Internet-markkinointi blogi

HubSpot3, internet markkinointi ennen näkemättömälle tasolle

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 05, 2012 @ 04:48 PM

HubSpot3 logo

 

HubSpot julkisti viime viikolla vallankumouksellisen uuden version maailman johtavasta internetmarkkinointiohjelmistostaan. HubSpot on käyttänyt viimeisen vuoden HubSpot3:n kehittämiseen. Odotettu julkistus saatiinkin sitten viime viikolla Inbound12- konferenssissa, Bostonissa. 

"Perinteisen markkinoinnin pelikirja on murtunut ja HubSpot3 mahdollistaa sellaisen markkinoinnin tekemisen, jota ihmiset rakastavat. Me olemme kehittäneet HubSpot3:n nimen omaan rakkaudesta markkinointiin" Brian Halligan, HubSpotin perustaja ja pääjohtaja sanoi julkistustilaisuudessa.

"Tämä hetki, mikä tapahtuu juuri nyt, on yksi maagisista hetkistä elämässäni." sanoi Dharmesh Shah, HubSpotin tekninen johtaja ja toinen perustaja.

HubSpot on jo entuudestaan ollut maailman ykkönen. Nyt se hyppää kertaheitolla aivan ennen näkemättömälle tasolle. Olemassa olevia työkaluja on uudistettu ja uusia työkaluja lisätty. Kehitys perustuu yli 6.500:n HubSpotin käyttäjän kokemuksiin. Kaikkiaan HubSpot3:ssa on 10 uutta tai uudistettua elementtiä.

Sen perusteella, mitä tähän mennessä on nähty HubSpot3:sta, nostaa se internetmarkkinoinnin aivan  uudelle tasolle. HubSpot3:n avulla internetmarkkinoija pääsee lähelle sellaista personointia, missä Amazon ja NetFlix tänä päivänä ovat. Amazon on upottanut personointityökaluihinsa satoja miljoonia dollareita. HubSpot3- käyttäjät pääsevät samantyyppisiin personointityökaluihin kiinni siihen verrattuna aivan pikkurahalla; vain muutamalla sadalla eurolla kuussa.

Mitä uutta HubSpot 3 sitten konkreettisesti tuo?

Uudistettu kontaktitietokanta: Kontaktitiedot on alati muuttuva tietoportaali yrityksen yleisöstä (prospektit, liidit ja asiakkaat). Kontakteihin kerätään tiedot liidien ja asiakkaiden profiileista. Profiilia mukautetaan automaattisesti perustuen kontaktin muuttuviin mieltymyksiin ja preferensseihin. Nämä johdetaan siitä tiedosta, miten kontakti on vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa. Se oppii ja sitä kautta auttaa Sinua räätälöimään sisältöä toimitettavaksi prospektille.

Sähköpostit: Sähköpostijärjestelmä on tiiviisti integroitu kontaktitietokantaan, työnkulkuihin, sosiaaliseen mediaan, dynaamiseen sisältöön ja yrityksen CRM-järjestelmään. Se mahdollistaa paremman personoinnin ja toimituskyvyn kuin koskaan ennen. Lisäksi se tarjoaa aikaisempaa enemmän valmispohjia ja vaihtoehtoja lähettämiseen. Käytännössä se mahdollistaa kaiken sen, mitä johtavat sähköpostimarkkinointijärjestelmiä tarjoavat yritykset ovat tähän mennessä pystyneet tarjoamaan. Se mikä tekee HubSpot3:n sähköpostimarkkinointijärjestelmästä ainutlaatuisen, on sen sisään rakennettu integrointi muihin HubSpot3:n työkaluihin.  

Työnkulut: Työnkulut hyödyntää valtavaa kontaktietokannan tietomäärää ja sarjaa markkinoijan asettamia sääntöjä. Niiden avulla luodaan dynaamisesti kehittyviä segmenttejä ja automatisoidaan markkinoinnin toimenpiteitä. Pohjimmiltaan on kyse siitä, että työnkulut auttavat Sinua toimittamaan liidiesi haluamat sisällöt siten, miten he ne haluavat perustuen siihen, miten he ovat aiemmin olleet vuorovaikutustilanteissa sisältöjesi kanssa.

Laskeutumissivut: Laskeutumissivutyökalu on rakennettu uudestaan ja integroitu kontaktitietokantaan, CRM-järjestelmiin, sähköpostiin, dynaamisiin komponentteihin ja sosiaalisen mediaan. Käyttämällä uutta laskeutumissivutyökalua, markkinoijat voivat rakentaa, toteuttaa ja mitata kononaisia monikanavakampanjoita yhdestä paikasta.

Älykkäät Toimintaan ohjaavat elementit = TOE: Nyt, kun Toimintaan Ohjaavat Eementit on irrotettu kontaktitietokannasta, HubSpot3 mahdollistaa kuvien ja toimintaan ohjaavien elementtien näyttämisen sen mukaan, miten ne mukautuvat vastaamaan kyseisen henkilön mielenkiinnon kohteita ja tallennettuja ominaisuuksia.

Sosiaalinen media: Uusi integrointi on tehty suoraan kontaktitietokantaan. Sen seurauksena HubSpotin sosiaalisen median työkalut mahdollistavat liidin sosiaalisten aktiviteettien seuraamisen ja dynaamisten segmenttien luomisen sen pohjalta, miten kaikkein sitoutuneimmat sosiaalisen median seuraajat käyttäytyvät. Sen lisäksi HubSpotin sosiaalisen median sovelluksessa on nyt sisäänrakennettu näkymä kaikkeen Twitter- ja Facebook- vuorovaikutustoimintaan, joka mahdollistaa vastaamisen ja seuraamisen. Koska sosiaalinen informaatio on osa uutta kontaktitietokantaa, voit käynnistää liidin vaalimisviestit perustuen sosiaaliseen käyttäytymiseen. Tämä tekee siitä todellisen internetmarkkinoinin sitouttamistyökalun.

 

HubSpot3:n uudet ja uudistetut työkalut antavat markkinoijalle aivan uudet mahdollisuudet tehokkaan internetmarkkinoinnin toteuttamiseen. Mikä parasta kaikki nykyiset HubSpot- käyttäjät saavat uudet työkalut käyttöönsä ilman lisämaksua. Siirtyminen uusiin työkaluihin tapahtuu vaiheittain ja se on jo alkanut. Uudet HubSpot -käyttäjät saavat uudet ominaisuudet käyttöönsä heti alusta.

 

Varaa heti aika HubSpot3- esittelyyn

 



Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

Sosiaalinen media: Seurantatyökalut

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 10, 2012 @ 02:35 PM

Oletko joskus turhautunut yrityksesi sosiaalisen median tilien seurantaan. 

sosiaalinen media seurantaJos vastasit kyllä tiedät sen hankaluudet. Päivitykset liikkuvat niin nopeasti, että joudut käymään läpi valtavan määrä materiaalia. Lisäksi moni tärkeä päivitys saattaa lipsahtaa silmien ohi. Mikä avuksi? Tilannetta helpottaa huomattavasti erillisen sosiaalisen median seurantatyökalun käyttööotto. Markkinoilta löytyy hyvin erilaisia ja eri tasoisa työkaluja. Toiset niistä ovat ilmaisia ja toiset maksullisia.

On muutamia tekijöitä, jotka Sinun täytyy ottaa huomioon, kun valitset sosiaalisen median seurantatyökalua. Jos valitset väärän työkalun saattaa käydä niin, että työkalun käyttö vie enemmän aikaa kuin manuaalinen seuranta. Alla on listattu ne kriiteerit, jotka seurantatyökalun tulee minimissään täyttää, jotta voit menestyksekkäästi seurata faniesi ja seuraajiesi keskusteluja käyttämällä siihen vain muutaman minuutin päivässä.

Jos olet etsimässä sosiaalisen median seurantaityökalua ota seuraavat seikat huomioon varmistaaksesi, ettei työkalu vie enemmän aikaa kuin manuaalinen monitorointi:

  • Varmista, että pystyt seuraamaan kaikkia sosiaalisen median tilejäsi saman työkalun avulla. Jos joku sosiaalisen median palvelu ei sisälly työkalun valikoimaan, joudut seuraamaan sitä erikseen manuaalisesti. 
  • Varmista, että työkalussa on toiminto, joka hälyyttää, kun se löytää määrätyn sanan tai lauseen. Tällöin pystyt listaamaan työkaluun liiketoiminnallesi tärkeät avainsanat ja se hälyyttää, kun joku mainitsee Sinulle tärkeän avainsanan sosiaalisessa mediassa.
  • Sosiaalisen median seurantatyökalun tulisi sisältää mahdollisuus ajastaa päivityksesi kaikkin käytössäsi oleviin sosiaalisen median tileihin. Tämä on tärkeää, koska Sinun tulisi säännöllisesti päivittää sosiaalisen median tilejäsi. Ajastamalla voit rytmittää päivitykset liiketoimintasi tarpeisiin jo päiviä tai viikkoja etukäteen. Samalla voit ajastaa useita eri päivityksiä, jolloin voit paremmin suunnitella päivityskokonaisuuksia.

Olisi hyvä, jos seurantatyökalussa olisi vielä seuraavat ominaisuudet:

- mahdollisuus seurata, minkä sosiaalisen median kautta kukin liidi ja asiakas on tullut

- liitäntä asiakashallintajärjestelmään

- laaja analytiikka

Nämä eivät kuitenkaan ole aivan välttämättömiä ominaisuuksia. 

Nyt, kun tiedät mitä ominaisuuksia sosiaalisen median seurantatyökalussa tulisi olla, voit alkaa etsiä sopivaa ilman, että valitset työkalun, joka vie loppujen lopuksi enemmän aikaa kuin mitä lisäarvoa se tuo.

 

Varaa tästä ilmainen sosiaalisen median konsultointi.

 

Topics: facebook markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media

Facebook aikajana: 9 vinkkiä

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Mar 30, 2012 @ 04:30 PM

Facebook aikajana muuttaa perinteisen Facebook -näkymän  ihan uuteen muotoon tänään. Uudistus parantaa yritystenfacebook aikajana mahdollisuuksia hyödyntää Facebookia. Samalla eri asiat tulevat helpommin löydetyiksi. Facebook Timeline kasvattaa 46% käyttäjien sitoutumista tavaramerkkiin. Lisäksi tavaramerkit saavat 65 %:n lisäyksen käyttäjien sitoutumiseen interaktiiviseen sisätöönsä kuten videot ja kuvat. Lähde: Simply Measured  35% kuluttajien kommenteistä ovat positiivia ja vain 8% on valituksia. Lähde: AT Kearney Jos yritykselläsi ei vielä ole Facebook -sivuja, kannattaa ne viimeistään nyt laittaa pystyyn.

Tässä 9 vinkkiä menestyvien Facebook -yrityssivujen rakentamiseksi:

1. Lisää kansikuva ja profiilikuvat

Tästä eteenpäin yritys voi laittaa kansikuvan omille sivuilleen, mikä kannattaakin hyödyntää heti ensimmäisenä.

2. Lisää virstanpylväät tärkeimpien tapahtumien määrittämiseksi

Aikajanalle voi nyt lisätä yrityksen tärkeimmät virstanpylväät. Siten voit näppärästi esitellä yrityksen kronologian.

3. Kiinnitä tärkeimmät tarinat sivun yläosaan

Mikäli haluat pitää jonkin yksittäisen viestin pidemmän aikaa viestivirran yläosassa näkyvissä, on se tästä eteenpäin mahdollista.

4. Kirjoita seinällesi säännöllisesti eli joka päivä

Säännölliset päivityksen pitävät fanit sitoutuneina.

5. Hallinnoi sivujasi hallintaliittymän avulla

Hallintaliittymän kautta löytyy myös sivustosi tilastot.

6. Vastaa henkilökohtaisiin viesteihin nopeasti

On tärkeätä vastata kaikkiin henkilökohtaisiin viesteihin ja vielä nopeasti. Se parantaa yrityksesi palvelukuvaa ja vahvistaa sitoutuneisuutta

7. Järjestele uudelleen näkymät ja sovellukset

Kuvasi, tapahtumasi ja sovelluksesi ovat nyt helpommin ihmisten löydettävissä.

8. Korosta päivitykset

Päivitys voidaan nyt korostaa tähti-ikonia klikkaamalla. Sitä kannattaa käyttää, jotta ihmiset näkevät mitä uutta sivustollasi on.

9. Pyydä Facebookilta oma URL

 Mene osoitteeseen www.facebook.com/username ja ano oma URL. Markkinoi omaa Facebook URLiasi esim. käyntikorteissa ja esitteissä.

 

Ylläolevien asioiden kuntoon laittaminen ei sinänsä vie paljon aikaa mutta auttaa Sinua hyödyntämään uutta Facebookia entistä paremmin. Mikäli tarvitset apua, varaa ilmainen 30 minuutin Sosiaalisen median konsultointi.

 

 

 

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Internet markkinointi: Miten konvertoin liikenteestä liidejä

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Jan 11, 2012 @ 02:05 PM

Markkinointi- ja myyntisuppilon keskiosassa on kyse siitä, miten konvertoitkonvertointi saamastasi liikenteestä prospekteja ja liidejä. Sekä miten suunnittelet ja toteutat markkinointiautomaatiota siten, että liideistä ja prospekteista tulee todennäköisimmin ostavia asiakkaita. Työkaluina käytetään toimintaan ohjaavia elementtejä, saapumissivuja, blogi-artikkeleita, konversiolomakkeita, sähköpostimarkkinointia ja sosiaalista mediaa.

Liidien generointi

Suppilon keskiosassa työkalut keskittyvät keräämään liidejä ja ohjaamaan liidejä markkinointiautomaatiolla ostaviksi asiakkaiksi. Optimoimalla suppilon keskiosan saavutat parhaat tulokset. Jotta kävijä antaa tietonsa Web -sivustollasi, on hänelle annettava vastine siitä. Kysymyksessä on siis jo tässä vaiheessa eräänlainen kaupankäynti. Parhaiten kävijän saa jättämään tietonsa tarjoamalla hänelle ainutlaatuista sisältöä esim. eKirjan tai Webinaarin muodossa. Kävijä voi ladata sisällön vain antamalla tietoa itsestään. Kävijälle on tehtävä helpoksi ja yksinkertiaseksi antaa tietonsa lomakkeilla. Sen takia lomakkeen pituus ratkaisee olennaisesti kävijän halukkuuden. 

Mitä enemmän eri vaihtoehtoja konvertoitua sivustollasi on sitä parempia ovat tulokset. Yritykset, joilla on 31-40 saapumissivua saavat 7X enemmän myyntiä kuin ne yritykset, joilla on vain 1-5 saapumissivua.

Markkinointiautomaatio

Sinulla tulee olla hyvät työkalut markkinointiautomaatiota (lead nurturing) varten. Jo siinä vaiheessa kun luot toimintaan ohjaavan elementin (call-to-action) ja konvertointisaapumissivun (landing page) tulee sinulla olla markkinointiautomaatio suunniteltu ja toteutettu. Kun kävijä on konvertoitunut liidiksi, siirtyy hän automaattisesti siihen vaalmisohjelmaan mikä kyseiseen lomakkeeseen on liitetty. Markkinointiautomaation tehtävä on opastaa potentiaalista asiakasta suppilossa eteenpäin kohti lopullista päämäärää; ostotapahtumaa. Markkinointiautomaatio toteutetaan sähköpostien avulla. 

Blogi

Blogin kirjoittaminen on erinomainen tapa saada lisää liikennettä ja liidejä, mutta se on myös hyvä tapa konvertoida liidejä asiakkaiksi. Hyviä keinoja hyödyntää blogia ovat arvokkaat ja relevantit toimintaan kehoittavat elementit (calls-to-action), mahdollistamalla blogin tilaaminen sähköpostiin ja/tai RSS -syötteenä sekä kannustamalla kävijöitä seuraamaan sinua sosiaalisessa mediassa. Sen takia myös blogin yhteyteen tulee liittää näitä elementtejä. 

2/3 markkinoijista sanoo yrityksensä blogin olevan "kriittinen" tai "tärkeää" liiketoimimintansa kannalta. Osasyynä on se, että blogit ovat hyvä tapa sitouttaa kävijöitä.

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on paljon muutakin kuin joukko faneja, ystäviä ja seuraajia. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää keräämään lisää liidejä ja asiakkaita. Olennaista ei ole vain puhua itsestä vaan myös osallistua keskusteluun. 

Yhdysvaltain Internetin käyttäjät käyttävät 3x enemmän aikaa blogeissa ja sosiaalisissa verkostoissa kuin sähköpostissa.

Yritykset, jotka käyttävät Twitteriä saavat keskimäärin 2x enemmän myyntiä kuukaudessa kuin ne, jotka eivät.

Yritykset, joilla on 1000+ Twitter seuraajaa, saavat 6X enemmän liikennettä verkkosivuilleen kuin ne, joilla on vähemmän kuin 1000 Twitter seuraajia.

39% B2B yrityksistä, jotka käyttävät Twitteriä, ovat hankkineet uusia asiakkaita sitä kautta.


Mikäli tavoitteesi on maksimoida internetistä saamasi liikevaihto, on sinun pidettävä kaikista ylläolevista pääkohdista jatkuvasti huolta. Se vaatii tasaisesti joka päivä työtä mutta ei kohtuuttomasti.


Tilaa tästä ilmainen Opas: Web -sivuston 5 avainasiaa


Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sähköpostimarkkinointi, blogi

Internet markkinointi: Miten maksimoin liikenteen web-sivustolleni

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Jan 05, 2012 @ 12:16 PM

Internet markkinoinnissa markkinointi- ja myyntisuppilon yläosa täytetään parhaiten luomalla,lisää liikennettä internetistä optimoimalla ja markkinoimalla jatkuvasti relevanttia sisältöä. Sisällöllä kasvatetaan parhaiten laadukkaiden kävijöiden ja potentiaalisten asiakkaiden määrää. Tänä päivänä pelkkä staattinen kotisivusto ei riitä parhaan tuloksen aikaansaamiseksi. Websivusto käsitteenä ei olekaan enää sama kuin aikaisemmin. Nykyään voidaan ajatella, että kaikki se digitaalinen sisältömme, joka leviää internetissä on osa web-sivustoammne. Näin ajateltuna web-sivustomme onkin paljon laajempi kuin pelkkä www.yritys.fi -osoitteesta löytyvä sisältö. 

Blogi

Hyvä uutinen on se, että yritykset, jotka luovat, optimoivat ja markkinoivat blogiaan saavat 55enemmän liikennettä ja 70enemmän myyntiä kuin ne, jotka eivät. Jokainen blogi -artikkeli luo uuden indeksoitavan sivun internettiin. Näin ollen artikkeleita tulisi kirjoittaa ahkerasti. Yritykset, jotka kirjoittavat blogiartikkelin vähintään 20 kertaa kuukaudessa tuottavat 5 x enemmän liikennettä ja 4 X enemmän myyntiä kuin ne yritykset, jotka kirjoittavat blogiartikkelin vain muutaman kerran kuukaudessa. Blogiartikkelit tulisi olla tilattavissa RSS -lukijaan ja/tai suoraan sähköpostiin. Lisäksi artikkelit tulisi olla helppo jakaa eri sosiaalisen median alustoille.

Hakukoneoptimointi

Sisällön optimointi on erittäin tärkeätä, jotta annat ainutlaatuiselle sisällöllesi mahdollisuuden vetää mahdollisimman paljon laadukasta liikennettä internetistä. Tässä yhteydessä voidaan puhua sisällön tuoton (ROC = return on content) maksimoinnista. Mitä suurempi digitaalinen jalanjälki sivustollasi on sitä paremmin sisältösi sijoittuu hakutuloksissa. Digitaalisen jalanjäljen kokoon vaikuttavat mm. hakukoneissa indeksoitujen sivujen määrä sekä kuinka moni ulkopuolinen sivusto on tehnyt linkin sivustollesi ja mikä on kunkin linkittävän sivuston oma painoarvo. Pelkkä strategisten hakusanojen viljeleminen ei siis riitä. Sisältösi on oltava niin mielenkiintoista, että muut haluavat viitata siihen.

Sosiaalinen media

57% pienyrityksistä sanoo sosiaalisen median hyödyttävän heidän liiketoimintaansa. Aktiivinen läsnäolo Twitterissä ja Facebookissa on todettu lisäävän ulkopuolistien linkkienliikenteen ja myyntiliidien määrää. Tästä johtuen 54% yrityksistä lisäsi investointeja sosiaaliseen mediaan ja blogeihin vuonna 2011.

 

Mikäli tavoitteesi on maksimoida internetistä saamasi liikenne, on sinun pidettävä kaikista ylläolevista pääkohdista jatkuvasti huolta. Se vaatii tasaisesti joka päivä vähän työtä mutta ei kohtuuttomasti. 

 

Lataa ilmainen opas: 7 Hyvää keinoa tehdä Web -sivustostasi tehokkaampi

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi

Sosiaalinen Media: hyötyä vai huvia BtoB liiketoiminnassa?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Dec 22, 2011 @ 02:57 PM

Accenture julkaisi lokakuussa 2011 oman tutkimuksensa sosiaalisenmedian hyödyntämisestäsosiaalinen media BtoB liiketoiminnassa. Lähtökohtaisesti BtoB yritykset ovat olleen huomattavasti BtoC yrityksiä haluttomampia investoimaan sosiaaliseen mediaan. Maailmalla on kuitenkin paljon evidenssiä siitä, että myös BtoB yritykset voivat hyödyntää sosiaalisen median suhteellisen alhaiset kustannukset, helppokäyttöisyyden ja skaalautuvuuden kommunikoidessaan asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Vieläpä uudella mielnkiintoisella tavalla.

Accenturen tutkimuksen päähavainnot

1. Lähes kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista piti sosiaalista mediaa äärimmäisen tai hyvin tärkeänä kanavana vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.

2. Vaikka vastaajat näkevät sosiaalisen median erittäin merkityksellisenä, vain 8 prosenttia B2B yrityksistä hyödyntää tehokkaasti sosiaalista mediaa tänä päivänä.

3. Vaikka vastaajat olivat yleensä tyytyväisiä organisaationsa sosiaalisen median käyttöön markkinoinnissa, he ilmoittivat aikovansa lisätä sosiaalisen median toimia myynnin, palvelun, innovoinnin ja kumppaniyhteistyön saralla.

4. Vain 5 prosenttia vastaajista ilmoitti, että heidän sosiaalisen median pyrkimysten ja muiden strategisten asiakastoimenpiteiden välillä on vahva yhteys.

5. Vain 11 prosenttia vastaajista ilmoitti heillä olevan järjestelmä- ja analytiikkavalmiudet, joita tarvitaan mittaamaan ja seuraamaan tuottoa sosiaalisen median sijoituksista.

6. Sosiaalinen media katsotaan myönteisemmäksi yrityksissä, joiden liikevaihto on kasvussa kuin yrityksissä, joiden liikevaihto on laskussa. 

7. Lähes 20 prosenttia ylimmistä johtajista ei luota siihen, että heidän yrityksellään on kyky tehdä oikeita sosiaalisen median investointipäätöksiä.

Havainnoista käy selvästi ilmi se, että sosiaalista mediaa pidetään tärkeänä yrityksen menestyksen kannalta. Moni ei kuitenkaan ole investoinut sosiaaliseen mediaan sen takia, ettei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Lisäksi, oman yrityksen kompetensseja ei olla ylläpidetty sosiaalisen median taitojen osalta. Nyt on kuitenkin aika kehittää tai ostaa kompetenssit ja investoida sosiaaliseen mediaan. Muuten kilpailijasi, jotka sen tekevät, saavat suhteettoman kilpailuedun.

 

Varaa tästä ilmainen sosiaalisen median konsultointi

Topics: internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

6 Mahdollisuutta parantaa kiitossivujasi

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 02, 2011 @ 03:38 PM

KiitossivuTuntuu siltä, että työ on tehty kun sivustolla kävijä on saatu konvertoitua liidiksi. Olet tehnyt pieteetillä sivun, jossa kiität kävijää. Sen jälkeen potentiaalinen asiakas sitten poistuu sivuiltasi. Mikäli näin on, menetät mahdollisuuden tarjota heti välittömästi uutta lisäarvoa potentiaaliselle asiakkaalla. Tässä 6 tapaa hyödyntää kiitossivujasi.

1. Tuo navigaatio takaisin

Parhaat käytännöt kehoittavat poistamaan navigaation saapumissivuilta. Saapumissivulla on vain yksi tarkoitus, saada kävijä täyttämään ja lähettämään lomake eli konvertoitumaan potentiaaliseksi asiakkaaksi. Sen jälkeen kun olet saanut kävijän tekemään halutun toimenpiteen, hän päätyy kiitossivulle. Koska haluat hänen jatkavan sivustosi tutkimista, palauta navigaatio kiitossivulle.

2. Tarjoa liittymistä blogitilaajaksi 

Sijoita kiitossivulle mahdollisuus tilata blogisi sähköpostitse tai RSSnä. Älä vain sano "Tilaa meidän blogi!". Kerro myös, miksi heidän pitäisi tilata ja millaista arvokasta tietoa he tulevat säännöllisesti saamaan.

3. Pyydä liittymään mukaan sosiaalisessa mediassa

Aivan kuten annat ihmisille mahdollisuuden tilata blogisi, anna heille mahdollisuus pysyä yhteydessä kanssasi LinkedInissä, Facebookissa ja Twitterissä.  Kerro heille mitä he hyötyvät siitä, että ovat yhteydessä kanssasi sosiaalisessa mediassa.

4. Kehoita heitä jakamaan tarjoamasi

Konvertoitunut kävijä on selvästi kokenut hyötyvänsä tarjonnastasi. On hyvin todennäköistä, että hänellä on myös tuttuja, joita tarjontasi kiinnostaa. Tee saapumissivusi jakaminen helpoksi lisäämällä jakamispainikkeet. 

5. Tarjoa muutakin relevanttia tietoa

Voit päätellä, minkälaisesta muusta sisällöstä kavijä voisi olla kiinnostunut sen perusteella, mistä kanavasta potentiaalinen asiakas tuli. Tarjoa hänelle lisää linkkejä eri blogiartikkeleihin, websivuille ja sosiaalisen median osastoille, jotka olennaisesti liittyvät tarjoamaasi. Se syventää lisää suhdettasi potentiaaliseen asiakkaaseen ja luo positivisen mielikuvan sinusta.

6. Kiitä heitä kunnolla

Pelkkä "kiitos" ei riitä. Kerro heille, miksi olet kiitollinen siitä että he löysivät tarjouksesi ja ryhtyivät toimiin. Vaikka he eivät vielä ole asiakkaita, kohtele heitä niin kuin he jo olisivat. Sinulla on vain yksi ainoa mahdollisuus tehdä ensivaikutelma. Käytä se hyväksesi kilpailijoitasi paremmin.

 

Muista testata kiitossivusi ennen niiden lopullista julkaisemista. Mittaa kukin ylläoleva asia erikseen, jotta ne kaikki tulevat huomioiduksi kiitossivullasi.  

 

Onko sinulla joitain muita asioita, joita liität aina kiitossivuillesi?



Topics: facebook markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, blogi

Facebookissa avautuu uusia mahdollisuuksia

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Nov 10, 2011 @ 01:46 PM

Innovatiivinen pienyritys RunToShop Oy on kehittänyt uuden palvelun saattaa yhteen mainostajat ja fanisivujen julkaisijat. Tämä Fannr -palvelu on yksinkertainen ja briljantti. Mainostajat luovat valmiita viestejä pooliin, josta julkaisijat voivat ne poimia ja julkaista oman sivustonsa seinällä. Fannr tukee Facebookin perusstrategiaa saattaa yhteen brändejä ja käyttäjiä sekä synnyttää vuorovaikutusta.

Hyväntekeväisyysjärjestöt saavat osallistua ilmaiseksi

Fannr -palvelu tukee hyväntekeväisyysjärjestöjä, sillä ne voivat jättää omia ilmoituksiaan esim. varainkeruusta ilmaiseksi. Fanisivujen omistajat osallistuvat keräyksiin omalta osaltaan julkaisemalla hyväntekeväisyysjärjestöjen ilmoituksia perimättä maksua. Julkaisijoilla on mahdollisuus hyödyntää tätä sisältöä järjestämällä erilaisia tapahtumia esim. kilpailuja niiden ympärille.

Facebook fanisivun omistajalla täysi kontrolliAntero Mertaranta Fannr

Fanisivun omistaja tietää parhaiten minkälaiset viestit sopivat hänen aiheeseensa. Lisäksi minkälaisista viesteistä on hyötyä hänen faneilleen. Samoin, mitkä viestit toimivat parhaiten. Vaikka fanisivun omistaja liittyy Fannr -palveluun, viestien julkaisu on täysin vapaaehtoista. Ensinnäkin hän valitsee viestit, joita julkaisee. Toiseksi hän päättää milloin hän viestin julkaisee. Ja kolmanneksi hän päättää kuinka usein hän julkaisee. 

Mitä hyötyä Fannr -palvelusta on mainostajalle

Koska viestit julkaistaan fanisivujen seinällä, on todennäköistä, että niiden huomioarvo on suurempi kuin tavallisten mainosten. Mikäli fanit reagoivat kyseiseen viestiin, edistää se viestin viraalista leviämistä. Kun fanisivun omistaja valitsee julkaistavt viestit on viestien kohdentaminen tarkempaa ja todennäköinen tehokkuus suurempaa kuin normaalilla mainonnalla. Mainostajan haaste on muokata viestinsä sopivaksi Facebookin henkeen. Se ei saa olla liian agressiivinen, jotta julkaisijat valitsevat sen julkaistavaksi eivätkä fanit reagoi negatiivisesti. Mainostaja joutuu todella miettimään mitä ja miten hän haluaa faneille tarjota; perinteinen osta, osta mainonta ei varmaankaan riitä.

Haasteena julkaisijoiden löytäminen

Moni fanisivujen ylläpitäjä haluaisi varmasti olla Fannr -palvelussa mukana; ainakin hyväntekeväisyyden osalta. Haasteena on löytää nämä ylläpitäjät. Vain muutamalla fanisivulla on näkyvissä, kuka sen on perustanut ja kuka on sen ylläpitäjä. 

 

Oletko itse fanisivun ylläpitäjä tai tunnetko jonkun joka on? Vinkkaa hänelle Fannr -palvelusta.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Facebook muuttuu: Oletko valmis?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 06, 2011 @ 11:48 AM

Facebookin uudistusten johdosta on käyty paljon debatteja eri puolilla. Monet käyttäjät eivät ole toivottaneet uudistuksia tervetulleiksi. Johtopäätöksenä on, että ihmiset eivät yleisesti ottaen pidä muutoksesta. Facebook on kuitenkin muuttunut ja tulee muuttumaan vastakin. Miten muuutokset vaikuttavat yritysten toimintaan Facebookissa:

1. Uudessa Facebookissa ihmisten ei tarvitse ensin Tykätä yrityksestäsi kirjoittaakseen
kommentin. Aikaisemmin tämä oli toisin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kommentoijien joukkoon tulee myös kriittisemmin tuotteitasi ja palveluitasi kohtaan suhtautuvia ihmisiä.

Tuotteisiisi ja palveluihisi pettyneet ihmiset eivät aikaisemmin tulleet suoraan kertomaan pettymyksensä syytä. Jatkossa sekin on odotettavissa. Kysymyksessä ei ole vain uhka vaan myös mahdollisuus. Ensinnäkin vastaa heti ja avoimesti negatiiviseen palautteeseen. Lupaa laittaa asia kuntoon, jos vain suinkin voit. Toiseksi ota palautteesta opiksi, äläkä toista samaa virhettä uudelleen. Kolmanneksi voit kääntää keskustelun parannusehdotuksiin, jolloin saat kerättyä arvokasta tietoa tuote- ja palvelukehitykseen. Kaikkia ei voi aina miellyttää mutta tilanteesta kannattaa ottaa kaikki mahdollinen irti. Asiattomuudet tulee tietysti poistaa. 

2. Uusi Facebookin aikajana suosii yrityksiä, jotka toimivat määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti.Facebook -strategia
Heillä on selkeä Facebook -strategia. Strategia pitää sisällään askelluksen siitä, mistä on lähdetty ja mihin ollaan menossa. Näin he tulevat olennaiseksi osaksi yksittäisen käyttäjän omaa aikajanaa. Mitä tiiviimmin tähän aikajanaan pääsee kietoutumaan sen parempi liiketoiminnan kannalta.

3. Uudessa Facebookissa annetaan muitakin toimintaan kehoittavia vaihtoehtoja kuin Tykkää. Tästä eteenpäin voit itse kirjoittaa Tykkää -kehotuksen tilalle minkä tahansa muun kehoituksen. Näin pääset tarkentamaan viestiäsi ja erottumaan niistä, jotka edelleen tyytyvät käyttämään pelkkää Tykkää -nappia. Joillekin sopii paremmin Liity tai Tilaa ja vastaavasti toisille Suosittele tai Katso.

4. Näyttää siltä, että uusi Facebook suosii niitä, jotka ovat valmiita investoimaan enemmän Facebookiin. Kilpailu presenssistä kiristyy sielläkin. On yhä vaikeampi päästä yksittäisen käyttäjän seinälle. Näkyvyyden varmistamiseksi joutuu ponnistelemaan entistä enemmän. Jos aikaisemmin on käyttänyt vain ilmaisia mahdollisuuksia, jatkossa joutuu harkitsemaan myös maksullisia vaihtoehtoja. Hyvä tapa on käyttää kolmansien osapuolien sovelluksia tai teettää omia puoleensa vetäviä sovelluksia. Maksettu Facebook -mainontakaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. 

Muutokset avaavat yrityksille uusia mahdollisuuksia. Toisaalta yritykset joutuvat varautumaan ottamaan vastaan entistä kriittisempää palautetta. Hyvin ennalta suunniteltuna ja oikein toteutettuna sekin voidaan kääntää voitoksi. 

Miten itse ajattelit hyödyntää uusia mahdollisuuksia?

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

9 Vinkkiä lisätä yrityksen Facebook -sivujen tehoa

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 28, 2011 @ 09:05 AM

Työ ei lopu siihen, että yrityksen Facebook -sivut on avattu. Itse asiassa siitä työ vasta alkaa. Tavoitteena on saada aikaan hyvä vuorovaikutus yleisön kanssa. Se taas vaatii jatkuvaa sisällön julkaisemista. Tässä 9 vinkkiä, joilla parantaa löydettävyyttä ja kanssakäymistä Facebookissa:

1. Pyri mahdollisimman monipuoliseen sisältöön

Sivustollasi voit julkaista videoita, kuvia, statuspäivityksiä, linkkejä, kysymyksiä ja sovelluksia. Kannattaa laaja-alaisesti hyödyntää kaikkia näitä mahdollisuuksia.

2. Viestin pituudella on vaikutusta

Mitä lyhyemmäksi saat viestisi puristettua sen parempi. BuddyMedia.comin tutkimuksen mukaan 80 merkkiä tai sen alle olevat viestit saavat 27% enemmän vuorovaikutusta aikaan kuin sitä pidemmät tekstit.

3. Vältä URL -osoitteiden lyhentäjiä linkeissä

Moni haluaa päätellä uutissyöttessä olevasta linkistä, mihin linkki johtaa. Sen takia kannattaa välttää lyhytlinkkien käyttöä, koska niistä ei selviä mihin klikkaaja päätyy. BuddyMedia.com on selvittänyt, että pitkät linkit tuottavat 3 kertaa enemmän kanssakäymistä kuin lyhytlinkit.

4. Löydä oma julkaisuikkunasi

Suurin trafiikki ajoittuu normaalisti arkipäiville välille 10.00-16.00. Silloin on varminta itsekin julkaista sisältöä. Kannattaa lisäksi kokeilla julkaisemista normaalin työajan ulkopuolella sekä viikonloppuisin. Saattaa olla, että juuri Sinun yleisösi on silloin vastaanottavimmillaan. Lisäksi, koska ruuhka-aikojen ulkopuolella on vähemmän kilpailua, saattaa julkaisusi saavuttaa korkeamman huomioarvon. BuddyMedia.comin mukaan torstaisin ja perjantaisin julkaisut saavuttavat 18% enemmän vuorovaikutusta kuin muina viikonpäivinä. Lisäksi normaalityöajan ulkopuolella julkaisut saavuttavat 20% enemmän kanssakäymistä.

5. Hyödynnä perjantait

Facebookin Onnellisuusindeksi nousee aina perjantaisin. Onnellisuusindeksi mittaa positiivisen ja negatiivisen kielenkäytön suhdetta. Mitä vähemmän ihmiset haluavat olla töissä sitä enemmän he ovat Facebookissa.

6. Kehitä oma julkaisurytmisi

Useimmille sopiva julkaisumäärä on 2-3 kertaa päivässä. Pidä kuitenkin useampi tunti julkaisujen välissä. Dan Zarella, HubSpotin Social Media Scientist, suosittelee isoimmille brändeille julkaisua vain joka toinen päivä.

7. Tykkäämisten määrä kertyy muutaman ensimmäisen tunnin aikana

Visiblin tutkimuksen mukaan 70% Tykkäämisistä tulee 4 ensimmäisen tunnin aikana. Näet lähes välittömästi oliko viestisi onnistunut.

8. Analysoi, opi ja toista

Facebookista löytyy hyvät analysointivälineet. Kävijä-, Vuorovaikutus- sekäfacebook tilastot Tapahtumatiedot auttavat Sinua analysoimaan ja kehittämään toimintaasi.

Demografiatiedoista selviää minkälainen yleisösi on. Julkaisujen näyttökerroista näet sivujesi uutistarinoiden näyttökerrat faneille ja ei-faneille. Lisäksi näet Tykkäämiset ja Kommentit. Tilastot kertovat kunkin julkaisun palauteprosentin, joka lasketaan seuraavalla kaavalla:

(Tykkäämiset + Kommentit/Uutistarinoiden näyttökerrat) x 100%

Fanisi voivat mm. kirjoittaa seinällesi, ladata kuvia ja videoita ja mainita sivusi omalla seinällään. Tapahtumatiedoista voit seurata näitä aktiviteetteja. Seuraa myös tilauksen lopettamisia.

9. Vuorovaikutustaktiikka

Vastaa kahden tunnin sisällä ja vastaa jokaiseen viestiin. Poista kaikki asiaankuulumattomat viestit ja @tägit. Ole ystävällinen ja auttavainen. Käytä rohkeasti etunimiä. Yritä saada yleisösi vahtimaan sivustoasi väärinkäytöksien varalta.

 

Facebook mahdollistaa ainutlaatuisen suoran vuorovaikutuksen yleisösi kanssa. Kun seuraat ylläolevia vinkkejä omilla ideoillasi höystettynä, pidät olemassa olevat asiakkaasi uskollisina sekä löydät uusia potentiaalisia asiakkaita.

 

 Varaa ilmainen aika Sosiaalisen Median konsultointiin

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media