Internet-markkinointi blogi

6 parasta sähköpostimarkkinointi käytäntöä

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Mar 23, 2012 @ 12:58 PM

Inbound Marketing -metodi rajaa tarkasti sen, kenelle sähköpostia voidaan lähettää.sähköpostimarkkinointi resized 600 Sähköpostiosoitteiden ostaminen ulkopuoliselta palveluntarjoajalta ja sitten sähköpostien tykittäminen heille, ei kuulu metodiin. Sen katsotaan saavan paljon enemmän haittaa kuin hyötyä aikaan. Inbound Marketingissa sähköposteja lähetetään vain henkilöille, joilla on jo jonkin tason suhde yritykseen. Nämä tässä artikkelissa esitetyt parhaat käytännöt koskevat vain sellaista sähköpostiviestintää.

1. Lähettäjän nimi ja osoite

Lähetä sähköpostit henkilön nimellä ja yrityksen osoitteella. Muista, että viestintä on ihmiseltä ihmiselle, ei yritykseltä ihmiselle. Poikeuksena on ns. noreply -viestit, joihin ei voi vastata.

2. Aihe

Aihe ratkaisee sen avaako vastaanottaja sähköpostia vai ei. Aiheen tulisi olla henkilökohtainen ja puhutteleva eikä liian pitkä. Hyvä aihe on maksimissaan 45 merkkiä pitkä. Kannattaa testata muutamaa eri variaatiota.

3. Ulkonäkö

Suositus on, että yrityksellä on yksi ainoa sähköpostimalli ja mallista jalostettu uutiskirjeversio. Tällä pyritään siihen, että vastaanottaja tunnistaa meidän viestimme ja suhtautuu siihen myönteisesti. Hyvä sähköpostimalli löytyy vain muuttamalla elementti kerrallaan ns. A/B -testi ja sitten testaamalla. Erot löytyvät mittaamalla klikkausprosentti, peruutusten määrä sekä tavoitteiden saavuttaminen.

4. Sisältö

Jokaisella sähköpostikampanjalla oli se sitten potentiaalisen asiakkaan vaalimisohjelma tai markkinointiautomaatiota tulee olla tavoite. Tavoitteen saavuttamiseksi kannatta sisällön suhteen noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Otsikko on ensimmäinen asia, minkä henkilö näkee avattuaan sähköpostin. Sen tulee olla johdonmukainen sähköpostin aiheen kanssa.
  • Sisällön asettelu tehdään siten, että tärkein asia on aina alussa.
  • Toimintaan kehoitus tulee aina olla mukana. Toimintaan kehoituksen tulee olla linjassa aiheen kanssa.
  • Sosiaalisen median jakolinkit pitää liittää kuhunkin sähköpostiin. Voit itse testata onko ne parempi olla ylhäällä vai alhaalla. Nykyinen käytäntö esim. blogeissa on se, että ne ovat heti alussa. 
  • Kuvien määrä kannattaa harkita tarkkaan. Kullakin kuvalla täytyy olla tarkoitus. Välttämättä viesti ei vaadi kuvaa lainkaan.
  • Linkit ovat olennainen osa sähköpostia. Sisällytä linkki aina ensimmäiseen tai viimeistään toiseen lauseeseen. Oikea linkkien määrä löytyy testaamalla. Jos saavutat hyvät linkkien klikkaustulokset, lisää linkkien määrää.
  • Sähköpostin pituus vaihtelee aiheen mukaan. Yritä pääsääntöisesti viestiä lyhyesti ja ytimekkäästi. Ihmisillä ei ole aikaa tai halua lukea kovin pitkiä viestejä. Jos vastaanottajat klikkaavat vain ensimmäistä linkkiä, on viestiä syytä lyhentää.

5. Ajoitus

Ajoitus pitää sisällään sen, minä päivänä ja mihin aikaan sähköposti kannattaa lähettää. Poislukien markkinointiautomaation viestit, jotka lähetetään heti kun ennakkoon asetetuissa säännöissä määriteltyä käyttäytymistä tapahtuu. Ajoitus löytyy kokeilemalla. Älä unohda testata viikonloppuja.

6. Määrä

Oikea määrä löytyy testaamalla. Yleisestä uskomuksesta poiketen tiheä lähetys ei karkoita vastaanottajia edellyttäen, että informaatio on relevanttia. Päin vastoin tulokset voivat jopa parantua, jos viestejä lähetetään tiuhaan. 

 

Sähköpostimarkkinointi on tehokas tapa viedä potentiaalista asiakasta myyntisuppilossa kohti haluttua lopputulosta. Lisäksi se on markkinointiautomaation käytännöllisin toteutustapa. Sitä pitää kuitenkin käyttää harkiten, eikä syyllistyä spämmäämiseen.

Topics: internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

Markkinointipersoona internet markkinoinnissa

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, Mar 12, 2012 @ 06:50 PM

Internet markkinoinnissa on olennaista muistaa kohdistaa kaikki sisältö ihmiselle; ei yritykselle.markkinointipersoona resized 600 Tämä vaikuttaa käyttämääsi kieleen ja siihen, millä tavalla ilmaiset itseäsi. Ote on siis pidettävä henkilökohtaisena. Lisäksi täytyy ensiksi aina päättää mihin kohtaan markkinointi- ja myyntisuppiloa kyseinen sisältö on kohdistettu. 

Markkinoijan suurin virhe on tuottaa sisältöjä itselleen. Me-keskeinen, yrityksemme ja tuotteidemme kehuminen saattaa johtaa ikävään ja tylsään sisältöön, jota kukaan ei lue saatika jaa. Sisällön jakaminen on internet markkinoinnin keskeisiä tavoitteita. Jos yrityksessä on useita eri henkilöitä tuottamassa sisältöä, tarvitaan työkalut siihen, että tuotettu sisältö pysyy yhtenäisenä. Markkinointipersoonien käyttäminen auttaa pitämään sisällöt yhtenäisinä ja vastaanottajan näkökulmasta tuotettuina.

Miten Markkinointipersoona rakennetaan

Markkinointipersoonan rakentaminen ei käy ihan käden käänteessä. Siihen kannattaa irrottaa aikaa, koska se tuottaa suuren lisäarvon. Markkinointipersoonan luominen kyllä onnistuu tiimiltä kuin tiimiltä. Rakentaminen aloitetaan perusasioista ja persoonaa jalostetaan ajan myötä.

Vastaamalla seuraaviin kysymyksiin pääset hyvin liikkeelle:

  • Minkälainen on tyypillinen tuotteidemme ja palveluidemme ostaja?
  • Minkälainen on hänen demografiansa?
  • Mitkä ovat hänen motivaation lähteensä elämässä, työssä ja vapaalla?
  • Mitkä ovat hänen suurimpia menestyksen esteitään tai haasteitaan työssä tai vapaa-aikana?
  • Miten hän käyttää tietoa tänä päivänä?
  • Kuka vaikuttaa hänen päätöksiinsä?

Vastaamalla näihin kysymyksiin Sinulla on jo riittävästi tietoa markkinointipersoonastasi. Toista prosessi siten, että luot 3-4 eri markkinointipersoonaa. Persoonalle kannatta antaa ihan oikea nimi esim. Yrjö Yrittäjä. Silloin voit helpommin ajatella, mitä Yrjö saattaa tai ei saata tarvita tai haluta. Koko sisältöä tuottavan tiimin on helpompi samaistua häneen ja persoonasta tulee todellisempi. Silloin on helpompi olla hänen kanssaan yhteydessä niin fyysisesti kuin virtuaalisestikin.

Markkinointipersoonien rakentamiseen kannattaa panostaa kunnolla. Kun ne kerran on luotu, säästää se paljon aikaa ja vaivaa myöhemmin ja muut markkinointipanostuksesi tuottavat huomattavsti parempia tuloksia.

 

Mikäli koet tarvitsevasi apua Markkinointipersoonien rakentamisessa tilaa Workshop

 

 

 

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Internet markkinointi on mullistanut koko markkinointiajattelun

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 23, 2012 @ 03:44 PM

Fournaise Marketing Groupin tutkimuksen mukaan 73 % Euroopan, USAn ja Aasianmarkkinointi toimitusjohtajista on sitä mieltä, että markkinoijat eivät tuo yritykseen tuloja. Markkinoijilta puuttuu business -uskottavuus. Markkinointi puhuu brändeistä, brändiarvosta ja muista vastaavista asioista. Ylimmän johdon on vaikea yhdistää näitä puheita niihin mittareihin, jotka heille todella merkitsevät jotakin. Ylimmän johdon mittarit ovat konkreettisia kuten liikevaihto, myynti, kate, voitto ja EBIT. Markkinoijilla on tietysti oikeus suuttua moisesta tuloksesta; moni on niin tehnytkin. Nyt markkinoijilla on ainutlaatuinen tilaisuus muuttaa tämä käsitys panostamalla suurempi osa budjetista Internetmarkkinointiin. Internetmarkkinoinnin kaikki osa-alueet ovat täysin mitattavissa. Kun tulokset vielä esitetään ylimmän johdon kielellä, voivat markkinoijat selkeästi osoittaa tuovansa yritykseen tuloja ja voittoa.

Markkinoijilla ei ole koskaan aikaisemmin ollut vastaavaa mahdollisuutta kuin juuri nyt, rakentaa ainutlaatuista tulosta nakuttavaa markkinointikoneistoa Internetiin. Erilaisia työkaluja ja -välineitä on runsaasti tarjolla. Olennaista on kuitenkin kirjoittaa koko markkinoinnin pelikirja uusiksi. Ensiarvoisen tärkeää on itse menetelmä ja prosessi. Menetelmä on sinänsä kohtuullisen yksinkertainen: tule löydetyksi = liikenne, konvertoi liikenteestä potentiaaliset asiakkaat = liidit, konvertoi liidit ostaviksi asiakkaiksi, analysoi, opi ja toista.

Tule löydetyksi

Miten nykyajan ihminen lähtee etsimään ratkaisua käsillä olevaan ongelmaan tai hankintaan? Hän ottaa tietokoneen ja syöttää hakukoneeseen (Suomessa lähes aina Google) sopivia hakusanoja, joilla olettaa ratkaisun löytyvän. Hakutuloksia selatessaan hän avaa sivut, joilla olevan sisällön olettaa parhaiten ratkaisevan käsillä olevan ongelman. Jos hän ei ole tyytyväinen ensimmäisen hakusanan tuottamiiin vastauksiin, hän syöttää toisen hakusanan jne. kunnes ratkaisu löytyy.

Edellä kuvatun käyttäytymisen takia yrityksen on muutettava koko markkinointiajattelunsa. Aikaisemmin riitti, että "huusi" markkinoille mahdollisimman kovaa eli osti niin paljon mediatilaa, että varmasti näkyy. Tänä päivänä moderni ja fiksu markkinoija keskittyy yhä enenevässä määrin Internetiin. 

Yrityksen on ansaittava potentiaalisen asiakkaan huomio; sitä ei voi enää ostaa tai se maksaa maltaita. Huomio ansaitaan sillä, että tuotetaan asiakkaalle relevanttia sisältöä. Sisältö opastaa, kouluttaa ja auttaa potentiaalista asiakasta ratkaisemaan ongelman: se ei tyrkytä tuotteita tai palveluita. Mutta viime kädessä paras ratkaisu on tietenkin meidän tuotteemme tai palvelumme tai niiden yhdistelmä.

Konvertoi

Liikenteestä ei vielä tiedä, kuka kävijä oli. Konversiota varten Sinulla täytyy olla sivustolla sellaisia elementtejä, joilla saat kävijän luovuttamaan yhteystietonsa (Huom! Pelkkä yhteydenottolomake ei ole tällainen elementti). Se, että kävijä luovuttaa omat tietonsa Sinulle, on aina vaihtokauppa. Vaihtokauppa täytyy olla tasapainossa. Sinun vaihdannan välineesi on arvokas sisältö. Kävijöiden muuttamista myyntiliideiksi kutsutaan konversioksi. Sitä osuutta, mikä kävijöistä muuttuu myyntiliideiksi, kutsutaan konversioprosentiksi. 

Liidit konvertoidaan ostaviksi asiakkaiksi saattamalla heidät markkinointiautomaatilla kohti lopullista tavoitetta, ostotapahtumaa. Vaihtoehtoisesti yrityksen myyntihenkilö avustaa liidin lopulliseen tavoitteeseen. Sitä osuutta, mikä liideistä muuttuu asiakkaiksi, kutsutaan jälleen konversioprosentiksi.

Analysoi

Digitaalisessa maailmassa kaikesta jää jälki. On kuitenkin tärkeää erottaa olennainen epäolennaisesta. Mittaa jatkuvasti Sinun liiketoimintasi kannalta olennaisia asioita. 

Kaikkea mitä voidaan mitata, voidaan parantaa

Analyysin tavoitteena on selvittää mikä toimii ja mikä ei. Toimivia asioita parannetaan ja niitä lisätään. Toimimattomat hylätään. Näin opit koko ajan enemmän ja enemmän liiketoimintasi kannalta olennaisista asioista. Siten pystyt tasaisesti parantamaan tuloksia.

 

Jos haluat tietää enemmän Internet markkinointi metodista varaa ilmainen 30 minuutin konsultointi tästä.

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi, blogi

Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 2

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Feb 08, 2012 @ 10:03 AM

Tämä on Hakukoneoptimointi käytännössä - Osa 1:n jatkoartikkeli.hakukoneoptimointi käytännössä

7. Optimoi meta-avainsanat

Meta-avainsanat eivät ole osa Googlen tai Bingin algoritmia, joten ne eivät ole yhtä tärkeitä kuin kohdat 1-6. Silti kannattaa lisätä 3-5 meta-avainsanaa, jotka kuvaavat sivun otsikkoa ja sisältöä. Jotkin hakukoneet saattaavat edelleen käyttää niitä hyväkseen.

8. Optimoi otsikkotunnisteet

Sivun otsikoilla on merkitystä hakukoneen tekemässä indeksoinnissa. Sen vuoksi hakukoneelle on hyvä kertoa mikä sivulla on otsikko ja mikä normaalia sisältötekstiä. Otsikot jaetaan luokkiin H1, H2, H3 jne. H1:n ollessa sivun pääotsikko. Kullakin sivulla tulisi olla vain yksi H1 otsikkotunniste. Sisällytä H1 tunnisteeseen pääavainsana ja tarkista, että se on linjassa sivun pääotsikon kanssa. H1 tunniste pitäisi olla sivun yläosassa. H1 ostsikkotunnisteiden lisäksi sivulla tulisi olla muutama H2 alaotsikkotunniste. Niiden pitäisi sijaita H1 otsikkotunnisteen alapuolella. Sisällytä myös H2 otsikkotunnisteisiin muita tärkeitä avainsanoja.

9. Optimoi jokaisen yksittäisen sivun sisältö

Käytä pääavainsanaa muutaman kerran sivun eri osissa. Käytä sanaa mahdollisimman luonnollisesti. Yritä lihavoida tai alleviivata pääavainsana ainakin kerran. Tämä vaikuttaa siihen, miten kuvaava pääavainsana sivulle on. Mainitse myös muita avainsanoja aina kun voit.

10. Luo sivuston sisäisiä linkkejä

Jos mainitset yhden sivun pääavainsanan sivuston toisilla sivuilla, luo sisäinen linkki käyttäen pääavainsanaa ankkuritekstinä. Esim. Sivu kertoo syksyn omenasadosta ja kyseisellä sivulla mainitaan syksyn muut sadot vaikkapa sienisato ja sivustolla on erikseen sienisatoa käsittelevä sivu, rakenna linkki omenasatosivusta sienisatosivulle käyttäen ankkuritekstinä sanaa sienisato.

11. Optimoi kuvat

Hakukone ei pysty hahmottamaan kuvien sisältöä. Sen takia hakukoneelle pitää kertoa, mitä kuva esittää, jotta se osaa viitata siihen. Käytä päähakusanaa kaikkein merkittävimmän kuvan tekstissä. Käytä muissa sivulla olevissa kuvissa muita tärkeitä avainsanoja; mahdollisesti myös päähakusanaa. Kuvat voidaan optimoida kahdella tavalla:

a. Kuvatiedoston nimi: jokainen sana tulisi erottaa väliviivalla esim. terveellinen-ja-monipuolinen-ruokavalio

b. ALT -teksti: alt -teksti tulisi vastata kuvan tiedostonimeä ilman väliviivoja esim. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio

12. Tarkista edistyminen sopivalla työkalulla

Sinulla pitäisi olla käytössäsi työkalu, jolla voit mitata sivun optimointia. Osa työkaluista on kehitetty niin pitkälle, että ne suosittelevat parannuksia sivulle. Tällainen työkalu löytyy esim. HubSpot -ohjelmistosta. Käy sivua läpi pala palalta. Aina, kun teet muutoksia sivuun, tee mittaus ja vertaa edelliseen tulokseen. Tavoitteena on jatkuva parantaminen. 

13. Tuplatarkista sisäiset linkit

Käy uudestaan läpi sisäiset linkit. Varmista, että linkityksessä käyttämäsi ankkuriteksti pitää sisällään "pitkän hännän" avainsanan tälle sivulle. Jos näin ei ole, korjaa linkki. Optimoi linkit kuten "Tietoa meistä" käyttäen yrityksesi nimeä eli "Tietoa Yritys Oy:stä". Varmista ettei yhdessäkään ankkuritekstissä lue "Klikkaa tästä" tai "Lisätietoja" vaan "Klikkaa tästä ja lataa Opas" tai "Lue lisää miten sisältömarkkinointi toimii"

 

Ja siinä kaikki! Nyt olet valmis optimoimaan koko sivustosi sivu kerrallaan.

Hakukoneoptimointi käytännössä -Osa 1 löytyy täältä

Mikäli tarvitset apua hakukoneoptimoinnissa, TOP10 hakukoneoptimointi takuulla voi olla juuri Sinun kaipaamasi palvelu.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto

Hakukoneoptimointi käytännössä -Osa1

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Feb 02, 2012 @ 01:58 PM

Hakukoneoptimoinnista puhutaan eri puolilla koko ajan. Vähän on kuitenkinhakukoneoptimointi käytännössä havaittavissa puhetta missä selitetään, miten hakukoneoptimointi käytännössä tehdään. Teetpä optimonnin itse tai ostat sen ammattilaiselta, on Sinun hyvä tietää perusasiat. Tässä kahden artikkelin sarjassa on tarkoitus valottaa käytännön hakukoneoptimointia. Kysymyksessä on siis se, miten parannat mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi hakukoneissa maksuttomasti.

1. Strategisten avainsanojen valinta

Hakukoneoptimointi lähtee siitä, että valitaan strategiset avainsanat ja/tai -ilmaisut, joilla ihmiset hakevat tietoja tuotteistamme ja palveluistamme. Tavoitteena on löytää sellaiset avainsanat tai ilmaisut, joilla on riittävästi hakuja mutta ne ovat vähemmän kilpailtuja. Esim. Googlen ja HubSpotin palveluista löytyy työkalut, joilla voidaan etsiä eri hakusanojen kävijämäärät ja kilpailutilanteet. Lisäksi työkalut ehdottavat ns. pitkän hännän ilmaisuja perustuen annettuun hakusanaan.

2. Optimoi yksi sivu kerrallaan

Kun strategiset avainsanat on valittu, aloita optimoiminen sivu kerrallaan. Aloita suosituimmasta ja/tai tärkeimmästä sivustasi.

3. Avainsanan valinta kullekin sivulle

Lue ajatuksella optimoitavan sivun sisältö. Tunnista kaksi (2) tai kolme (3) kyseisen sivun sisältöön parhaiten istuvaa avainsanaa. Käytä avainsanatyökalua ja muodosta sen avulla muutama ilmaisu, joilla on riittävä hakumäärä mutta vain kohtalainen kilpailu.

Valitse mielummin vähemmän kilpailtu ilmaisu, vaikka kävijämäärä ei olisikaan kovin korkea. Tarkoitus on aloittaa valloittaminen vähemmän kilpailluilla mutta riittävän hakumäärän omaavilla ilmaisuilla.

Valitse yksi (1) pääavainsana, joka parhaiten kuvaa kyseisen sivun sisältöä. Lisäksi valitse kaksi (2) tukevaa avainsanaa. Jos sivulta ei löydy pääavainsanaa, tarkastele sisältöä kriittisesti. Saattaa olla, että joudut luomaan yhden uuden sivun perustuen tähän lähtösivuun. Esim. jos samalla sivulla puhutaan syksyn punaisista omenoista ja metsäsienistä poista metsäsienet alkuperäisestä sivusta ja luo niille uusi oma sivu.

4. Optimoi sivun otsikko

Sivun otsikko näkyy Googlen hakutuloksissa lihavoituna, alleviivattuna ja sinisenä otsikkotekstinä. Samoin se näkyy kävijän selaimen osoitekentässä. Otsikon tulisi noudattaa seuraavia ohjeistuksia:

  • Otsikon tulee olla alle 70 merkkiä pitkä
  • Pääavainsana tulisi olla ensimmäisenä
  • Kukin avainsanailmaus tulisi olla erotettu merkillä (|)
  • Jokaisen sivun otsikko tulee olla keskenään erilainen
  • Voit käyttää etusivun otsikossa yrityksesi nimeä. Muiden sivujen otsikoissa ei yrityksen nimeä tarvitse olla.

5. Optimoi sivun URL = osoite

Kunkin sivun osoitteen pitäisi sisältää sen sivun pääavainsana. Käytä sivurakenteessa mahdollisimman vähän tasoja. Otsikon kukin sana tulisi erottaa toisistaan (-) merkillä. Esim. www.esimerkkisivu.fi/internet-markkinointi-palvelut

6. Optimoi Meta -kuvaus

Meta -kuvaus näkyy Googlen hakutuloksissa otsikon alapuolella. Meta -kuvauksen tulisi noudattaa seuraavia ohjeita:

  • Kuvauksen tulisi olla alle 150 merkkiä mutta ei kuitenkaan alle 100 merkkiä. Hyödynnä koko tila mikä Sinulla on käytettävissäsi.
  • Sisällytä kuvaukseen pääavainsana ja ainakin yksi tukiavainsana
  • Tee arvokas ja houkutteleva kuvaus, joka antaa hakijalle syyn avata juuri sinun sivusi
  • Sisällytä avainsanoja puhekielen muodossa; älä ahda kuvausta täyteen avainsanoja esittämällä ne luettelon muodossa

 

Jatkoa seuraa pian ilmestyvässä toisessa artikkelissa.

 

Mikähän mahtaa olla tämän sivun avainilmaisu?

 

Jos haluat tietää, miten oman sivustosi optimointia voisi parantaa, klikkaa tästä.

 

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Internet markkinointi: Miten maksimoin liikenteen web-sivustolleni

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Jan 05, 2012 @ 12:16 PM

Internet markkinoinnissa markkinointi- ja myyntisuppilon yläosa täytetään parhaiten luomalla,lisää liikennettä internetistä optimoimalla ja markkinoimalla jatkuvasti relevanttia sisältöä. Sisällöllä kasvatetaan parhaiten laadukkaiden kävijöiden ja potentiaalisten asiakkaiden määrää. Tänä päivänä pelkkä staattinen kotisivusto ei riitä parhaan tuloksen aikaansaamiseksi. Websivusto käsitteenä ei olekaan enää sama kuin aikaisemmin. Nykyään voidaan ajatella, että kaikki se digitaalinen sisältömme, joka leviää internetissä on osa web-sivustoammne. Näin ajateltuna web-sivustomme onkin paljon laajempi kuin pelkkä www.yritys.fi -osoitteesta löytyvä sisältö. 

Blogi

Hyvä uutinen on se, että yritykset, jotka luovat, optimoivat ja markkinoivat blogiaan saavat 55enemmän liikennettä ja 70enemmän myyntiä kuin ne, jotka eivät. Jokainen blogi -artikkeli luo uuden indeksoitavan sivun internettiin. Näin ollen artikkeleita tulisi kirjoittaa ahkerasti. Yritykset, jotka kirjoittavat blogiartikkelin vähintään 20 kertaa kuukaudessa tuottavat 5 x enemmän liikennettä ja 4 X enemmän myyntiä kuin ne yritykset, jotka kirjoittavat blogiartikkelin vain muutaman kerran kuukaudessa. Blogiartikkelit tulisi olla tilattavissa RSS -lukijaan ja/tai suoraan sähköpostiin. Lisäksi artikkelit tulisi olla helppo jakaa eri sosiaalisen median alustoille.

Hakukoneoptimointi

Sisällön optimointi on erittäin tärkeätä, jotta annat ainutlaatuiselle sisällöllesi mahdollisuuden vetää mahdollisimman paljon laadukasta liikennettä internetistä. Tässä yhteydessä voidaan puhua sisällön tuoton (ROC = return on content) maksimoinnista. Mitä suurempi digitaalinen jalanjälki sivustollasi on sitä paremmin sisältösi sijoittuu hakutuloksissa. Digitaalisen jalanjäljen kokoon vaikuttavat mm. hakukoneissa indeksoitujen sivujen määrä sekä kuinka moni ulkopuolinen sivusto on tehnyt linkin sivustollesi ja mikä on kunkin linkittävän sivuston oma painoarvo. Pelkkä strategisten hakusanojen viljeleminen ei siis riitä. Sisältösi on oltava niin mielenkiintoista, että muut haluavat viitata siihen.

Sosiaalinen media

57% pienyrityksistä sanoo sosiaalisen median hyödyttävän heidän liiketoimintaansa. Aktiivinen läsnäolo Twitterissä ja Facebookissa on todettu lisäävän ulkopuolistien linkkienliikenteen ja myyntiliidien määrää. Tästä johtuen 54% yrityksistä lisäsi investointeja sosiaaliseen mediaan ja blogeihin vuonna 2011.

 

Mikäli tavoitteesi on maksimoida internetistä saamasi liikenne, on sinun pidettävä kaikista ylläolevista pääkohdista jatkuvasti huolta. Se vaatii tasaisesti joka päivä vähän työtä mutta ei kohtuuttomasti. 

 

Lataa ilmainen opas: 7 Hyvää keinoa tehdä Web -sivustostasi tehokkaampi

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi

Ostaako hakukoneoptimointi vai sisällöntuotanto?

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 16, 2011 @ 02:36 PM

Seuraavassa videossa Googlen Matt Cutts vastaa kysymykseen:"Kuinka sivustot, jotka eivät osaa/tee hakukoneoptimointia, voivat nousta hakutuloksissa korkealle?"

 

Vastauksesta ilmenee, että hyvä sisältö pesee huonon vaikkakin hyvin hakukoneoptimoidun sisällön. Olennaisinta on siis sisältö ei optimointi. Totta kai hakukoneoptimointi auttaa mutta huonosta sisällöstä ei saa hyvää optimoinnin avulla. 

Tähän asti markkinoinnissa painopiste on ollut hakukoneoptimoinnissa ja keskinkertainenkin sisältö on kelvannut. Relevantin ja hyvin tehdyn sisällön merkitys korostuu entisestään internet markkinoinnin ja Googlen kehittyessä. Optimointi ei ole sisällöstä irrallinen osa-alue vaan se tulee olla ikään kuin sisäänrakennettu sisällöntuotantoon. Hyvä sisällöntuottaja oppii oikeiden työkalujen ohjaamana optimoinnin lyhyessä ajassa. Sen sijaan hakukoneoptimoija ei opi hyvän sisällön tuottamista nopeasti; jos lainkaan.

Mitä mieltä Sinä olet? 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Facebookissa avautuu uusia mahdollisuuksia

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Nov 10, 2011 @ 01:46 PM

Innovatiivinen pienyritys RunToShop Oy on kehittänyt uuden palvelun saattaa yhteen mainostajat ja fanisivujen julkaisijat. Tämä Fannr -palvelu on yksinkertainen ja briljantti. Mainostajat luovat valmiita viestejä pooliin, josta julkaisijat voivat ne poimia ja julkaista oman sivustonsa seinällä. Fannr tukee Facebookin perusstrategiaa saattaa yhteen brändejä ja käyttäjiä sekä synnyttää vuorovaikutusta.

Hyväntekeväisyysjärjestöt saavat osallistua ilmaiseksi

Fannr -palvelu tukee hyväntekeväisyysjärjestöjä, sillä ne voivat jättää omia ilmoituksiaan esim. varainkeruusta ilmaiseksi. Fanisivujen omistajat osallistuvat keräyksiin omalta osaltaan julkaisemalla hyväntekeväisyysjärjestöjen ilmoituksia perimättä maksua. Julkaisijoilla on mahdollisuus hyödyntää tätä sisältöä järjestämällä erilaisia tapahtumia esim. kilpailuja niiden ympärille.

Facebook fanisivun omistajalla täysi kontrolliAntero Mertaranta Fannr

Fanisivun omistaja tietää parhaiten minkälaiset viestit sopivat hänen aiheeseensa. Lisäksi minkälaisista viesteistä on hyötyä hänen faneilleen. Samoin, mitkä viestit toimivat parhaiten. Vaikka fanisivun omistaja liittyy Fannr -palveluun, viestien julkaisu on täysin vapaaehtoista. Ensinnäkin hän valitsee viestit, joita julkaisee. Toiseksi hän päättää milloin hän viestin julkaisee. Ja kolmanneksi hän päättää kuinka usein hän julkaisee. 

Mitä hyötyä Fannr -palvelusta on mainostajalle

Koska viestit julkaistaan fanisivujen seinällä, on todennäköistä, että niiden huomioarvo on suurempi kuin tavallisten mainosten. Mikäli fanit reagoivat kyseiseen viestiin, edistää se viestin viraalista leviämistä. Kun fanisivun omistaja valitsee julkaistavt viestit on viestien kohdentaminen tarkempaa ja todennäköinen tehokkuus suurempaa kuin normaalilla mainonnalla. Mainostajan haaste on muokata viestinsä sopivaksi Facebookin henkeen. Se ei saa olla liian agressiivinen, jotta julkaisijat valitsevat sen julkaistavaksi eivätkä fanit reagoi negatiivisesti. Mainostaja joutuu todella miettimään mitä ja miten hän haluaa faneille tarjota; perinteinen osta, osta mainonta ei varmaankaan riitä.

Haasteena julkaisijoiden löytäminen

Moni fanisivujen ylläpitäjä haluaisi varmasti olla Fannr -palvelussa mukana; ainakin hyväntekeväisyyden osalta. Haasteena on löytää nämä ylläpitäjät. Vain muutamalla fanisivulla on näkyvissä, kuka sen on perustanut ja kuka on sen ylläpitäjä. 

 

Oletko itse fanisivun ylläpitäjä tai tunnetko jonkun joka on? Vinkkaa hänelle Fannr -palvelusta.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Ajattele kuten julkaisija

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Nov 04, 2011 @ 01:03 PM

Menestyvä Internet Markkinoija luo relevanttia ja hyödyllistä sisältöä. Sisällön tarkoituksena onajattele kuten julkaisija
lisätä verkkosivuilla kävijöiden määrää sekä konvertoida kävijöistä myyntiliidejä ja liideistä edelleen ostavia asiakkaita. 

Inbound Markkinoija käyttää toimintaan kehottavia elementtejä sekä saapumissivuja. Saapumissivujen tarkoituksena on tehdä konversio, joka on aina vaihtokauppa. Jos haluaa
saada oppaan tai ilmaista konsultointia, osallistua webinaariin tai jotakin muuta millä on arvoa, joutuu antamaan yhteystietonsa. Minulta kysytään usein, mikä on hyvä konversioprosentti? Siihen vaikuttaa niin moni tekijä. Jos joku haarukka on annettava niin 5-25 prosenttia on ihan hyvä. Oli se tänään mikä tahansa olen varma, että pystyn lyömään sen. Tai sinä pystyt lyömään sen. Jatka parantamista ja tähtää korkealle.

Yritykset, joilla on hyvä Inbound -markkinointistrategia toimivat hyvin samalla tavalla kuin yritykset, jotka tekevät suuret tulot klikkausmainonnasta. Molemmat pyrkivät saamaan verkkosivuilleen paljon laadukkaita kävijöitä ja aikaansada tuloa. Kun vierailija saapuu kumman verkkosivulle tahansa, ensimmäinen asia mitä hänen halutaan tekevän on klikata hiirellä mainosta tai toimintaan kehoittavaa elementtiä. Liiketoiminnan omistajan ja markkinoijan olennainen tehtävä on saada verkkosivuille lisää käijöitä, jotta tulojen määrää kasvaa. Yritykset, jotka elävät klikkausmainonnasta, ovat ammattilaisia saamaan enemmän klikkauksia sivuillan oleville asiakkaidensa mainoksille. Muut yritykset voivat matkia heitä ja oppia heiltä. Tee yrityksestäsi vertikaalisesti integroitu julkaisija. Sen sijaan, että maksat jollekin toiselle klikkausmainonnasta, tuota blogia ja muuta sisältöä saadaksesi lisää liikennettä sivustollesi. Näytä kävijöille omia "mainoksiasi" tomintaankehottavien elementtien muodossa. Ajattele omalla sivustollasi aivan kuin olisit ulkopuolinen mainostaja.

3 vinkkiä saada enemmän liidejä

1. Mainosten asettelu

Avainasia ajateltaessa, miten mainonta parhaiten tuo tuloja, on mainosten sijoittelu. Googlen hakutulossivulla mainokset ovat ylhäällä keskellä sekä oikealla laidalla. Se ei ole sattumaa. He ovat optimoineet tulot mainoksista siten, että se häiritsee vähiten käyttäjää. Noudata samaa periaatetta kun päätät toimintaan kehoittavien elementtien sijoittelusta omille sivuillesi. Muita hyviä paikkojat ovat otsikon ylä- ja alapuolella sekä blogikirjoitusten lopussa.

2. Huomioarvo

Kun olet päättänyt omien toimintaan kehoittavien elementtiesi sijoittelusta, seuraava vaihe on saada kävijät huomaamaan ne. Sen takia niiden tulee erottua hyvin kaikesta muusta sivulla olevasta siällöstä. Käytä kuvia ja värejä hyväksesi. Kontrastit eivät jää kävijöiltä huomaamatta. Esim. jos sinulla on keltainen sivusto käytä punaista. Se huomataan varmasti.

3. Kohdentaminen

Olennaista on, että tarjouksesi on relevantti. Jos sivustosi muu sisältö kertoo veneistä, älä laita polkupyörätarjousta kyseiselle sivulle. Mitä lähempänä tarjouksesi on muuta sivun sisältöä, sitä enemmän saat klikkauksia.

 

Lataa tästä opas Miten tehdä verkkosivustostasi tehokkaampi

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Google rajoittaa tiedonsaantia avainsanahauista

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 27, 2011 @ 11:29 AM

Google ilmoitti, että se ei jatkossa enää tulegoogle muutokset  siirtämään eteenpäin tietoa millä hakusanalla Google.comiin kirjautuneena oleva henkilö sivustollesi tuli. Muutos astuu voimaan ihan lähiaikoina. Google perustelee päätöstään näennäisesti yksityisyydensuojalla ja turvallisuudella.

Kuinka suurta osaa tehdyistä Google -hauista muutos koskee?

Googlen arvion mukaan muutos koskee alle 10:ntä prosenttia päivittäisistä hauista. He päätyvät tähän tulokseen, koska muutos koskee vain google.comiin kirjautuneena olevien henkilöiden tekemiä orgaanisia hakuja. Se ei siten koske sellaisten henkilöiden tekemiä hakuja, jotka eivät ole Googlen asiakkaita eli heillä ei ole omaa Google -tiliä. Se ei myöskään koske niitä Google -tilien omaavia henkilöitä, jotka eivät haun tehdessään ole kirjautuneena Googleen. 

Vaikuttaako muutos maksulliseen mainontaan?

Muutos ei koske Google AdWords-mainontaa. Google haluaa edelleen tarjota mainostajalle kaiken tilastoinnin ja tiedon mitä aikaisemminkin. Kun rahasta on kysymys, käyttäjän yksityisyys ja turvallisuus jää huomioimatta.

Miten analysointiohjelmat tähän suhtautuvat ?

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että analysointiohjelmat eivät pysty tilastoimaan kyseistä hakusanaa; ei myöskään Googlen oma Analytics. Olennaista on selvittää, miten käyttämäsi analysointihjelmisto tulkitsee tällaiset haut. Sen pohjalta pystyt pitämään mittauksesi ja raporttisi mahdollisimman tarkkoina. Esim Hubspot kirjaa Sources = Lähteet -tilastoihin nämä haut tuleviksi google.com -lähteestä. Muihin tietoihin se ei vaikuta. Jatkossakin voi edelleen seurata mitä sivuja kävijä selasi, kuinka kauan sivustolla viipyi, mitä toimenpiteitä teki jne.

Sen jälkeen kun olet selvittänyt miten seurata näitä kävijöitä, kiinnitä huomiota konversioprosentteihin ja siihen miten he käyttäytyvät saapuessaan sivustollesi. Nämä kävijät kuuluvat edelleen ryhmään orgaaniset haut. Raportoinnissa on ihan oikein lisätä ne muiden orgaanisten hakujen päälle, jotta saadaan oikea kuva hakukoneoptimoinnista ja orgaanisten hakujen tuottamasta menestyksestä.

 

Vaikka muutos koskee tällä hetkellä vain noin 10:tä prosenttia päivittäisistä hauista saattaa osuus kasvaa tulevaisuudessa huomattavasti. Mikäli Google+ pääsee lähellekään Facebookin käyttäjämääriä, ollaankin jo aivan toisenlaisissa prosenttiosuuksissa.

 

 

7 Hyvää keinoa verkkosivuston parantamiseksi

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto, Google