Internet-markkinointi blogi

Ostaako hakukoneoptimointi vai sisällöntuotanto?

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Dec 16, 2011 @ 02:36 PM

Seuraavassa videossa Googlen Matt Cutts vastaa kysymykseen:"Kuinka sivustot, jotka eivät osaa/tee hakukoneoptimointia, voivat nousta hakutuloksissa korkealle?"

 

Vastauksesta ilmenee, että hyvä sisältö pesee huonon vaikkakin hyvin hakukoneoptimoidun sisällön. Olennaisinta on siis sisältö ei optimointi. Totta kai hakukoneoptimointi auttaa mutta huonosta sisällöstä ei saa hyvää optimoinnin avulla. 

Tähän asti markkinoinnissa painopiste on ollut hakukoneoptimoinnissa ja keskinkertainenkin sisältö on kelvannut. Relevantin ja hyvin tehdyn sisällön merkitys korostuu entisestään internet markkinoinnin ja Googlen kehittyessä. Optimointi ei ole sisällöstä irrallinen osa-alue vaan se tulee olla ikään kuin sisäänrakennettu sisällöntuotantoon. Hyvä sisällöntuottaja oppii oikeiden työkalujen ohjaamana optimoinnin lyhyessä ajassa. Sen sijaan hakukoneoptimoija ei opi hyvän sisällön tuottamista nopeasti; jos lainkaan.

Mitä mieltä Sinä olet? 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Miksi markkinointiautomaatio kannattaa hyödyntää ?

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Nov 23, 2011 @ 11:40 AM

Raab Associates Inc:in tutkimuksen mukaan B2B markkinointiautomaatiota tarjoavien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto saavuttaa 325 miljoonaa dollaria vuonna 2011. Markkinan koko kasvaa 50% vuodesta 2010, joka jo kasvoi 50% edellisestä vuodesta. 

Mitä on markkinointiautomaatio?markkinointiautomaatio

Lyhyesti markkinointiautomaatiolla tarkoitetaan sitä, että sivustolla vierailleen henkilön käyttäytyminen laukaisee sarjan sopivalla rytmillä lähetettäviä sähköpostiviestejä. Edellytyksenä tietysti se, että vierailija tekee toimenpiteen, jossa hän antaa sähköpostiosoitteensa. Sähköpostiviestit on suunniteltu valmiiksi etukäteen ja niiden tarkoituksena on taluttaa vierailija päätymään markkinoijalle suotuisaan lopputulokseen; ostamaan kyseinen tuote tai palvelu. Tällainen kampanja voi pyöriä jopa vuosia, mikäli se osoittautuu toimivaksi. Näin ollen yrityksen taseeseen on syntynyt jotakin pysyvää, jolla on todellinen arvo.

Markkinointiautomaation teho

Markkinointiautomaation teho on aivan omaa luokkaansa verrattuna satunnaisesti lähetettäviin sähköpostikampanjoihin. FOCUSin tutkimuksen mukaan 70 sadasta sivustoltasi ratkaisua etsivästä henkilöstä hankkii kyseisen tuotteen tai palvelun sinulta tai kilpailijaltasi jossakin ajassa. Koska emme tiedä kuinka valmis potentiaalinen asiakas on ostamaan juuri sillä hetkellä, tarvitsemme markkinointiautomaatiota. Se ohjaa ja opastaa asiakasta kunnes hän on valmis tekemään ostopäätöksen. Ilman automaatiota häviämme todennäköisesti kaupan niille kilpailijoille, joilla markkinointiautomaatio on kunnossa. 

Mitä hyvä markkinointiautomaatio ottaa huomioon?

Markkinointiautomaatio on sisältölähtoistä. Sen pitää opastaa ja neuvoa potentiaalista asiakasta ratkaisemaan käsillä oleva ongelma. Viestien lähetysrytmi vaatii tarkkaa pohdintaa. Viestien välillä pitää olla riittävä aikaväli, jotta vastaanottaja ei koe sitä häiritseväksi. Vastaanottajalle ei pidä tehdä tarjousta ennen kuin hän on valmis tekemään ostopäätöksen. BtoB markkinoiden ollessa kyseessä täytyy potentiaaliselle asiakkaalle antaa työkalut myydä sisäisesti markkinoijan oma ratkaisu. Yrityksen hankinnoissa on aina mukana useampi henkilö päättämässä lopputuloksesta. Muiden kanavien ja toimenpiteiden pitää tukea markkinointiautomaatiota. Markkinointiautomaation laukaisijana voi toimia myös kävijän kiinnostus jotakin asiaa kohtaan vaikka hän ei vielä toimi sen mukaisesti.

 

Liian usein paine muuttaa liidit ostaviksi asiakkaiksi lyhyessä ajassa saa meidät tekemään liian agressiivisia toimenpiteitä, jotka ajavat potentiaaliset asiakkaat karkuun. Liian usein sorrumme keinoihin, jotka tekevät meidät hulluiksi ollessamme itse asiakkaan ominaisuudessa. On aika muuttaa tämä. On kaksi periaatetta, joiden pitäisi ohjata markkinointiautomaatio-ohjelmaamme. Markkinointiautomaation pitää a) heijastaa muuttuvaa ja kehittyvää asiakasta sekä b) mahdolistaa toteuttamaan sellaisia markkinointiohjelmia, jotka eivät saa meitä tuntemaan itseämme vaivaantuneiksi. Markkinointiautomaation pitää lisätä asiakkaan henkilökohtaista huomioimista mutta ei korvata sitä.

 

Mikäli tarvitset apua markkinointiautomaation käynnistämisessä klikkaa tästä.

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, sähköpostimarkkinointi

Facebookissa avautuu uusia mahdollisuuksia

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Nov 10, 2011 @ 01:46 PM

Innovatiivinen pienyritys RunToShop Oy on kehittänyt uuden palvelun saattaa yhteen mainostajat ja fanisivujen julkaisijat. Tämä Fannr -palvelu on yksinkertainen ja briljantti. Mainostajat luovat valmiita viestejä pooliin, josta julkaisijat voivat ne poimia ja julkaista oman sivustonsa seinällä. Fannr tukee Facebookin perusstrategiaa saattaa yhteen brändejä ja käyttäjiä sekä synnyttää vuorovaikutusta.

Hyväntekeväisyysjärjestöt saavat osallistua ilmaiseksi

Fannr -palvelu tukee hyväntekeväisyysjärjestöjä, sillä ne voivat jättää omia ilmoituksiaan esim. varainkeruusta ilmaiseksi. Fanisivujen omistajat osallistuvat keräyksiin omalta osaltaan julkaisemalla hyväntekeväisyysjärjestöjen ilmoituksia perimättä maksua. Julkaisijoilla on mahdollisuus hyödyntää tätä sisältöä järjestämällä erilaisia tapahtumia esim. kilpailuja niiden ympärille.

Facebook fanisivun omistajalla täysi kontrolliAntero Mertaranta Fannr

Fanisivun omistaja tietää parhaiten minkälaiset viestit sopivat hänen aiheeseensa. Lisäksi minkälaisista viesteistä on hyötyä hänen faneilleen. Samoin, mitkä viestit toimivat parhaiten. Vaikka fanisivun omistaja liittyy Fannr -palveluun, viestien julkaisu on täysin vapaaehtoista. Ensinnäkin hän valitsee viestit, joita julkaisee. Toiseksi hän päättää milloin hän viestin julkaisee. Ja kolmanneksi hän päättää kuinka usein hän julkaisee. 

Mitä hyötyä Fannr -palvelusta on mainostajalle

Koska viestit julkaistaan fanisivujen seinällä, on todennäköistä, että niiden huomioarvo on suurempi kuin tavallisten mainosten. Mikäli fanit reagoivat kyseiseen viestiin, edistää se viestin viraalista leviämistä. Kun fanisivun omistaja valitsee julkaistavt viestit on viestien kohdentaminen tarkempaa ja todennäköinen tehokkuus suurempaa kuin normaalilla mainonnalla. Mainostajan haaste on muokata viestinsä sopivaksi Facebookin henkeen. Se ei saa olla liian agressiivinen, jotta julkaisijat valitsevat sen julkaistavaksi eivätkä fanit reagoi negatiivisesti. Mainostaja joutuu todella miettimään mitä ja miten hän haluaa faneille tarjota; perinteinen osta, osta mainonta ei varmaankaan riitä.

Haasteena julkaisijoiden löytäminen

Moni fanisivujen ylläpitäjä haluaisi varmasti olla Fannr -palvelussa mukana; ainakin hyväntekeväisyyden osalta. Haasteena on löytää nämä ylläpitäjät. Vain muutamalla fanisivulla on näkyvissä, kuka sen on perustanut ja kuka on sen ylläpitäjä. 

 

Oletko itse fanisivun ylläpitäjä tai tunnetko jonkun joka on? Vinkkaa hänelle Fannr -palvelusta.

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Ajattele kuten julkaisija

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Nov 04, 2011 @ 01:03 PM

Menestyvä Internet Markkinoija luo relevanttia ja hyödyllistä sisältöä. Sisällön tarkoituksena onajattele kuten julkaisija
lisätä verkkosivuilla kävijöiden määrää sekä konvertoida kävijöistä myyntiliidejä ja liideistä edelleen ostavia asiakkaita. 

Inbound Markkinoija käyttää toimintaan kehottavia elementtejä sekä saapumissivuja. Saapumissivujen tarkoituksena on tehdä konversio, joka on aina vaihtokauppa. Jos haluaa
saada oppaan tai ilmaista konsultointia, osallistua webinaariin tai jotakin muuta millä on arvoa, joutuu antamaan yhteystietonsa. Minulta kysytään usein, mikä on hyvä konversioprosentti? Siihen vaikuttaa niin moni tekijä. Jos joku haarukka on annettava niin 5-25 prosenttia on ihan hyvä. Oli se tänään mikä tahansa olen varma, että pystyn lyömään sen. Tai sinä pystyt lyömään sen. Jatka parantamista ja tähtää korkealle.

Yritykset, joilla on hyvä Inbound -markkinointistrategia toimivat hyvin samalla tavalla kuin yritykset, jotka tekevät suuret tulot klikkausmainonnasta. Molemmat pyrkivät saamaan verkkosivuilleen paljon laadukkaita kävijöitä ja aikaansada tuloa. Kun vierailija saapuu kumman verkkosivulle tahansa, ensimmäinen asia mitä hänen halutaan tekevän on klikata hiirellä mainosta tai toimintaan kehoittavaa elementtiä. Liiketoiminnan omistajan ja markkinoijan olennainen tehtävä on saada verkkosivuille lisää käijöitä, jotta tulojen määrää kasvaa. Yritykset, jotka elävät klikkausmainonnasta, ovat ammattilaisia saamaan enemmän klikkauksia sivuillan oleville asiakkaidensa mainoksille. Muut yritykset voivat matkia heitä ja oppia heiltä. Tee yrityksestäsi vertikaalisesti integroitu julkaisija. Sen sijaan, että maksat jollekin toiselle klikkausmainonnasta, tuota blogia ja muuta sisältöä saadaksesi lisää liikennettä sivustollesi. Näytä kävijöille omia "mainoksiasi" tomintaankehottavien elementtien muodossa. Ajattele omalla sivustollasi aivan kuin olisit ulkopuolinen mainostaja.

3 vinkkiä saada enemmän liidejä

1. Mainosten asettelu

Avainasia ajateltaessa, miten mainonta parhaiten tuo tuloja, on mainosten sijoittelu. Googlen hakutulossivulla mainokset ovat ylhäällä keskellä sekä oikealla laidalla. Se ei ole sattumaa. He ovat optimoineet tulot mainoksista siten, että se häiritsee vähiten käyttäjää. Noudata samaa periaatetta kun päätät toimintaan kehoittavien elementtien sijoittelusta omille sivuillesi. Muita hyviä paikkojat ovat otsikon ylä- ja alapuolella sekä blogikirjoitusten lopussa.

2. Huomioarvo

Kun olet päättänyt omien toimintaan kehoittavien elementtiesi sijoittelusta, seuraava vaihe on saada kävijät huomaamaan ne. Sen takia niiden tulee erottua hyvin kaikesta muusta sivulla olevasta siällöstä. Käytä kuvia ja värejä hyväksesi. Kontrastit eivät jää kävijöiltä huomaamatta. Esim. jos sinulla on keltainen sivusto käytä punaista. Se huomataan varmasti.

3. Kohdentaminen

Olennaista on, että tarjouksesi on relevantti. Jos sivustosi muu sisältö kertoo veneistä, älä laita polkupyörätarjousta kyseiselle sivulle. Mitä lähempänä tarjouksesi on muuta sivun sisältöä, sitä enemmän saat klikkauksia.

 

Lataa tästä opas Miten tehdä verkkosivustostasi tehokkaampi

 

Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, Google, blogi

Google rajoittaa tiedonsaantia avainsanahauista

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 27, 2011 @ 11:29 AM

Google ilmoitti, että se ei jatkossa enää tulegoogle muutokset  siirtämään eteenpäin tietoa millä hakusanalla Google.comiin kirjautuneena oleva henkilö sivustollesi tuli. Muutos astuu voimaan ihan lähiaikoina. Google perustelee päätöstään näennäisesti yksityisyydensuojalla ja turvallisuudella.

Kuinka suurta osaa tehdyistä Google -hauista muutos koskee?

Googlen arvion mukaan muutos koskee alle 10:ntä prosenttia päivittäisistä hauista. He päätyvät tähän tulokseen, koska muutos koskee vain google.comiin kirjautuneena olevien henkilöiden tekemiä orgaanisia hakuja. Se ei siten koske sellaisten henkilöiden tekemiä hakuja, jotka eivät ole Googlen asiakkaita eli heillä ei ole omaa Google -tiliä. Se ei myöskään koske niitä Google -tilien omaavia henkilöitä, jotka eivät haun tehdessään ole kirjautuneena Googleen. 

Vaikuttaako muutos maksulliseen mainontaan?

Muutos ei koske Google AdWords-mainontaa. Google haluaa edelleen tarjota mainostajalle kaiken tilastoinnin ja tiedon mitä aikaisemminkin. Kun rahasta on kysymys, käyttäjän yksityisyys ja turvallisuus jää huomioimatta.

Miten analysointiohjelmat tähän suhtautuvat ?

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että analysointiohjelmat eivät pysty tilastoimaan kyseistä hakusanaa; ei myöskään Googlen oma Analytics. Olennaista on selvittää, miten käyttämäsi analysointihjelmisto tulkitsee tällaiset haut. Sen pohjalta pystyt pitämään mittauksesi ja raporttisi mahdollisimman tarkkoina. Esim Hubspot kirjaa Sources = Lähteet -tilastoihin nämä haut tuleviksi google.com -lähteestä. Muihin tietoihin se ei vaikuta. Jatkossakin voi edelleen seurata mitä sivuja kävijä selasi, kuinka kauan sivustolla viipyi, mitä toimenpiteitä teki jne.

Sen jälkeen kun olet selvittänyt miten seurata näitä kävijöitä, kiinnitä huomiota konversioprosentteihin ja siihen miten he käyttäytyvät saapuessaan sivustollesi. Nämä kävijät kuuluvat edelleen ryhmään orgaaniset haut. Raportoinnissa on ihan oikein lisätä ne muiden orgaanisten hakujen päälle, jotta saadaan oikea kuva hakukoneoptimoinnista ja orgaanisten hakujen tuottamasta menestyksestä.

 

Vaikka muutos koskee tällä hetkellä vain noin 10:tä prosenttia päivittäisistä hauista saattaa osuus kasvaa tulevaisuudessa huomattavasti. Mikäli Google+ pääsee lähellekään Facebookin käyttäjämääriä, ollaankin jo aivan toisenlaisissa prosenttiosuuksissa.

 

 

7 Hyvää keinoa verkkosivuston parantamiseksi

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto, Google

Yritysten verkkosivustot eivät kohtaa käyttäjien vaatimuksia

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Oct 14, 2011 @ 11:34 AM

Tällä viikolla julkistettiin kaksi mielenkiintoista tutkimusta. Ensinnäkin Sopranon tutkimus verkkosivustoprojekteista ja Descomin verkkokauppatutkimus. Kun tähän lisätään vielä HubSpotin kesäkuussa 2011 tekemä tutkimus yhdessä nämä tutkimukset paljastavat, kuinka kaukana yritysten näkemykset ovat asiakkaiden toiveista. 

Sopranon tutkimuksen havaintoja

Sopranon tutkimus keskittyi selvittämään mitä yritysten edustajat odottavat omilta verkkosivuiltaan. Tutkimuksen mukaan verkkosivujen tärkein funktio on vahvistaa yrityksen imagoa. Seuraavaksi tärkeimpinä pidetään toimintaa uutiskanavana ja myynnin tukena. Lisäksi verkkosivustoilta toivottiin onnistunutta ulkoasua, ajankohtaista sisältöä ja ammattitaitoista toteutusta.

Descomin verkkokauppatutkimus

Descominn tutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisesta suhtautuu suopeasti siihen, että verkkokauppa seuraa heidän ostokäyttäytymistään. Kuluttajat toivovat verkkokaupalta henkilökohtaisia tarjouksia ja henkilökohtaista palvelua. 

HubSpotin tutkimus 

HubSpotintutkimus The Science of Website Redesign, kesäkuu 2011, selvitti mitä käyttäjät pitävät verkkosivuston tärkeimpänä asiana. Tulokset olivat seuraavat:

1. Minun on helppo löytää se mitä olen hakemassa 76 %

2. Sivusto näyttää kauniilta 10 %

3. Sivusto tarjoaa hienon vuorovaikutuskokemuksen 9 %

4. Muu 5 %

Johtopäätös

Tämä osoittaa vääjäämättä sen, että yritysten verkkosivustolle asettamat tavoitteet eivät vastaa käyttäjien vaatimuksia. Käyttäjien lähtökohdat ovat toiminnallisia ja sisällöllisiä kun taas yritysten ulkonäköön ja imagoon liittyviä. 

Mikä on verkkosivuston tehtävä?

Verkkosivuston tehtävä on muuttaa myyntisuppilo digitaaliseen muotoon tavoitteina:

verkkosivuston tehtävä

  1. Lisää oikeanlaista liikennettä
  2. Liikenteestä lisää liidejä
  3. Liideistä lisää asiakkaita

Kun nämä kolme asiaa asetetaan tavoitteeksi on lopputuloksena todennäköisesti eri näköinen mutta tehokas sivusto. Kokonaisuutta ja kutakin tavoitetta erikseen mitataan jatkuvasti. Ja sitä mitä voidaan mitata voidaan parantaa. 

Useimmiten nykyistä sivustoa ei tarvitse edes uudistaa kokonaan. Olemassa oleviin sivuihin voidaan tehdä muutoksia sekä lisätä toiminnallisia elementtejä. Näin säästetään huomattavasti kustannuksia mutta lisätään tehoja. Ajan myötä verkkosivustosta tulee todellinen tulosta takova markkinointikoneisto.

 

Mikäli vaadit tehokkuutta verkkosivustoltasi lataa ilmainen opas:

7 Hyvää keinoa tehdä Web -sivustostasi tehokkaampi


Topics: internet markkinointi, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Facebook muuttuu: Oletko valmis?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 06, 2011 @ 11:48 AM

Facebookin uudistusten johdosta on käyty paljon debatteja eri puolilla. Monet käyttäjät eivät ole toivottaneet uudistuksia tervetulleiksi. Johtopäätöksenä on, että ihmiset eivät yleisesti ottaen pidä muutoksesta. Facebook on kuitenkin muuttunut ja tulee muuttumaan vastakin. Miten muuutokset vaikuttavat yritysten toimintaan Facebookissa:

1. Uudessa Facebookissa ihmisten ei tarvitse ensin Tykätä yrityksestäsi kirjoittaakseen
kommentin. Aikaisemmin tämä oli toisin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kommentoijien joukkoon tulee myös kriittisemmin tuotteitasi ja palveluitasi kohtaan suhtautuvia ihmisiä.

Tuotteisiisi ja palveluihisi pettyneet ihmiset eivät aikaisemmin tulleet suoraan kertomaan pettymyksensä syytä. Jatkossa sekin on odotettavissa. Kysymyksessä ei ole vain uhka vaan myös mahdollisuus. Ensinnäkin vastaa heti ja avoimesti negatiiviseen palautteeseen. Lupaa laittaa asia kuntoon, jos vain suinkin voit. Toiseksi ota palautteesta opiksi, äläkä toista samaa virhettä uudelleen. Kolmanneksi voit kääntää keskustelun parannusehdotuksiin, jolloin saat kerättyä arvokasta tietoa tuote- ja palvelukehitykseen. Kaikkia ei voi aina miellyttää mutta tilanteesta kannattaa ottaa kaikki mahdollinen irti. Asiattomuudet tulee tietysti poistaa. 

2. Uusi Facebookin aikajana suosii yrityksiä, jotka toimivat määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti.Facebook -strategia
Heillä on selkeä Facebook -strategia. Strategia pitää sisällään askelluksen siitä, mistä on lähdetty ja mihin ollaan menossa. Näin he tulevat olennaiseksi osaksi yksittäisen käyttäjän omaa aikajanaa. Mitä tiiviimmin tähän aikajanaan pääsee kietoutumaan sen parempi liiketoiminnan kannalta.

3. Uudessa Facebookissa annetaan muitakin toimintaan kehoittavia vaihtoehtoja kuin Tykkää. Tästä eteenpäin voit itse kirjoittaa Tykkää -kehotuksen tilalle minkä tahansa muun kehoituksen. Näin pääset tarkentamaan viestiäsi ja erottumaan niistä, jotka edelleen tyytyvät käyttämään pelkkää Tykkää -nappia. Joillekin sopii paremmin Liity tai Tilaa ja vastaavasti toisille Suosittele tai Katso.

4. Näyttää siltä, että uusi Facebook suosii niitä, jotka ovat valmiita investoimaan enemmän Facebookiin. Kilpailu presenssistä kiristyy sielläkin. On yhä vaikeampi päästä yksittäisen käyttäjän seinälle. Näkyvyyden varmistamiseksi joutuu ponnistelemaan entistä enemmän. Jos aikaisemmin on käyttänyt vain ilmaisia mahdollisuuksia, jatkossa joutuu harkitsemaan myös maksullisia vaihtoehtoja. Hyvä tapa on käyttää kolmansien osapuolien sovelluksia tai teettää omia puoleensa vetäviä sovelluksia. Maksettu Facebook -mainontakaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. 

Muutokset avaavat yrityksille uusia mahdollisuuksia. Toisaalta yritykset joutuvat varautumaan ottamaan vastaan entistä kriittisempää palautetta. Hyvin ennalta suunniteltuna ja oikein toteutettuna sekin voidaan kääntää voitoksi. 

Miten itse ajattelit hyödyntää uusia mahdollisuuksia?

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

9 Vinkkiä lisätä yrityksen Facebook -sivujen tehoa

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 28, 2011 @ 09:05 AM

Työ ei lopu siihen, että yrityksen Facebook -sivut on avattu. Itse asiassa siitä työ vasta alkaa. Tavoitteena on saada aikaan hyvä vuorovaikutus yleisön kanssa. Se taas vaatii jatkuvaa sisällön julkaisemista. Tässä 9 vinkkiä, joilla parantaa löydettävyyttä ja kanssakäymistä Facebookissa:

1. Pyri mahdollisimman monipuoliseen sisältöön

Sivustollasi voit julkaista videoita, kuvia, statuspäivityksiä, linkkejä, kysymyksiä ja sovelluksia. Kannattaa laaja-alaisesti hyödyntää kaikkia näitä mahdollisuuksia.

2. Viestin pituudella on vaikutusta

Mitä lyhyemmäksi saat viestisi puristettua sen parempi. BuddyMedia.comin tutkimuksen mukaan 80 merkkiä tai sen alle olevat viestit saavat 27% enemmän vuorovaikutusta aikaan kuin sitä pidemmät tekstit.

3. Vältä URL -osoitteiden lyhentäjiä linkeissä

Moni haluaa päätellä uutissyöttessä olevasta linkistä, mihin linkki johtaa. Sen takia kannattaa välttää lyhytlinkkien käyttöä, koska niistä ei selviä mihin klikkaaja päätyy. BuddyMedia.com on selvittänyt, että pitkät linkit tuottavat 3 kertaa enemmän kanssakäymistä kuin lyhytlinkit.

4. Löydä oma julkaisuikkunasi

Suurin trafiikki ajoittuu normaalisti arkipäiville välille 10.00-16.00. Silloin on varminta itsekin julkaista sisältöä. Kannattaa lisäksi kokeilla julkaisemista normaalin työajan ulkopuolella sekä viikonloppuisin. Saattaa olla, että juuri Sinun yleisösi on silloin vastaanottavimmillaan. Lisäksi, koska ruuhka-aikojen ulkopuolella on vähemmän kilpailua, saattaa julkaisusi saavuttaa korkeamman huomioarvon. BuddyMedia.comin mukaan torstaisin ja perjantaisin julkaisut saavuttavat 18% enemmän vuorovaikutusta kuin muina viikonpäivinä. Lisäksi normaalityöajan ulkopuolella julkaisut saavuttavat 20% enemmän kanssakäymistä.

5. Hyödynnä perjantait

Facebookin Onnellisuusindeksi nousee aina perjantaisin. Onnellisuusindeksi mittaa positiivisen ja negatiivisen kielenkäytön suhdetta. Mitä vähemmän ihmiset haluavat olla töissä sitä enemmän he ovat Facebookissa.

6. Kehitä oma julkaisurytmisi

Useimmille sopiva julkaisumäärä on 2-3 kertaa päivässä. Pidä kuitenkin useampi tunti julkaisujen välissä. Dan Zarella, HubSpotin Social Media Scientist, suosittelee isoimmille brändeille julkaisua vain joka toinen päivä.

7. Tykkäämisten määrä kertyy muutaman ensimmäisen tunnin aikana

Visiblin tutkimuksen mukaan 70% Tykkäämisistä tulee 4 ensimmäisen tunnin aikana. Näet lähes välittömästi oliko viestisi onnistunut.

8. Analysoi, opi ja toista

Facebookista löytyy hyvät analysointivälineet. Kävijä-, Vuorovaikutus- sekäfacebook tilastot Tapahtumatiedot auttavat Sinua analysoimaan ja kehittämään toimintaasi.

Demografiatiedoista selviää minkälainen yleisösi on. Julkaisujen näyttökerroista näet sivujesi uutistarinoiden näyttökerrat faneille ja ei-faneille. Lisäksi näet Tykkäämiset ja Kommentit. Tilastot kertovat kunkin julkaisun palauteprosentin, joka lasketaan seuraavalla kaavalla:

(Tykkäämiset + Kommentit/Uutistarinoiden näyttökerrat) x 100%

Fanisi voivat mm. kirjoittaa seinällesi, ladata kuvia ja videoita ja mainita sivusi omalla seinällään. Tapahtumatiedoista voit seurata näitä aktiviteetteja. Seuraa myös tilauksen lopettamisia.

9. Vuorovaikutustaktiikka

Vastaa kahden tunnin sisällä ja vastaa jokaiseen viestiin. Poista kaikki asiaankuulumattomat viestit ja @tägit. Ole ystävällinen ja auttavainen. Käytä rohkeasti etunimiä. Yritä saada yleisösi vahtimaan sivustoasi väärinkäytöksien varalta.

 

Facebook mahdollistaa ainutlaatuisen suoran vuorovaikutuksen yleisösi kanssa. Kun seuraat ylläolevia vinkkejä omilla ideoillasi höystettynä, pidät olemassa olevat asiakkaasi uskollisina sekä löydät uusia potentiaalisia asiakkaita.

 

 Varaa ilmainen aika Sosiaalisen Median konsultointiin

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media

5 Syytä miksi yrityksellä pitää olla omat Facebook -sivut

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Sep 15, 2011 @ 09:55 AM

Facebookissa on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti yli 750.000.000 aktiivistayrityksen facebook-markkinointi-sivusto käyttäjää ja määrä kasvaa tasaisesti. Tilastokeskuksen mukaan keväällä 2010 42 % 16-74 vuotiaista suomalaisista oli verkkoyhteisön jäsen. Facebook on ylivoimaisesti suosituin verkkoyhteisö myös Suomessa. Vaikka Facebook ei julkaisekaan erillisiä maatilastoja voidaan olettaa, että Suomessa on tällä hetkellä vajaa 2.000.000 käyttäjää.

Vaikka tutkimuslaitos Nielsenin Sosiaalisen Median Raportti Q3 2011 kertoo Sosiaalisen Median tilasta Yhdysvalloissa, voidaan siitä vetää analogia Suomeen. Raportista käy ilmi mm seuraavaa:

  • Sosiaalisen Median kulutus kasvaa edelleen nopeasti. Tällä hetkellä 4/5 aktiivisesta Internetin käyttäjästä vierailee Sosiaalisissa Yhteisöissä ja Blogeissa.
  • Amerikkalaiset käyttävät enemmän aikaa Facebookissa kuin millään muulla verkkosivustolla.
  • Lähes 40% käyttää Sosiaalisen Median sisältöjä myös mobiililaitteella.
  • Sosiaalisen Median mobiilikäytön kasvua ohjaa eniten yli 55 -vuotiaat Internetin käyttäjät.
  • 70% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä ostaa Internetistä, mikä on 12% keskimääräistä Internet käyttäjää suurempi todennäköisyys.
  • 53% aktiivisista aikuisista Sosiaalisen Median käyttäjistä seuraa jotakin brändiä.

Mutta miksi yrityksellä sitten pitäisi olla omat sivut Facebookissa? Seuraavassa 5 syytä:

  1. Markkinoitpa yrityksille tai kuluttajille ihmiset etsivät Facebookissa tietoa tuotteista ja palveluista, joita edustat. Jos et ole läsnä siellä, missä tietoa haetaan, et ole mukana hankintaprosessissa. 
  2. Facebookissa yrityksellä on ainutlaatuinen tilaisuus olla suorassa vuorovaikutuksessa nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
  3. Facebookissa voit luoda yhteisön liiketoimintasi ympärille. Kerätä mahdollisimman suuren määrän "Tykkääjiä". Tykkääjät ovat yrityksesi suosittelijoita. Se kertoo potentiaalisille asiakkaillesi, että yrityksesi on luotettava ja tuotteesi sekä palvelusi kunnossa. Suuri Tykkääjien määrä on erittäin vahva referenssi. Sen takia Tykkääjien saamisesksi kannattaa investoida paljon; hyvän ja jatkuvasti uusiutuvan sisällön lisäksi. 
  4. Voit mainostaa Facebook -sivuillasi kaikkea sitä sisältöä mitä luot esim. webinaarit, blogi artikkelit, videot ja eKirjat. Saat näin paljon suuremman potentiaalisen vastaanottajakunnan omalle sisällöllesi. Lisäksi Facebookin oma haku auttaa ihmisiä löytämään sisältösi ulkoisten hakukoneiden lisäksi.
  5. Voit aidosti löytää uusia potentiaalisia asiakkaita. Voit luoda mekanismit, joilla tunnistat heidät ja kohdistaa heille kampanjoita. Näin Sinulla on mahdollisuus saada suuri joukko uusia asiakkaita.

Yrityksen on syytä olla läsnä siellä missä sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat. Olipa kysymyksessa toisille yrityksille tai kuluttajille markkinoiva yritys, sen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat jo Facebookissa. 

 

Mikäli haluat ymmärtää lisää mm. Facebook -markkinointia, osallistu Internet Markkinointi Seminaariin

 

 

 

 

 

Topics: facebook markkinointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Miksi Business Blogi on niin tärkeä?

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 07, 2011 @ 08:17 AM

Business Blogi on "vetomarkkinointia" parhaimmillaan. HubSpotin tutkimuksen mukaan ne yritykset, jotka bloggaavat, saavat 55 % enemmän liikennettä web -sivustolleen kuin ne, jotka eivät. Lisäksi ne saavat 95 % enemmän sisääntulevia linkkauksia kuin ne, jotka eivät julkaise blogia.



Miksi Business Blogia pitäisi julkaista

 Lähde: HubSpot, 100 Awesome Marketing Stats, Charts and Graphs for You, 2011

 

Blogin julkaiseminen parantaa löydettävyyttäsi. Hakukoneet pitävät Blogeista, koska Blogien sisältö muuttuu jatkuvasti eivätkä ne ole suoranaista mainostekstiä. Lisäksi Blogi auttaa löydettävyyttäsi Sosiaalisessa Mediassa. Parhaimmassa tapauksessa sanomasi lähtee leviämään viraalisti ihmisten jakaessa arvokasta sisältöäsi omille verkostoilleen.

 

3 Avainta menestykseen

a. Blogien lukeminen

Ensimmäinen askel on hankkia RSS = Really Simple Syndication -lukija esim. google.com/reader. Voit asettaa sen selaimeesi aloitussivuksi. Toinen askel on etsiä mielenkiintoisia Blogeja. Internetistä löytyy erilaisia Blogien hakupalveluita kuten blogsearch.google.com. Ne toimivat samalla periaatteella kuin hakukoneet yleensä mutta sillä erotuksella, että keskittyvät hakemaan sisältöä Blogeista. Kolmas askel on ryhtyä mielenkiintoisten blogien RSS -tilaajaksi, jolloin kaikki uudet artikkelit tulevat automaattisesti lukijaasi. Säästät paljon aikaa ja vaivaa kun Sinun ei tarvitse kirjamerkata kaikkien Blogien osoitteita erikseen selaimeesi. RSS -tilaajan tiedot eivät välity sivun omistajalle. Tilaaja pysyy siis anonyyminä. Useimmat Blogit tarjoavat myös mahdollisuutta tilata ne suoraan sähköpostiin, jolloin artikkelit tulevat kukin omana sähköpostinaan. Mikäli tilaaja käyttää tunnistettavaa sähköpostiosoitetta ei hän pysy anonyyminä.

b. Blogien kommentointi

Vinkkejä Blogien kommentointiin

Usein Blogien kommenttiosista löytää paljon hyödyllisiä vinkkejä ja linkkejä. Jaa siis auliisti omia kokemuksiasi ja esimerkkejä Blogien kommenttiosissa. Lisää hyödyllisiä linkkejä  esim. mistä löytyy lisätietoa. Kysy kysymyksiä. Ole myös rohkeasti eri mieltä nimittäin, jos oikeasti olet. Ja mikä tärkeintä, kommentoi omalla nimelläsi (ei yrityksen nimellä).

Miksi kannattaa kommentoida?

On tärkeää rakentaa ja laajentaa omaa ja sitä kautta yrityksesi digitaalista jälänjälkeä. Muut saman Blogin lukijat huomaavat sinut varsinkin, jos olet auttava ja tuot lisäarvoa. Tämä tuottaa ennemmin tai myöhemmin lisää tilaajia ja lukijoita omalle Blogillesi. Olennaista on myös saada muut linkkaamaan omat Bloginsa sinun Blogiisi. Kommentointi tukee myös tavoitetta nousta mielipidejohtajaksi.

c. Blogin kirjoittaminen

Blogialustan valinta

Internetistä löytyy useita eri blogialustoja. Blogialustan valinnassa on hyvä huomioida seuraavat seikat:

  • on tärkeää itse omistaa Blogin osoite
  • halukkaat voivat tilata Blogisi RSS -lukijaansa tai sähköpostiinsa
  • Blogisi on automaattisesti yhdistetty muuhun Sosiaaliseen Mediaan
  • Blogiesi lähetys sähköpostitilaajille on automatisoitu

Blogianalytiikka

Blogisi menestystä tulisi pystyä seuraamaan aivan samoin kuin Web -sivustosi menestystä. Jos Blogisi on osana Web -sivustoasi ja sen analytiikka ulottuu myös Blogiin, hienoa. Jos kuitenkin olet joutunut valitsemaan Web -sivustosi ulkopuolisen alustan tulisi sen analytiikan täyttää seuraavat kriteerit:

  • seuraa RSS-ja sähköpostitilaajia ajan suhteen
  • tilastoi kunkin artikkelin katselukerrat, linkit sekä kommentit
  • mittaa kävijämäärät ja potentiaaliset asiakkaat
  • seuraa strategisten Avainsanojesi menestystä hakukoneiden listauksissa
  • vertailee kilpailijoidesi ja sinun menestystäsi keskenään 

Milloin aloittaa Blogin kirjoittaminen?

Ehkä yleisimpiä esitettyjä kysymyksiä on: "No milloin sitten pitäisi alkaa Blogata?" Vastaus on yksinkertainen: AINA. Voit aloittaa Blogin jo ennen kuin Sinulla on Web -sivusto tai ennen kuin olet perustanut yrityksen tai lanseerannut uuden tuotteen. Kuten ylläoleva kuva osoittaa Sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet tulla löydetyksi ja listautua korkealle hakukoneissa, kun julkaiset Blogia.

Miten usein uusi artikkeli pitäisi julkaista?

Mikäli haluat saada vankan lukijakunnan, pitäisi uusi artikkeli julkaista vähintään kerran viikossa. Mitä useammin sen parempi; vaikka joka päivä. Jotkut aktiivisimmat julkaisevat uuden artikkelin jopa useamman kerran päivässä. Asiallinen ja arvokasta tietoa jakava Blogi ei ole "spämmiä".

Business Blogi on kiistatta yksi parhaimmista tavoista tulla löydetyksi ja konvertoida liikenteestä potentiaalisia asiakkaita. Jollei yrityksellänne vielä ole Blogia, kannattaa se perustaa heti. Mikäli yrityksestä ei löydy henkilöitä, joilla on aikaa kirjoittaa artikkeleita, voi kirjoittamiseen hankkia ulkopuolista apua.

 

Mikäli haluat oppia lisää Internet Markkinoinnista osallistu koulutukseen.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi