viestit toimivat parhaiten. Vaikka fanisivun omistaja liittyy Fannr -palveluun, viestien julkaisu on täysin vapaaehtoista. Ensinnäkin hän valitsee viestit, joita julkaisee. Toiseksi hän päättää milloin hän viestin julkaisee. Ja kolmanneksi hän päättää kuinka usein hän julkaisee. 

Mitä hyötyä Fannr -palvelusta on mainostajalle

Koska viestit julkaistaan fanisivujen seinällä, on todennäköistä, että niiden huomioarvo on suurempi kuin tavallisten mainosten. Mikäli fanit reagoivat kyseiseen viestiin, edistää se viestin viraalista leviämistä. Kun fanisivun omistaja valitsee julkaistavt viestit on viestien kohdentaminen tarkempaa ja todennäköinen tehokkuus suurempaa kuin normaalilla mainonnalla. Mainostajan haaste on muokata viestinsä sopivaksi Facebookin henkeen. Se ei saa olla liian agressiivinen, jotta julkaisijat valitsevat sen julkaistavaksi eivätkä fanit reagoi negatiivisesti. Mainostaja joutuu todella miettimään mitä ja miten hän haluaa faneille tarjota; perinteinen osta, osta mainonta ei varmaankaan riitä.

Haasteena julkaisijoiden löytäminen

Moni fanisivujen ylläpitäjä haluaisi varmasti olla Fannr -palvelussa mukana; ainakin hyväntekeväisyyden osalta. Haasteena on löytää nämä ylläpitäjät. Vain muutamalla fanisivulla on näkyvissä, kuka sen on perustanut ja kuka on sen ylläpitäjä. 

 

Oletko itse fanisivun ylläpitäjä tai tunnetko jonkun joka on? Vinkkaa hänelle Fannr -palvelusta.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Ajattele kuten julkaisija

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Nov 04, 2011 @ 01:03 PM

Menestyvä Internet Markkinoija luo relevanttia ja hyödyllistä sisältöä. Sisällön tarkoituksena onajattele kuten julkaisija
lisätä verkkosivuilla kävijöiden määrää sekä konvertoida kävijöistä myyntiliidejä ja liideistä edelleen ostavia asiakkaita. 

Inbound Markkinoija käyttää toimintaan kehottavia elementtejä sekä saapumissivuja. Saapumissivujen tarkoituksena on tehdä konversio, joka on aina vaihtokauppa. Jos haluaa
saada oppaan tai ilmaista konsultointia, osallistua webinaariin tai jotakin muuta millä on arvoa, joutuu antamaan yhteystietonsa. Minulta kysytään usein, mikä on hyvä konversioprosentti? Siihen vaikuttaa niin moni tekijä. Jos joku haarukka on annettava niin 5-25 prosenttia on ihan hyvä. Oli se tänään mikä tahansa olen varma, että pystyn lyömään sen. Tai sinä pystyt lyömään sen. Jatka parantamista ja tähtää korkealle.

Yritykset, joilla on hyvä Inbound -markkinointistrategia toimivat hyvin samalla tavalla kuin yritykset, jotka tekevät suuret tulot klikkausmainonnasta. Molemmat pyrkivät saamaan verkkosivuilleen paljon laadukkaita kävijöitä ja aikaansada tuloa. Kun vierailija saapuu kumman verkkosivulle tahansa, ensimmäinen asia mitä hänen halutaan tekevän on klikata hiirellä mainosta tai toimintaan kehoittavaa elementtiä. Liiketoiminnan omistajan ja markkinoijan olennainen tehtävä on saada verkkosivuille lisää käijöitä, jotta tulojen määrää kasvaa. Yritykset, jotka elävät klikkausmainonnasta, ovat ammattilaisia saamaan enemmän klikkauksia sivuillan oleville asiakkaidensa mainoksille. Muut yritykset voivat matkia heitä ja oppia heiltä. Tee yrityksestäsi vertikaalisesti integroitu julkaisija. Sen sijaan, että maksat jollekin toiselle klikkausmainonnasta, tuota blogia ja muuta sisältöä saadaksesi lisää liikennettä sivustollesi. Näytä kävijöille omia "mainoksiasi" tomintaankehottavien elementtien muodossa. Ajattele omalla sivustollasi aivan kuin olisit ulkopuolinen mainostaja.

3 vinkkiä saada enemmän liidejä

1. Mainosten asettelu

Avainasia ajateltaessa, miten mainonta parhaiten tuo tuloja, on mainosten sijoittelu. Googlen hakutulossivulla mainokset ovat ylhäällä keskellä sekä oikealla laidalla. Se ei ole sattumaa. He ovat optimoineet tulot mainoksista siten, että se häiritsee vähiten käyttäjää. Noudata samaa periaatetta kun päätät toimintaan kehoittavien elementtien sijoittelusta omille sivuillesi. Muita hyviä paikkojat ovat otsikon ylä- ja alapuolella sekä blogikirjoitusten lopussa.

2. Huomioarvo

Kun olet päättänyt omien toimintaan kehoittavien elementtiesi sijoittelusta, seuraava vaihe on saada kävijät huomaamaan ne. Sen takia niiden tulee erottua hyvin kaikesta muusta sivulla olevasta siällöstä. Käytä kuvia ja värejä hyväksesi. Kontrastit eivät jää kävijöiltä huomaamatta. Esim. jos sinulla on keltainen sivusto käytä punaista. Se huomataan varmasti.

3. Kohdentaminen

Olennaista on, että tarjouksesi on relevantti. Jos sivustosi muu sisältö kertoo veneistä, älä laita polkupyörätarjousta kyseiselle sivulle. Mitä lähempänä tarjouksesi on muuta sivun sisältöä, sitä enemmän saat klikkauksia.

 

Lataa tästä opas Miten tehdä verkkosivustostasi tehokkaampi

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Yritysten verkkosivustot eivät kohtaa käyttäjien vaatimuksia

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Oct 14, 2011 @ 11:34 AM

Tällä viikolla julkistettiin kaksi mielenkiintoista tutkimusta. Ensinnäkin Sopranon tutkimus verkkosivustoprojekteista ja Descomin verkkokauppatutkimus. Kun tähän lisätään vielä HubSpotin kesäkuussa 2011 tekemä tutkimus yhdessä nämä tutkimukset paljastavat, kuinka kaukana yritysten näkemykset ovat asiakkaiden toiveista. 

Sopranon tutkimuksen havaintoja

Sopranon tutkimus keskittyi selvittämään mitä yritysten edustajat odottavat omilta verkkosivuiltaan. Tutkimuksen mukaan verkkosivujen tärkein funktio on vahvistaa yrityksen imagoa. Seuraavaksi tärkeimpinä pidetään toimintaa uutiskanavana ja myynnin tukena. Lisäksi verkkosivustoilta toivottiin onnistunutta ulkoasua, ajankohtaista sisältöä ja ammattitaitoista toteutusta.

Descomin verkkokauppatutkimus

Descominn tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisesta suhtautuu suopeasti siihen, että verkkokauppa seuraa heidän ostokäyttäytymistään. Kuluttajat toivovat verkkokaupalta henkilökohtaisia tarjouksia ja henkilökohtaista palvelua. 

HubSpotin tutkimus 

HubSpotintutkimus The Science of Website Redesign, kesäkuu 2011, selvitti mitä käyttäjät pitävät verkkosivuston tärkeimpänä asiana. Tulokset olivat seuraavat:

1. Minun on helppo löytää se mitä olen hakemassa 76 %

2. Sivusto näyttää kauniilta 10 %

3. Sivusto tarjoaa hienon vuorovaikutuskokemuksen 9 %

4. Muu 5 %

Johtopäätös

Tämä osoittaa vääjäämättä sen, että yritysten verkkosivustolle asettamat tavoitteet eivät vastaa käyttäjien vaatimuksia. Käyttäjien lähtökohdat ovat toiminnallisia ja sisällöllisiä kun taas yritysten ulkonäköön ja imagoon liittyviä. 

Mikä on verkkosivuston tehtävä?

Verkkosivuston tehtävä on muuttaa myyntisuppilo digitaaliseen muotoon tavoitteina:

verkkosivuston tehtävä

  1. Lisää oikeanlaista liikennettä
  2. Liikenteestä lisää liidejä
  3. Liideistä lisää asiakkaita

Kun nämä kolme asiaa asetetaan tavoitteeksi on lopputuloksena todennäköisesti eri näköinen mutta tehokas sivusto. Kokonaisuutta ja kutakin tavoitetta erikseen mitataan jatkuvasti. Ja sitä mitä voidaan mitata voidaan parantaa. 

Useimmiten nykyistä sivustoa ei tarvitse edes uudistaa kokonaan. Olemassa oleviin sivuihin voidaan tehdä muutoksia sekä lisätä toiminnallisia elementtejä. Näin säästetään huomattavasti kustannuksia mutta lisätään tehoja. Ajan myötä verkkosivustosta tulee todellinen tulosta takova markkinointikoneisto.

 

Mikäli vaadit tehokkuutta verkkosivustoltasi lataa ilmainen opas:

7 Hyvää keinoa tehdä Web -sivustostasi tehokkaampi


Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto