Internet-markkinointi blogi

Google rajoittaa tiedonsaantia avainsanahauista

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Oct 27, 2011 @ 11:29 AM

Google ilmoitti, että se ei jatkossa enää tulegoogle muutokset  siirtämään eteenpäin tietoa millä hakusanalla Google.comiin kirjautuneena oleva henkilö sivustollesi tuli. Muutos astuu voimaan ihan lähiaikoina. Google perustelee päätöstään näennäisesti yksityisyydensuojalla ja turvallisuudella.

Kuinka suurta osaa tehdyistä Google -hauista muutos koskee?

Googlen arvion mukaan muutos koskee alle 10:ntä prosenttia päivittäisistä hauista. He päätyvät tähän tulokseen, koska muutos koskee vain google.comiin kirjautuneena olevien henkilöiden tekemiä orgaanisia hakuja. Se ei siten koske sellaisten henkilöiden tekemiä hakuja, jotka eivät ole Googlen asiakkaita eli heillä ei ole omaa Google -tiliä. Se ei myöskään koske niitä Google -tilien omaavia henkilöitä, jotka eivät haun tehdessään ole kirjautuneena Googleen. 

Vaikuttaako muutos maksulliseen mainontaan?

Muutos ei koske Google AdWords-mainontaa. Google haluaa edelleen tarjota mainostajalle kaiken tilastoinnin ja tiedon mitä aikaisemminkin. Kun rahasta on kysymys, käyttäjän yksityisyys ja turvallisuus jää huomioimatta.

Miten analysointiohjelmat tähän suhtautuvat ?

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että analysointiohjelmat eivät pysty tilastoimaan kyseistä hakusanaa; ei myöskään Googlen oma Analytics. Olennaista on selvittää, miten käyttämäsi analysointihjelmisto tulkitsee tällaiset haut. Sen pohjalta pystyt pitämään mittauksesi ja raporttisi mahdollisimman tarkkoina. Esim Hubspot kirjaa Sources = Lähteet -tilastoihin nämä haut tuleviksi google.com -lähteestä. Muihin tietoihin se ei vaikuta. Jatkossakin voi edelleen seurata mitä sivuja kävijä selasi, kuinka kauan sivustolla viipyi, mitä toimenpiteitä teki jne.

Sen jälkeen kun olet selvittänyt miten seurata näitä kävijöitä, kiinnitä huomiota konversioprosentteihin ja siihen miten he käyttäytyvät saapuessaan sivustollesi. Nämä kävijät kuuluvat edelleen ryhmään orgaaniset haut. Raportoinnissa on ihan oikein lisätä ne muiden orgaanisten hakujen päälle, jotta saadaan oikea kuva hakukoneoptimoinnista ja orgaanisten hakujen tuottamasta menestyksestä.

 

Vaikka muutos koskee tällä hetkellä vain noin 10:tä prosenttia päivittäisistä hauista saattaa osuus kasvaa tulevaisuudessa huomattavasti. Mikäli Google+ pääsee lähellekään Facebookin käyttäjämääriä, ollaankin jo aivan toisenlaisissa prosenttiosuuksissa.

 

 

7 Hyvää keinoa verkkosivuston parantamiseksi

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, konvertointi, sisällöntuotanto, Google

Miksi Business Blogi on niin tärkeä?

Posted by Jussi Vesterinen on Wed, Sep 07, 2011 @ 08:17 AM

Business Blogi on "vetomarkkinointia" parhaimmillaan. HubSpotin tutkimuksen mukaan ne yritykset, jotka bloggaavat, saavat 55 % enemmän liikennettä web -sivustolleen kuin ne, jotka eivät. Lisäksi ne saavat 95 % enemmän sisääntulevia linkkauksia kuin ne, jotka eivät julkaise blogia.



Miksi Business Blogia pitäisi julkaista

 Lähde: HubSpot, 100 Awesome Marketing Stats, Charts and Graphs for You, 2011

 

Blogin julkaiseminen parantaa löydettävyyttäsi. Hakukoneet pitävät Blogeista, koska Blogien sisältö muuttuu jatkuvasti eivätkä ne ole suoranaista mainostekstiä. Lisäksi Blogi auttaa löydettävyyttäsi Sosiaalisessa Mediassa. Parhaimmassa tapauksessa sanomasi lähtee leviämään viraalisti ihmisten jakaessa arvokasta sisältöäsi omille verkostoilleen.

 

3 Avainta menestykseen

a. Blogien lukeminen

Ensimmäinen askel on hankkia RSS = Really Simple Syndication -lukija esim. google.com/reader. Voit asettaa sen selaimeesi aloitussivuksi. Toinen askel on etsiä mielenkiintoisia Blogeja. Internetistä löytyy erilaisia Blogien hakupalveluita kuten blogsearch.google.com. Ne toimivat samalla periaatteella kuin hakukoneet yleensä mutta sillä erotuksella, että keskittyvät hakemaan sisältöä Blogeista. Kolmas askel on ryhtyä mielenkiintoisten blogien RSS -tilaajaksi, jolloin kaikki uudet artikkelit tulevat automaattisesti lukijaasi. Säästät paljon aikaa ja vaivaa kun Sinun ei tarvitse kirjamerkata kaikkien Blogien osoitteita erikseen selaimeesi. RSS -tilaajan tiedot eivät välity sivun omistajalle. Tilaaja pysyy siis anonyyminä. Useimmat Blogit tarjoavat myös mahdollisuutta tilata ne suoraan sähköpostiin, jolloin artikkelit tulevat kukin omana sähköpostinaan. Mikäli tilaaja käyttää tunnistettavaa sähköpostiosoitetta ei hän pysy anonyyminä.

b. Blogien kommentointi

Vinkkejä Blogien kommentointiin

Usein Blogien kommenttiosista löytää paljon hyödyllisiä vinkkejä ja linkkejä. Jaa siis auliisti omia kokemuksiasi ja esimerkkejä Blogien kommenttiosissa. Lisää hyödyllisiä linkkejä  esim. mistä löytyy lisätietoa. Kysy kysymyksiä. Ole myös rohkeasti eri mieltä nimittäin, jos oikeasti olet. Ja mikä tärkeintä, kommentoi omalla nimelläsi (ei yrityksen nimellä).

Miksi kannattaa kommentoida?

On tärkeää rakentaa ja laajentaa omaa ja sitä kautta yrityksesi digitaalista jälänjälkeä. Muut saman Blogin lukijat huomaavat sinut varsinkin, jos olet auttava ja tuot lisäarvoa. Tämä tuottaa ennemmin tai myöhemmin lisää tilaajia ja lukijoita omalle Blogillesi. Olennaista on myös saada muut linkkaamaan omat Bloginsa sinun Blogiisi. Kommentointi tukee myös tavoitetta nousta mielipidejohtajaksi.

c. Blogin kirjoittaminen

Blogialustan valinta

Internetistä löytyy useita eri blogialustoja. Blogialustan valinnassa on hyvä huomioida seuraavat seikat:

  • on tärkeää itse omistaa Blogin osoite
  • halukkaat voivat tilata Blogisi RSS -lukijaansa tai sähköpostiinsa
  • Blogisi on automaattisesti yhdistetty muuhun Sosiaaliseen Mediaan
  • Blogiesi lähetys sähköpostitilaajille on automatisoitu

Blogianalytiikka

Blogisi menestystä tulisi pystyä seuraamaan aivan samoin kuin Web -sivustosi menestystä. Jos Blogisi on osana Web -sivustoasi ja sen analytiikka ulottuu myös Blogiin, hienoa. Jos kuitenkin olet joutunut valitsemaan Web -sivustosi ulkopuolisen alustan tulisi sen analytiikan täyttää seuraavat kriteerit:

  • seuraa RSS-ja sähköpostitilaajia ajan suhteen
  • tilastoi kunkin artikkelin katselukerrat, linkit sekä kommentit
  • mittaa kävijämäärät ja potentiaaliset asiakkaat
  • seuraa strategisten Avainsanojesi menestystä hakukoneiden listauksissa
  • vertailee kilpailijoidesi ja sinun menestystäsi keskenään 

Milloin aloittaa Blogin kirjoittaminen?

Ehkä yleisimpiä esitettyjä kysymyksiä on: "No milloin sitten pitäisi alkaa Blogata?" Vastaus on yksinkertainen: AINA. Voit aloittaa Blogin jo ennen kuin Sinulla on Web -sivusto tai ennen kuin olet perustanut yrityksen tai lanseerannut uuden tuotteen. Kuten ylläoleva kuva osoittaa Sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet tulla löydetyksi ja listautua korkealle hakukoneissa, kun julkaiset Blogia.

Miten usein uusi artikkeli pitäisi julkaista?

Mikäli haluat saada vankan lukijakunnan, pitäisi uusi artikkeli julkaista vähintään kerran viikossa. Mitä useammin sen parempi; vaikka joka päivä. Jotkut aktiivisimmat julkaisevat uuden artikkelin jopa useamman kerran päivässä. Asiallinen ja arvokasta tietoa jakava Blogi ei ole "spämmiä".

Business Blogi on kiistatta yksi parhaimmista tavoista tulla löydetyksi ja konvertoida liikenteestä potentiaalisia asiakkaita. Jollei yrityksellänne vielä ole Blogia, kannattaa se perustaa heti. Mikäli yrityksestä ei löydy henkilöitä, joilla on aikaa kirjoittaa artikkeleita, voi kirjoittamiseen hankkia ulkopuolista apua.

 

Mikäli haluat oppia lisää Internet Markkinoinnista osallistu koulutukseen.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, konvertointi, digitaalinen media, sisällöntuotanto, blogi

Hakukoneoptimointi: Miten valitsen Avainsanat?

Posted by Jussi Vesterinen on Tue, Aug 30, 2011 @ 06:17 PM

Hakukoneiden myötä tapa miten ihmiset ostavat on olennaisesti muuttunut. Hankintaprosessi aloitetaan naputtamalla sopivia hakusanoja hakukoneeseen. Sen jälkeen käydään läpi hakutulokset tosin usein vain ensimmäiseltä sivulta.

Markkinoijan näkökulmasta ero löydetyksi tulemisen ja ei löydetyksi tulemisen välillä on oikeiden avainsanojen valitseminen. 

Alustava Avainsanalista

On tärkeää hahmottaa minkälaiset avainsanat ovat olennaisia oman liiketoiminnan kannalta. Alustava avainsanalista käsittää useita satoja sanoja ja sanojen yhdistelmiä. Mahdollisesti myös lyhyitä lauseita. Tämän jälkeen ne alistetaan tarkemmalle tarkastelulle, jolloin käytetään kolmea eri kriteeriä:

  1. Kuinka monta hakua kyseisellä avainsanalla tehdään kuukaudessa?
  2. Arvioidaan kuinka oleellinen kyseinen sana tai sanojen yhdistelmä tuotteellemme tai palvelullemme on?
  3. Mikä on avainsanan tai -lauseen  suhteellinen kilpailu hakukoneissa?

Jos hakuja ei ole riittävästi, sana pudotetaan pois listalta. Samoin jos se ei ole riittävän oleellinen. Näin saadaan alustavaa listaa pala palalta supistettua kohti järkevää määrää. Sen jälkeen jatketaan karsimista asettamalla avainsanat järjestykseen.

Avainsanojen asettaminen järjestykseen

Avainsanojen asettaminen järjestykseen vaatii omien tuotteiden ja/tai palveluiden tarkastelua. Ensinnäkin avainsanaa arvioidaan suhteessa oman tuotteemme tai palvelumme suhteellinseen kilpailuetuun. Avainsananan tulee olla tarkoituksenmukainen kilpailuetumme suhteen. Toisaalta, mitkä ovat kaikkein tuottavimmat tuotteemme ja palvelumme. Niihin haluamme yleensä panostaa. Sen takia avainsanan tulee olla yhdistettävissä nimen omaan näihin tuotteisiin ja palveluihin.

Avainsanan suhteellinen kilpailu

Kuten todettiin ei riitä, että avainsanan tai sanayhdistelmän hakumäärä on riittävän suuri. On myös selvitettävä, mikä on avainsanan suhteellinen kilpailu. Onneksi markkinoilla on useita ilmaisia työkaluja, joilla voi tarkastella potentiaalisen avainsanan suhteellista kilpailua esim. http://www.seochat.com/seo-tools/keyword-difficulty/ Lisäksi markkinoilta löytyy maksullisia ohjelmistokokonaisuuksia, joihin tämä ominaisuus on sisällytetty esim. http://www.hubspot.com/products/

 

 

Keyword Grader

 

                    Esimerkki HubSpotin KeywordGraderin listauksesta

 

Avainsanan suhteellinen kilpailu ilmoitetaan skaalalla 1-100. Mitä suurempi luku on sitä kilpaillumpi se on. Monesti on järkevää aloittaa valtaamaan digitaalista jalansijaa vähemmän kilpailluilla mutta meille olennaisilla avainsanoilla. Mikäli toimimme tehokkaasti, ajan myötä auktoriteettimme ja relevanssimme kasvaa. Silloin meillä on enemmän voimaa vastata kilpailuun ja saada itsemme esille hakutuloksissa myös kilpailluimmissa avainsanoissa.

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi

Miten hakukoneet toimivat?

Posted by Jussi Vesterinen on Thu, Aug 25, 2011 @ 04:04 PM

Hakukoneilla tarkoitus on löytää mahdollisimman oikeaan osuvia hakutuloksia haun suorittaneelle henkilölle. Mitä paremmin hakukone osuu tiedon etsijän odotuksiin sitä tyytyväisempi henkilö on ja palaa käyttämään kyseistä hakukonetta.

Indeksointi

Pärjätäkseen kilpailussa hakukoneella täytyy olla valtava arkisto, joka on järjestetty määrätyllä tavalla. Kullakin hakukoneella on oma menetelmänsä kerätä ja järjestellä tietoa. Riippumatta menetelmästä sitä kutsutaan indeksoinniksi.

Kullakin hakukoneella on pieniä olioita, jotka jatkuvasti tekevät työtä. Ne haravoivat webbiä ideksoiden websivustojen sisältöjä ja seuraten linkkejä websivustolta toiselle.

Miten tiedot poimitaan hakutuloksiin?

Se mitä ja missä järjestyksessä hakukoneet näyttävät hakutulokset riippuvat pääasiassa kahdesta seikasta: 1. Mikä on kyseisen websivuston sisältö 2. Mitkä toiset websivustot linkkaavat kyseiselle websivustolle.

1. Sisältö

Nuo em. hakukoneiden pienet oliot ideksoidessaan websivustoa käyvät läpi kunkin websivun erikseen. Ne yrittävät päätellä löytämänsä sisällön perusteella, mitä aiheita kyseisellä sivustolla käsitellään. Lisäksi ne tutkivat websivun koodia ja siihen liitettyjä muita tietoja, jotka eivät näy ulospäin. Sama websivu voidaan indeksoida useammalla tavalla. Niinpä tilastoissa näkyvä indeksoitujen sivujen määrä on usein suurempi kuin absoluutttisten sivujen määrä.

2. Miten muut linkkaavat kyseiselle sivustolleHakukone-Google

Pienet oliot tutkivat myös linkkejä, jotka viittaavat kyseiselle websivustolle. Mitä enemmän muilta tulevia linkkauksia websivusto saa, sitä enemmän vaikutusta tai auktoriteettiä sillä on. Lisäksi kullakin linkkauksella on oma painoarvonsa. Esim. maan valtakunnan lehden linkkaus sivustolle saa paljon suuremman painoarvon kuin vähän seuraajia olevan blogikirjoituksen linkkaus.

Järjestys

Kun haku suoritetaan hakukone katsoo indeksistään mitkä tiedot ovat kaikkein lähinnä hakusanaa/hakusanoja. Sen jälkeen se asettaa tiedot järjestykseen niiden vastaavuuden ja auktoriteetin mukaan ja esittää ne tulossivulla (poislukien maksetut mainokset, joilla on oma logiikkansa).

Hakukone ottaa yleensä myös muita asioita huomioon asettaessaan hakutulokset järjestykseen kuten haun tekijän maantieteellinen sijainti, hakuhistoria, ulospäin näkymätön tieto ja linkkausten tyyppi.

 

Miten sivustosi pärjää kilpailijohisi nähden? Tilaa ilmainen analyysi.

 

 

 

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, digitaalinen media

Internet markkinoinnin kahdeksan askelta

Posted by Jussi Vesterinen on Fri, Aug 19, 2011 @ 03:01 PM

1. Luo avainsanastrategia

Ihmiset etsivät tuotteita ja palveluja sekä asioita hakukoneista avainsanojen avulla. Jotta tulet löydetyksi, luo strategisten avainsanojen lista. Yleensä lista pitää sisällään 3-5 avainsanaa; ei sen enempää. Kakki sisältö mitä sen jälkeen tuotetaan kietoutuu näiden avainsanojen ympärille. Muista kuitenkin tekstin luettavuus ja loogisuus. Avainsanoja ei kannata kylvää ihan vain kylvämisen vuoksi. Lisäksi hakukoneet ovat fiksuja. Ne huomaavat kyllä tällaiset trikit.

2. Optimoi Websivustosi

Nyt kun avainsanat on löydetty on tarkoitus päästä hakutulosten ensimmäiselle sivulle mielummin tietysti ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Tästä on kysymys hakukoneoptimonnissa (SEO); ei siis sen kummemmasta.

Optimointi jaetaan kahteen eri luokkaan: sivuston optimointi (on-page SEO) ja linkityksen optimointi (off-page SEO).

On-page SEOa voidaan parantaa välittömästi. Off-page SEO rakentuu ajan myötä sen mukaan kuinka arvokasta sisältösi on eli kuinka moni muu sivusto viittaa sinun sivustoosi.

3. Perusta Blogi ja luo muuta sisältöä

Blogillasi on tarkoitus. Yleensä tarkoituksena on valistaa oman toimialan potentiaalisia asiakkaita. Olet siis asiantuntija et mainostaja. Tarkoitus ei ole valistaa heitä omasta tuotteestasi vaan yleisistä toimialan kysymyksistä ja ongelmista, jotka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee.

Lisäksi kannattaa tuottaa muuta arvokasta sisältöä esim. eKirjoja, oppaita, tutkimustuloksia, videoita. Näitä muita tuotoksia halukaat voivat ladata yhteystietoja vastaan.

4. Markkinoi sisältöäsi ja osallistu Sosiaalisessa Mediassa

Aktiivinen toimiminen Sosiaalisessa Mediassa auttaa arvokkaan sisältösi leviämisessä. Perusta business -sivut yleisimpiin alustoihin kuten LinkedIn, Facebook ja Twitter. Markkinoi sivustojasi, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät sisältösi. Liity erilaisiin ryhmiin ja osallistu keskusteluun. Paina rohkeasti Tykkää (Like) -nappeja. Se on Sosiaalisessa Mediassa ihan luvallista.

5. Konvertoi sivustosi kävijöistä liidejä

Sitten kun kävijöitä alkaa tulla sivustollesi luo kampanja. Mieti tarjous, kehoita toimintaan ja ohjaa heidät sivulle, josta tarjouksen voi lunastaa. Testaa, mittaa ja paranna. Sitten tee uudestaan.

6. Hoida liidejä sähköpostimarkkinoinnilla

MarketingSherpan mukaan 70 % liideistäsi tulee ostamaan sinulta tai kilpailijoiltasi jotakin. Mutta he eivät välttämättä tee sitä heti.

Hoida liidejäsi lähettämällä heille säännöllisesti sähköpostiviestejä heidän kiinnostuksen kohteistaan. Noudata sähköpostimarkkinoinnin pelisääntöjä ja parhaita käytäntöjä. 

7. Optimoi sivustosi mobiililaitteita varten

Yhä suurempi osa ihmisistä käyttää jotakin mobiililaitetta sisällön löytämiseksi. Tee siis oman sisältösi selaaminen helpoksi myös mobiilikäyttöliittymään.

8. Analysoi, paranna ja toista

Aseta tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista. Analysoi mitä sivustollasi tapahtuu. Tee havaintoja ja korjausliikkeita. Opi ja paranna. Jotta se on mahdollista, tarvitset hyvän analysointi -ohjelmiston.

 

Saattaa kuulostaa monimutkaiselta mutta tee yksi askel kerrallaan. Ennemmin tai myöhemmin se kannattaa.

 

Mikäli olet lähdössä liikkeelle ja tarvitset apua, varaa tästä ilmainen 30 minuutin konsultointi.

Topics: hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, digitaalinen media, sisällöntuotanto

Internet markkinointi: Mitä jokaisen Johtajan tulisi tietää?

Posted by Jussi Vesterinen on Mon, Aug 08, 2011 @ 08:07 PM

Tässä 7 kohtaa, jotka jokaisen johtaja pitäisi vähintään tietää Internet Markkinoinnista. Seuraavissa blogi -kirjoituksissa pureudutaan hieman syvemmälle kuhunkin eri osa-alueeseen.

1. Internet Markkinointi toimii

Internet markkinointi toimii. Useat yritykset esittävät hämmästyttävia kasvulukuja sen jälkeen kun ovat keskittäneet riittävät voimavarat Internet Markkinointiin.

2. Internet Markkinointi tähtää yrityksen myynnin kasvattamiseen

Internet markkinoinnilla tuotetaan enemmän ja laadukkaampia liidejä. Laadukkaammista liideistä suurempi osa pystytään muuttamaan ostaviksi asiakkaiksi. Tämä antaa aikaisempaa paremman tuoton investonnille (ROI).

3. Internet Markkinointi on prosessi ja sille asetetaan tavoitteet

Se on jatkuvaa pitkäjänteistä työtä ja sille asetetaan aina tavoitteet. Se on jatkuvaa oppimista ja eri osa-alueiden parantamista. Sille on varattava aikaa. Tyypillisesti tulokset alkavat konkretisoitua 3-6 kuukauden päästä aloittamisesta.

4. Kaikki on mitattavissa

Kaikesta toiminnasta jää jälki. Se on siis täysin mitattavissa, analysoitavissa ja raportoitavissa. 

5. Staattiset kotisivut eivät ole Internet Markkinointia

Moni tyytyy uusimaan staattiset kotisivut. Ikävä kyllä, se ei ole Internet Markkinointia. Se on pikemminkin yrityksen digitaalisen esitteen uusimista.

6. Se vaatii uudenlaista osaamista

Johtajalta vaaditaan sen verran asiaan perehtymistä, että hän osaa sopia Internet Markkinoinnille realistiset tavoitteet ja arvioida tavoitteiden toteutumista.

Lisäksi Johtajan tulisi ymmärtää minkälainen organisaatio ja mitä osaamista Internet Markkinointia varten tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaaminen on joko rakennettava yrityksen sisälle tai ostettava ulkopuolelta. 

7. Internet Markkinointi on kustannustehokasta

Vain muutaman tuhannen euron kuukausikustannuksella voi Internet Markkinoinnilla saada hyviä tuloksia aikaan. Todennäköisesti samalla summalla mihinkään muuhun investoimalla ei päästä lähellekään samaa tuottoa.

Topics: facebook markkinointi, hakukoneoptimointi, internet markkinointi, sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi