Internet-markkinointi blogi

5 Syytä miksi yrityksellä pitää olla omat Facebook -sivut

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Sep 15, 2011 @ 09:55 AM

Facebookissa on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti yli 750.000.000 aktiivistayrityksen facebook-markkinointi-sivusto käyttäjää ja määrä kasvaa tasaisesti. Tilastokeskuksen mukaan keväällä 2010 42 % 16-74 vuotiaista suomalaisista oli verkkoyhteisön jäsen. Facebook on ylivoimaisesti suosituin verkkoyhteisö myös Suomessa. Vaikka Facebook ei julkaisekaan erillisiä maatilastoja voidaan olettaa, että Suomessa on tällä hetkellä vajaa 2.000.000 käyttäjää.

Vaikka tutkimuslaitos Nielsenin Sosiaalisen Median Raportti Q3 2011 kertoo Sosiaalisen Median tilasta Yhdysvalloissa, voidaan siitä vetää analogia Suomeen. Raportista käy ilmi mm seuraavaa:

  • Sosiaalisen Median kulutus kasvaa edelleen nopeasti. Tällä hetkellä 4/5 aktiivisesta Internetin käyttäjästä vierailee Sosiaalisissa Yhteisöissä ja Blogeissa.
  • Amerikkalaiset käyttävät enemmän aikaa Facebookissa kuin millään muulla verkkosivustolla.
  • Lähes 40% käyttää Sosiaalisen Median sisältöjä myös mobiililaitteella.
  • Sosiaalisen Median mobiilikäytön kasvua ohjaa eniten yli 55 -vuotiaat Internetin käyttäjät.
  • 70% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä ostaa Internetistä, mikä on 12% keskimääräistä Internet käyttäjää suurempi todennäköisyys.
  • 53% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä seuraa jotakin brändiä.

Mutta miksi yrityksellä sitten pitäisi olla omat sivut Facebookissa? Seuraavassa 5 syytä:

  1. Markkinoitpa yrityksille tai kuluttajille ihmiset etsivät Facebookissa tietoa tuotteista ja palveluista, joita edustat. Jos et ole läsnä siellä, missä tietoa haetaan, et ole mukana hankintaprosessissa. 
  2. Facebookissa yrityksellä on ainutlaatuinen tilaisuus olla suorassa vuorovaikutuksessa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
  3. Facebookissa voit luoda yhteisön liiketoimintasi ympärille. Kerätä mahdollisimman suuren määrän "Tykkääjiä". Tykkääjät ovat yrityksesi suosittelijoita. Se kertoo potentiaalisille asiakkaillesi, että yrityksesi on luotettava ja tuotteesi sekä palvelusi kunnossa. Suuri Tykkääjien määrä on erittäin vahva referenssi. Sen takia Tykkääjien saamisesksi kannattaa investoida paljon; hyvän ja jatkuvasti uusiutuvan sisällön lisäksi. 
  4. Voit mainostaa Facebook -sivuillasi kaikkea sitä sisältöä mitä luot esim. webinaarit, blogi artikkelit, videot ja eKirjat. Saat näin paljon suuremman potentiaalisen vastaanottajakunnan omalle sisällöllesi. Lisäksi Facebookin oma haku auttaa ihmisiä löytämään sisältösi ulkoisten hakukoneiden lisäksi.
  5. Voit aidosti löytää uusia potentiaalisia asiakkaita. Voit luoda mekanismit, joilla tunnistat heidät ja kohdistaa heille kampanjoita. Näin Sinulla on mahdollisuus saada suuri joukko uusia asiakkaita.

Yrityksen on syytä olla läsnä siellä missä sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat. Olipa kysymyksessa toisille yrityksille tai kuluttajille markkinoiva yritys, sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat jo Facebookissa. 

 

Mikäli haluat ymmärtää lisää mm. Facebook -markkinointia, osallistu Internet Markkinointi Seminaariin

 

 

 

 

 

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Miksi Business Blogi on niin tärkeä?

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 07, 2011 @ 08:17 AM

Business Blogi on "vetomarkkinointia" parhaimmillaan. HubSpotin tutkimuksen mukaan ne yritykset, jotka bloggaavat, saavat 55 % enemmän liikennettä web -sivustolleen kuin ne, jotka eivät. Lisäksi ne saavat 95 % enemmän sisääntulevia linkkauksia kuin ne, jotka eivät julkaise blogia.



Miksi Business Blogia pitäisi julkaista

 Lähde: HubSpot, 100 Awesome Marketing Stats, Charts and Graphs for You, 2011

 

Blogin julkaiseminen parantaa löydettävyyttäsi. Hakukoneet pitävät Blogeista, koska Blogien sisältö muuttuu jatkuvasti eivätkä ne ole suoranaista mainostekstiä. Lisäksi Blogi auttaa löydettävyyttäsi Sosiaalisessa Mediassa. Parhaimmassa tapauksessa sanomasi lähtee leviämään viraalisti ihmisten jakaessa arvokasta sisältöäsi omille verkostoilleen.

 

3 Avainta menestykseen

a. Blogien lukeminen

Ensimmäinen askel on hankkia RSS = Really Simple Syndication -lukija esim. google.com/reader. Voit asettaa sen selaimeesi aloitussivuksi. Toinen askel on etsiä mielenkiintoisia Blogeja. Internetistä löytyy erilaisia Blogien hakupalveluita kuten blogsearch.google.com. Ne toimivat samalla periaatteella kuin hakukoneet yleensä mutta sillä erotuksella, että keskittyvät hakemaan sisältöä Blogeista. Kolmas askel on ryhtyä mielenkiintoisten blogien RSS -tilaajaksi, jolloin kaikki uudet artikkelit tulevat automaattisesti lukijaasi. Säästät paljon aikaa ja vaivaa kun Sinun ei tarvitse kirjamerkata kaikkien Blogien osoitteita erikseen selaimeesi. RSS -tilaajan tiedot eivät välity sivun omistajalle. Tilaaja pysyy siis anonyyminä. Useimmat Blogit tarjoavat myös mahdollisuutta tilata ne suoraan sähköpostiin, jolloin artikkelit tulevat kukin omana sähköpostinaan. Mikäli tilaaja käyttää tunnistettavaa sähköpostiosoitetta ei hän pysy anonyyminä.

b. Blogien kommentointi

Vinkkejä Blogien kommentointiin

Usein Blogien kommenttiosista löytää paljon hyödyllisiä vinkkejä ja linkkejä. Jaa siis auliisti omia kokemuksiasi ja esimerkkejä Blogien kommenttiosissa. Lisää hyödyllisiä linkkejä  esim. mistä löytyy lisätietoa. Kysy kysymyksiä. Ole myös rohkeasti eri mieltä nimittäin, jos oikeasti olet. Ja mikä tärkeintä, kommentoi omalla nimelläsi (ei yrityksen nimellä).

Miksi kannattaa kommentoida?

On tärkeää rakentaa ja laajentaa omaa ja sitä kautta yrityksesi digitaalista jälänjälkeä. Muut saman Blogin lukijat huomaavat sinut varsinkin, jos olet auttava ja tuot lisäarvoa. Tämä tuottaa ennemmin tai myöhemmin lisää tilaajia ja lukijoita omalle Blogillesi. Olennaista on myös saada muut linkkaamaan omat Bloginsa sinun Blogiisi. Kommentointi tukee myös tavoitetta nousta mielipidejohtajaksi.

c. Blogin kirjoittaminen

Blogialustan valinta

Internetistä löytyy useita eri blogialustoja. Blogialustan valinnassa on hyvä huomioida seuraavat seikat:

  • on tärkeää itse omistaa Blogin osoite
  • halukkaat voivat tilata Blogisi RSS -lukijaansa tai sähköpostiinsa
  • Blogisi on automaattisesti yhdistetty muuhun Sosiaaliseen Mediaan
  • Blogiesi lähetys sähköpostitilaajille on automatisoitu

Blogianalytiikka

Blogisi menestystä tulisi pystyä seuraamaan aivan samoin kuin Web -sivustosi menestystä. Jos Blogisi on osana Web -sivustoasi ja sen analytiikka ulottuu myös Blogiin, hienoa. Jos kuitenkin olet joutunut valitsemaan Web -sivustosi ulkopuolisen alustan tulisi sen analytiikan täyttää seuraavat kriteerit:

  • seuraa RSS-ja sähköpostitilaajia ajan suhteen
  • tilastoi kunkin artikkelin katselukerrat, linkit sekä kommentit
  • mittaa kävijämäärät ja potentiaaliset asiakkaat
  • seuraa strategisten Avainsanojesi menestystä hakukoneiden listauksissa
  • vertailee kilpailijoidesi ja sinun menestystäsi keskenään 

Milloin aloittaa Blogin kirjoittaminen?

Ehkä yleisimpiä esitettyjä kysymyksiä on: "No milloin sitten pitäisi alkaa Blogata?" Vastaus on yksinkertainen: AINA. Voit aloittaa Blogin jo ennen kuin Sinulla on Web -sivusto tai ennen kuin olet perustanut yrityksen tai lanseerannut uuden tuotteen. Kuten ylläoleva kuva osoittaa Sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet tulla löydetyksi ja listautua korkealle hakukoneissa, kun julkaiset Blogia.

Miten usein uusi artikkeli pitäisi julkaista?

Mikäli haluat saada vankan lukijakunnan, pitäisi uusi artikkeli julkaista vähintään kerran viikossa. Mitä useammin sen parempi; vaikka joka päivä. Jotkut aktiivisimmat julkaisevat uuden artikkelin jopa useamman kerran päivässä. Asiallinen ja arvokasta tietoa jakava Blogi ei ole "spämmiä".

Business Blogi on kiistatta yksi parhaimmista tavoista tulla löydetyksi ja konvertoida liikenteestä potentiaalisia asiakkaita. Jollei yrityksellänne vielä ole Blogia, kannattaa se perustaa heti. Mikäli yrityksestä ei löydy henkilöitä, joilla on aikaa kirjoittaa artikkeleita, voi kirjoittamiseen hankkia ulkopuolista apua.

 

Mikäli haluat oppia lisää Internet Markkinoinnista osallistu koulutukseen.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi

Internet markkinoinnin kahdeksan askelta

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 19, 2011 @ 03:01 PM

1. Luo avainsanastrategia

Ihmiset etsivät tuotteita ja palveluja sekä asioita hakukoneista avainsanojen avulla. Jotta tulet löydetyksi, luo strategisten avainsanojen lista. Yleensä lista pitää sisällään 3-5 avainsanaa; ei sen enempää. Kakki sisältö mitä sen jälkeen tuotetaan kietoutuu näiden avainsanojen ympärille. Muista kuitenkin tekstin luettavuus ja loogisuus. Avainsanoja ei kannata kylvää ihan vain kylvämisen vuoksi. Lisäksi hakukoneet ovat fiksuja. Ne huomaavat kyllä tällaiset trikit.

2. Optimoi Websivustosi

Nyt kun avainsanat on löydetty on tarkoitus päästä hakutulosten ensimmäiselle sivulle mielummin tietysti ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Tästä on kysymys hakukoneoptimonnissa (SEO); ei siis sen kummemmasta.

Optimointi jaetaan kahteen eri luokkaan: sivuston optimointi (on-page SEO) ja linkityksen optimointi (off-page SEO).

On-page SEOa voidaan parantaa välittömästi. Off-page SEO rakentuu ajan myötä sen mukaan kuinka arvokasta sisältösi on eli kuinka moni muu sivusto viittaa sinun sivustoosi.

3. Perusta Blogi ja luo muuta sisältöä

Blogillasi on tarkoitus. Yleensä tarkoituksena on valistaa oman toimialan potentiaalisia asiakkaita. Olet siis asiantuntija et mainostaja. Tarkoitus ei ole valistaa heitä omasta tuotteestasi vaan yleisistä toimialan kysymyksistä ja ongelmista, jotka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee.

Lisäksi kannattaa tuottaa muuta arvokasta sisältöä esim. eKirjoja, oppaita, tutkimustuloksia, videoita. Näitä muita tuotoksia halukaat voivat ladata yhteystietoja vastaan.

4. Markkinoi sisältöäsi ja osallistu Sosiaalisessa Mediassa

Aktiivinen toimiminen Sosiaalisessa Mediassa auttaa arvokkaan sisältösi leviämisessä. Perusta business -sivut yleisimpiin alustoihin kuten LinkedIn, Facebook ja Twitter. Markkinoi sivustojasi, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät sisältösi. Liity erilaisiin ryhmiin ja osallistu keskusteluun. Paina rohkeasti Tykkää (Like) -nappeja. Se on Sosiaalisessa Mediassa ihan luvallista.

5. Konvertoi sivustosi kävijöistä liidejä

Sitten kun kävijöitä alkaa tulla sivustollesi luo kampanja. Mieti tarjous, kehoita toimintaan ja ohjaa heidät sivulle, josta tarjouksen voi lunastaa. Testaa, mittaa ja paranna. Sitten tee uudestaan.

6. Hoida liidejä sähköpostimarkkinoinnilla

MarketingSherpan mukaan 70 % liideistäsi tulee ostamaan sinulta tai kilpailijoiltasi jotakin. Mutta he eivät välttämättä tee sitä heti.

Hoida liidejäsi lähettämällä heille säännöllisesti sähköpostiviestejä heidän kiinnostuksen kohteistaan. Noudata sähköpostimarkkinoinnin pelisääntöjä ja parhaita käytäntöjä. 

7. Optimoi sivustosi mobiililaitteita varten

Yhä suurempi osa ihmisistä käyttää jotakin mobiililaitetta sisällön löytämiseksi. Tee siis oman sisältösi selaaminen helpoksi myös mobiilikäyttöliittymään.

8. Analysoi, paranna ja toista

Aseta tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista. Analysoi mitä sivustollasi tapahtuu. Tee havaintoja ja korjausliikkeita. Opi ja paranna. Jotta se on mahdollista, tarvitset hyvän analysointi -ohjelmiston.

 

Saattaa kuulostaa monimutkaiselta mutta tee yksi askel kerrallaan. Ennemmin tai myöhemmin se kannattaa.

 

Mikäli olet lähdössä liikkeelle ja tarvitset apua, varaa tästä ilmainen 30 minuutin konsultointi.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

5 Asiaa, jotka Sinun tulisi tietää digimarkkinoinnin ostamisesta

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 12, 2011 @ 12:41 PM

Investointi digimarkkinointiin on hyvä ajatus. Palveluiden ostajan näkökulmasta tilanne saattaa näyttää sekavalta. Tarjolla on paljon ilmaisia työkaluja. Lisäksi löytyy eri osa-alueita kattavia maksullisia työkaluja. Puhumattakaan sisältöpalveluiden tarjoajista.

Peruskysymys on se, oletko investoimassa strategisesti vai taktisesti. Miten taktinen ja strateginen sitten eroavat toisistaan? Taktisessa toiminnassa saattaa riitttää esim. pelkkä sähöpostimarkkinointi -ohjelmisto tai palvelu. Strategisesti investoitaesssa halutaan käyttää kaikkia digimarkkinoinnin osa-alueita hyväksi. Vielä siten, että eri osa-alueet on integroitu keskenään. Strategisen etu taktiseen verrattuna on se, että tieto toimenpiteistä ja tuloksista kerätään automaattisesti samaan paikkaan. Silloin eri toimenpiteiden onnistumista voidaan verrata keskenään. Samoin voidaan analysoida miten eri toimenpiteet tukevat toisiaan. Näin löydetään parhaat kanavat ja niiden yhdistelmät kuhunkln tarkoitukseen. Kaikelle toiminnalle tulisi myös asettaa tarvoitteet.

Olemme koonneet tähän listan asioista, joita on hyvä harkita ennen kuin teet investointeja digimarkkinointiratkaisuihin!

1. Saatko tällä hetkellä yhtään asiakasta sivustosi kautta? 

Jos vastaus on ei, investointi digimarkkinointiin on hyvä idea.

2. Pystytkö seuraamaan eri toimenpiteiden investoinnin tuottoprosenttia ? 

Jos vastaus on ei, investointi oikeisiin työkaluihin on hyvä idea.

3. Pesevätkö kilpailijasi sinut avainsanoissa hakukoneissa? 

Jos näin on, investointi on ehdottomasti hyvä idea!

4. Osallistutko sosiaalisen median keskusteluihin, jotka liittyvät omaan liiketoiminta-alaasi? 

Jos ei, sitten sinun pitäisi ehdottomasti harkita sijoittamista oikeisiin työkaluihin ja palveluihin.

5. Onko sinulla muutama tunti viikossa aikaa digimarkkinoinnille? 

Digimarkkinointi vie aikaa. Ei paljon, mutta jonkun verran. Jos sinulla ei ole aikaa nyt. odota kunnes on ennen kuin teet invetointipäätöksen. Muuten et tule koskaan näkemään nousua sivustosi liikenteessä ja sen tuottamien liidien määrässä.

 

Totuus on, että digimarkkinointi on yleensä hyvä sijoitus jokaiselle yritykselle, jolla on verkkosivut. Unohdimmekö jotakin? Jos näin on, ole hyvä ja lisää ne kommentteihin! Sillä välin selvitä, sopiiko digimarkkinointi sinulle tilaamalla ilmainen HubSpot esittely.


Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

Internet markkinointi: Mitä jokaisen Johtajan tulisi tietää?

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, Aug 08, 2011 @ 08:07 PM

Tässä 7 kohtaa, jotka jokaisen johtaja pitäisi vähintään tietää Internet Markkinoinnista. Seuraavissa blogi -kirjoituksissa pureudutaan hieman syvemmälle kuhunkin eri osa-alueeseen.

1. Internet Markkinointi toimii

Internet markkinointi toimii. Useat yritykset esittävät hämmästyttävia kasvulukuja sen jälkeen kun ovat keskittäneet riittävät voimavarat Internet Markkinointiin.

2. Internet Markkinointi tähtää yrityksen myynnin kasvattamiseen

Internet markkinoinnilla tuotetaan enemmän ja laadukkaampia liidejä. Laadukkaammista liideistä suurempi osa pystytään muuttamaan ostaviksi asiakkaiksi. Tämä antaa aikaisempaa paremman tuoton investonnille (ROI).

3. Internet Markkinointi on prosessi ja sille asetetaan tavoitteet

Se on jatkuvaa pitkäjänteistä työtä ja sille asetetaan aina tavoitteet. Se on jatkuvaa oppimista ja eri osa-alueiden parantamista. Sille on varattava aikaa. Tyypillisesti tulokset alkavat konkretisoitua 3-6 kuukauden päästä aloittamisesta.

4. Kaikki on mitattavissa

Kaikesta toiminnasta jää jälki. Se on siis täysin mitattavissa, analysoitavissa ja raportoitavissa. 

5. Staattiset kotisivut eivät ole Internet Markkinointia

Moni tyytyy uusimaan staattiset kotisivut. Ikävä kyllä, se ei ole Internet Markkinointia. Se on pikemminkin yrityksen digitaalisen esitteen uusimista.

6. Se vaatii uudenlaista osaamista

Johtajalta vaaditaan sen verran asiaan perehtymistä, että hän osaa sopia Internet Markkinoinnille realistiset tavoitteet ja arvioida tavoitteiden toteutumista.

Lisäksi Johtajan tulisi ymmärtää minkälainen organisaatio ja mitä osaamista Internet Markkinointia varten tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaaminen on joko rakennettava yrityksen sisälle tai ostettava ulkopuolelta. 

7. Internet Markkinointi on kustannustehokasta

Vain muutaman tuhannen euron kuukausikustannuksella voi Internet Markkinoinnilla saada hyviä tuloksia aikaan. Todennäköisesti samalla summalla mihinkään muuhun investoimalla ei päästä lähellekään samaa tuottoa.

Topics: facebook markkinointi, hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi