Internet-markkinointi blogi

Facebook markkinointi uudistuu 'Collections'- ominaisuuden avulla

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Oct 17, 2012 @ 02:42 PM

Facebook testaa muutaman suuren amerikkalaisen vähittäiskaupan kanssa uutta Pinterest- tyylistä ominaisuutta. Facebook kutsuu sitä nimellä 'Collections'. Se tekee markkinoijille mahdolliseksi lisätä 'Want' ja 'Collect'- napit uutissyötteen tuoteviesteihin. Sitä, lanseeraako Facebook ominaisuuden kaikkialle, ei vielä tiedetä. Saatika mikä sen suomenkielinen nimi tulee olemaan. 

Ominaisuus on selvästi tähdätty kilpailemaan suuren menestyksen saavuttaneen Pinterest- palvelun kanssa. Pinterest on varta vasten kehitetty erilaisten kuvakollaasien tekemiseen ja jakamiseen. 

Miten 'Collections' toimii?

Facebook'in mukaan Collections- syötteet näkyvät ihmisten uutisvirrassa ja he voivat olla vuorovaikutuksessa näiden kuvakokoelmien kanssa. Lisäksi ihmiset voivat jakaa niistä löytämiään mielenkiintoisia kuvia edelleen. Tällä hetkellä vain 7 amerikkalaista vähittäiskauppiasta on testissä mukana. Silti kaikki yhdysvaltalaiset Facebook- käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa näiden yritysten kanssa. Facebook testaa komea eri toimintoa siten, että se näyttää saman kokelman yhteydessä tasaisesti kutakin. Kukin kolmannes näkee yhden toiminnon kyseisen syötteen yhteydessä. Toiminnot ovat:

'Want', joka lisää tuotteen käyttäjän aikajanalle osaksi käyttäjän profiilia paikkaan 'Wishlist' = Toivelista

'Collect', joka lisää kohteen kokoelmaan 'Products' = Tuotteet 

'Like', joka on erikoisversio normaalista Tykkää- ominaisuudesta. Tykkäämisen lisäksi se lisää kohteen myös 'Products'- kohtaan

Vaikka 'Collections' on vapaasti yritysten sivujen käytössä, ne näkyvät vain sivujen faneille. Jos käyt Pottery Barn'in sivuilla etkä ole fani, et näe Pottery Barn'in 'Collections' syötettä. Sinun on Tykättävä sivua, jotta voit nähdä kyseiset viestit. 

Kuten sanottu tämä uusi palvelu on rajattu toistaiseksi vain USA:an, joten en päässyt omakohtaisesti testaamaan. Sain kuitenkin amerikan maalta kuvakaappauksia kyseisestä palvelusta, joten voimme käydä tätä uutta ominaisuutta läpi. Tässä esimerkissä käyttäjän kohdalle osui ominaisuus 'Collect'. 

Katsotaanpa mitä tapahtuu, kun Pottery Barn- fani klikkaa Collect- nappia kohteen kohdalla:

 

facebook collections esimerkki resized 600

 

Kuten kuvasta näkyy fani voi lisätä kohteen olemassa olevaan kokoelmaan. Joko valmiiksi luotuun kokoelmaan tai luoda kokonaan uuden. Kun valinta on tehty ja klikattu 'Tallenna'- nappia, kohde näkyy Facebook'in aikajanalla kuten seuraavassa kuvassa näkyy.


pamin facebook collections resized 600

Fani voi nyt muuttaa määrityksiä ketkä kyseisen syötteen voivat nähdä. Sen voi määritellä näkymään kaikille, kavereille, kavereiden kavereille, määrätylle ihmisryhmälle tai verkostolle. Markkinoijille on tietysti mieleen, jos kaikki fanit haluavat näyttää kyseisen syötteen kaikille mahdollisille henkilöille. Lisäksi markkinoijia miellyttää erityisesti se, että mahdollisimman moni klikkaa tuotteen nimeä. Tässä tapauksessa kun käyttäjä klikkaa "Antler Outdoor Pillow"- linkkiä, siirtyy käyttäjä sellaiseen Pottery Barn'in syötteeseen, jossa näkyy tuotteen hinta ja josta voi edelleen siistyä ostamaan kyseisen tuotteen, kuten alta käy selville:

 

facebook collections pillow resized 600


Mitä hyötyä markkinoijalle?

Mikäli Facebook päättää tarjota tämän ominaisuuden kaikille yrityssivuille, kannattaa ominaisuus ottaa välittömästi käyttöön. Erityisesti vähittäis- ja verkkokauppa hyötyvät ominaisuudesta varsinkin, jos fanit alkavat kerätä kuvakollaaseja ja lisäksi julkaisemaan ja jakamaan niitä. Jos tämä palvelu vielä liitetään Facebook'in mainostyökaluun on selvää, että halukkaita tämän kaltaisen maksullisen mainonnan käyttäjiä löytyy runsaasti.

Saadakseen täyden hyödyn tästä ominaisuudesta yrityksen on jatkossa entistä tärkeämpää kasvattaa tykkääjien määrää, koska kuvakokoelmat näkyvät vain faneille. Tavoitteena on saada mahdollisimman moni keräämään ja jakamaan kuvia sekä klikkaamaan itse tuotesivulle. Hyvin hyödynnettynä tämä ominaisuus auttaa yritystä saamaan asiakkaita suoraan Facebook'ista.

Mitä mieltä Sinä olet 'Collections'- ominaisuudesta?
 

Click me



Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

HubSpot 3: Toimintaan kehoittavat elementit ja sähköpostimarkkinointi

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 11, 2012 @ 09:44 AM

Tässä artikkelissa jatkamme uuden HubSpot 3:n ominaisuuksien käsittelyä.

Toimintaan kehoittavat elementit (Call-to-Action)

Toimintaan kehoittavat elementit pyytävät kävijää tekemään sen mitä haluat hänen tekevän. Miten muuten sisältöösi tutustuva henkilö voisi edetä prosessissa. Jokaisessa sisällössäsi tulee olla Tomintaan kehoittava elementti mukana. Se on usein muusta sisällöstä hyvin erottuva painonappi tai kirjoitettu lause.

HubSpot 3:n Toimintaan kehoittavien elementtien työkaluilla on helppo rakentaa ammattimaisen näköisiä painonappeja. Tykalussa on reaaliajassa päivittyvä esikatselu, josta näet koko ajan miltä ko. nappi näyttää. Sen jälkeen sijoitat napit eri sisältöjen yhteyteen esim. verkkosivuillesi. Mikä on ainutlaatuista on keskitetty painonappien hallinta. HubSpot kertoo Sinulle mille kaikille sivuille olet kyseisen painonapin sijoittanut. Jos jostain syystä haluat muuttaa kyseisen painonapin tekstiä tai visuaalista ilmettä käy se helposti ko. työkalulla. Kun tallennat uuden tuotoksesi näkyy se välittömästi kaikilla sivuilla, johon olet painonapin sijoittanut; oli ne sitten HubSpotin sisällä tai ulkopuolella. Maagista, eikö totta!

Analytiikka mittaa kuinka monta kertaa kyseistä painonappia on klikattu sekä kuinka monta saapumissivun lomaketta on täytetty ja lähetetty. Painonappeja tehdään aina kaksi eri versiota ja analytiikasta käy selville kumpi nappi toimii paremmin. Tätä kutsutaan A/B- testaukseksi. HubSpot 3 tukee täysin A/B- testausta. Se näyttää kävijöille automaattisesti kumpaakin eri versiota suurin piirteen yhtä monta kertaa ja kerää kummastakin versiosta erikseen tietoa. Tämä mahdollistaa sen, että näet analytiikasta kumpi versio toimii paremmin. Paremmin toimiva versio jätetään ja huonommin toimiva versio joko poistetaan käytöstä tai sitä pyritään parantamaan siten, että se toimii vielä paremmin kuin aikaisempi parempi versio. Aikaisemmin tämän kaltainen testaaminen oli vaivalloista. HubSpotin työkaluilla se on helppoa ja yksinkertaista.

Älykkäät Toimintaan kehoittavat elementit (Smart Call-to-Action)

Tämä on yksinkertaisinta käydä läpi esimerkin avulla. Vierailija, joka kävi sivuillamme kaksi viikkoa sitten, toimi kehoituksemme mukaan. Hän tuli saapumissivulle ja täytti lomakkeen. Nyt hän on palannut uudelleen käymään läpi verkkosivujamme. Jos näytämme hänelle saman Toimintaan kehoittavan elementin, jonka hän näki edellisellä kerralla ja toimi sen mukaan, menetämme mahdollisuuden. Meidän pitäisi pystyä tarjoamaan hänelle jotakin muuta, mikä edelleen vetää häntä alaspäin myyntisuppilossa. HubSpot 3 pitää sisällään älykkäät Toimintaan ohjaavat elementit. HubSPot 3 tietää kaiken sen vuorovaikutuksen, mitä kyseinen henkilö kanssamme on käynyt. Se tietää, että kyseinen henkilö on jo nähnyt ko. painonapin, klikannut sitä, täyttänyt lomakkeen ja konvertoitunut. Tässä tapuksessa kyseiselle henkilölle näytetäänkin toinen Toimintaan ohjaava elementti hänen aikaisemin näkemänsä sijaan. Mutta mikä on taikaa on se, että voit määritellä minkä tahansa tapahtuman tai tiedon laukaisemaan määrätyn painonapin näyttämisen kyseiselle henkilölle. Esimerkiksi, jos olet kysynyt jo aikaisemmin millä toimialalla kyseinen henkilö työskentelee ja olet tehnyt useita eri versioita painonapeista eri toimialojen mukaan, voit määrätä juuri hänen toimialaansa viittaavan painonapin näyttämisen kyseiselle henkilölle. Cool!

 

smart cta

 

Sähköpostimarkkinointityökalu

Erillinen sähköpostimarkkinointiohjelmisto käyttää omaa erillistä tietokantaansa. Muistathan säännön mitä enemmän tietokantoja sitä enemmän ongelmia. Koska kaikki tieto pitää pystyä yhdistämään keskenään on olennaista, että Sinulla on vain yksi yhteinen tietokanta. Mikäli näin ei ole, jää Sinulta paljon mahdollisuuksia ja tehokkuutta hyödyntämättä.

HubSpot 3:n sähköpostimarkkinointityökalu on aivan maailman luokan tasoa. Lisäksi se on automaattisesti yhdistetty kaikkiin muihin HubSpotin työkaluihin. Se käyttää samaa keskitettyä tieokantaa kuin kaikki muutkin HubSpot 3.n työkalut. Siten esim. kaikki sähköpostien välityksellä käyty vuorovaikutus siirtyy automaattisesti kyseisen liidin aikajanalle. 

Samoin kuin saapumissivutyökalussa sähköpostityökalussa on valmiita pohjia, joista voit valita mieleisesi. Kaikki HubSpot 3:n valmiit pohjat on tehty parhaiden käytäntöjen mukaan. Ne on käytännössä testattu sopimaan eri sähköpostiohjelmien ja mobiililaitteiden kanssa. Mikäli haluat kuitenkin laatia oman juuri Sinun yrityksesi tarpeisiin soivan erikoispohjan, on Sinun täysin mahdollista tuoda se HubSpotin sähköpostimarkkinointityökaluun.

Laadittaessa uusi sähköpostiviesti valitaan ensin sopiva pohja joko valmispohjista tai itse tuomasi räätälöity pohja. Kun pohja on valittu aukeaa editori, jolla varsinainen sisältö tuotetaan. Jälleen HubSpot näyttää reaaliajassa esikatseluikkunassa koko ajan työsi edistymisen. Pystyt tekemään kaiken yhdessä ja samassa ikkunassa. 

HubSpotin tutkimusten mukaan mitä henkilökohtaisempi sähköpostiviesti on sitä paremmin konversio tapahtuu. HubSpot 3 tarjoaa mitä parhaat personointityökalut. Voit puhutella vastaanottajaa koko nimellä tai etunimellä ja lisätä esim. vastaanottajan toimialan. Voit käyttää hyväksi kaikkia niitä tietoja, mitä tietokantaasi olet kerännyt. Voit lisätä minkä tahansa Toimintaan kehoittavan elementin olemassa olevasta tietopankistasi. Mikä on uutta HubSPot 3:ssa on se, että voit personoida myös lähettäjän. Esim. jos olet liittänyt Asiakkuudenhallintajärjestelmäsi HubSpotiin, voit määritellä viestin lähettäjäksi sen myyntihenkilön, jolle kyseinen asiakkakkuus on allokoitu.

 

sähköpostimarkkinointi

 

 

Uusi HubSPot 3.n sähköpostimarkkinointityökalu yhdessä seuraavassa artikkelissa esiteltävän WorkFlow- työkalun kanssa muodostavat aivan lyömättömän parin. Jo pelkästään nämä yhdessä nostavat internet markkinointisi aivan uudelle tasolle; jo esitellyistä ominaisuuksista puhumattakaan.

 

Toimintaan ohjaava elementti, call-to-action

Topics: internet markkinointi, konvertointi, HubSpot, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, HubSpot Tips

HubSpot 3:n sosiaalisen median ja laskeutumissivujen sovellukset

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Sep 20, 2012 @ 08:03 AM

Entistä älykkäämpi sosiaalisen median sovellus 

Kun sosiaalisesta mediasta aletaan puhua seuraa siitä väistämättä kaksi kysymystä: Mistä löytää siihen aikaa? Ja onko se todella sen arvoista? 

HubSpotin avulla on jo aikaisemminkin pystynyt selvittämään, kuinka monta asiakasta sosiaalinen media on tuottanut. Samoin HubSpotin kautta on voinut monitoroida mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu. Sen avulla on siten pysynyt sosiaalisessa mediassa ajantasalla sekä voinut osallistua itselle tärkeisiin keskusteluihin. HubSpot 3:n uudet työkalut nopeuttavat ja helpottavat edelleen sosiaalisen median hallintaa. 

Sosiaalisen julkaisun sovellus

Sosiaalisen median hallinta on ollut aikaa vievää ja kömpelöä varsinkin, jos on mukana useassa eri palvelussa. HubSpot 3:n uudistettu sosiaalisen julkaisun sovellus tuo tähän uudenlaisen helpotuksen. Olet verkossa selailemassa eri sisältöjä ja löydät jotakin todella mielenkiintoista. Haluat jakaa sen verkostollesi ja seuraajillesi. Nyt voit tehdä sen klikkaamalla yhtä nappia ollessasi verkossa missä tahansa. Eteesi avautuu ikkuna, jonka kautta voit helposti ja nopeasti jakaa ko. sisällön saman tien useissa eri sosiaalisen median palveluissa yhdellä kertaa.

 

sosiaalisen median ajastaminen

Sosiaalisten julkaisujen ajastaminen

Saatat löytää jonkin mielenkiintoisen sisällön sellaiseen aikaan vuorokaudesta, jolloin yleisösi on pienimmillään. Sosiaalisen julkaisun sovellus tarjoaa mahdollisuuden ajastaa sisällön jakamisen. Se jopa ehdottaa tutkimuksiin perustuvia optimaalisia julkaisuaikoja. Saatat haluta julkaista saman tärkeän viestin sekä aamulla että illalla, jotta saat aikaan mahdollisimman suuren kattavuuden. Nyt saman viestin voi ajastaa julkaistavaksi useamman kerran. Voit valita missä palveluissa viesti julkaistaan ja kuinka monta kertaa kyseinen sisältö julkaistaan. Lisäksi ajastimen avulla voit kätevästi toteuttaa oman sosiaalisen julkaisusuunnitelmasi, koska voit syöttää julkaisut jopa viikkoja ennen kyseistä ajankohtaa. Luonnollisesti ajastetut julkaisut voi tarvittaessa peruuttaa ennen kuin ne on julkaistu.

Sosiaalisen analytiikka

Miten sitten tiedämme toimiiko sosiaalinen media? Tuoko se liidejä ja asiakkaita? HubSPot 3:n sosiaalisen analytiikan avulla saamme vastauksen näihin kysymyksiin. Mitä HubSpot 3 tuo uutta on se, että nyt näet miten prospektisi ja liidisi ovat olleet vuorovaikutuksessa kanssasi sosiaalisen median kautta.   

 

sosiaalinen media analytiikka

 

Sosiaalisen julkaisun keskitetty ohjauspöytä näyttää Sinulle kaikki ne viestit, jotka olet lähettänyt ja laittanut jonoon julkaistavaksi. Nyt saat tietää, kun julkaiset esim. Facebookissa ja Twitterissä, kuinka monta henkilöä nimen omaan Sinun kontaktitietokannassasi olevista prospektista ja liidistä todella olivat vuorovaikutuksessa kanssasi. Analytiikka kertoo ketkä prospekteistasi ja liideistäsi reagoivat viestiisi ja mitä se sai aikaan. Saat nopeasti ja näppärästi palautetta toiminnastasi sosiaalisessa mediassa. Voit esimerkiksi nostaa tietyn liidin pistemäärää, koska hän on siirtynyt hieman alemmaksi myyntisuppilossa.

Kaikki Sinun ja liidin välinen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa jää näkyviin liidin aikajalle ja on sitä kautta hyödynnettävissä. Voit käyttää sosiaalisen median vuorovaikutusta yhtenä segmentoinnin kriteerinä ja kohdistaa eri segmenteille omia kampanjoita ja/tai siirtää heitä markkinointiautomaatiolla toteutettaviin vaalimisohjelmiin. Mitä personoidumpia viestejä pystyt liideille ja asiakkaille kohdistamaan sitä parempia tuloksia saat aikaan.

 

liidien segmentointi

 

Laskeutumissivusovellus

Laskeutumissivujen tarkoitus on vetää kävijää hieman alemmas myyntisuppilossa. Aikaisemmin laskeutumissivujen tekeminen oli aikaavievä prosessi, jossa tarvittiin IT-ihmisiä ja graafisia suunnitteljoita, jotta saatiin aikaan ammattimaisen näköinen lopputulos. 

HubSPot 3:ssa saapumissivusovellus on rakennettu kokonaan uudelleen. Sinne on lisätty runsas valikoima valmiita pohjia, joista voit valita juuri tavoitteeseesi sopivan. Kaikki pohjat on HubSpotin ammattisuunnittelijoiden käsin räätälöimiä. Ne on valmiiksi optimoitu ja kaikissa on sovellettu parhaita käytäntöjä.

 

luo ja testaa laskeutumissivu

Laskeutumissivun teon helppouteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Kun valmispohja on valittu, sen kuvaa tarvitsee vain klikata ja editori aukeaa. Editorissa voit muokata lasketumissivun mieleiseksesi. Samassa näkymässä on koko ajan reaaliajassa muuttuva esikatseluosio, josta näet, miltä aikaansaannoksesi sillä hetkellä näyttää. Lisäksi esikatseluosio seuraa mukana, kun kelaat saapumissivua alaspäin, joten se ei häviä näkyvistä, vaikka olisit sivun alalaidassa.

Lomake

Jokaisessa laskeutumissivussa on tiedonkeruuta varten oltava täytettävä lomake. Syötetyt tiedot tallettuvat kontaktitietokantaan. Nyt voit käyttää lomakkeiden teossa mitä tahansa tietokannan kenttää "vedä ja liitä"- periaatteella. Kentät voi järjestää uudelleen samalla periaatteella ilman mitään ohjelmointia tai muita kommervenkkejä. 

Älykkäät lomakkeet

Kaikkiin lomakkeisiin on automaattisesti tuotu älykkyyttä. Ne tunnistavat liidin ja näyttävät hänelle vain ne tietokentät, joiden keräämiä tietoja liidistä ei vielä ole ja piilottavat ne kentät, mitkä ovat jo tiedossa. Lisäksi lomake esitäyttää välttämättömien tietojen kentät kuten nimi ja sähköpostiosoite. Näin liidin ei tarvitse täyttää uudelleen ja uudelleen pitkiä lomakkeita saadakseen tuottamaasi uutta arvokasta sisältöä. Lomake lyhenee ja konversioprosentti nousee.

 

älykäs lomake

 

HubSPot 3:n uudet sosiaalisen median työkalut helpottavat ja nopeuttavat entisestään sosiaalisen median hallintaasi. Voit seurata, mitkä sosiaalisen median kanavat toimivat liiketoimintasi kannalta parhaiten. Voit osoittaa itsellesi ja muulle organisaatiollesi, kuinka sosiaalinen media tuottaa liidejä ja asiakkaita ja laskea investoinnin tuottoasteen. 

Uusi laskeutumissivutyökalu tekee Sinustakin laskeutumissivujen ammattilaisen. Voit jatkossa itse luoda laskeutumissivun murto-osassa entisestä aijasta. Älykkäiden lomakkeiden käyttö nostaa konversioasteitasi entisestään.

 

Varaa tästä ilmainen HubSpot 3 esittely.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, laskeutumissivu, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi, markkinointiautomaatio

HubSpot 3:n keskitetty kontaktitietokanta ja internet markkinointi

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, Sep 11, 2012 @ 02:31 PM

HubSpot 3 käsittää yhteensä 100 uutta ominaisuutta ja 10 kokonaan uutta tai uudelleen tehtyä sovellusta. Se, mikä tuo ylivoimaisen kilpailuedun on, että kaikki HubSpot'in sovellukset on yhdistetty toisiinsa. Myös kaikki nämä uudet sovellukset ovat yhteydessä sekä entisiin HubSpot'in sovelluksiin että keskenään. Tällä saadaan aikaan ainutlaatuinen yhtenäinen internetmarkkinointikokonaisuus.

 

HubSpot3 1+1=3

 

Uudistettu kontaktitietokanta

Jotta kontaktille saadaan aikaan Amazon.com'in kaltainen pitkälle viety henkilökohtainen kokemus, vaatii se yhden keskitetyn tietokannan, johon kaikki vuorovaikutustieto talletetaan. Jos esim. sähköpostitietokanta ja liiditietokanta on talletettu eri paikkaan, on hyvin haastavaa yhdistää nämä tiedot siten, että aikaansaadaan henkilökohtainen vuorovaikutuskokemus. HubSpot 3:n suurin yksittäinen iso uudistus on kaikkien sovellusten yhteinen kontaktitietokanta.

Kontaktitietokantaan kerätään kaikki se tieto, mitä kävijöistä kertyy heidän ollessa vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa esim. perustiedot kuten nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite jne. Lisäksi kontaktitietokanta on se osa HubSpot'ista, joka on yhteydessä asiakkuudenhallintajärjestelmäsi kanssa (CRM). Edellyttäen tietysti, että kyseinen integraatio on tehty. HubSpot voi imeä tiedot asiakkuudenhallintajärjestelmästä ja vastaavasti palauttaa sinne ylläpidetyt tiedot. Kontaktitietokantaan voi tuoda ulkopuolelta tietoja .csv-muodossa. CSV on yksi yleinen kontaktietojen siirtomuoto. CSV-tiedoston voi luoda esim. Microsoft Excel- ohjelmalla.

Uutta HubSpot 3:ssa on se, että aikaisempien valmiiden tietokenttien lisäksi markkinoija voi nyt itse lisätä uusia vapaavalintaisia kenttiä kontaktitietokantaan. Näitä lisäkenttiä voi luoda peräti 1.000 kappaletta. Tietokenttien paikkaa voi vapaasti lennosta muuttaa, jolloin kukin voi luoda omien tarpeidensa mukaisen näkymän kontaktitietoihin. 

 

kontaktitietokanta

Käyttäytymiseen perustuvan tiedon keruu

Kaikki edellä mainittu on upeata mutta ei vielä taianomaista. Mikä on taianomaista on se, että myös kaikki kontaktin käyttäytymisestä saatava tieto talletetaan tähän yhteen ja samaan paikkaan. Jokainen verkkosivustosi yksittäinen sivu, jolla henkilö on käynyt, jokainen markkinointisähköpostisi, jonka henkilö on avannut ja jota hän on klikannut, jokainen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa kuten LinkedIn, Facebook, Twitter tai YouTube, jonka henkilö on kanssasi käynyt, talletetaan kontaktitietokantaan. 

Uusi aikajana

Kontaktitietokantaan kertyy siten valtavasti tietoa kaikesta siitä, miten prospektit, liidit ja asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa kanssasi. Tämä tuo mukanaan haasteen siitä, miten tämä kaikki tieto esitetään visuaalisesti siten, että se on helposti hyödynnettävissä. HubSpot 3 on ratkaissut asian ottamalla käyttöön samanlaisen aikajanan kuin mihin Facebook siirtyi muutama kuukausi sitten. Samassa näkymässä näytetään sekä kaikki kontaktin kanssa käyty vuorovaikutus aikajanalle istutettuna että kaikki kontaktin muut tiedot, mitä hänestä on saatu kerättyä. Näin on helppo yhdellä vilkaisulla saada käsitys henkilön profiilista sekä siitä, missä myyntisuppilon vaiheessa hän on. 

Dynaaminen segmentointi

Kontaktin kovien tietojen ja käyttäytymistietojen yhdistäminen mahdollistaa yhä tarkempien segmenttien luomisen. Mitä enemmän kontaktista tiedämme sitä henkilökohtaisemmin voimme häntä palvella. Nyt, kun on mahdollista ottaa myös käyttäytymiseen perustuvat tiedot segmentoinnin pohjaksi, pystymme todella tuottamaan kontaktille sellaista markkinointia, jota hän rakastaa. Voimme muodostaa esim. sellaisen segmentin, johon kuuluvat ne henkilöt, jotka ovat katsoneet hinnastoamme viimeisen 30 päivän aikana, ladanneet oppaamme tuotteemme käytöstä sekä edelleenjakaneet Twiittimme tuoteoppaastamme. Tämän perusteella voimme muotoilla sähköpostilähetyksen, joka todella puhuttelee kyseistä segmenttiä ja saa aikaan korkean konvertointiasteen.

HubSpot 3 ja uudistettu kontaktitietokanta siihen yhdistettyine sovelluksineen antaa meille mahdollisuuden viedä markkinointimme aivan uudelle tasolle. Sen hyödyntäminen jää kunkin oman ammattitaidon varaan mutta jo nyt voidaan todeta, että se ei ainakaan jää työkaluista kiinni.

Varaa tästä ilmainen aika HubSpot3 esittelyyn.

Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, HubSpot, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, blogi, markkinointiautomaatio

HubSpot3, internet markkinointi ennen näkemättömälle tasolle

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 05, 2012 @ 04:48 PM

HubSpot3 logo

 

HubSpot julkisti viime viikolla vallankumouksellisen uuden version maailman johtavasta internetmarkkinointiohjelmistostaan. HubSpot on käyttänyt viimeisen vuoden HubSpot3:n kehittämiseen. Odotettu julkistus saatiinkin sitten viime viikolla Inbound12- konferenssissa, Bostonissa. 

"Perinteisen markkinoinnin pelikirja on murtunut ja HubSpot3 mahdollistaa sellaisen markkinoinnin tekemisen, jota ihmiset rakastavat. Me olemme kehittäneet HubSpot3:n nimen omaan rakkaudesta markkinointiin" Brian Halligan, HubSpotin perustaja ja pääjohtaja sanoi julkistustilaisuudessa.

"Tämä hetki, mikä tapahtuu juuri nyt, on yksi maagisista hetkistä elämässäni." sanoi Dharmesh Shah, HubSpotin tekninen johtaja ja toinen perustaja.

HubSpot on jo entuudestaan ollut maailman ykkönen. Nyt se hyppää kertaheitolla aivan ennen näkemättömälle tasolle. Olemassa olevia työkaluja on uudistettu ja uusia työkaluja lisätty. Kehitys perustuu yli 6.500:n HubSpotin käyttäjän kokemuksiin. Kaikkiaan HubSpot3:ssa on 10 uutta tai uudistettua elementtiä.

Sen perusteella, mitä tähän mennessä on nähty HubSpot3:sta, nostaa se internetmarkkinoinnin aivan  uudelle tasolle. HubSpot3:n avulla internetmarkkinoija pääsee lähelle sellaista personointia, missä Amazon ja NetFlix tänä päivänä ovat. Amazon on upottanut personointityökaluihinsa satoja miljoonia dollareita. HubSpot3- käyttäjät pääsevät samantyyppisiin personointityökaluihin kiinni siihen verrattuna aivan pikkurahalla; vain muutamalla sadalla eurolla kuussa.

Mitä uutta HubSpot 3 sitten konkreettisesti tuo?

Uudistettu kontaktitietokanta: Kontaktitiedot on alati muuttuva tietoportaali yrityksen yleisöstä (prospektit, liidit ja asiakkaat). Kontakteihin kerätään tiedot liidien ja asiakkaiden profiileista. Profiilia mukautetaan automaattisesti perustuen kontaktin muuttuviin mieltymyksiin ja preferensseihin. Nämä johdetaan siitä tiedosta, miten kontakti on vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa. Se oppii ja sitä kautta auttaa Sinua räätälöimään sisältöä toimitettavaksi prospektille.

Sähköpostit: Sähköpostijärjestelmä on tiiviisti integroitu kontaktitietokantaan, työnkulkuihin, sosiaaliseen mediaan, dynaamiseen sisältöön ja yrityksen CRM-järjestelmään. Se mahdollistaa paremman personoinnin ja toimituskyvyn kuin koskaan ennen. Lisäksi se tarjoaa aikaisempaa enemmän valmispohjia ja vaihtoehtoja lähettämiseen. Käytännössä se mahdollistaa kaiken sen, mitä johtavat sähköpostimarkkinointijärjestelmiä tarjoavat yritykset ovat tähän mennessä pystyneet tarjoamaan. Se mikä tekee HubSpot3:n sähköpostimarkkinointijärjestelmästä ainutlaatuisen, on sen sisään rakennettu integrointi muihin HubSpot3:n työkaluihin.  

Työnkulut: Työnkulut hyödyntää valtavaa kontaktietokannan tietomäärää ja sarjaa markkinoijan asettamia sääntöjä. Niiden avulla luodaan dynaamisesti kehittyviä segmenttejä ja automatisoidaan markkinoinnin toimenpiteitä. Pohjimmiltaan on kyse siitä, että työnkulut auttavat Sinua toimittamaan liidiesi haluamat sisällöt siten, miten he ne haluavat perustuen siihen, miten he ovat aiemmin olleet vuorovaikutustilanteissa sisältöjesi kanssa.

Laskeutumissivut: Laskeutumissivutyökalu on rakennettu uudestaan ja integroitu kontaktitietokantaan, CRM-järjestelmiin, sähköpostiin, dynaamisiin komponentteihin ja sosiaalisen mediaan. Käyttämällä uutta laskeutumissivutyökalua, markkinoijat voivat rakentaa, toteuttaa ja mitata kononaisia monikanavakampanjoita yhdestä paikasta.

Älykkäät Toimintaan ohjaavat elementit = TOE: Nyt, kun Toimintaan Ohjaavat Eementit on irrotettu kontaktitietokannasta, HubSpot3 mahdollistaa kuvien ja toimintaan ohjaavien elementtien näyttämisen sen mukaan, miten ne mukautuvat vastaamaan kyseisen henkilön mielenkiinnon kohteita ja tallennettuja ominaisuuksia.

Sosiaalinen media: Uusi integrointi on tehty suoraan kontaktitietokantaan. Sen seurauksena HubSpotin sosiaalisen median työkalut mahdollistavat liidin sosiaalisten aktiviteettien seuraamisen ja dynaamisten segmenttien luomisen sen pohjalta, miten kaikkein sitoutuneimmat sosiaalisen median seuraajat käyttäytyvät. Sen lisäksi HubSpotin sosiaalisen median sovelluksessa on nyt sisäänrakennettu näkymä kaikkeen Twitter- ja Facebook- vuorovaikutustoimintaan, joka mahdollistaa vastaamisen ja seuraamisen. Koska sosiaalinen informaatio on osa uutta kontaktitietokantaa, voit käynnistää liidin vaalimisviestit perustuen sosiaaliseen käyttäytymiseen. Tämä tekee siitä todellisen internetmarkkinoinin sitouttamistyökalun.

 

HubSpot3:n uudet ja uudistetut työkalut antavat markkinoijalle aivan uudet mahdollisuudet tehokkaan internetmarkkinoinnin toteuttamiseen. Mikä parasta kaikki nykyiset HubSpot- käyttäjät saavat uudet työkalut käyttöönsä ilman lisämaksua. Siirtyminen uusiin työkaluihin tapahtuu vaiheittain ja se on jo alkanut. Uudet HubSpot -käyttäjät saavat uudet ominaisuudet käyttöönsä heti alusta.

 

Varaa heti aika HubSpot3- esittelyyn

 



Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

9 Vinkkiä hyvän Sähköpostimarkkinointi viestin kirjoittamiseen

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, May 14, 2012 @ 04:39 PM

Sähköpostin otsikko ja sisältö ratkaisevat ryhtyykö vastaanottaja niihin toimenpiteisiin, joitasähköpostimarkkinointi viesti tavoittelemme. Viestin otsikko ratkaisee sen, avaako vastaanottaja lainkaan postiamme. Sisältö ratkaisee sen, pääsemmekö tavoitteeseemme. Hyvin kirjoitettu pelkkää tekstiä sisältävä sähköposti voi toimia aivan yhtä hyvin, jopa paremmin, kuin viimeiseen asti hiotun visuaalisen toteutuksen ja kaikenlaisia kilkuttimia sisältävä sähköposti. 

Miten hyvä sähköpostimarkkinointikirje sitten kirjoitetaan? Seuraavan kerran kun luonnostelet viestisi markkinointiautomaatio -ohjelmaan tai kertalähetykseen, käy se läpi seuraavien ohjeiden suhteen.

Houkuttelevan viestin otsikon kirjoittaminen

1. Käytä toiminnallista kieltä

Toiminnallista kieltä voi kirjoittaa käyttämättä verbejä. Toki, ainakin aluksi, kannattaa otsikko rakentaa verbien avulla. Hyviä verbejä ovat esim. lataa, varaa, ota, kysy, osta. Ne kaikki viittaavat tismalleen siihen, mitä vastaanottaja voi meilin avulla tehdä. Esim. "Lataa ilmainen eKirja". Toisaalta voit myös käyttää selkeää kiertoilmaisua esim. Älä anna Bändin konsertin mennä ohi suun". Suora ilmaisu olisi esim. "Osta liput Bändin konserttiin".

2. Henkilökohtaista silloin, kun se on mahdolista

Segmentoi vastaanottajat huolella. Henkilökohtaisesti puhutteleva sähköpostiviesti on helpompi kirjoittaa mahdollisimman samankaltaisille vastaanottajille. Hyvin segmentoidut sähköpostit tuottavat paljon paremman tuloksen kuin hyvin heterogeeniselle joukolle lähetetyt. Kirjoita siis perhokalastajille erilailla kuin pilkkijöille. Toki molemmat harrastavat kalastusta mutta aivan eri lähtökohdista.

3. Viestin otsikon tulee olla täysin selvä ja houkutteleva

Kaikkein tärkeintä on otsikon selkeys. Kirjoita ensin selkeä otsikko ja vasta sen jälkeen mieti saako siitä myös houkuttelevan. Älä koskaan uhraa selkeyttä viihdyttävyyden vuoksi.

4. Pidä otsikko ja sisältöteksti tiukasti linjassa

On erittäin tärkeää, että otsikko ja sisältöteksti vastaavat tarkasti toisiaan. Tavoitteemmehan on saada vastaanottaja toimimaan otsikkomme viittaamalla tavalla. Mitä otsikko lupaa, sen sisältöteksti lunastaa.

Houkuttelevan viestin kirjoittaminen

Selkeän ja houkuttelevan otsikon avulla sinulla on nyt vastaanottajien jakamaton huomio varsinaiseen tekstiisi. Käytä se hyväksesi seuraavasti.

5. Luo yhteys

Aloita kertomalla vastaanottajalle, mistä toisenne tunnette. Voit aloittaa esim. "Latasit eKirjamme Perhokalastus arktisilla alueilla,". Kun muistutamme mieleen, että vastaanottaja on tutustunut tuottamaamme hienoon sisältöön jo aikaisemmin, on paljon todennäköisempää, että han jatkaa lukemista ja toimii haluamallamme tavalla.

6. Kirjoita toisessa persoonassa

Toisessa persoonassa kirjoittaminen tarkoittaa sitä, että kohdistat tekstin vastaanottajaan; etkä sinuun itseesi. Hyvä testi on se, että laske kuinka monta kertaa käytät sanoja "Sinä", "Sinun" ja "Sinulle" verrattuna sanoihin "Me", "Meidän" ja "Meille". Sinä-sanoja tulisi olla kaksi kertaa enemmän kuin Me-sanoja.

7. Puhu hyödyistä, älä ominaisuuksista

Sinä tiedät viestisi arvon mutta vastaanottaja ei sitä vielä tiedä. Kerro siis, mitä hyötyä voit vastaanottajalle tuottaa. Vastaanottajaa kiinnostaa vain se, mitä hyötyä Sinusta on juuri hänelle. Ominaisuuksien luetteleminen ei avaa vastaanottajalle tuotteesi tai palvelusi hyötyjä.

8. Ole lyhyt

Mitä pienemmällä määrällä tekstiä selviät sen parempi. Suurin osa vastaanottajista ei lue sanasta sanaan viestiäsi vaan silmäilee sitä. Mitä vähemmän tekstiä viestissä on sitä nopeammin ja helpommin vastaanottajalle hyödyt ja toivotut toimenpiteet selviävät. Mikäli tarvitsen paljon tekstiä selvittääksesi asiasi, tarkista onko segmentointi riittävän tarkka tai yritätkö ahtaa liian monta asiaa samaan sähköpostiin.  

9. Käytä myös toimintaankehotuksissa toiminnallista kieltä

Jokaisessa sähköpostissasi tulisi olla kehoitus toimintaan. Ilman sitä, viesti on turha edes lähettää. Kaikkein tärkeintä on se, että toimintaan kehoitus on helppo tunnistaa. Se on ensiarvoisen tärkeää jo senkin kannalta, että suurin osa vastaanottajista vain silmäilee viestiäsi. Voit itse valita käytätkö tekstimuotoa vai painonappia. Muista kuitenkin, että kaikki vastaanottajat eivät lataa viestin kuvia. Muutenkin kuvien määrä on hyvä pitää minimissä. Välttämättä et tarvitse muita kuvia kuin viestin yläosassa olevan oman logosi siältävän bannerin. Käytä toimintaanohjauksissa sellaisia verbejä kuten "Pyydä", "Varaa", "Tilaa" jne.

 

Pyydä ilmainen Sähköpostimarkkinoinnin konsultointi

 

 

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi: Mittaaminen ja tavoitteet

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, May 08, 2012 @ 04:02 PM

Oikein käytettynä sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa muuttaa potentiaalisia asiakkaitasähköpostimarkkinointi ostaviksi asiakkaiksi. Sen jälkeen, kun kävijä on saatu muunnettua verkkoliikenteestämme tunnistettavaksi henkilöksi, vähintään sähköpostiosoitteen muodossa, on aika jatkaa vuorovaikutusta. Sähköpostimarkkinoinnilla joko saattelemme potentiaalista asiakasta lopulliseen päämäärään eli ostotaphtumaan tai teemme suoran tarjouksen ostaa nyt heti. Huomaa, että Inbound Marketing -menetelmään ei kuulu sellaisten sähköpostikampanjoiden toteuttaminen, jossa meillä ei ole mitään aikaisempaa yhteyttä kyseiseen henkilöön.

Tavoitteiden asettaminen

Kaikelle sähköpostimarkkinoinnille tulee asettaa tavoitteet ja mittarit. Suosittelemme vähintään seuraavaa 4:ää eri mittari ja niille tavoitteita:

1. Klikkausaste

Klikkausasteella tarkoitetaan sitä osuutta vastaanottajista, jotka klikkasivat jotakin sähköpostissamme olevaa linkkiä. Toisin sanoen viestimme oli heidän mielestään riittävän houkutteleva, jotta he halusivat tietää asiasta lisää tai ryhtyä haluamaamme toimeen. Klikkausastetta mitataan sekä henkilömääränä että prosenttina. Klikkausprosentin vaihteluväli on suuri. Voit ottaa ensimmäiseksi vertailukohdaksi yleisen klikkausprosentin, joka on 5 %. Tosin se riippuu monesta eri tekijästä esim. kohderyhmä, tarjoama ja mitä kampanjalla tavoitellaan. Tärkeintä onkin, että seuraat omien kampanjoidesi klikkausprosenttia kokonaisuutena sekä kohderyhmittäin ja pyrit koko ajan parantamaan tuloksia. Esim. Emailstatcenter.com tuottaa erilaista tietoa sähköpostikampanjoista.

Huomaa, että avattujen sähköpostien määrä tai prosentti ei ole olennaista. Ensinnäkin, mittaustapa on vajavainen, koska vastaanottaja voi lukea viestimme esikatselulla. Tällöin meille ei välity tietoa avaamisesta. Toiseksi, tavoitteemme on saada mahdollisimman moni vastaanottaja reagoimaan viestiimme. Sen takia vain todellinen toimintaan johtava käyttäytyminen on meille olennaista.

2. Konversioaste

Konversioasteella tarkoitetaan sitä prosenttia vastaanottajista, jotka tekevät haluamamme toimenpiteen tullessaan saapumissivulle. Linkin tulee aina johtaa saapumissivulle. jossa esittelemme tarjontamme tarkemmin ja kehoitamme toimimaan haluamallamme tavalla. Saapumissivun tarkoituksena on saada vastaanottaja esim. osallistumaan webinaariin, lataamaan tarjoamaamme sisältöä, ostamaan tuotteemme eli toimimaan sen mukaan, mikä päätavoite kampanjallemme on alun perin asetettu.  

 3. Uusien potentiaalisten asiakkaiden määrä

Vaikka sähköpostikampanjamme on suunnattu olemassa oleville potentiaalisille asiakkaille on täysin mahdollista, että se tuottaa uusia potentiaalisia asikkaita. Tämä johtuu siitä, että vastaanottajat saattavat välittää sähköpostimme omille kontakteilleen ja/tai jakaa sen sosiaalisessa mediassa. Sen takia sähköpostissamme tulee olla helpot ja yksinkertaiset työkalut jakaa sitä eteenpäin.

Uusien potentiaalisten asiakkaiden määrää mitataan sekä prosentteina että henkilömääränä. Prosentti tulee kaavasta uusien konvertoituneiden määrä/tuntemattomat kävijät. Henkilömäärä on luonnollisesti se määrä ennestään meille tuntemattomista kävijöistä, jotka konvertoituivat saapumissivumme avulla.

4. Listalta poistuvien määrä

Hyvään sähköpostimarkkinointikäytäntöön kuuluu, että viestissä on aina mukana mahdollisuus poistua vastaanottajien listalta. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin saada täysin tuntemattomalta yritykseltä täysin yhdentekeviä tarjouksia yhä uudelleen ja uudelleen.

Listalta poistuvien määrää mitataan prosentteina suhteella poistuvat/vastaanottajien määrä. Luonnollisesti pyrimme siihen, että poistuvien määrä on mahdollisimman pieni alle 2 %; mielummin alle 1 %. Jos suunnittelemmme huolellisesti kampanjamme ja kohdistamme sen sopiville vastaanottajille, poistuvien määrä pysyy pienenä.

Mittaamalla näitä neljää eri mittaria ja asettamalla niille tavoitteet, onnistut sähköpostimarkkinoinnissasi kerta kerralta paremmin.

 

Tilaa ilmainen 30 minuutin sähköpostimarkkinointi konsultointi 



Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi

Tutkimus englantilaisten IT yritysten markkinointi- ja myyntiaktiviteeteista

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Apr 05, 2012 @ 05:24 PM

Englantilainen Tracepoint on haastatellut 150:tä englantilaista johtajaa, joilla on markkinoinninmarkkinointi tutkimus kokonaisvastuu IT jälleenmyyjäorganisaatioissa. Tracepointin tutkimustulokset yhdistettynä tässä muihin tutkimuksiin, antavat mielenkiintoisen mahdollisuuden suomalaisille IT -alan yrityksille verrata oman yrityksen toimintatapaa ja tuloksia.

1. IT -jälleenmyyjien suurin haaste

75% vastaajista koki uusien asiakkaiden hankinnan kaikkein suurimmaksi haasteeksi. Tutkimus paljasti myös sen tosiasian, että 87%:lla puuttuu uusien liidien generointimetodi ja -prosessi. Vaikka suurin osa IT -yhtiöistä tarvitsee tänä päivänä lisää liidejä saadakseen edes saman verran myyntiä kuin aikaisemmin (Lähde: IDC Customer Experience Survey).

2. Markkinointibudjetti

Pienten ja keskisuurten yritysten markkinointibudjetti on 5-11% liikevaihdosta (Lähde: Marketing Sherpa). Tracepointin mukaan vain 35% saa päämiehen mukaan yhteisiin markkinontitoimenpiteisiin. 48% teknologiayrityksistä tulee käyttämään aikaisempaa enemmän rahaa markkinointiin seuraavan 12 kuukauden aikana (Lähde: B2B Marcomms agencies), joten hvyille ehdotuksille jälleenmyyjien puolelta on jatkossa varmasti tilaa.

3. Markkinointiresursst

52% IT -jälleenmyyjistä on ulkoistanut markkinoinnin mutta vain 9% sanoi, että tulokset ovat kaikkein tärkein kriteeri ulkoistuspartnerin valinnassa. Sisäisten resurssien puute on suurin este uusien markkinointimenetelmien käyttöönotolle (Lähde: Marketing Sherpa).

4. Sisältömarkkinointi

93% IT yrityksistä käyttää sisältömarkkinointia vetääkseen sisään uusia potentiaalisia asiakkaita (Lähde: CMI ja MarketingProffs). 41% pitää sitouttavan sisällön tuottamista suurimpana haasteena (Lähde: CMI ja MarketingProffs). Vain 36% tuottaa sisältöä asiakkaiden todellisiin ongelmiin (Lähde: B2B Technology Marketing Community).

5. Prosessi

B2B markkinoijilla on ollut viime ajat todella kiire mutta silti 80% myyntijohtajista kokee, että heillä ei ole yhteistä markkinointi-myyntiprosessia (Lähde: Tracepoint). Monimutkaisissa ostotapahtumissa 70% ostoprosessista on jo ohi ennen kuin potentiaaliset asiakkaat ovat halukkaita olemaan yhteydessä myyntihenkilön kanssa (Lähde: SiriusDecisions).

6. Data

70% markkinoijista ovat huolissaan miten pärjätä lisääntyneen uuden datan määrän ja datan vaihtelun kanssa. Vain 26% mittaavat blogiaan ja 40% seuraa mitään online-kommunikaatiota (Lähde: IBM). Kahdeksan kymmenestä yrityksestä ovay sitä mieltä, että huono data on vaikuttanut heidän liidien generointitoimenpiteisiinsä (Lähde: DemandGen Report study).

IT -yrityksiä on aina pidetty kohtuullisen edistyksillisä mitä tulee markkinointiin ja myyntiin. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, että ne painiskelevat hyvin samankaltaisten ongelmien kanssa kuin muidenkin toimialojen yritykset.

Mikäli haluat tietää lisää maailman parhaasta internet markkinoinnin menetelmästä, prosessista ja ohjelmistosta, varaa ilmainen 30 minuutin konsultointi.

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto

6 parasta sähköpostimarkkinointi käytäntöä

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Mar 23, 2012 @ 12:58 PM

Inbound Marketing -metodi rajaa tarkasti sen, kenelle sähköpostia voidaan lähettää.sähköpostimarkkinointi resized 600 Sähköpostiosoitteiden ostaminen ulkopuoliselta palveluntarjoajalta ja sitten sähköpostien tykittäminen heille, ei kuulu metodiin. Sen katsotaan saavan paljon enemmän haittaa kuin hyötyä aikaan. Inbound Marketingissa sähköposteja lähetetään vain henkilöille, joilla on jo jonkin tason suhde yritykseen. Nämä tässä artikkelissa esitetyt parhaat käytännöt koskevat vain sellaista sähköpostiviestintää.

1. Lähettäjän nimi ja osoite

Lähetä sähköpostit henkilön nimellä ja yrityksen osoitteella. Muista, että viestintä on ihmiseltä ihmiselle, ei yritykseltä ihmiselle. Poikeuksena on ns. noreply -viestit, joihin ei voi vastata.

2. Aihe

Aihe ratkaisee sen avaako vastaanottaja sähköpostia vai ei. Aiheen tulisi olla henkilökohtainen ja puhutteleva eikä liian pitkä. Hyvä aihe on maksimissaan 45 merkkiä pitkä. Kannattaa testata muutamaa eri variaatiota.

3. Ulkonäkö

Suositus on, että yrityksellä on yksi ainoa sähköpostimalli ja mallista jalostettu uutiskirjeversio. Tällä pyritään siihen, että vastaanottaja tunnistaa meidän viestimme ja suhtautuu siihen myönteisesti. Hyvä sähköpostimalli löytyy vain muuttamalla elementti kerrallaan ns. A/B -testi ja sitten testaamalla. Erot löytyvät mittaamalla klikkausprosentti, peruutusten määrä sekä tavoitteiden saavuttaminen.

4. Sisältö

Jokaisella sähköpostikampanjalla oli se sitten potentiaalisen asiakkaan vaalimisohjelma tai markkinointiautomaatiota tulee olla tavoite. Tavoitteen saavuttamiseksi kannatta sisällön suhteen noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Otsikko on ensimmäinen asia, minkä henkilö näkee avattuaan sähköpostin. Sen tulee olla johdonmukainen sähköpostin aiheen kanssa.
  • Sisällön asettelu tehdään siten, että tärkein asia on aina alussa.
  • Toimintaan kehoitus tulee aina olla mukana. Toimintaan kehoituksen tulee olla linjassa aiheen kanssa.
  • Sosiaalisen median jakolinkit pitää liittää kuhunkin sähköpostiin. Voit itse testata onko ne parempi olla ylhäällä vai alhaalla. Nykyinen käytäntö esim. blogeissa on se, että ne ovat heti alussa. 
  • Kuvien määrä kannattaa harkita tarkkaan. Kullakin kuvalla täytyy olla tarkoitus. Välttämättä viesti ei vaadi kuvaa lainkaan.
  • Linkit ovat olennainen osa sähköpostia. Sisällytä linkki aina ensimmäiseen tai viimeistään toiseen lauseeseen. Oikea linkkien määrä löytyy testaamalla. Jos saavutat hyvät linkkien klikkaustulokset, lisää linkkien määrää.
  • Sähköpostin pituus vaihtelee aiheen mukaan. Yritä pääsääntöisesti viestiä lyhyesti ja ytimekkäästi. Ihmisillä ei ole aikaa tai halua lukea kovin pitkiä viestejä. Jos vastaanottajat klikkaavat vain ensimmäistä linkkiä, on viestiä syytä lyhentää.

5. Ajoitus

Ajoitus pitää sisällään sen, minä päivänä ja mihin aikaan sähköposti kannattaa lähettää. Poislukien markkinointiautomaation viestit, jotka lähetetään heti kun ennakkoon asetetuissa säännöissä määriteltyä käyttäytymistä tapahtuu. Ajoitus löytyy kokeilemalla. Älä unohda testata viikonloppuja.

6. Määrä

Oikea määrä löytyy testaamalla. Yleisestä uskomuksesta poiketen tiheä lähetys ei karkoita vastaanottajia edellyttäen, että informaatio on relevanttia. Päin vastoin tulokset voivat jopa parantua, jos viestejä lähetetään tiuhaan. 

 

Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa viedä potentiaalista asiakasta myyntisuppilossa kohti haluttua lopputulosta. Lisäksi se on markkinointiautomaation käytännöllisin toteutustapa. Sitä pitää kuitenkin käyttää harkiten, eikä syyllistyä spämmäämiseen.

Topics: internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

Markkinointipersoona internet markkinoinnissa

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, Mar 12, 2012 @ 06:50 PM

Internet markkinoinnissa on olennaista muistaa kohdistaa kaikki sisältö ihmiselle; ei yritykselle.markkinointipersoona resized 600 Tämä vaikuttaa käyttämääsi kieleen ja siihen, millä tavalla ilmaiset itseäsi. Ote on siis pidettävä henkilökohtaisena. Lisäksi täytyy ensiksi aina päättää mihin kohtaan markkinointi- ja myyntisuppiloa kyseinen sisältö on kohdistettu. 

Markkinoijan suurin virhe on tuottaa sisältöjä itselleen. Me-keskeinen, yrityksemme ja tuotteidemme kehuminen saattaa johtaa ikävään ja tylsään sisältöön, jota kukaan ei lue saatika jaa. Sisällön jakaminen on internet markkinoinnin keskeisiä tavoitteita. Jos yrityksessä on useita eri henkilöitä tuottamassa sisältöä, tarvitaan työkalut siihen, että tuotettu sisältö pysyy yhtenäisenä. Markkinointipersoonien käyttäminen auttaa pitämään sisällöt yhtenäisinä ja vastaanottajan näkökulmasta tuotettuina.

Miten Markkinointipersoona rakennetaan

Markkinointipersoonan rakentaminen ei käy ihan käden käänteessä. Siihen kannattaa irrottaa aikaa, koska se tuottaa suuren lisäarvon. Markkinointipersoonan luominen kyllä onnistuu tiimiltä kuin tiimiltä. Rakentaminen aloitetaan perusasioista ja persoonaa jalostetaan ajan myötä.

Vastaamalla seuraaviin kysymyksiin pääset hyvin liikkeelle:

  • Minkälainen on tyypillinen tuotteidemme ja palveluidemme ostaja?
  • Minkälainen on hänen demografiansa?
  • Mitkä ovat hänen motivaation lähteensä elämässä, työssä ja vapaalla?
  • Mitkä ovat hänen suurimpia menestyksen esteitään tai haasteitaan työssä tai vapaa-aikana?
  • Miten hän käyttää tietoa tänä päivänä?
  • Kuka vaikuttaa hänen päätöksiinsä?

Vastaamalla näihin kysymyksiin Sinulla on jo riittävästi tietoa markkinointipersoonastasi. Toista prosessi siten, että luot 3-4 eri markkinointipersoonaa. Persoonalle kannatta antaa ihan oikea nimi esim. Yrjö Yrittäjä. Silloin voit helpommin ajatella, mitä Yrjö saattaa tai ei saata tarvita tai haluta. Koko sisältöä tuottavan tiimin on helpompi samaistua häneen ja persoonasta tulee todellisempi. Silloin on helpompi olla hänen kanssaan yhteydessä niin fyysisesti kuin virtuaalisestikin.

Markkinointipersoonien rakentamiseen kannattaa panostaa kunnolla. Kun ne kerran on luotu, säästää se paljon aikaa ja vaivaa myöhemmin ja muut markkinointipanostuksesi tuottavat huomattavsti parempia tuloksia.

 

Mikäli koet tarvitsevasi apua Markkinointipersoonien rakentamisessa tilaa Workshop

 

 

 

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto