Internet-markkinointi blogi

Hakukoneoptimointi: Miten valitsen Avainsanat?

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, Aug 30, 2011 @ 06:17 PM

Hakukoneiden myötä tapa miten ihmiset ostavat on olennaisesti muuttunut. Hankintaprosessi aloitetaan naputtamalla sopivia hakusanoja hakukoneeseen. Sen jälkeen käydään läpi hakutulokset tosin usein vain ensimmäiseltä sivulta.

Markkinoijan näkökulmasta ero löydetyksi tulemisen ja ei löydetyksi tulemisen välillä on oikeiden avainsanojen valitseminen. 

Alustava Avainsanalista

On tärkeää hahmottaa minkälaiset avainsanat ovat olennaisia oman liiketoiminnan kannalta. Alustava avainsanalista käsittää useita satoja sanoja ja sanojen yhdistelmiä. Mahdollisesti myös lyhyitä lauseita. Tämän jälkeen ne alistetaan tarkemmalle tarkastelulle, jolloin käytetään kolmea eri kriteeriä:

  1. Kuinka monta hakua kyseisellä avainsanalla tehdään kuukaudessa?
  2. Arvioidaan kuinka oleellinen kyseinen sana tai sanojen yhdistelmä tuotteellemme tai palvelullemme on?
  3. Mikä on avainsanan tai -lauseen  suhteellinen kilpailu hakukoneissa?

Jos hakuja ei ole riittävästi, sana pudotetaan pois listalta. Samoin jos se ei ole riittävän oleellinen. Näin saadaan alustavaa listaa pala palalta supistettua kohti järkevää määrää. Sen jälkeen jatketaan karsimista asettamalla avainsanat järjestykseen.

Avainsanojen asettaminen järjestykseen

Avainsanojen asettaminen järjestykseen vaatii omien tuotteiden ja/tai palveluiden tarkastelua. Ensinnäkin avainsanaa arvioidaan suhteessa oman tuotteemme tai palvelumme suhteellinseen kilpailuetuun. Avainsananan tulee olla tarkoituksenmukainen kilpailuetumme suhteen. Toisaalta, mitkä ovat kaikkein tuottavimmat tuotteemme ja palvelumme. Niihin haluamme yleensä panostaa. Sen takia avainsanan tulee olla yhdistettävissä nimen omaan näihin tuotteisiin ja palveluihin.

Avainsanan suhteellinen kilpailu

Kuten todettiin ei riitä, että avainsanan tai sanayhdistelmän hakumäärä on riittävän suuri. On myös selvitettävä, mikä on avainsanan suhteellinen kilpailu. Onneksi markkinoilla on useita ilmaisia työkaluja, joilla voi tarkastella potentiaalisen avainsanan suhteellista kilpailua esim. http://www.seochat.com/seo-tools/keyword-difficulty/ Lisäksi markkinoilta löytyy maksullisia ohjelmistokokonaisuuksia, joihin tämä ominaisuus on sisällytetty esim. http://www.hubspot.com/products/

 

 

Keyword Grader

 

                    Esimerkki HubSpotin KeywordGraderin listauksesta

 

Avainsanan suhteellinen kilpailu ilmoitetaan skaalalla 1-100. Mitä suurempi luku on sitä kilpaillumpi se on. Monesti on järkevää aloittaa valtaamaan digitaalista jalansijaa vähemmän kilpailluilla mutta meille olennaisilla avainsanoilla. Mikäli toimimme tehokkaasti, ajan myötä auktoriteettimme ja relevanssimme kasvaa. Silloin meillä on enemmän voimaa vastata kilpailuun ja saada itsemme esille hakutuloksissa myös kilpailluimmissa avainsanoissa.

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi

Miten hakukoneet toimivat?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Aug 25, 2011 @ 04:04 PM

Hakukoneilla tarkoitus on löytää mahdollisimman oikeaan osuvia hakutuloksia haun suorittaneelle henkilölle. Mitä paremmin hakukone osuu tiedon etsijän odotuksiin sitä tyytyväisempi henkilö on ja palaa käyttämään kyseistä hakukonetta.

Indeksointi

Pärjätäkseen kilpailussa hakukoneella täytyy olla valtava arkisto, joka on järjestetty määrätyllä tavalla. Kullakin hakukoneella on oma menetelmänsä kerätä ja järjestellä tietoa. Riippumatta menetelmästä sitä kutsutaan indeksoinniksi.

Kullakin hakukoneella on pieniä olioita, jotka jatkuvasti tekevät työtä. Ne haravoivat webbiä ideksoiden websivustojen sisältöjä ja seuraten linkkejä websivustolta toiselle.

Miten tiedot poimitaan hakutuloksiin?

Se mitä ja missä järjestyksessä hakukoneet näyttävät hakutulokset riippuvat pääasiassa kahdesta seikasta: 1. Mikä on kyseisen websivuston sisältö 2. Mitkä toiset websivustot linkkaavat kyseiselle websivustolle.

1. Sisältö

Nuo em. hakukoneiden pienet oliot ideksoidessaan websivustoa käyvät läpi kunkin websivun erikseen. Ne yrittävät päätellä löytämänsä sisällön perusteella, mitä aiheita kyseisellä sivustolla käsitellään. Lisäksi ne tutkivat websivun koodia ja siihen liitettyjä muita tietoja, jotka eivät näy ulospäin. Sama websivu voidaan indeksoida useammalla tavalla. Niinpä tilastoissa näkyvä indeksoitujen sivujen määrä on usein suurempi kuin absoluutttisten sivujen määrä.

2. Miten muut linkkaavat kyseiselle sivustolleHakukone-Google

Pienet oliot tutkivat myös linkkejä, jotka viittaavat kyseiselle websivustolle. Mitä enemmän muilta tulevia linkkauksia websivusto saa, sitä enemmän vaikutusta tai auktoriteettiä sillä on. Lisäksi kullakin linkkauksella on oma painoarvonsa. Esim. maan valtakunnan lehden linkkaus sivustolle saa paljon suuremman painoarvon kuin vähän seuraajia olevan blogikirjoituksen linkkaus.

Järjestys

Kun haku suoritetaan hakukone katsoo indeksistään mitkä tiedot ovat kaikkein lähinnä hakusanaa/hakusanoja. Sen jälkeen se asettaa tiedot järjestykseen niiden vastaavuuden ja auktoriteetin mukaan ja esittää ne tulossivulla (poislukien maksetut mainokset, joilla on oma logiikkansa).

Hakukone ottaa yleensä myös muita asioita huomioon asettaessaan hakutulokset järjestykseen kuten haun tekijän maantieteellinen sijainti, hakuhistoria, ulospäin näkymätön tieto ja linkkausten tyyppi.

 

Miten sivustosi pärjää kilpailijohisi nähden? Tilaa ilmainen analyysi.

 

 

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media

Internet markkinoinnin kahdeksan askelta

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 19, 2011 @ 03:01 PM

1. Luo avainsanastrategia

Ihmiset etsivät tuotteita ja palveluja sekä asioita hakukoneista avainsanojen avulla. Jotta tulet löydetyksi, luo strategisten avainsanojen lista. Yleensä lista pitää sisällään 3-5 avainsanaa; ei sen enempää. Kakki sisältö mitä sen jälkeen tuotetaan kietoutuu näiden avainsanojen ympärille. Muista kuitenkin tekstin luettavuus ja loogisuus. Avainsanoja ei kannata kylvää ihan vain kylvämisen vuoksi. Lisäksi hakukoneet ovat fiksuja. Ne huomaavat kyllä tällaiset trikit.

2. Optimoi Websivustosi

Nyt kun avainsanat on löydetty on tarkoitus päästä hakutulosten ensimmäiselle sivulle mielummin tietysti ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Tästä on kysymys hakukoneoptimonnissa (SEO); ei siis sen kummemmasta.

Optimointi jaetaan kahteen eri luokkaan: sivuston optimointi (on-page SEO) ja linkityksen optimointi (off-page SEO).

On-page SEOa voidaan parantaa välittömästi. Off-page SEO rakentuu ajan myötä sen mukaan kuinka arvokasta sisältösi on eli kuinka moni muu sivusto viittaa sinun sivustoosi.

3. Perusta Blogi ja luo muuta sisältöä

Blogillasi on tarkoitus. Yleensä tarkoituksena on valistaa oman toimialan potentiaalisia asiakkaita. Olet siis asiantuntija et mainostaja. Tarkoitus ei ole valistaa heitä omasta tuotteestasi vaan yleisistä toimialan kysymyksistä ja ongelmista, jotka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee.

Lisäksi kannattaa tuottaa muuta arvokasta sisältöä esim. eKirjoja, oppaita, tutkimustuloksia, videoita. Näitä muita tuotoksia halukaat voivat ladata yhteystietoja vastaan.

4. Markkinoi sisältöäsi ja osallistu Sosiaalisessa Mediassa

Aktiivinen toimiminen Sosiaalisessa Mediassa auttaa arvokkaan sisältösi leviämisessä. Perusta business -sivut yleisimpiin alustoihin kuten LinkedIn, Facebook ja Twitter. Markkinoi sivustojasi, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät sisältösi. Liity erilaisiin ryhmiin ja osallistu keskusteluun. Paina rohkeasti Tykkää (Like) -nappeja. Se on Sosiaalisessa Mediassa ihan luvallista.

5. Konvertoi sivustosi kävijöistä liidejä

Sitten kun kävijöitä alkaa tulla sivustollesi luo kampanja. Mieti tarjous, kehoita toimintaan ja ohjaa heidät sivulle, josta tarjouksen voi lunastaa. Testaa, mittaa ja paranna. Sitten tee uudestaan.

6. Hoida liidejä sähköpostimarkkinoinnilla

MarketingSherpan mukaan 70 % liideistäsi tulee ostamaan sinulta tai kilpailijoiltasi jotakin. Mutta he eivät välttämättä tee sitä heti.

Hoida liidejäsi lähettämällä heille säännöllisesti sähköpostiviestejä heidän kiinnostuksen kohteistaan. Noudata sähköpostimarkkinoinnin pelisääntöjä ja parhaita käytäntöjä. 

7. Optimoi sivustosi mobiililaitteita varten

Yhä suurempi osa ihmisistä käyttää jotakin mobiililaitetta sisällön löytämiseksi. Tee siis oman sisältösi selaaminen helpoksi myös mobiilikäyttöliittymään.

8. Analysoi, paranna ja toista

Aseta tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista. Analysoi mitä sivustollasi tapahtuu. Tee havaintoja ja korjausliikkeita. Opi ja paranna. Jotta se on mahdollista, tarvitset hyvän analysointi -ohjelmiston.

 

Saattaa kuulostaa monimutkaiselta mutta tee yksi askel kerrallaan. Ennemmin tai myöhemmin se kannattaa.

 

Mikäli olet lähdössä liikkeelle ja tarvitset apua, varaa tästä ilmainen 30 minuutin konsultointi.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

5 Asiaa, jotka Sinun tulisi tietää digimarkkinoinnin ostamisesta

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 12, 2011 @ 12:41 PM

Investointi digimarkkinointiin on hyvä ajatus. Palveluiden ostajan näkökulmasta tilanne saattaa näyttää sekavalta. Tarjolla on paljon ilmaisia työkaluja. Lisäksi löytyy eri osa-alueita kattavia maksullisia työkaluja. Puhumattakaan sisältöpalveluiden tarjoajista.

Peruskysymys on se, oletko investoimassa strategisesti vai taktisesti. Miten taktinen ja strateginen sitten eroavat toisistaan? Taktisessa toiminnassa saattaa riitttää esim. pelkkä sähöpostimarkkinointi -ohjelmisto tai palvelu. Strategisesti investoitaesssa halutaan käyttää kaikkia digimarkkinoinnin osa-alueita hyväksi. Vielä siten, että eri osa-alueet on integroitu keskenään. Strategisen etu taktiseen verrattuna on se, että tieto toimenpiteistä ja tuloksista kerätään automaattisesti samaan paikkaan. Silloin eri toimenpiteiden onnistumista voidaan verrata keskenään. Samoin voidaan analysoida miten eri toimenpiteet tukevat toisiaan. Näin löydetään parhaat kanavat ja niiden yhdistelmät kuhunkln tarkoitukseen. Kaikelle toiminnalle tulisi myös asettaa tarvoitteet.

Olemme koonneet tähän listan asioista, joita on hyvä harkita ennen kuin teet investointeja digimarkkinointiratkaisuihin!

1. Saatko tällä hetkellä yhtään asiakasta sivustosi kautta? 

Jos vastaus on ei, investointi digimarkkinointiin on hyvä idea.

2. Pystytkö seuraamaan eri toimenpiteiden investoinnin tuottoprosenttia ? 

Jos vastaus on ei, investointi oikeisiin työkaluihin on hyvä idea.

3. Pesevätkö kilpailijasi sinut avainsanoissa hakukoneissa? 

Jos näin on, investointi on ehdottomasti hyvä idea!

4. Osallistutko sosiaalisen median keskusteluihin, jotka liittyvät omaan liiketoiminta-alaasi? 

Jos ei, sitten sinun pitäisi ehdottomasti harkita sijoittamista oikeisiin työkaluihin ja palveluihin.

5. Onko sinulla muutama tunti viikossa aikaa digimarkkinoinnille? 

Digimarkkinointi vie aikaa. Ei paljon, mutta jonkun verran. Jos sinulla ei ole aikaa nyt. odota kunnes on ennen kuin teet invetointipäätöksen. Muuten et tule koskaan näkemään nousua sivustosi liikenteessä ja sen tuottamien liidien määrässä.

 

Totuus on, että digimarkkinointi on yleensä hyvä sijoitus jokaiselle yritykselle, jolla on verkkosivut. Unohdimmekö jotakin? Jos näin on, ole hyvä ja lisää ne kommentteihin! Sillä välin selvitä, sopiiko digimarkkinointi sinulle tilaamalla ilmainen HubSpot esittely.


Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, sähköpostimarkkinointi

Internet markkinointi: Mitä jokaisen Johtajan tulisi tietää?

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, Aug 08, 2011 @ 08:07 PM

Tässä 7 kohtaa, jotka jokaisen johtaja pitäisi vähintään tietää Internet Markkinoinnista. Seuraavissa blogi -kirjoituksissa pureudutaan hieman syvemmälle kuhunkin eri osa-alueeseen.

1. Internet Markkinointi toimii

Internet markkinointi toimii. Useat yritykset esittävät hämmästyttävia kasvulukuja sen jälkeen kun ovat keskittäneet riittävät voimavarat Internet Markkinointiin.

2. Internet Markkinointi tähtää yrityksen myynnin kasvattamiseen

Internet markkinoinnilla tuotetaan enemmän ja laadukkaampia liidejä. Laadukkaammista liideistä suurempi osa pystytään muuttamaan ostaviksi asiakkaiksi. Tämä antaa aikaisempaa paremman tuoton investonnille (ROI).

3. Internet Markkinointi on prosessi ja sille asetetaan tavoitteet

Se on jatkuvaa pitkäjänteistä työtä ja sille asetetaan aina tavoitteet. Se on jatkuvaa oppimista ja eri osa-alueiden parantamista. Sille on varattava aikaa. Tyypillisesti tulokset alkavat konkretisoitua 3-6 kuukauden päästä aloittamisesta.

4. Kaikki on mitattavissa

Kaikesta toiminnasta jää jälki. Se on siis täysin mitattavissa, analysoitavissa ja raportoitavissa. 

5. Staattiset kotisivut eivät ole Internet Markkinointia

Moni tyytyy uusimaan staattiset kotisivut. Ikävä kyllä, se ei ole Internet Markkinointia. Se on pikemminkin yrityksen digitaalisen esitteen uusimista.

6. Se vaatii uudenlaista osaamista

Johtajalta vaaditaan sen verran asiaan perehtymistä, että hän osaa sopia Internet Markkinoinnille realistiset tavoitteet ja arvioida tavoitteiden toteutumista.

Lisäksi Johtajan tulisi ymmärtää minkälainen organisaatio ja mitä osaamista Internet Markkinointia varten tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaaminen on joko rakennettava yrityksen sisälle tai ostettava ulkopuolelta. 

7. Internet Markkinointi on kustannustehokasta

Vain muutaman tuhannen euron kuukausikustannuksella voi Internet Markkinoinnilla saada hyviä tuloksia aikaan. Todennäköisesti samalla summalla mihinkään muuhun investoimalla ei päästä lähellekään samaa tuottoa.

Topics: facebook markkinointi, hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi