Internet-markkinointi blogi

Facebook muuttuu: Oletko valmis?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 06, 2011 @ 11:48 AM

Facebookin uudistusten johdosta on käyty paljon debatteja eri puolilla. Monet käyttäjät eivät ole toivottaneet uudistuksia tervetulleiksi. Johtopäätöksenä on, että ihmiset eivät yleisesti ottaen pidä muutoksesta. Facebook on kuitenkin muuttunut ja tulee muuttumaan vastakin. Miten muuutokset vaikuttavat yritysten toimintaan Facebookissa:

1. Uudessa Facebookissa ihmisten ei tarvitse ensin Tykätä yrityksestäsi kirjoittaakseen
kommentin. Aikaisemmin tämä oli toisin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kommentoijien joukkoon tulee myös kriittisemmin tuotteitasi ja palveluitasi kohtaan suhtautuvia ihmisiä.

Tuotteisiisi ja palveluihisi pettyneet ihmiset eivät aikaisemmin tulleet suoraan kertomaan pettymyksensä syytä. Jatkossa sekin on odotettavissa. Kysymyksessä ei ole vain uhka vaan myös mahdollisuus. Ensinnäkin vastaa heti ja avoimesti negatiiviseen palautteeseen. Lupaa laittaa asia kuntoon, jos vain suinkin voit. Toiseksi ota palautteesta opiksi, äläkä toista samaa virhettä uudelleen. Kolmanneksi voit kääntää keskustelun parannusehdotuksiin, jolloin saat kerättyä arvokasta tietoa tuote- ja palvelukehitykseen. Kaikkia ei voi aina miellyttää mutta tilanteesta kannattaa ottaa kaikki mahdollinen irti. Asiattomuudet tulee tietysti poistaa. 

2. Uusi Facebookin aikajana suosii yrityksiä, jotka toimivat määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti.Facebook -strategia
Heillä on selkeä Facebook -strategia. Strategia pitää sisällään askelluksen siitä, mistä on lähdetty ja mihin ollaan menossa. Näin he tulevat olennaiseksi osaksi yksittäisen käyttäjän omaa aikajanaa. Mitä tiiviimmin tähän aikajanaan pääsee kietoutumaan sen parempi liiketoiminnan kannalta.

3. Uudessa Facebookissa annetaan muitakin toimintaan kehoittavia vaihtoehtoja kuin Tykkää. Tästä eteenpäin voit itse kirjoittaa Tykkää -kehotuksen tilalle minkä tahansa muun kehoituksen. Näin pääset tarkentamaan viestiäsi ja erottumaan niistä, jotka edelleen tyytyvät käyttämään pelkkää Tykkää -nappia. Joillekin sopii paremmin Liity tai Tilaa ja vastaavasti toisille Suosittele tai Katso.

4. Näyttää siltä, että uusi Facebook suosii niitä, jotka ovat valmiita investoimaan enemmän Facebookiin. Kilpailu presenssistä kiristyy sielläkin. On yhä vaikeampi päästä yksittäisen käyttäjän seinälle. Näkyvyyden varmistamiseksi joutuu ponnistelemaan entistä enemmän. Jos aikaisemmin on käyttänyt vain ilmaisia mahdollisuuksia, jatkossa joutuu harkitsemaan myös maksullisia vaihtoehtoja. Hyvä tapa on käyttää kolmansien osapuolien sovelluksia tai teettää omia puoleensa vetäviä sovelluksia. Maksettu Facebook -mainontakaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. 

Muutokset avaavat yrityksille uusia mahdollisuuksia. Toisaalta yritykset joutuvat varautumaan ottamaan vastaan entistä kriittisempää palautetta. Hyvin ennalta suunniteltuna ja oikein toteutettuna sekin voidaan kääntää voitoksi. 

Miten itse ajattelit hyödyntää uusia mahdollisuuksia?

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

9 Vinkkiä lisätä yrityksen Facebook -sivujen tehoa

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 28, 2011 @ 09:05 AM

Työ ei lopu siihen, että yrityksen Facebook -sivut on avattu. Itse asiassa siitä työ vasta alkaa. Tavoitteena on saada aikaan hyvä vuorovaikutus yleisön kanssa. Se taas vaatii jatkuvaa sisällön julkaisemista. Tässä 9 vinkkiä, joilla parantaa löydettävyyttä ja kanssakäymistä Facebookissa:

1. Pyri mahdollisimman monipuoliseen sisältöön

Sivustollasi voit julkaista videoita, kuvia, statuspäivityksiä, linkkejä, kysymyksiä ja sovelluksia. Kannattaa laaja-alaisesti hyödyntää kaikkia näitä mahdollisuuksia.

2. Viestin pituudella on vaikutusta

Mitä lyhyemmäksi saat viestisi puristettua sen parempi. BuddyMedia.comin tutkimuksen mukaan 80 merkkiä tai sen alle olevat viestit saavat 27% enemmän vuorovaikutusta aikaan kuin sitä pidemmät tekstit.

3. Vältä URL -osoitteiden lyhentäjiä linkeissä

Moni haluaa päätellä uutissyöttessä olevasta linkistä, mihin linkki johtaa. Sen takia kannattaa välttää lyhytlinkkien käyttöä, koska niistä ei selviä mihin klikkaaja päätyy. BuddyMedia.com on selvittänyt, että pitkät linkit tuottavat 3 kertaa enemmän kanssakäymistä kuin lyhytlinkit.

4. Löydä oma julkaisuikkunasi

Suurin trafiikki ajoittuu normaalisti arkipäiville välille 10.00-16.00. Silloin on varminta itsekin julkaista sisältöä. Kannattaa lisäksi kokeilla julkaisemista normaalin työajan ulkopuolella sekä viikonloppuisin. Saattaa olla, että juuri Sinun yleisösi on silloin vastaanottavimmillaan. Lisäksi, koska ruuhka-aikojen ulkopuolella on vähemmän kilpailua, saattaa julkaisusi saavuttaa korkeamman huomioarvon. BuddyMedia.comin mukaan torstaisin ja perjantaisin julkaisut saavuttavat 18% enemmän vuorovaikutusta kuin muina viikonpäivinä. Lisäksi normaalityöajan ulkopuolella julkaisut saavuttavat 20% enemmän kanssakäymistä.

5. Hyödynnä perjantait

Facebookin Onnellisuusindeksi nousee aina perjantaisin. Onnellisuusindeksi mittaa positiivisen ja negatiivisen kielenkäytön suhdetta. Mitä vähemmän ihmiset haluavat olla töissä sitä enemmän he ovat Facebookissa.

6. Kehitä oma julkaisurytmisi

Useimmille sopiva julkaisumäärä on 2-3 kertaa päivässä. Pidä kuitenkin useampi tunti julkaisujen välissä. Dan Zarella, HubSpotin Social Media Scientist, suosittelee isoimmille brändeille julkaisua vain joka toinen päivä.

7. Tykkäämisten määrä kertyy muutaman ensimmäisen tunnin aikana

Visiblin tutkimuksen mukaan 70% Tykkäämisistä tulee 4 ensimmäisen tunnin aikana. Näet lähes välittömästi oliko viestisi onnistunut.

8. Analysoi, opi ja toista

Facebookista löytyy hyvät analysointivälineet. Kävijä-, Vuorovaikutus- sekäfacebook tilastot Tapahtumatiedot auttavat Sinua analysoimaan ja kehittämään toimintaasi.

Demografiatiedoista selviää minkälainen yleisösi on. Julkaisujen näyttökerroista näet sivujesi uutistarinoiden näyttökerrat faneille ja ei-faneille. Lisäksi näet Tykkäämiset ja Kommentit. Tilastot kertovat kunkin julkaisun palauteprosentin, joka lasketaan seuraavalla kaavalla:

(Tykkäämiset + Kommentit/Uutistarinoiden näyttökerrat) x 100%

Fanisi voivat mm. kirjoittaa seinällesi, ladata kuvia ja videoita ja mainita sivusi omalla seinällään. Tapahtumatiedoista voit seurata näitä aktiviteetteja. Seuraa myös tilauksen lopettamisia.

9. Vuorovaikutustaktiikka

Vastaa kahden tunnin sisällä ja vastaa jokaiseen viestiin. Poista kaikki asiaankuulumattomat viestit ja @tägit. Ole ystävällinen ja auttavainen. Käytä rohkeasti etunimiä. Yritä saada yleisösi vahtimaan sivustoasi väärinkäytöksien varalta.

 

Facebook mahdollistaa ainutlaatuisen suoran vuorovaikutuksen yleisösi kanssa. Kun seuraat ylläolevia vinkkejä omilla ideoillasi höystettynä, pidät olemassa olevat asiakkaasi uskollisina sekä löydät uusia potentiaalisia asiakkaita.

 

 Varaa ilmainen aika Sosiaalisen Median konsultointiin

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

5 Syytä miksi yrityksellä pitää olla omat Facebook -sivut

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Sep 15, 2011 @ 09:55 AM

Facebookissa on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti yli 750.000.000 aktiivistayrityksen facebook-markkinointi-sivusto käyttäjää ja määrä kasvaa tasaisesti. Tilastokeskuksen mukaan keväällä 2010 42 % 16-74 vuotiaista suomalaisista oli verkkoyhteisön jäsen. Facebook on ylivoimaisesti suosituin verkkoyhteisö myös Suomessa. Vaikka Facebook ei julkaisekaan erillisiä maatilastoja voidaan olettaa, että Suomessa on tällä hetkellä vajaa 2.000.000 käyttäjää.

Vaikka tutkimuslaitos Nielsenin Sosiaalisen Median Raportti Q3 2011 kertoo Sosiaalisen Median tilasta Yhdysvalloissa, voidaan siitä vetää analogia Suomeen. Raportista käy ilmi mm seuraavaa:

  • Sosiaalisen Median kulutus kasvaa edelleen nopeasti. Tällä hetkellä 4/5 aktiivisesta Internetin käyttäjästä vierailee Sosiaalisissa Yhteisöissä ja Blogeissa.
  • Amerikkalaiset käyttävät enemmän aikaa Facebookissa kuin millään muulla verkkosivustolla.
  • Lähes 40% käyttää Sosiaalisen Median sisältöjä myös mobiililaitteella.
  • Sosiaalisen Median mobiilikäytön kasvua ohjaa eniten yli 55 -vuotiaat Internetin käyttäjät.
  • 70% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä ostaa Internetistä, mikä on 12% keskimääräistä Internet käyttäjää suurempi todennäköisyys.
  • 53% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä seuraa jotakin brändiä.

Mutta miksi yrityksellä sitten pitäisi olla omat sivut Facebookissa? Seuraavassa 5 syytä:

  1. Markkinoitpa yrityksille tai kuluttajille ihmiset etsivät Facebookissa tietoa tuotteista ja palveluista, joita edustat. Jos et ole läsnä siellä, missä tietoa haetaan, et ole mukana hankintaprosessissa. 
  2. Facebookissa yrityksellä on ainutlaatuinen tilaisuus olla suorassa vuorovaikutuksessa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
  3. Facebookissa voit luoda yhteisön liiketoimintasi ympärille. Kerätä mahdollisimman suuren määrän "Tykkääjiä". Tykkääjät ovat yrityksesi suosittelijoita. Se kertoo potentiaalisille asiakkaillesi, että yrityksesi on luotettava ja tuotteesi sekä palvelusi kunnossa. Suuri Tykkääjien määrä on erittäin vahva referenssi. Sen takia Tykkääjien saamisesksi kannattaa investoida paljon; hyvän ja jatkuvasti uusiutuvan sisällön lisäksi. 
  4. Voit mainostaa Facebook -sivuillasi kaikkea sitä sisältöä mitä luot esim. webinaarit, blogi artikkelit, videot ja eKirjat. Saat näin paljon suuremman potentiaalisen vastaanottajakunnan omalle sisällöllesi. Lisäksi Facebookin oma haku auttaa ihmisiä löytämään sisältösi ulkoisten hakukoneiden lisäksi.
  5. Voit aidosti löytää uusia potentiaalisia asiakkaita. Voit luoda mekanismit, joilla tunnistat heidät ja kohdistaa heille kampanjoita. Näin Sinulla on mahdollisuus saada suuri joukko uusia asiakkaita.

Yrityksen on syytä olla läsnä siellä missä sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat. Olipa kysymyksessa toisille yrityksille tai kuluttajille markkinoiva yritys, sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat jo Facebookissa. 

 

Mikäli haluat ymmärtää lisää mm. Facebook -markkinointia, osallistu Internet Markkinointi Seminaariin

 

 

 

 

 

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Miksi Business Blogi on niin tärkeä?

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 07, 2011 @ 08:17 AM

Business Blogi on "vetomarkkinointia" parhaimmillaan. HubSpotin tutkimuksen mukaan ne yritykset, jotka bloggaavat, saavat 55 % enemmän liikennettä web -sivustolleen kuin ne, jotka eivät. Lisäksi ne saavat 95 % enemmän sisääntulevia linkkauksia kuin ne, jotka eivät julkaise blogia.



Miksi Business Blogia pitäisi julkaista

 Lähde: HubSpot, 100 Awesome Marketing Stats, Charts and Graphs for You, 2011

 

Blogin julkaiseminen parantaa löydettävyyttäsi. Hakukoneet pitävät Blogeista, koska Blogien sisältö muuttuu jatkuvasti eivätkä ne ole suoranaista mainostekstiä. Lisäksi Blogi auttaa löydettävyyttäsi Sosiaalisessa Mediassa. Parhaimmassa tapauksessa sanomasi lähtee leviämään viraalisti ihmisten jakaessa arvokasta sisältöäsi omille verkostoilleen.

 

3 Avainta menestykseen

a. Blogien lukeminen

Ensimmäinen askel on hankkia RSS = Really Simple Syndication -lukija esim. google.com/reader. Voit asettaa sen selaimeesi aloitussivuksi. Toinen askel on etsiä mielenkiintoisia Blogeja. Internetistä löytyy erilaisia Blogien hakupalveluita kuten blogsearch.google.com. Ne toimivat samalla periaatteella kuin hakukoneet yleensä mutta sillä erotuksella, että keskittyvät hakemaan sisältöä Blogeista. Kolmas askel on ryhtyä mielenkiintoisten blogien RSS -tilaajaksi, jolloin kaikki uudet artikkelit tulevat automaattisesti lukijaasi. Säästät paljon aikaa ja vaivaa kun Sinun ei tarvitse kirjamerkata kaikkien Blogien osoitteita erikseen selaimeesi. RSS -tilaajan tiedot eivät välity sivun omistajalle. Tilaaja pysyy siis anonyyminä. Useimmat Blogit tarjoavat myös mahdollisuutta tilata ne suoraan sähköpostiin, jolloin artikkelit tulevat kukin omana sähköpostinaan. Mikäli tilaaja käyttää tunnistettavaa sähköpostiosoitetta ei hän pysy anonyyminä.

b. Blogien kommentointi

Vinkkejä Blogien kommentointiin

Usein Blogien kommenttiosista löytää paljon hyödyllisiä vinkkejä ja linkkejä. Jaa siis auliisti omia kokemuksiasi ja esimerkkejä Blogien kommenttiosissa. Lisää hyödyllisiä linkkejä  esim. mistä löytyy lisätietoa. Kysy kysymyksiä. Ole myös rohkeasti eri mieltä nimittäin, jos oikeasti olet. Ja mikä tärkeintä, kommentoi omalla nimelläsi (ei yrityksen nimellä).

Miksi kannattaa kommentoida?

On tärkeää rakentaa ja laajentaa omaa ja sitä kautta yrityksesi digitaalista jälänjälkeä. Muut saman Blogin lukijat huomaavat sinut varsinkin, jos olet auttava ja tuot lisäarvoa. Tämä tuottaa ennemmin tai myöhemmin lisää tilaajia ja lukijoita omalle Blogillesi. Olennaista on myös saada muut linkkaamaan omat Bloginsa sinun Blogiisi. Kommentointi tukee myös tavoitetta nousta mielipidejohtajaksi.

c. Blogin kirjoittaminen

Blogialustan valinta

Internetistä löytyy useita eri blogialustoja. Blogialustan valinnassa on hyvä huomioida seuraavat seikat:

  • on tärkeää itse omistaa Blogin osoite
  • halukkaat voivat tilata Blogisi RSS -lukijaansa tai sähköpostiinsa
  • Blogisi on automaattisesti yhdistetty muuhun Sosiaaliseen Mediaan
  • Blogiesi lähetys sähköpostitilaajille on automatisoitu

Blogianalytiikka

Blogisi menestystä tulisi pystyä seuraamaan aivan samoin kuin Web -sivustosi menestystä. Jos Blogisi on osana Web -sivustoasi ja sen analytiikka ulottuu myös Blogiin, hienoa. Jos kuitenkin olet joutunut valitsemaan Web -sivustosi ulkopuolisen alustan tulisi sen analytiikan täyttää seuraavat kriteerit:

  • seuraa RSS-ja sähköpostitilaajia ajan suhteen
  • tilastoi kunkin artikkelin katselukerrat, linkit sekä kommentit
  • mittaa kävijämäärät ja potentiaaliset asiakkaat
  • seuraa strategisten Avainsanojesi menestystä hakukoneiden listauksissa
  • vertailee kilpailijoidesi ja sinun menestystäsi keskenään 

Milloin aloittaa Blogin kirjoittaminen?

Ehkä yleisimpiä esitettyjä kysymyksiä on: "No milloin sitten pitäisi alkaa Blogata?" Vastaus on yksinkertainen: AINA. Voit aloittaa Blogin jo ennen kuin Sinulla on Web -sivusto tai ennen kuin olet perustanut yrityksen tai lanseerannut uuden tuotteen. Kuten ylläoleva kuva osoittaa Sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet tulla löydetyksi ja listautua korkealle hakukoneissa, kun julkaiset Blogia.

Miten usein uusi artikkeli pitäisi julkaista?

Mikäli haluat saada vankan lukijakunnan, pitäisi uusi artikkeli julkaista vähintään kerran viikossa. Mitä useammin sen parempi; vaikka joka päivä. Jotkut aktiivisimmat julkaisevat uuden artikkelin jopa useamman kerran päivässä. Asiallinen ja arvokasta tietoa jakava Blogi ei ole "spämmiä".

Business Blogi on kiistatta yksi parhaimmista tavoista tulla löydetyksi ja konvertoida liikenteestä potentiaalisia asiakkaita. Jollei yrityksellänne vielä ole Blogia, kannattaa se perustaa heti. Mikäli yrityksestä ei löydy henkilöitä, joilla on aikaa kirjoittaa artikkeleita, voi kirjoittamiseen hankkia ulkopuolista apua.

 

Mikäli haluat oppia lisää Internet Markkinoinnista osallistu koulutukseen.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi

Miten hakukoneet toimivat?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Aug 25, 2011 @ 04:04 PM

Hakukoneilla tarkoitus on löytää mahdollisimman oikeaan osuvia hakutuloksia haun suorittaneelle henkilölle. Mitä paremmin hakukone osuu tiedon etsijän odotuksiin sitä tyytyväisempi henkilö on ja palaa käyttämään kyseistä hakukonetta.

Indeksointi

Pärjätäkseen kilpailussa hakukoneella täytyy olla valtava arkisto, joka on järjestetty määrätyllä tavalla. Kullakin hakukoneella on oma menetelmänsä kerätä ja järjestellä tietoa. Riippumatta menetelmästä sitä kutsutaan indeksoinniksi.

Kullakin hakukoneella on pieniä olioita, jotka jatkuvasti tekevät työtä. Ne haravoivat webbiä ideksoiden websivustojen sisältöjä ja seuraten linkkejä websivustolta toiselle.

Miten tiedot poimitaan hakutuloksiin?

Se mitä ja missä järjestyksessä hakukoneet näyttävät hakutulokset riippuvat pääasiassa kahdesta seikasta: 1. Mikä on kyseisen websivuston sisältö 2. Mitkä toiset websivustot linkkaavat kyseiselle websivustolle.

1. Sisältö

Nuo em. hakukoneiden pienet oliot ideksoidessaan websivustoa käyvät läpi kunkin websivun erikseen. Ne yrittävät päätellä löytämänsä sisällön perusteella, mitä aiheita kyseisellä sivustolla käsitellään. Lisäksi ne tutkivat websivun koodia ja siihen liitettyjä muita tietoja, jotka eivät näy ulospäin. Sama websivu voidaan indeksoida useammalla tavalla. Niinpä tilastoissa näkyvä indeksoitujen sivujen määrä on usein suurempi kuin absoluutttisten sivujen määrä.

2. Miten muut linkkaavat kyseiselle sivustolleHakukone-Google

Pienet oliot tutkivat myös linkkejä, jotka viittaavat kyseiselle websivustolle. Mitä enemmän muilta tulevia linkkauksia websivusto saa, sitä enemmän vaikutusta tai auktoriteettiä sillä on. Lisäksi kullakin linkkauksella on oma painoarvonsa. Esim. maan valtakunnan lehden linkkaus sivustolle saa paljon suuremman painoarvon kuin vähän seuraajia olevan blogikirjoituksen linkkaus.

Järjestys

Kun haku suoritetaan hakukone katsoo indeksistään mitkä tiedot ovat kaikkein lähinnä hakusanaa/hakusanoja. Sen jälkeen se asettaa tiedot järjestykseen niiden vastaavuuden ja auktoriteetin mukaan ja esittää ne tulossivulla (poislukien maksetut mainokset, joilla on oma logiikkansa).

Hakukone ottaa yleensä myös muita asioita huomioon asettaessaan hakutulokset järjestykseen kuten haun tekijän maantieteellinen sijainti, hakuhistoria, ulospäin näkymätön tieto ja linkkausten tyyppi.

 

Miten sivustosi pärjää kilpailijohisi nähden? Tilaa ilmainen analyysi.

 

 

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media

Internet markkinoinnin kahdeksan askelta

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 19, 2011 @ 03:01 PM

1. Luo avainsanastrategia

Ihmiset etsivät tuotteita ja palveluja sekä asioita hakukoneista avainsanojen avulla. Jotta tulet löydetyksi, luo strategisten avainsanojen lista. Yleensä lista pitää sisällään 3-5 avainsanaa; ei sen enempää. Kakki sisältö mitä sen jälkeen tuotetaan kietoutuu näiden avainsanojen ympärille. Muista kuitenkin tekstin luettavuus ja loogisuus. Avainsanoja ei kannata kylvää ihan vain kylvämisen vuoksi. Lisäksi hakukoneet ovat fiksuja. Ne huomaavat kyllä tällaiset trikit.

2. Optimoi Websivustosi

Nyt kun avainsanat on löydetty on tarkoitus päästä hakutulosten ensimmäiselle sivulle mielummin tietysti ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Tästä on kysymys hakukoneoptimonnissa (SEO); ei siis sen kummemmasta.

Optimointi jaetaan kahteen eri luokkaan: sivuston optimointi (on-page SEO) ja linkityksen optimointi (off-page SEO).

On-page SEOa voidaan parantaa välittömästi. Off-page SEO rakentuu ajan myötä sen mukaan kuinka arvokasta sisältösi on eli kuinka moni muu sivusto viittaa sinun sivustoosi.

3. Perusta Blogi ja luo muuta sisältöä

Blogillasi on tarkoitus. Yleensä tarkoituksena on valistaa oman toimialan potentiaalisia asiakkaita. Olet siis asiantuntija et mainostaja. Tarkoitus ei ole valistaa heitä omasta tuotteestasi vaan yleisistä toimialan kysymyksistä ja ongelmista, jotka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee.

Lisäksi kannattaa tuottaa muuta arvokasta sisältöä esim. eKirjoja, oppaita, tutkimustuloksia, videoita. Näitä muita tuotoksia halukaat voivat ladata yhteystietoja vastaan.

4. Markkinoi sisältöäsi ja osallistu Sosiaalisessa Mediassa

Aktiivinen toimiminen Sosiaalisessa Mediassa auttaa arvokkaan sisältösi leviämisessä. Perusta business -sivut yleisimpiin alustoihin kuten LinkedIn, Facebook ja Twitter. Markkinoi sivustojasi, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät sisältösi. Liity erilaisiin ryhmiin ja osallistu keskusteluun. Paina rohkeasti Tykkää (Like) -nappeja. Se on Sosiaalisessa Mediassa ihan luvallista.

5. Konvertoi sivustosi kävijöistä liidejä

Sitten kun kävijöitä alkaa tulla sivustollesi luo kampanja. Mieti tarjous, kehoita toimintaan ja ohjaa heidät sivulle, josta tarjouksen voi lunastaa. Testaa, mittaa ja paranna. Sitten tee uudestaan.

6. Hoida liidejä sähköpostimarkkinoinnilla

MarketingSherpan mukaan 70 % liideistäsi tulee ostamaan sinulta tai kilpailijoiltasi jotakin. Mutta he eivät välttämättä tee sitä heti.

Hoida liidejäsi lähettämällä heille säännöllisesti sähköpostiviestejä heidän kiinnostuksen kohteistaan. Noudata sähköpostimarkkinoinnin pelisääntöjä ja parhaita käytäntöjä. 

7. Optimoi sivustosi mobiililaitteita varten

Yhä suurempi osa ihmisistä käyttää jotakin mobiililaitetta sisällön löytämiseksi. Tee siis oman sisältösi selaaminen helpoksi myös mobiilikäyttöliittymään.

8. Analysoi, paranna ja toista

Aseta tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista. Analysoi mitä sivustollasi tapahtuu. Tee havaintoja ja korjausliikkeita. Opi ja paranna. Jotta se on mahdollista, tarvitset hyvän analysointi -ohjelmiston.

 

Saattaa kuulostaa monimutkaiselta mutta tee yksi askel kerrallaan. Ennemmin tai myöhemmin se kannattaa.

 

Mikäli olet lähdössä liikkeelle ja tarvitset apua, varaa tästä ilmainen 30 minuutin konsultointi.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

5 Asiaa, jotka Sinun tulisi tietää digimarkkinoinnin ostamisesta

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 12, 2011 @ 12:41 PM

Investointi digimarkkinointiin on hyvä ajatus. Palveluiden ostajan näkökulmasta tilanne saattaa näyttää sekavalta. Tarjolla on paljon ilmaisia työkaluja. Lisäksi löytyy eri osa-alueita kattavia maksullisia työkaluja. Puhumattakaan sisältöpalveluiden tarjoajista.

Peruskysymys on se, oletko investoimassa strategisesti vai taktisesti. Miten taktinen ja strateginen sitten eroavat toisistaan? Taktisessa toiminnassa saattaa riitttää esim. pelkkä sähöpostimarkkinointi -ohjelmisto tai palvelu. Strategisesti investoitaesssa halutaan käyttää kaikkia digimarkkinoinnin osa-alueita hyväksi. Vielä siten, että eri osa-alueet on integroitu keskenään. Strategisen etu taktiseen verrattuna on se, että tieto toimenpiteistä ja tuloksista kerätään automaattisesti samaan paikkaan. Silloin eri toimenpiteiden onnistumista voidaan verrata keskenään. Samoin voidaan analysoida miten eri toimenpiteet tukevat toisiaan. Näin löydetään parhaat kanavat ja niiden yhdistelmät kuhunkln tarkoitukseen. Kaikelle toiminnalle tulisi myös asettaa tarvoitteet.

Olemme koonneet tähän listan asioista, joita on hyvä harkita ennen kuin teet investointeja digimarkkinointiratkaisuihin!

1. Saatko tällä hetkellä yhtään asiakasta sivustosi kautta? 

Jos vastaus on ei, investointi digimarkkinointiin on hyvä idea.

2. Pystytkö seuraamaan eri toimenpiteiden investoinnin tuottoprosenttia ? 

Jos vastaus on ei, investointi oikeisiin työkaluihin on hyvä idea.

3. Pesevätkö kilpailijasi sinut avainsanoissa hakukoneissa? 

Jos näin on, investointi on ehdottomasti hyvä idea!

4. Osallistutko sosiaalisen median keskusteluihin, jotka liittyvät omaan liiketoiminta-alaasi? 

Jos ei, sitten sinun pitäisi ehdottomasti harkita sijoittamista oikeisiin työkaluihin ja palveluihin.

5. Onko sinulla muutama tunti viikossa aikaa digimarkkinoinnille? 

Digimarkkinointi vie aikaa. Ei paljon, mutta jonkun verran. Jos sinulla ei ole aikaa nyt. odota kunnes on ennen kuin teet invetointipäätöksen. Muuten et tule koskaan näkemään nousua sivustosi liikenteessä ja sen tuottamien liidien määrässä.

 

Totuus on, että digimarkkinointi on yleensä hyvä sijoitus jokaiselle yritykselle, jolla on verkkosivut. Unohdimmekö jotakin? Jos näin on, ole hyvä ja lisää ne kommentteihin! Sillä välin selvitä, sopiiko digimarkkinointi sinulle tilaamalla ilmainen HubSpot esittely.


Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi