Työ ei lopu siihen, että yrityksen Facebook -sivut on avattu. Itse asiassa siitä työ vasta alkaa. Tavoitteena on saada aikaan hyvä vuorovaikutus yleisön kanssa. Se taas vaatii jatkuvaa sisällön julkaisemista. Tässä 9 vinkkiä, joilla parantaa löydettävyyttä ja kanssakäymistä Facebookissa:
1. Pyri mahdollisimman monipuoliseen sisältöön
Sivustollasi voit julkaista videoita, kuvia, statuspäivityksiä, linkkejä, kysymyksiä ja sovelluksia. Kannattaa laaja-alaisesti hyödyntää kaikkia näitä mahdollisuuksia.
2. Viestin pituudella on vaikutusta
Mitä lyhyemmäksi saat viestisi puristettua sen parempi. BuddyMedia.comin tutkimuksen mukaan 80 merkkiä tai sen alle olevat viestit saavat 27% enemmän vuorovaikutusta aikaan kuin sitä pidemmät tekstit.
3. Vältä URL -osoitteiden lyhentäjiä linkeissä
Moni haluaa päätellä uutissyöttessä olevasta linkistä, mihin linkki johtaa. Sen takia kannattaa välttää lyhytlinkkien käyttöä, koska niistä ei selviä mihin klikkaaja päätyy. BuddyMedia.com on selvittänyt, että pitkät linkit tuottavat 3 kertaa enemmän kanssakäymistä kuin lyhytlinkit.
4. Löydä oma julkaisuikkunasi
Suurin trafiikki ajoittuu normaalisti arkipäiville välille 10.00-16.00. Silloin on varminta itsekin julkaista sisältöä. Kannattaa lisäksi kokeilla julkaisemista normaalin työajan ulkopuolella sekä viikonloppuisin. Saattaa olla, että juuri Sinun yleisösi on silloin vastaanottavimmillaan. Lisäksi, koska ruuhka-aikojen ulkopuolella on vähemmän kilpailua, saattaa julkaisusi saavuttaa korkeamman huomioarvon. BuddyMedia.comin mukaan torstaisin ja perjantaisin julkaisut saavuttavat 18% enemmän vuorovaikutusta kuin muina viikonpäivinä. Lisäksi normaalityöajan ulkopuolella julkaisut saavuttavat 20% enemmän kanssakäymistä.
5. Hyödynnä perjantait
Facebookin Onnellisuusindeksi nousee aina perjantaisin. Onnellisuusindeksi mittaa positiivisen ja negatiivisen kielenkäytön suhdetta. Mitä vähemmän ihmiset haluavat olla töissä sitä enemmän he ovat Facebookissa.
6. Kehitä oma julkaisurytmisi
Useimmille sopiva julkaisumäärä on 2-3 kertaa päivässä. Pidä kuitenkin useampi tunti julkaisujen välissä. Dan Zarella, HubSpotin Social Media Scientist, suosittelee isoimmille brändeille julkaisua vain joka toinen päivä.
7. Tykkäämisten määrä kertyy muutaman ensimmäisen tunnin aikana
Visiblin tutkimuksen mukaan 70% Tykkäämisistä tulee 4 ensimmäisen tunnin aikana. Näet lähes välittömästi oliko viestisi onnistunut.
8. Analysoi, opi ja toista
Facebookista löytyy hyvät analysointivälineet. Kävijä-, Vuorovaikutus- sekä Tapahtumatiedot auttavat Sinua analysoimaan ja kehittämään toimintaasi.
Demografiatiedoista selviää minkälainen yleisösi on. Julkaisujen näyttökerroista näet sivujesi uutistarinoiden näyttökerrat faneille ja ei-faneille. Lisäksi näet Tykkäämiset ja Kommentit. Tilastot kertovat kunkin julkaisun palauteprosentin, joka lasketaan seuraavalla kaavalla:
(Tykkäämiset + Kommentit/Uutistarinoiden näyttökerrat) x 100%
Fanisi voivat mm. kirjoittaa seinällesi, ladata kuvia ja videoita ja mainita sivusi omalla seinällään. Tapahtumatiedoista voit seurata näitä aktiviteetteja. Seuraa myös tilauksen lopettamisia.
9. Vuorovaikutustaktiikka
Vastaa kahden tunnin sisällä ja vastaa jokaiseen viestiin. Poista kaikki asiaankuulumattomat viestit ja @tägit. Ole ystävällinen ja auttavainen. Käytä rohkeasti etunimiä. Yritä saada yleisösi vahtimaan sivustoasi väärinkäytöksien varalta.
Facebook mahdollistaa ainutlaatuisen suoran vuorovaikutuksen yleisösi kanssa. Kun seuraat ylläolevia vinkkejä omilla ideoillasi höystettynä, pidät olemassa olevat asiakkaasi uskollisina sekä löydät uusia potentiaalisia asiakkaita.
Varaa ilmainen aika Sosiaalisen Median konsultointiin