Facebookin uudistusten johdosta on käyty paljon debatteja eri puolilla. Monet käyttäjät eivät ole toivottaneet uudistuksia tervetulleiksi. Johtopäätöksenä on, että ihmiset eivät yleisesti ottaen pidä muutoksesta. Facebook on kuitenkin muuttunut ja tulee muuttumaan vastakin. Miten muuutokset vaikuttavat yritysten toimintaan Facebookissa:
1. Uudessa Facebookissa ihmisten ei tarvitse ensin Tykätä yrityksestäsi kirjoittaakseen
kommentin. Aikaisemmin tämä oli toisin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kommentoijien joukkoon tulee myös kriittisemmin tuotteitasi ja palveluitasi kohtaan suhtautuvia ihmisiä.
Tuotteisiisi ja palveluihisi pettyneet ihmiset eivät aikaisemmin tulleet suoraan kertomaan pettymyksensä syytä. Jatkossa sekin on odotettavissa. Kysymyksessä ei ole vain uhka vaan myös mahdollisuus. Ensinnäkin vastaa heti ja avoimesti negatiiviseen palautteeseen. Lupaa laittaa asia kuntoon, jos vain suinkin voit. Toiseksi ota palautteesta opiksi, äläkä toista samaa virhettä uudelleen. Kolmanneksi voit kääntää keskustelun parannusehdotuksiin, jolloin saat kerättyä arvokasta tietoa tuote- ja palvelukehitykseen. Kaikkia ei voi aina miellyttää mutta tilanteesta kannattaa ottaa kaikki mahdollinen irti. Asiattomuudet tulee tietysti poistaa.
2. Uusi Facebookin aikajana suosii yrityksiä, jotka toimivat määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti.
Heillä on selkeä Facebook -strategia. Strategia pitää sisällään askelluksen siitä, mistä on lähdetty ja mihin ollaan menossa. Näin he tulevat olennaiseksi osaksi yksittäisen käyttäjän omaa aikajanaa. Mitä tiiviimmin tähän aikajanaan pääsee kietoutumaan sen parempi liiketoiminnan kannalta.
3. Uudessa Facebookissa annetaan muitakin toimintaan kehoittavia vaihtoehtoja kuin Tykkää. Tästä eteenpäin voit itse kirjoittaa Tykkää -kehotuksen tilalle minkä tahansa muun kehoituksen. Näin pääset tarkentamaan viestiäsi ja erottumaan niistä, jotka edelleen tyytyvät käyttämään pelkkää Tykkää -nappia. Joillekin sopii paremmin Liity tai Tilaa ja vastaavasti toisille Suosittele tai Katso.
4. Näyttää siltä, että uusi Facebook suosii niitä, jotka ovat valmiita investoimaan enemmän Facebookiin. Kilpailu presenssistä kiristyy sielläkin. On yhä vaikeampi päästä yksittäisen käyttäjän seinälle. Näkyvyyden varmistamiseksi joutuu ponnistelemaan entistä enemmän. Jos aikaisemmin on käyttänyt vain ilmaisia mahdollisuuksia, jatkossa joutuu harkitsemaan myös maksullisia vaihtoehtoja. Hyvä tapa on käyttää kolmansien osapuolien sovelluksia tai teettää omia puoleensa vetäviä sovelluksia. Maksettu Facebook -mainontakaan ei ole pois suljettu vaihtoehto.
Muutokset avaavat yrityksille uusia mahdollisuuksia. Toisaalta yritykset joutuvat varautumaan ottamaan vastaan entistä kriittisempää palautetta. Hyvin ennalta suunniteltuna ja oikein toteutettuna sekin voidaan kääntää voitoksi.
Miten itse ajattelit hyödyntää uusia mahdollisuuksia?